Rumuńska marka Dacia zaprezentowała trzecią generację modelu Logan pod koniec września 2020 roku. Była to całkowita metamorfoza budżetowego samochodu.
Rumuńska firma motoryzacyjna Dacia była częścią grupy Renault, gdy wprowadziła na rynek pierwszą generację modelu Logan. Samochód ten był głównie skierowany do Rumunów i mieszkańców Europy Wschodniej, a jego cena wyjściowa była niższa niż koszt zestawu lekkich felg od Rolls-Royce’a. Klientów nie interesował zbytnio wygląd zewnętrzny pojazdu. Druga generacja zaczęła wyglądać lepiej, ale model z 2020 roku przyciągnął jeszcze większą uwagę.
Całkowicie nowy design, z odważnymi reflektorami, które integrowały światła do jazdy dziennej LED, heksagonalnym grillem 3D oraz dolnym grillem w kształcie litery A, sprawił, że samochód wyglądał agresywnie. Nadkola były szersze niż pozostała karoseria, a rzeźbione panele drzwiowe prezentowały się lepiej niż wcześniej, gdy były jedynie lekko wygięte. Dzięki pochylonej tylnej szybie i wyższej strefie bagażnika, wydawało się, że przestrzeń pasażerska jest krótsza.
Zespół projektowy wnętrza włożył dużo wysiłku w rozwój inteligentnych rozwiązań dla klientów. Na szczycie deski rozdzielczej umieszczono wsparcie dla smartfona z pokrywą oraz złączem USB, które przekształcały osobisty telefon kierowcy w jednostkę do sterowania mediami. W wersji najwyższej znajdował się system Media Nav z bezprzewodową integracją dla Apple CarPlay i Android Auto. Dzięki dłuższemu rozstawowi osi niż w poprzedniku, Logan oferował więcej miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu.
W momencie wprowadzenia na rynek, Logan był dostępny w trzech wersjach silnikowych. Wersja podstawowa dysponowała jednostką 1.0 o trzech cylindrach. Średnia wersja była napędzana turbodoładowanym silnikiem 1.0, a wersja najwyższa to silnik bi-fuel (benzinowo-LPG) o pojemności 1.0, który rozwijał moc 100 KM.
Nowa Dacia Logan to ikona motoryzacji – to ustalony model rodziny Dacii, który zmienił rynek motoryzacyjny w 2005 roku, czyniąc nowe samochody dostępnymi dla szerszej grupy ludzi. Po 15 latach, wciąż wierna swoim pierwotnym wartościom, najnowsza wersja oferuje większy komfort i niespotykaną przestronność.
DESIGN ZEWNĘTRZNY
Nowy design Dacii Logan jest bardziej opływowy, z ogólnym zwiększeniem długości o 3,6 cm, wydłużonym rozstawem osi i zmniejszonym zwisem tylnym. Ma smuklejszy kształt, z bardziej nachyloną szybą czołową i dachem obniżonym o jeden centymetr. Płynna linia dachu, antena umieszczona na końcu dachu i nieco mniejsze okna boczne nadają całości bardziej dynamiczny wygląd. Niektóre cechy są podobne do tych w nowej Sandero, takie jak sygnatura świetlna w kształcie litery Y LED, schowane koła i wysokiej jakości wykończenie niektórych elementów (takich jak klamki drzwi).
PRZESTRONNE WNĘTRZE DLA RODZINY
Nowa Dacia Logan to samochód rodzinny zaprojektowany z myślą o komforcie pasażerów. Przestrzeń na kolana pasażerów z tyłu została powiększona o 42 mm, co czyni ją jedną z najlepszych w klasie. Za nowymi przednimi siedzeniami znajduje się składany stół w stylu samolotu z uchwytem na kubek, który można dowolnie składać i rozkładać. Długość można regulować do 70 mm, co czyni go odpowiednim dla osób o różnych potrzebach.
BAK
Bagażnik nowej Dacii Logan należy do największych w segmencie B-Sedan, oferując całkowitą pojemność 528 litrów – to o 18 litrów więcej i około 200 litrów więcej niż w nowej Sandero. Krawędź ładunkowa została obniżona o 19 mm, co ułatwia dostęp do bagażnika.
Nowa Logan oferuje zdalne centralne zamki oraz odblokowywanie i otwieranie bagażnika jako standard w każdym poziomie wyposażenia, przy użyciu przycisku na kluczyku lub karty bezdotykowej. Bagażnik zamykany jest ręcznie.
UNIKALNY ORGANIZATOR BAGAŻNIKA
Bagażnik nowej Dacii Logan wyposażony jest w nowy organizer składający się z czterech demontowalnych paneli, które dzielą przestrzeń na cztery oddzielne miejsca o różnych rozmiarach, dostosowane do wszystkich potrzeb. To akcesorium ułatwia dostęp do przedmiotów i utrzymuje je na miejscu podczas codziennej jazdy (np. laptopa w drodze do pracy). Organizator można również usunąć, aby uzyskać pełny dostęp do pojemności bagażnika nowej Logana.
WIĘKSZA PRZESTRONNOŚĆ
Nowa Sandero, Sandero Stepway i Logan oferują trzy tylne siedzenia, które pomieszczą po trzech dorosłych, oraz kanapę dzieloną 1/3-2/3 (w zależności od wersji) oraz bagażnik o wielkości rodziny. Bagażnik Sandero ma pojemność 328 litrów (310 L+18 L) i płaską podłogę o regulowanej wysokości w dwóch pozycjach w zależności od wersji. Nowa Logan ma pojemność 528 litrów.
Spełnia standardy przestronności górnego segmentu rynku, szczególnie oferując najlepszą w klasie przestrzeń na nogi pasażerów z tyłu, z dodatkowym 42 mm w nowej Sandero i nowej Loganie.
Pojemność schowków może osiągnąć 21 litrów (wzrost o 2,5 L) z miejscem do przechowywania pod centralną podłokietnikiem (1,4 L), w drzwiach przednich i tylnych oraz z tyłu przednich siedzeń.
DODATKOWY KOMFORT
Wysokiej jakości tapicerka oraz design i kształt nowych przednich siedzeń zapewniają dodatkowy komfort i wsparcie, w tym regulowane na wysokość zagłówki. Aby znaleźć najlepszą pozycję do jazdy, kierowcy mogą regulować wysokość swojego siedzenia (+/- 35 mm), wysokość i głębokość kierownicy (+/- 2,1° i +/- 25 mm odpowiednio) oraz wybierać między indywidualnym a centralnym podłokietnikiem jako opcją. Dźwignia zmiany biegów jest teraz krótsza. Elektryczne wspomaganie kierownicy zapewnia większy komfort jazdy, szczególnie podczas manewrowania i parkowania (o 36% mniej wysiłku niż w poprzedniej Sandero).
WIĘCEJ FUNKCJI
W Dacii wierzymy, że nowoczesne samochody nie powinny być przeładowane zbędnymi funkcjami. Dacia zaprojektowała nowe funkcje nowej Sandero, Sandero Stepway i Logana zgodnie z rozwijającymi się oczekiwaniami klientów.
Standardowe wyposażenie obejmuje uchwyt na smartfon (demontowalny w zależności od wersji), ekran komputera pokładowego, automatyczne włączanie świateł, kierownicę z ogranicznikiem prędkości i tempomatem we wszystkich poziomach wyposażenia. Kierowcy mogą zachować wzrok na drodze i ręce na kierownicy, dla swojego komfortu i bezpieczeństwa.
Nowa automatyczna klimatyzacja z wyświetlaczem cyfrowym, podgrzewane przednie siedzenia (od kwietnia 2021), karta bezdotykowa z możliwością zdalnego otwierania bagażnika, elektryczna hamulca ręcznego, kamera tylna, czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz automatyczne wycieraczki są dostępne jako standardowe wyposażenie lub opcja, w zależności od rynku.
SYSTEM MULTIMEDIALNY: TRZY SYSTEMY DLA KAŻDEGO
Nowa Sandero, Sandero Stepway i Logan oferują trzy różne systemy multimedialne: Media Control, Media Display i Media Nav.
W Media Control smartfon można umieścić na sprytnym, demontowalnym uchwycie dla kierowcy, aby stał się zdalnym systemem multimedialnym dzięki nowej, darmowej aplikacji Dacia Media Control i połączeniu Bluetooth lub USB. System zapewnia łatwy dostęp do radia, muzyki, połączeń, wiadomości, aplikacji nawigacyjnych i wielu innych funkcji, takich jak rozpoznawanie głosowe Siri i Android. Sterowanie znajduje się w zasięgu ręki, zarówno na kierownicy (dla radia), jak i za nią (nawigacja), aby zapewnić bezpieczną jazdę. Bez podłączonego smartfona do Media Control, dostępne są radio i odtwarzanie plików przez port USB.
Wyposażenie obejmuje dwa głośniki, połączenie Bluetooth i USB oraz 3,5-calowy wyświetlacz TFT między wskaźnikami, na którym również wyświetlane są ustawienia radia.
W Media Display konsola wyposażona jest w duży 8-calowy ekran dotykowy umieszczony na górze. Kabina pasażerska wyposażona jest w cztery głośniki. Ekran jest lekko nachylony w stronę kierowcy dla lepszej widoczności i ergonomii. Design jest smukły, a intuicyjny interfejs łatwy w obsłudze, kompatybilny z Bluetooth oraz systemami Android Auto i Apple CarPlay dla smartfonów. Nowa zakładka „samochód” umożliwia dostęp do ustawień ADAS.
W Media Nav system multimedialny zawiera teraz również nawigację pokładową i bezprzewodowe połączenie dla Apple CarPlay i Android Auto. System nagłośnienia składa się z sześciu głośników.
ZWIĘKSZONE BEZPIECZEŃSTWO PASYWNE
Nowa Sandero, Sandero Stepway i Logan są pierwszymi modelami Dacii, które korzystają z modułowej platformy CMF. Oferując lepszą wytrzymałość i sztywność, zwiększa ochronę w przypadku kolizji. Struktura została wzmocniona w komorze silnikowej (nowe wzmocnienia i mocowania w dolnej strukturze) oraz w kabinie pasażerskiej. Nowe czujniki ciśnienia w drzwiach oraz akcelerometr mogą wykrywać wczesne kolizje boczne, umożliwiając szybkie napełnienie nowych poduszek powietrznych bocznych i kurtynowych, chroniąc brzuch, klatkę piersiową i głowę.
Nowa Sandero, Sandero Stepway i Logan zawierają następujące standardowe elementy: sześć poduszek powietrznych, ograniczniki obciążenia pasów bezpieczeństwa, napinacze pasów bezpieczeństwa z przodu i z tyłu oraz system wezwania pomocy (przycisk SOS umieszczony obok lampy sufitowej).
Struktura ramy nowych przednich siedzeń została poprawiona, a zastosowano zagłówki zapobiegające urazom kręgosłupa, aby zapewnić lepszą ochronę.
WIĘCEJ EFEKTYWNE BEZPIECZEŃSTWO AKTYWNE
Nowa Sandero, Sandero Stepway i Logan standardowo wyposażone są w automatyczne reflektory, a w zależności od poziomu wyposażenia, także w automatyczne wycieraczki. Reflektory LED poprawiają widoczność, zwiększając długość strumienia światła o 37% (110 m) i szerokość o 9% (24 m) w porównaniu z halogenowymi reflektorami w poprzedniej wersji Sandero.
Systemy wspomagania kierowcy (ADAS)
Oprócz ogranicznika prędkości i najnowszego ESP jako standardowych funkcji oraz przełącznika tempomatu na kierownicy (na opcję w zależności od poziomu wyposażenia), nowa Sandero, Sandero Stepway i Logan oferują najnowocześniejsze systemy wspomagania kierowcy:
Wspomaganie hamowania awaryjnego: działa w zakresie od 7 do 170 km/h (4 do 106 mph). Czujnik radarowy umieszczony z przodu pojazdu identyfikuje odległość do pojazdu z przodu (zatrzymanego lub poruszającego się). Czujnik uruchamia dźwiękowe i wizualne ostrzeżenie w przypadku ryzyka kolizji z pojazdem z przodu, a następnie:
zwiększa siłę hamowania, jeśli kierowca wcisnął pedał hamulca, ale nadal istnieje ryzyko kolizji;
automatycznie aktywuje lub silniej stosuje system hamulcowy, jeśli kierowca nie nacisnął pedału hamulca wystarczająco mocno lub w odpowiednim czasie.
Ostrzeżenie o martwym polu: działa w zakresie od 30 km/h (19 mph) do 140 km/h (87 mph) i ostrzega kierowcę o ryzyku kolizji z innym pojazdem znajdującym się obok lub za pojazdem podczas manewrów zmiany pasa. System wykrywania ultradźwiękowego składający się z czterech czujników (dwa z tyłu, dwa z przodu) wykrywa wszelkie poruszające się obiekty, w tym samochody i motocykle, w martwym polu kierowcy. Gdy czujniki wykryją pojazd lub inną osobę w martwym polu, dioda LED na odpowiednim lusterku bocznym zaczyna migać.
Asystent parkowania: system ten składa się z czterech czujników radarowych z przodu i z tyłu, kamery tylnej oraz dynamicznych linii prowadzących i uruchamia dźwiękowe i wizualne ostrzeżenia, aby pomóc w manewrowaniu.
Asystent startu pod górę zapobiega cofaniu pojazdu przez więcej niż dwie sekundy, gdy kierowcy zwolnią pedał hamulca, aby wcisnąć pedał gazu podczas ruszania na wzniesieniu.
PLATFORMA
Nowa modułowa platforma CMF wykorzystywana w nowej Sandero, Sandero Stepway i Logan łączy większą wytrzymałość i sztywność z mniejszą wagą. Redukuje emisję zanieczyszczeń, jednocześnie spełniając surowsze wymagania dotyczące testów zderzeniowych i kontroli zanieczyszczeń.
JAZDA
Nowa Sandero, Sandero Stepway i Logan wyposażone są w nową oś przednią z (prostokątnymi) ramionami zawieszenia, które zapewniają skuteczne tłumienie wstrząsów i lepsze prowadzenie. Poprawiono zdolność do przeciwdziałania przechyłom i wydłużono rozstaw osi dla lepszej stabilności w zakrętach. Nowe mocowanie silnika zostało ulepszone, aby zminimalizować wibracje w kabinie pasażerskiej.
RÓŻNORODNOŚĆ SILNIKÓW BENZYNOWYCH EURO 6D-FULL
Te silniki spełniają normę Euro 6D-Full, która weszła w życie 1 stycznia 2021 roku.
SCe 65: podstawowy silnik 1-litrowy o mocy 65 KM, współpracujący z pięciobiegową skrzynią manualną.
TCe 90: turbodoładowany silnik 1-litrowy o mocy 90 KM, współpracujący z sześciobiegową skrzynią manualną lub automatyczną CVT.
ECO-G 100: nowy silnik 1-litrowy zasilany LPG o mocy 100 KM, współpracujący z sześciobiegową skrzynią manualną.
BENZYNOWY I LPG BI-PALIWO Z DACIA ECO-G
Dacia jest jedynym producentem samochodów, który oferuje LPG i paliwo benzynowe w całej gamie swoich samochodów osobowych poprzez swoją markę ECO-G. Integracja tej technologii w zakładach Dacii, która była testowana na silniku ECO-G 100, gwarantuje jej bezpieczeństwo i niezawodność. Okres gwarancji producenta, koszty i częstotliwość serwisowania oraz pojemność bagażnika są takie same jak w wersji benzynowej (zbiornik na LPG znajduje się tam, gdzie zazwyczaj byłby zapasowe koło). Korzystając z LPG, nowa Sandero ECO-G emituje średnio o 11% mniej CO2 niż odpowiadający mu silnik benzynowy. Ma również zasięg przekraczający 1 300 km przy użyciu dwóch zbiorników: 50 litrów na LPG, co oznacza wzrost o osiem litrów w porównaniu do poprzedniej generacji LPG Sandero (pojemność jest ograniczona do 40 litrów ze względów bezpieczeństwa), oraz 50 litrów na paliwo.
W przypadku Dacii, LPG łączy możliwość jazdy i komfort z niskimi emisjami CO2 oraz dużym zasięgiem.
W niektórych krajach pojazdy z silnikami bi-paliwowymi na benzynę i LPG oferują ulgi podatkowe i zniżki, jak np. niskie ceny paliw, oraz nie podlegają opłatom środowiskowym ani ograniczeniom w ruchu.
SKRZYNIA AUTOMATYCZNA CVT
Dzięki nowej skrzyni automatycznej CVT (Continuously Variable Transmission) zmiany biegów są niewyczuwalne, a doświadczenie z jazdy jest responsywne (z lepszym przyspieszeniem). Ta skrzynia zastępuje Easy’R i, w połączeniu z silnikiem TCe 90, obniża zużycie paliwa (dzięki lżejszej skrzyni biegów i lepszemu zarządzaniu silnikiem) oraz emisję CO2 (zmniejszenie o 11% dla nowej Sandero i nowej Logana, oraz o 4% dla nowej Sandero Stepway).
STOP&START
System Stop&Start jest dostępny we wszystkich silnikach. Wyłączenie silnika, gdy samochód jest zatrzymany, przy użyciu pedału hamulca w przypadku automatycznej skrzyni biegów lub przełączając na pozycję neutralną w przypadku skrzyni manualnej, zapobiega emisji zanieczyszczeń, wibracjom i hałasowi. Silnik uruchamia się niemal natychmiast. System Stop&Start można wyłączyć ręcznie za pomocą przycisku na środku deski rozdzielczej.
Wymiary