To była wielka rewolucja w motorsporcie Citroena w formie kompaktowego coupé, która doprowadziła do powstania bardzo konkurencyjnego samochodu rajdowego. Niestety, Xsara VTS była zdecydowanie zbyt niedoceniana jak na swoje możliwości.
Citroen wprowadził linię Xsara w 1997 roku, a cztery lata później zdecydował się na lifting. Wraz z resztą gamy samochód przeszedł również zmiany w wersji Coupe. W 1999 roku zestaw Xsara 2WS zdobył przewagę w rajdach, wygrywając w dwóch z nich, co sprawiło, że samochód stał się legendarny. Jego silnik o pojemności 2.0 litra z naturalnym zassaniem był prawdziwym dziełem sztuki i, co najważniejsze, był szybszy od Golfa IV GTI.
Niezmieniona wersja posiadała poziome, małe reflektory, podczas gdy Citroen w nowym modelu zamontował nowe, bardziej aerodynamiczne lampy, co poprawiło widoczność podczas jazdy nocą. Projektanci zadbali także o szerszy wlot powietrza w przednim zderzaku, co polepszyło zarówno chłodzenie silnika, jak i wygląd samochodu. Z boku auto zachowało ten sam profil coupé z kolorowymi listwami na nadwoziu.
Wnętrze Xsary VTS pozostało takie samo z drewnianymi lub aluminiowymi wykończeniami. Przednie fotele miały wysoki zagłówek oraz dobre boczne wsparcie, co pomagało utrzymać pasażerów na miejscu podczas ostrego pokonywania zakrętów. Z tyłu, dzielona kanapa zwiększała przestrzeń bagażową. Profil samochodu był bliższy coupé, ale posiadał tylne drzwi, przez co mieścił się gdzieś pomiędzy coupé a hot-hatchem.