Marka Dacia powstała na mocy umowy między rumuńskim rządem komunistycznym a państwowym Renault w połowie lat 60-tych, co doprowadziło do rozpoczęcia produkcji modelu Renault 12.
Pod koniec lat 70-tych dział badań i rozwoju zajął się ulepszaniem istniejącego już modelu Renault 12, przemianowanego na Dacia 1300. Zmiany zostały wprowadzone zarówno w wersji sedan, jak i kombi, co doprowadziło do modyfikacji w wyglądzie zewnętrznym oraz niektórych elementach napędu.
Najbardziej zauważalną różnicą była przednia część nadwozia. Zamiast starszych, owalnych reflektorów, model 1310 wyposażono w cztery okrągłe lampy. Zamiast starszego, chromowanego grilla z poziomymi żebrami, zainstalowano grill z czarnego plastiku. Uchwyt drzwi został wymieniony na czarny plastik zamiast metalowego chromowanego, który używano wcześniej. 13-calowe stalowe felgi miały opcję chromowanych nakładek.
Wewnątrz samochód otrzymał nowy układ deski rozdzielczej, z dodatkowymi wskaźnikami ciśnienia oleju, obrotomierzem oraz wskaźnikiem naładowania akumulatora. Kierownica została przeprojektowana i pokryta czarną pianką plastikową, zamiast twardej, wąskiej kierownicy z poprzedniego modelu.