W prawdziwie citroenowskim stylu, francuski producent samochodów zaprezentował pojazd o nietypowym wyglądzie, który ma być jego flagowym modelem. Połączył w sobie cechy kombi, crossovera i coupe w jednym, średniej wielkości samochodzie.
Po zakończeniu produkcji limuzyny C6 w 2012 roku, producent zachował tylko model C5 jako rodzinnego sedana oraz flagowca. Musieli przyznać, że luksusowy segment nie jest już ich mocną stroną, jak to miało miejsce w przeszłości. Mimo to podjęli próbę z marką DS, która wzorowała się na przepisie Acury dla Hondy, Infinitiego dla Nissana czy Lexusa dla Toyoty. Jednak C5 X zaprezentował nowe podejście, przejście w kierunku w pełni elektrycznej gamy pojazdów.
C5 X charakteryzował się wyższym prześwitem i dużymi kołami, co jest rzadkością w przypadku sedana czy tradycyjnego kombi. Jednak wąskie opony zmniejszają opór toczenia i poprawiają efektywność paliwową. Pod maską producent zainstalował szereg silników benzynowych i hybrydowych, rezygnując z opcji diesla. Wąskie, LED-owe reflektory wkomponowano w linię, która przebiegała przez przedni pas, przerywaną pośrodku przez znak „podwójnego chevronu”.
Jego profil przypominał sylwetkę kombi, z pochylonymi do przodu słupkami D oraz zestawem spojlerów. Jeden znajdował się na górze klapy bagażnika, a drugi na wysokości linii pasa, w konstrukcji Kamm-back. Czarne plastikowe wykończenia otaczające nadkola oraz dolne części przedniego i tylnego zderzaka podkreślały SUV-owy charakter.
Wewnątrz producent umieścił wyświetlacz TFT w zestawie wskaźników przed kierowcą. Drugi ekran znajdował się na górze konsoli centralnej i służył do systemu infotainment. Ostatecznie wysoka konsola środkowa oddzielała przednich pasażerów i stanowiła przestrzeń do przechowywania oraz podłokietniki. Dodatkowo służyła do ustawień skrzyni biegów i zawieszenia.
Z tyłu zainstalowano trzyosobową kanapę dla pasażerów średniego wzrostu, z wystarczającą ilością miejsca na nogi i nad głową. Bagażnik oferował 545 litrów (19,2 cu-ft) przestrzeni, którą można było powiększyć do 1,640 litrów (57,9 cu-ft) poprzez całkowite złożenie tylnych siedzeń.
Citroën zaprezentował nowego flagowca, C5 X, który wprowadza nowe życie do segmentu dużych samochodów dzięki oryginalnemu designowi łączącemu cechy sedana i kombi, innowacyjnej propozycji w czystej tradycji wielkich samochodów Citroëna. Nowy model, dostępny zarówno w wersjach benzynowych, jak i hybrydowych typu plug-in, wyraża nowoczesność, prestiż i innowacyjność, co jest istotnym oczekiwaniem klientów w segmencie dużych samochodów oraz SUV-ów.
C5 X wprowadza nowe standardy z premierą Citroën Advanced Comfort® aktywnego zawieszenia, które jeszcze bardziej potęguje wrażenie podróżowania na magicznym dywanie, doznanie ściśle związane z historią Citroëna. To prawdziwe zaproszenie do podróży, z przestronnym wnętrzem oferującym uznawany komfort siedzeń Advanced Comfort i niezrównaną przestronność, szczególnie w drugiej linii siedzeń. Bagażnik o pojemności 545 litrów i staranne wykonanie idealnie odpowiadają potrzebom klientów preferujących kombi. Wersja hybrydowa plug-in, z ë-Comfort i codzienną jazdą w trybie elektrycznym, podnosi odczucie spokoju na pokładzie.
To poczucie komfortu na pokładzie zwiększa także zaawansowana technologia, która upraszcza użytkowanie samochodu. Na przykład, rozszerzony wyświetlacz Head Up oraz szereg funkcji asystujących kierowcy, które redukują obciążenie umysłowe, jak Highway Driver Assist, czy nowe interfejs infotainment z centralnym 12-calowym ekranem dotykowym HD, naturalnym rozpoznawaniem głosu i konfigurowalnym wyświetlaczem z widgetami, jak na tablecie.
„Z C5 X Citroën stworzył ambitny, duży samochód turystyczny, prawdziwe narzędzie do pozyskiwania klientów, którzy coraz chętniej eksplorują świat. Odważna i oryginalna propozycja, która w pełni ucieleśnia wszelką wiedzę Citroëna: innowację, dbałość i ponad wszystko dobrostan, który wznosimy tutaj jako pewną formę sztuki życia.” Vincent Cobée, CEO Citroëna
AWANGARDOWY STYL NADWOZIA, KTÓRY PRZEGRUPOWYWAŁ KARTY W TRADYCYJNYM SEGMENTIE D
C5 X wzbudza zdziwienie i podekscytowanie od pierwszego spojrzenia w stosunkowo tradycyjnym segmencie D. Dzięki mocnemu konceptowi, unikalnemu na rynku, C5 X naturalnie zajmuje pozycję nowego flagowca Citroëna i jest inspirowany, aż po swoją nazwę, koncepcją CXperience zaprezentowaną na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2016 roku.
Unikalny koncept: nowoczesny i innowacyjny styl nadwozia
Styl nadwozia C5 X jest natychmiast uderzający: wyrazisty, solidny i charakterystyczny. Odnowienie kodów segmentu D obejmuje nadwozie fastback łączące cechy sedana i kombi, dodając elementy, które czynią SUV-y tak atrakcyjnymi. To zupełnie nowy kształt z szczególną uwagą na aerodynamikę.
Długi, płynny i aerodynamiczny kształt, wysoka linia dachu oraz wygięcie nad tylnymi kołami przynoszą wyróżnienie i dynamikę; przypominają także różne pojazdy, które zaznaczyły historię flagowych modeli Citroëna. Tylną klapę, kolejny charakterystyczny element dużych samochodów Citroëna, cechuje szerokie, funkcjonalne otwarcie i niski próg załadunkowy, co ułatwia codzienne użytkowanie.
Podwyższone zawieszenie dla lepszej kontroli nad drogą
Podwyższona sylwetka, dzięki zwiększonemu prześwitowi w porównaniu do tradycyjnego sedana i dużym kołom o średnicy 720 mm, wyposażonym w opony 19″ Tall & Narrow w większości wersji, pozwala na wyższą pozycję podczas jazdy, co zwiększa bezpieczeństwo i widoczność, cecha szczególnie doceniana przez klientów SUV.
Przy rozstawie osi wynoszącym 2,785 mm, zapewniającym doskonałą przestronność w tylnej części, C5 X oferuje hojne wymiary zewnętrzne: długość 4,805 mm, szerokość 1,865 mm i wysokość 1,485 mm, co plasuje go w centrum segmentu D.
Nowoczesny, zaawansowany podpis oświetleniowy: widoczność i bezpieczeństwo
C5 X oferuje nowy podpis świetlny Citroëna w kształcie litery V z przodu i z tyłu, wprowadzony w Nowym C4. Rozpoznawalny spośród innych i od razu identyfikowalny jako Citroën, ten technologiczny podpis świetlny składa się z reflektorów LED w całej gamie. Jest widoczny zarówno w dzień, jak i w nocy i podkreśla unikalny styl nadwozia C5 X.
„Dzięki innowacyjnemu stylowi, który łączy elegancję sedana, dynamikę kombi i solidność SUV, C5 X ucieleśnia odwagę stylu Citroëna. Jego unikalna morfologia, aerodynamiczne linie i nowoczesny podpis świetlny czynią go prawdziwym Citroënem, natychmiast rozpoznawalnym na drodze.” Pierre Leclercq, Dyrektor Designu Citroëna
ZAPROSZENIE DO PODRÓŻY W ABSOLUTNYM KOMFORCIE
Wnętrze C5 X daje prawdziwe poczucie ciepła, spokoju i przestronności, zapraszając do podróży dzięki hojnym proporcjom, poczuciu gościnności, unikalnej uwadze na szczegóły i bezprecedensowej praktyczności. Elegancja i komfort, połączone z innowacyjną, ale dyskretną technologią, to hasła tego przytulnego wnętrza, w czystej tradycji Citroëna.
Strefa relaksu, zaproszenie do dobrostanu i spokoju.
Zgodnie z filozofią personalizacji Citroëna, C5 X oferuje oryginalne wnętrza, które pozwalają kształtować przestrzeń pasażerską na modłę kierowcy. Kładą nacisk na ciepłe materiały w wyrafinowanych połączeniach, z prawdziwym poczuciem detalu.
Siedzenia Advanced Comfort w C5 X są wzorcem komfortu siedzenia, sprawiając, że czujesz się, jakbyś był w swoim salonie. Oferują unikalne przyjęcie i komfort wizualny dzięki specjalnej wyściółce, jak materac. Komfort dynamiczny i posturalny zapewniają warstwa o wysokiej gęstości oraz wyższa strukturalna pianka, umożliwiająca relaks nawet po najdłuższych podróżach.
Prawdziwie ekskluzywna cecha Citroëna zaprojektowana w celu odtworzenia efektu magicznego dywanu ikon dużych samochodów Citroëna i pokonywania wszelkich przeszkód, dziur, krawężników, progów zwalniających i innych połączeń drogowych, zawieszenie Citroën Advanced Comfort® jest naturalnie zamontowane w C5 X. W wersji hybrydowej plug-in, C5 X idzie krok dalej z aktywnym zawieszeniem Citroën Advanced Comfort®. Dzięki wyborowi trzech trybów, system sterowania zawieszeniem zwiększa skuteczność Progressive Hydraulic Cushions® poprzez dalsze rozluźnienie zawieszenia podczas jazdy, aby pokonywać drogę i oferować większą wydajność, szczególnie w zakrętach.
Przestronność była jednym z głównych zmartwień Citroëna podczas projektowania C5 X. Z przodu komfortowe siedzenia i przejrzysta deska rozdzielcza zapewniają ogromną i klarowną przestrzeń życiową. Przestronna tylna część sprzyja odpoczynkowi i relaksowi, z wyjątkowym miejscem na nogi, komfortową szerokością i hojną przestrzenią nad głową.
Przestronność jest dodatkowo wzmocniona jasnością 360-stopniowych szklanych powierzchni wokół samochodu, w tym okien ćwierć, oraz dużym otwieranym szklanym dachem, który pozwala na swobodne wpuszczanie światła.
Aby uczynić podróże jak najbardziej relaksującymi, szczególną uwagę poświęcono akustyce, a akustyczne okna przednie i tylne zapewniają wyjątkową izolację od hałasu zewnętrznego.
Wszystkie zalety kombi: wszechstronność i praktyczność na co dzień
Praktyczność została rozważona do ostatniego szczegółu w projekcie C5 X. Dlatego, aby przyciągnąć europejskich klientów ceniących wszechstronność, bagażnik C5 X został zaprojektowany w duchu kombi, zarówno pod względem wymiarów, jak i wyjątkowych cech: hojną pojemność ładunkową wynoszącą 545 litrów i do 1,640 litrów po złożeniu tylnej kanapy, oferując płaską podłogę, szerokie i funkcjonalne otwarcie, niski próg i proste ściany. Rolkowy bagażownik, powiązany z tylną klapą, ułatwia załadunek, podczas gdy elektryczna tylna klapa ma funkcję bezdotykowego otwierania, aby nie zostać zaskoczonym przy otwieraniu lub zamykaniu jej z pełnymi rękami. Cała przestrzeń pasażerska zawiera sprytnie zaprojektowane schowki, które zostały starannie zaprojektowane do przechowywania lub ukrywania wszystkich codziennych przedmiotów.
Hybryda plug-in z ë-Comfort: elektryczność na co dzień, silnik spalinowy w razie potrzeby
C5 X oferuje także rozwiązanie odpowiednie do wszystkich zastosowań, zarówno na co dzień, jak i na niespodziewane sytuacje, bez ograniczeń i w pełnej wolności: Hybrydę Plug-in. Oferującą 225 KM, ta hybryda zapewnia przyjemność cichego uruchamiania i użytkowania przy zerowej emisji CO2, z możliwością jazdy na więcej niż 50 km w trybie ZEV, zasięg w trybie elektrycznym odpowiedni dla większości codziennych tras użytkowników, do 135 km/h. Możliwe jest zatem spędzenie tygodnia bez korzystania z silnika spalinowego, wykonując zwykłe przejazdy, ładując pojazd w miarę potrzeb, w domu, w pracy lub w publicznym punkcie ładowania. Jednocześnie można podróżować daleko, na weekendy czy wakacje, nie martwiąc się o ładowanie, ponieważ silnik spalinowy, ekonomiczny i wydajny, przejmuje.
C5 X Plug-in Hybrid to nowoczesny, zaawansowany technologicznie pojazd elektryczny, który oferuje komfort i wszechstronność użytkowania: mobilność klasy ë-Comfort, doskonale izolowana od drogi i świata zewnętrznego, w całkowitym spokoju, jak w kokonie, z wszystkimi zewnętrznymi wpływami wyeliminowanymi. Cicha praca, płynność i ruch pojazdu, przyjemność z jazdy, łagodne zawieszenie, miękkie siedzenia Advanced Comfort, brak wibracji na pokładzie, ergonomia i łatwość obsługi interfejsów oraz dedykowanych usług, wszystko to przyczynia się do zwiększenia komfortu na pokładzie, dla wszystkich pasażerów. C5 X to nowe zaproszenie do podróży, bez stresu, spokojnie i w relaksie, z wielką dbałością
TECHNOLOGIA DLA DOBROSTANU I SPOKOJU NA POKŁADZIE
C5 X przyjmuje najnowsze technologie, aby uczynić podróż bardziej relaksującą, bezpieczniejszą i jeszcze bardziej przyjemną.
Rozszerzony wyświetlacz Head Up: wszystkie istotne informacje w polu widzenia kierowcy, aby zmniejszyć obciążenie umysłowe
C5 X oferuje innowację, która jest zarówno spektakularna, jak i użyteczna: rozszerzony wyświetlacz Head Up, duży, kolorowy wyświetlacz przez szybę, krok w stronę rzeczywistości rozszerzonej. To technologia immersyjna, zapowiedziana w koncepcie 19_19, która zapewnia bardziej spokojne i zrelaksowane doświadczenie w czasie jazdy: kierowcy nie muszą już odrywać wzroku od drogi, aby uzyskać potrzebne informacje, od prędkości po połączenia telefoniczne i nawigację.
Środowisko porównywalne do tabletów z My Citroën Drive Plus
C5 X wprowadza całkiem nowy interfejs infotainment dla Citroëna, z naciskiem na łączność. W połączeniu z 12-calowym ekranem dotykowym HD, 4 gniazdami USB typu C oraz ładowaniem bezprzewodowym dla smartfonów, aktualizuje się w czasie rzeczywistym przez chmurę i zawiera Mirror Screen bez potrzeby podłączania smartfona. Jego interfejs został zaprojektowany tak, jakby był tabletem dotykowym: personalizacja, ustawienia i preferencje wyświetlania, widgety na ekranie głównym. Ten system ma naturalne, efektywne i łatwe w użyciu rozpoznawanie głosu, osobistego asystenta, który rozumie to, co się do niego mówi, odpowiada na pytania i wykonuje polecenia, podobnie jak osobisty asystent oferowany w koncepcie 19_19.
Zestaw systemów wspomagających kierowcę dla bezpieczniejszej i bardziej relaksującej jazdy
C5 X również jest na czołowej pozycji w zakresie technologii systemów wspomagających kierowcę, wykorzystując różne urządzenia zainstalowane wokół pojazdu: radary, kamery i czujniki.
C5 X oferuje najlepsze półautonomiczne prowadzenie na poziomie 2, zgodne z obowiązującymi przepisami: Highway Driver Assist, który łączy adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go oraz asystentem utrzymywania pasa ruchu, dzięki czemu kierowca nie musi zarządzać prędkością ani trajektorią, ponieważ pojazd zajmuje się wszystkimi tymi funkcjami.
Wiele innych funkcji ułatwia codzienne życie, takich jak detekcja martwego pola o dużym zasięgu, ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z tyłu, które wykrywa niebezpieczeństwo podczas cofania, Top 360 Vision, która ułatwia manewrowanie, wyświetlając otoczenie na ekranie dotykowym, czy dostęp bezkluczykowy z automatycznym blokowaniem i odblokowaniem drzwi, gdy kierowca zbliża się lub opuszcza pojazd.