Citroen dostrzegł wzrost popularności segmentu crossoverów i przygotował zmodyfikowaną wersję regularnego, małego modelu C3, nadając mu wygląd pojazdu terenowego.
Honda wprowadziła pierwszą generację modelu HR-V w 1998 roku, pokazując, że można jeździć po nieutwardzonych drogach tym samym samochodem, którym dojeżdża się do pracy, a jednocześnie cieszyć się przyzwoitą efektywnością paliwową. Brytyjska marka Rover próbowała tego samego w 2003 roku, ale z minimalnym sukcesem. Następnie Citroen zaprezentował model C3 X-TR, który był samochodem z napędem na przednie koła, obiecującym dobrą jazdę po wiejskich drogach oraz większą pewność podczas parkowania w ciasnych miejscach.
Francuski producent dodał czarne zderzaki zarówno z przodu, jak i z tyłu, a także nowy zestaw progów bocznych oznaczonych jako X-TR. Jako innowacyjna marka, Citroen zamontował zestaw belek dachowych, które kierowca mógł montować wzdłuż lub w poprzek. W Wielkiej Brytanii samochód wyposażony był w standardowy panoramiczny dach szklany, podczas gdy pozostali Europejczycy musieli za niego zapłacić.
W środku był to po prostu zwykły C3, ale z mniejszym wyborem kolorów tapicerki. Posiadał płaskie siedzenia z przodu oraz niski środkowy tunel. Centralna konsola miała srebrną aluminiową osłonę wykonaną z plastiku, podobnie jak kratki wentylacyjne.