Citroen wrócił do swoich pomysłów na produkcję samochodów w inny sposób niż konkurencja i w 2004 roku wprowadził model C4 w wersji hatchback z unikalnymi cechami i stylem designu.
Chociaż Xsara była odpowiednim pojazdem, nie różniła się zbytnio od innych dostępnych na rynku samochodów. Jej stylistyka była raczej stonowana niż odważna, a wnętrze nie oferowało nic szczególnego w swoim segmencie.
Zaokrąglona sylwetka sprawiała, że wyglądała na większą niż była w rzeczywistości. Jej kształt był unikalny na rynku, z zaokrąglonym i wydłużonym profilem, który kończył się zakrzywionym tyłem. Z przodu C4 miała reflektory w kształcie boomeranga. Na masce znajdowała się szeroka, chromowana ozdoba z logo „podwójnego chevronu” na środku. Dwie chromowane linie oznaczały granice między grillem a zderzakiem, który miał dolny wlot powietrza oraz światła przeciwmgielne po bokach. Citroen umieścił tylne światła wysoko na słupkach C z tyłu, chroniąc je przed drobnymi uszkodzeniami podczas parkowania.
Wnętrze C4 było zupełnie inne niż w innych samochodach na rynku. Centrum kierownicy było stałe i miało kilka przycisków do obsługi systemu audio oraz komputera pokładowego. Na szerokiej, długiej desce rozdzielczej producent umieścił prędkościomierz na środku w cyfrowym zestawie wskaźników. Obrotomierz znajdował się przed kierowcą, za kierownicą, w formie wyświetlacza LCD. W zależności od poziomu wyposażenia i dodatkowych opcji system nawigacyjny zajmował większą część centralnej konsoli. Kolejną unikalną cechą był dozownik perfum zintegrowany z układem wentylacyjnym, więc nie było już potrzeby wieszania drzewek zapachowych na lusterku wstecznym.
Pod maską Citroen oferował szeroki wybór silników, zarówno benzynowych, jak i turbo-diesla.
Aby sprostać wymaganiom rynku, Citroën zaangażował się w stworzenie nowego modelu, który przyciągnąłby wielu klientów. Na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2004 roku zaprezentowano koncepcję ostatecznego coupé z linii Citroën, co wykazało chęć francuskiej firmy do wzięcia udziału w rywalizacji. Samochód został ostatecznie ujawniony na wystawie w Paryżu. Jednak ta wersja była bardziej stonowanym hatchbackiem coupé lub pięciodrzwiowym modelem.
Design
Wzór C4 powstał dzięki zespołowi, w skład którego weszli Donato Coco i Jean Pierre Ploué. Wykorzystując podwozie swojego kuzyna, Peugeot 307, C4 od razu pojawił się w dwóch wersjach nadwozia: pięciodrzwiowym hatchbacku i trzydrzwiowym coupé. Przód jest wspólny dla obu wersji, z grillem utworzonym z wirtualnych rozszerzeń centralnego herbu. Sedan jest znacznie bardziej zaokrąglony i ma łagodniejsze kształty, co pozwala mu chwalić się współczynnikiem Cx wynoszącym zaledwie 0,28, podczas gdy coupé jest bardziej kanciaste, z tyłem podzielonym na dwie części, w tym z lampami.
Tylna szyba coupé przypomina starszy model Honda CR-X z początku lat 90. oraz ostatni trzydrzwiowy Mazda 323C. Te dwie wersje C4 Picasso są bardziej oddzielne, przejmując grill sedana i coupé, jednak kształt reflektorów różni się, estetycznie łącząc kąty i krzywizny. Tylne światła zawierają wzór podobny do tych w sedanie, ale zostały dostosowane do innego kształtu nadwozia. Wewnątrz deska rozdzielcza posiada centralny panel z instrumentami, który centralizuje wszystkie sterowania ogrzewania i klimatyzacji, audio oraz ekran nawigacji satelitarnej. Panel instrumentów zawiera cyfrowe i analogowe wskaźniki prędkościomierza, poziomu paliwa i innych wskaźników. Oświetlenie może być dostosowane, zmieniając kolor z białego na niebieski.
Rewolucja znajduje się jednak w klasycznej pozycji, za kierownicą. Ta ostatnia jest wielofunkcyjna i charakteryzuje się stałym rdzeniem. Kabina jest wyposażona w liczne schowki, a bagażnik ma regularny kształt, o pojemności 352 litrów, zwiększającej się do 1,200 po opuszczeniu tylnej kanapy. Próg załadunkowy jest dość wysoki, co utrudnia dźwiganie ciężkich przedmiotów. Są tam laminowane szyby boczne i lusterka zewnętrzne, z obudowami zaprojektowanymi specjalnie, aby zredukować hałas wiatru i poprawić komfort wewnątrz.
Wersja sedan produkowana jest w Argentynie, gdzie sprzedawana jest obok wersji trzydrzwiowej. Eksportowana jest stamtąd do Brazylii i Węgier jako C4 Pallas, do Hiszpanii jako C4 Berline, a także do Turcji i Grecji jako C4 Sedan. Dłuższa wersja czterodrzwiowa z innym tyłem jest również produkowana i sprzedawana w Chinach jako Citroën C-Triomphe. W niektórych rynkach, w tym Irlandii, dostępna jest także furgonetka oparta na nadwoziu coupé.
Technologia
Ważnym atutem C4 była jego szeroka gama technologii. Na przykład, samochód wyposażony jest w system ostrzegania o niezamierzonym zjeździe z pasa ruchu (tylko w najwyższym modelu „exclusive”), który informuje kierowcę, gdy ten przekroczy linię drogową bez użycia kierunkowskazów; reflektory kierunkowe; dyspenser zapachu zintegrowany z systemem wentylacji; przezroczysta deska rozdzielcza; przezroczysty dach szklany; elektroniczny program stabilizacji (ESP) oraz stały rdzeń kierownicy, który pozwala kierowcy na obsługę wielu funkcji samochodu bez odrywania rąk od kierownicy.
Stały rdzeń umożliwia także pierwsze w produkcji zastosowanie „kształtowanej” poduszki powietrznej dla kierowcy. Ponieważ rdzeń utrzymuje stałą pozycję, poduszka powietrzna może być optymalnie uformowana, aby rozłożyć obciążenie na jak największą powierzchnię ciała kierowcy w przypadku kolizji, co zmniejsza ryzyko poważnych obrażeń. Dodatkowo samochód ma innowacyjny, centralnie umieszczony przezroczysty wyświetlacz prędkościomierza LCD, który jest dobrze widoczny we wszystkich warunkach oświetleniowych.
System rozrywki w samochodzie, zintegrowany z systemem informacyjnym pojazdu za pośrednictwem magistrali CAN, nie jest gotowy na transmisje cyfrowe audio (DAB). Odtwarzanie MP3 obsługuje system audio w wersji podstawowej i zaawansowanej, z podwójnymi oknami dźwiękoszczelnymi i zintegrowanym systemem nawigacji dostępnymi jako dodatki. We wrześniu 2007 roku wprowadzono akcesorium USB (Ref: 9702.EZ), które umożliwia pełne połączenie z iPodem za pomocą standardowego radia RD4.
C4 nie ma zawieszenia Hydractive Citroëna, które zarezerwowane jest dla modeli wyższej klasy, takich jak C5 i C6. W wersji Picasso może być zastosowane pneumatyczne zawieszenie tylne. C4 zrywa z przeszłością w innych aspektach, szczególnie dzięki usunięciu tylnej rozwiązania autodirezionalnego, używanego do tej pory w modelach Xsara i ZX. Zawieszenie to typowe zawieszenie przednie McPherson z sprężynami śrubowymi, podczas gdy tylne ma połączone koła z belką skrętną i sprężynami skrętnymi. System hamulcowy obejmuje wentylowane tarcze z przodu oraz solidne tarcze z tyłu z ABS i ESP (niedostępne w standardowych wersjach z podstawowym wyposażeniem). Kierownica to układ zębatkowy z elektro-hydraulicznym wspomaganiem.
Facelifting w 2008 roku
Pod koniec 2008 roku hatchback i coupé C4 przeszły niewielką kosmetyczną metamorfozę, która dotyczyła przedniej części, która teraz miała „uśmiech” i większy kształt trapezowy. Grill został przeprojektowany, co nadało mu nieco zakrzywiony kształt. Zmiany dotknęły także tyłu. Przeprojektowanie doprowadziło do niewielkiego wydłużenia nadwozia i stanowiło okazję do kolejnych nowości: z punktu widzenia mechanicznego pojawił się silnik 1.6 Prince, z zmiennymi czasami zaworów i aspiracją, a także doładowany i z bezpośrednim wtryskiem, już zamontowany w Peugeocie 207 i 308, a także w Mini. Poprawiło się komfort jazdy, a uproszczony sedan i coupé były oferowane w tej samej cenie. Dodatkowo wersje diesla były dostępne z pakietem Airdream, który pozwalał na nieco niższe emisje i zużycie paliwa.
Wersja Sedan
Wersja sedan została wprowadzona jako Citroën C-Triomphe, średniej wielkości sedan produkowany od 2006 roku na rynek chiński przez Dongfeng Peugeot-Citroën Automobile, wspólne przedsięwzięcie francuskiej grupy PSA (Peugeot-Citroën) oraz chińskiego producenta Dongfeng.
Nowa gama modeli została zaprojektowana, aby uzupełnić inne chińskie modele, takie jak Fukang i Elysée, a nie stanowić ich bezpośredniego zastąpienia.
W kwietniu 2007 roku Citroën ogłosił, że czterodrzwiowy C4 będzie produkowany w Argentynie. Argentyńskie i brazylijskie wersje sprzedawane są jako C4 Pallas na niektórych rynkach południowoamerykańskich i europejskich.
Samochód to wersja sedan z nadwoziem notchback europejskiego modelu C4, ponieważ rynek chiński preferuje tradycyjne sedany trzyboksowe zamiast hatchbacków. Nie zachował jednak tej nazwy, ponieważ w chińskim języku liczba „4” jest pechowa. Sedan jest znacznie większy niż hatchback: jego długość wynosi 4,770 mm (187.8 in) w porównaniu do 4,260 mm (167.7 in) hatchbacka, a rozstaw osi mierzy 2,710 mm (106.7 in) w porównaniu do 2,610 mm (102.8 in) hatchbacka. To spowodowało, że sedan C-Triomphe został sklasyfikowany w klasie dużych samochodów rodzinnych. C-Triomphe ma szereg unikalnych cech, takich jak zintegrowany odświeżacz powietrza, który pozwala kierowcy wybrać zapach wnętrza.