Citroen wprowadził model Xsara w 1997 roku, a w następnym roku zaprezentował wersję Coupe, która charakteryzowała się dwu-drzwiowym designem w nadwoziu typu hatchback.
Projektanci Citroena nie byli zadowoleni z dwu-drzwiowej wersji Xsary. Pracowali intensywnie nad stworzeniem coupe w formie hatchbacka, a następnie naciskali na dział marketingu, aby zatwierdził ten model do produkcji. Ostatecznie, w 1998 roku, francuski producent zaprezentował samochód, a sprzedaż natychmiast wzrosła. Co więcej, obecność auta w Mistrzostwach Świata WRC zwiększyła wizerunek firmy. Model ten wygrał nawet dwa wydarzenia WRC w 1999 roku, mimo że był tylko z napędem na dwa koła, a nie na wszystkie, jak samochody WRC.
Chociaż nosił tę samą nazwę co pięciodrzwiowa Xsara, nie dzielił z nią zbyt wielu elementów nadwozia. Poza tym samą platformą i podobnym przodem, był to inny samochód. Był nawet dostępny z określonymi silnikami w wersji VTS. Jego nachylona szyba i zaokrąglona linia dachu wyglądały inaczej. Z tyłu, Xsara Coupe miała klapę w stylu Kamm-back.
Wewnątrz, producent oferował coupe w różnych stylach i opcjach. Od podstawowego wnętrza z tkaniny, po wersję z pełnym wyposażeniem, wykończoną Alcantarą, Citroen nie oszczędzał i pozwalał klientom decydować, co chcą w ramach swojego budżetu. W przeciwieństwie do innych coupe na rynku, w Xsarze Coupe było dużo miejsca dla czterech dorosłych osób. Dwie osoby mogły zasiąść na tylnym siedzeniu, które dzieliło się w proporcjach 60/40.