Druga generacja modelu C5 trafiła na rynek na początku 2008 roku i została zaprojektowana w nowym stylu w porównaniu do swojego poprzednika.
Kiedy Citroen wprowadzał C5, zarząd francuskiego producenta samochodów był już świadomy nadchodzącego kryzysu finansowego. To była jedna z przyczyn, dla których przyspieszyli produkcję tego modelu, mimo że jego poprzednik był na rynku zaledwie sześć lat.
Zarząd Citroena wiedział, że światowy kryzys finansowy jest tuż za rogiem. Może dlatego zdecydowano się na szybkie wprowadzenie nowego modelu, wycofując jednocześnie poprzednika, który przetrwał tylko sześć lat na rynku. Producent potrzebował nowego samochodu do sprzedaży, a segment średniej wielkości wydawał się najlepszym wyborem. Co więcej, próbował konkurować z niemieckimi markami premium na rynku europejskim.
Na zewnątrz zespół projektowy zrezygnował z eliptycznych reflektorów, zastępując je poziomymi lampami o kanciastych kształtach. Ich ostre linie nadawały wygląd w stylu boomerang, z uniesionymi i cofniętymi zewnętrznymi krawędziami. Na dolnej części owalnego zderzaka producent dodał zestaw kierunkowskazów i świateł przeciwmgielnych. C5 miał długą szybę z tylnym nachyleniem, które przypominało profil wcześniejszego hatchbacka. W odróżnieniu od swojego poprzednika, był dostępny tylko jako sedan trzyboksowy.
Wnętrze było przestronne dla pięciu dorosłych pasażerów, z dwoma kubełkowymi fotelami z przodu i dzieloną tylną kanapą. Kierowca miał trudności z obsługą przycisków rozmieszczonych na środkowej konsoli oraz na kierownicy, było ich po prostu za dużo. Bagażnik oferował 439 litrów (15,5 stopy sześciennej) przestrzeni, co było mniej niż w przypadku głównych konkurentów.
Pod maską producent oferował C5 szeroki wybór silników, który został później ulepszony i powiększony w ramach liftingów w 2011 i 2012 roku.
Citroën czyni motoryzację zarówno dla biznesu, jak i dla rodzin jeszcze bardziej atrakcyjną, prezentując nowy model Citroën C5 w Paryżu. Odkryty przed światem w wersjach sedan i kombi, nowy Citroën C5 korzysta z zupełnie nowego podejścia projektantów Citroëna, którzy połączyli niemiecką jakość, styl i osiągi z najwyższymi standardami komfortu, bezpieczeństwa oraz technologii pokładowej, z których firma jest już znana.
Nowy Citroën C5 emanuje prestiżem, dzięki nowoczesnemu wzornictwu w klasycznej, eleganckiej formie sedan. Po sukcesie innowacyjnego modelu C4 Picasso, Citroën wprowadza do nowego C5 szereg nowych funkcji, takich jak kierownica z drugiej generacji z centralnymi, stałymi przyciskami, funkcja masażu oparcia fotela oraz różne ustawienia zawieszenia.
Nowy Citroën C5 ma pojawić się w Wielkiej Brytanii na początku 2008 roku, a jego wprowadzenie oznacza postęp, jaki Citroën osiągnął w ostatnich latach i zaspokoi oczekiwania nabywców dużych samochodów pod względem jakości i niezawodności. Jako mocny dodatek do imponującej gamy pojazdów firmy, zapewnia, że Citroën ma silną pozycję w segmencie dużych samochodów rodzinnych, jednym z największych rynków w Wielkiej Brytanii z ponad trzema ćwierci miliona sprzedanych egzemplarzy w ubiegłym roku.
Z długą, smukłą sylwetką, rzeźbiarskimi liniami i wysokim wcięciem, nowy Citroën C5 przyciąga uwagę swoim zdecydowanym stylem, który nadaje mu prawdziwego statusu. Przód charakteryzuje się dużymi wlotami powietrza i długimi, wyrazistymi reflektorami, które flankują widoczne chromowane chevrony i podkreślają tożsamość C5. Z tyłu, charakterystyczne wklęsłe okno i dwuczęściowe światła w kształcie boomeranga nadają mu celowy, zdecydowany wygląd.
Nowy Citroën C5 jest dłuższy i szerszy od modelu, który zastępuje, a jego obecność na drodze jest naprawdę imponująca dzięki aerodynamicznemu profilowi, który sugeruje dynamiczne właściwości tego samochodu oraz jego znakomitą obsługę drogową. Ma długość 4.78 m (wersja kombi jest o 5 cm dłuższa), szerokość 1.86 m i wysokość 1.45 m, co pozwala mu zająć wysoką pozycję w segmencie dużych samochodów rodzinnych.
Wnętrze nowego Citroën C5 oferuje pasażerom środowisko, które emanuje wyrafinowaniem, komfortem i stylem. Te same napięte, płynne linie, które widoczne są na zewnątrz, zostały powtórzone we wnętrzu, szczególnie wokół drzwi i deski rozdzielczej, co odzwierciedla dążenie do jakości w całym samochodzie.
Atrakcyjny design panelu instrumentów wyróżnia się okrągłymi wskaźnikami, wokół których poruszają się wskazówki, co pozwala na umieszczenie elektronicznego wyświetlacza w centralnej części każdego z diali. Dodatkowo, ekran na konsoli sufitowej wyświetla ilustrację przy uruchomieniu, symbolizując samochód, jego pięć miejsc oraz ostrzeżenia o zapiętych pasach.
Nowy Citroën C5 wprowadza kierownicę z drugiej generacji z centralnymi, stałymi przyciskami, z membranowymi przyciskami zapewniającymi łatwy dostęp do kluczowych funkcji, takich jak tempomat, radio czy telefon. Model może być również wyposażony w nowoczesny system NaviDrive Citroëna, z 7-calowym centralnym ekranem i głosowym sterowaniem wbudowanym telefonem GSM, systemem audio i nawigacją satelitarną.
Duże Citroëny znane są z zapewniania najwyższych standardów komfortu pasażerów, a nowy Citroën C5 nie jest wyjątkiem, z szczególnym naciskiem położonym na akustykę, zawieszenie i fotele.
Nowy Citroën C5 oferuje poziom wyciszenia, który przewyższa wszelką konkurencję. W szczególności zastosowane środki obejmują bariery akustyczne na nadwoziu i wokół drzwi, akustyczną przednią szybę, laminowane szyby boczne, wzmocnione, dźwiękochłonne wykończenia nadwozia i dachu oraz tłumione mocowania, opracowane dla modelu C6.
W trosce o optymalny balans komfortu i dynamiki, C5 został zaprojektowany z myślą o dwóch możliwościach zawieszenia opartych na podzespołach ultra-gładkiego C6. Zawieszenie metaliczne utrzymuje doskonałą równowagę między komfortem a przyczepnością do drogi, oferując przednią konstrukcję z podwójnym wahaczem oraz tylne zawieszenie wielowahaczowe.
Głośno chwalone przez Citroëna zawieszenie Hydractive 3 Plus z automatycznym poziomowaniem charakteryzuje się amortyzacją, która błyskawicznie dostosowuje się do warunków drogowych, oferując przyjemną jazdę, niezależnie od stanu drogi. Tryb miękki zapewnia optymalny komfort, podczas gdy sztywniejszy tryb zapewnia lepszą kontrolę nad nadwoziem. Można również wybrać tryb „Sport” dla jeszcze bardziej dynamicznej jazdy.
Dodatkowym udogodnieniem dla relaksacyjnej podróży, w niektórych wersjach dostępna jest funkcja masażu oparcia fotela kierowcy. Fotele przednie są w pełni regulowane, z ręcznymi lub elektrycznymi sterowaniami, podczas gdy pasażerowie z tyłu korzystają z dużej ilości miejsca na nogi – brak tunelu centralnego zapewnia płaską podłogę w tylnej części pojazdu.
Typowo dla Citroëna, nowy Citroën C5 jest doskonale wyposażony. Tempomat i ogranicznik prędkości są standardowo zamontowane, podczas gdy wersje Hydractive 3 Plus są wyposażone w automatyczną elektryczną hamulec postojowy oraz asystenta startu pod górę. Aby ułatwić parkowanie, C5 można również wyposażyć w czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz system asystenta parkowania, który określa rozmiar dostępnej przestrzeni i informuje kierowcę.
Obecny model C5 to jeden z najbezpieczniejszych samochodów na drodze, a jego następca ma wszelkie predyspozycje, aby również nim być. Nowy Citroën C5 jest wyposażony w najnowsze technologie bezpieczeństwa Citroëna, w tym do dziewięciu poduszek powietrznych, zapewniających pasażerom wysoki poziom ochrony w przypadku wypadku. Wzmocniona konstrukcja nadwozia i kabiny posiada górny i dolny absorber z przodu, który pochłania energię uwalnianą podczas zderzenia.
Nowy Citroën C5 to pierwszy model w gamie, który został wyposażony w składany zespół pedałów – w przypadku uderzenia pedały hamulca i sprzęgła chowają się w podłogę, ograniczając ryzyko obrażeń nóg i stóp kierowcy. Również w zestawie znajduje się chowana kolumna kierownicy.
Kierowca i pasażerowie są chronieni przez przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, a także dodatkowe boczne poduszki powietrzne z tyłu. Stałe centralne mocowanie kierownicy zapewnia, że poduszka powietrzna kierowcy o optymalnym kształcie zawsze jest uruchamiana pod odpowiednim kątem, podczas gdy poduszka powietrzna na kolana zapewnia lepszą ochronę nóg kierowcy.
Kontrolę w trudnych warunkach wspiera zaawansowany system hamulcowy C5 – Elektroniczny Rozdział Siły Hamowania, Asystent Hamowania Awaryjnego, ABS i ESP są standardowo wyposażone. Chwalony system ostrzegania o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu (LDWS) dostępny jest w niektórych wersjach, ostrzegając kierowców, gdy samochód niezamierzenie przekracza linie pasa.
Ulepszone oświetlenie nocą zapewnia zaawansowany system reflektorów C5. Statyczny system AFS (Adaptacyjny System Oświetlenia Przedniego) posiada dodatkowe źródło światła, które poprawia widoczność i bezpieczeństwo na zakrętach i na skrzyżowaniach. Dynamiczna opcja AFS jest dostępna w modelach wyposażonych w reflektory ksenonowe o podwójnej funkcji kierunkowej, co dodatkowo zwiększa widoczność do 105° przy niskich prędkościach.
Nowy Citroën C5 to przyjazne dla dzieci środowisko z punktami zakotwiczenia Isofix na trzech miejscach, czterema jednoczesnymi elektrycznymi oknami z funkcją zapobiegania przycięciu oraz elektrycznym zamkiem bezpieczeństwa dla tylnych drzwi i okien, wszystko w standardzie.