DACIA Logan MCV 2006-2008

DACIA Logan MCV 2006-2008

Przejdź do galerii zdjęćDACIA Logan MCV 2006-2008

Rumuńska firma Dacia została ożywiona po tym, jak została przejęta przez Renault. Logan był pierwszym pojazdem opracowanym i wyprodukowanym po francuskim przejęciu. Dwa lata po wprowadzeniu sedana Logana, Dacia wprowadziła nową wersję nadwozia: MCV.

Wersja kombi budżetowego auta Dacia Logan nosiła nazwę MCV (Multi Convivial Vehicle). Jednak MCV to nie tylko zwykłe kombi. Dłuższy rozstaw osi umożliwił aranżację z siedmioma miejscami. To rozwiązanie sprawiło, że MCV stało się najtańszym siedmioosobowym pojazdem na europejskim rynku.

Platforma techniczna była przerobioną wersją podwozia sedana Logana. Przednie zawieszenie McPhersona oraz tylne pół-niezależne zawieszenie w kształcie H były znane z niezawodności, ponieważ były wykorzystywane w poprzednich modelach Renault, takich jak Renault Clio II.

Większy prześwit w porównaniu do sedana pozwalał na dobre prowadzenie pojazdu na nieutwardzonych drogach. Miał również wielokrotne zabezpieczenia podwozia przed rdzą. Opcjonalnie oferowano metalową osłonę.

Różne poziomy wyposażenia zaczynały się od podstawowej wersji, która miała układ 5-miejscowy. Najwyższy poziom wyposażenia miał klimatyzację, elektryczne szyby, ABS, odtwarzacz CD, komputer pokładowy oraz felgi ze stopów lekkich. Jednostka HVAC została ulepszona w porównaniu do wersji sedan, ze względu na większą kabinę.

Pod względem napędów, podstawowy silnik to jednostka benzynowa o pojemności 1.4 litra, podczas gdy w wersji topowej zastosowano silnik 1.6 litra z 16 zaworami. W wersji diesel dostępny był turbodiesel o pojemności 1.5 litra, który oferował 70 KM. Wszystkie silniki i poziomy wyposażenia były sprzężone z 5-biegową skrzynią manualną. Nie oferowano automatycznej skrzyni biegów.

Dwa lata po wprowadzeniu modelu Logan, który już osiągnął sprzedaż przekraczającą 300 000 samochodów, Dacia rozszerza swoją ofertę o nowy model Logan MCV (Multi Convivial Vehicle). Logan MCV to bardzo przestronny samochód kombi o dużej ładowności, który posiada wszystkie cenione cechy Logana Sedan, a dodatkowo oferuje modułową aranżację wnętrza i zwiększoną wszechstronność. Nowy model może pomieścić do siedmiu dorosłych pasażerów i zmienia rynek samochodów kombi w podobny sposób, w jaki Logan zrewolucjonizował świat samochodów rodzinnych. Po jego premierze na Targach Motoryzacyjnych w Paryżu, Logan MCV trafi do sprzedaży od października 2006 roku w Rumunii i od początku 2007 roku na innych kluczowych rynkach europejskich Dacii. Podobnie jak wersja sedan, jego oferta silnikowa obejmuje silnik diesla 1.5 dCi, który jest prawdziwym wzorcem w zakresie przyjemności z jazdy i zużycia paliwa. Samochód objęty jest trzyletnią lub 100 000 km gwarancją (w większości krajów Unii Europejskiej). W pełni utrzymując ducha Logana, zakres cenowy reprezentuje niezrównaną wartość za swoje parametry.

Prosty, solidny design dziedziczony z wersji sedan

Podobnie jak Logan Sedan, Logan MCV został opracowany, aby sprostać szerokiemu zakresowi, często ekstremalnym warunkom jazdy. Jego specyfikacja techniczna była kierowana dążeniem do wytrzymałości i prostoty, co ilustruje jednolita deska rozdzielcza z wersji sedan, która została przetransferowana do wersji kombi w celu eliminacji luzów montażowych i zapewnienia długotrwałej trwałości. Panele drzwiowe również wykonano z jednego kawałka, a wybór materiałów i tkanin podyktowany był chęcią wzmocnienia wrażenia jakości i solidności, już kojarzących się z Loganem Sedan. Nadwozie poddano tym samym zabiegom ochronnym, które ugruntowały reputację serii Logan w zakresie niezawodności i wytrzymałości, w tym ochronie stalowych paneli dzięki systemowi woskowanej wtryskiwanej powłoki oraz systematycznemu stosowaniu uszczelniaczy do łączeń paneli nadwozia i wzmocnionej ochrony podwozia przed odpryskami kamieni. Ponadto, biorąc pod uwagę, że Logan MCV ma na celu szerszy zakres zastosowań niż sedan, inżynierowie postanowili zapewnić dodatkową ochronę dla wersji kombi, w tym szereg funkcji ujawnionych na pokazowym samochodzie Logan Steppe Concept. Należy do nich użycie szerszych osłon ochronnych drzwi, które również służą do wzmocnienia wrażenia siły emanowanej przez nowe linie pojazdu.

Logan MCV posiada również osłonę układu napędowego podwozia, a także zupełnie nowe rozwiązanie zapobiegające przedostawaniu się kurzu do skrzyni biegów i układu napędowego. Mechanika jest w pełni opancerzona przed różnorodnymi zewnętrznymi zagrożeniami, na które może być narażona. Połączenie wysokiego prześwitu nowego samochodu wynoszącego 155 mm (wzrost o 20 mm w porównaniu do norm europejskich) i długiego skoku zawieszenia umożliwia Loganowi MCV pewną jazdę nawet po najtrudniejszych drogach świata. Szczególna uwaga została również zwrócona na komfort termiczny, który został zaprojektowany tak, aby zapewnić spójne warunki dla wszystkich pasażerów w ciepłym i zimnym klimacie, dzięki zoptymalizowanym wentylom i wyższemu o 40 kg/h przepływowi powietrza w porównaniu do wersji sedan.

Nowoczesny wybór silników

Logan MCV jest dostępny z tymi samymi silnikami, które przyczyniły się do sukcesu wersji sedan i które już sprawdziły się w licznych pojazdach z oferty Renault. Wybór obejmuje trzy silniki benzynowe (1.4 MPI, 1.6 MPI i 1.6 16V), a także wzorcowy silnik diesla 1.5 dCi. Oferta Logan MCV oferuje szeroki wybór układów napędowych dostosowanych do potrzeb różnych rynków i klientów.

1.4 MPI i 1.6 MPI: dwa silniki idealnie pasujące do pozycji Logana

Silniki 1.4 i 1.6 z ośmioma zaworami idealnie odpowiadają kryteriom kosztów, wytrzymałości i łatwości w utrzymaniu, które charakteryzują wszystkie Logany. Oba te silniki wyróżniają się wysokim momentem obrotowym dostępnym przy niskich obrotach oraz w szerokim zakresie obrotów od 3000 do 4500 rpm. Mimo dużych rozmiarów modelu, szczególną uwagę zwrócono na minimalizację masy Logana MCV, a wersja podstawowa waży zaledwie 1165 kg. Takie połączenie sprzyja zarówno wydajności, jak i zużyciu paliwa, które są na tym samym poziomie co w innych pojazdach produkowanych przez Grupę Renault.

Silnik 1.4 o pojemności 55 kW (75 KM) przy 5500 rpm i maksymalnym momencie obrotowym 112 Nm przy 3000 rpm, podczas gdy silnik 1.6 osiąga maksymalną moc 64 kW (90 KM) przy 5500 rpm i szczytowy moment obrotowy 128 Nm przy 3000 rpm. Oba są połączone z manualną pięciobiegową skrzynią biegów, która wyposażona jest w modelach Laguna II i Mégane II.

W przypadku obu silników pierwsze trzy przełożenia są krótkie, aby zapewnić dobrą reakcję przy ruszaniu i przyspieszeniu przy niskich obrotach oraz ułatwić przewożenie ciężkich ładunków. Dłuższe dwa ostatnie przełożenia sprzyjają oszczędności paliwa i akustyce, a także pomagają umieścić Logana MCV wśród najlepszych w swojej klasie pod względem efektywności paliwowej, co potwierdzają wartości średniego zużycia paliwa wersji 1.4 75 KM wynoszące 7.6 litrów/100 km.

1.6 16V: niezrównane osiągi dynamiczne

Wprowadzony niedawno w wersji sedan, silnik 1.6 16V zapewnia niezrównane osiągi. Z maksymalną mocą 105 KM (77 kW) przy 5750 rpm i maksymalnym momentem obrotowym 148 Nm przy 3750 rpm, Logan MCV 1.6 16V przyspiesza z miejsca do 100 km/h w 11.8 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 174 km/h. W tej samej klasie trudno znaleźć samochody kombi oferujące tak wysoki poziom osiągów dynamicznych.

Zauważalnie wybór silnika 1.6 16V do napędu Logana MCV wynika z jego elastyczności oraz przyjemności z jazdy. Aż 90% maksymalnego momentu obrotowego dostępne jest już od 2000 rpm, co pozwala na płynne przyspieszenie bez „martwych stref” przy niskich i średnich obrotach. Jednak nie osiągnięto tego kosztem efektywności paliwowej, ponieważ średnie zużycie paliwa tej wersji 16-zaworowego silnika 1.6 wynosi zaledwie 7.5 litrów/100 km.

Silnik 1.6 16V połączony jest z pięciobiegową skrzynią biegów typu JR z ulepszonym synchronizatorem oraz dźwignią zmiany biegów sterowaną kablem, co zapewnia skrócenie skoku dźwigni, większą precyzję zmiany biegów i w efekcie większą przyjemność z jazdy. Interwały wymiany oleju dla wszystkich silników benzynowych zasilających Logana MCV wynoszą jedynie 30,000 km.

1.5 dCi 70 KM: wzorcowy silnik diesla

Prawdziwy wzorzec w świecie silników diesla, silnik 1.5 dCi również pochodzi z gamy silników Renault. Znajduje się w czołówce technologii napędowej, a jego druga generacja bezpośredniego wtrysku paliwa typu common rail gwarantuje zarówno wysoką wydajność, jak i bardzo niskie zużycie paliwa, wynoszące zaledwie 5.3 litra/100 km (co odpowiada 140 g CO2/km), stawiając Logana MCV 1.5 dCi w bardzo mocnej pozycji w porównaniu do innych kombi napędzanych dieslem dostępnych na rynku.

W pełni wyposażony, kompaktowy silnik 1.5 dCi waży zaledwie 127 kg i łączy komfort oraz elastyczność dzięki niskiej bezwładności oraz małemu opóźnieniu turbosprężarki. Jego maksymalna moc wynosi 50 kW (70 KM) przy 4000 rpm, a szczytowy moment obrotowy wynosi 160 Nm i jest dostępny przy 1700 rpm, przy czym 85% jest dostępne między 1500 a 3500 rpm. Manualna pięciobiegowa skrzynia biegów jest smarowana na całe życie i korzysta z dłuższych przełożeń, aby maksymalnie wykorzystać moment obrotowy silnika 1.5 dCi, a także poprawić zużycie paliwa i akustykę bez uszczerbku dla osiągów dynamicznych. Nawet przy dużych obciążeniach, reakcje przy ruszaniu i ponownym przyspieszaniu są szczególnie dynamiczne.

Połączenie niskiego zużycia paliwa tego silnika i 50-litrowego zbiornika paliwa daje Loganowi MCV wzorcowy zasięg blisko 1000 km. Tanio eksploatowany, Logan MCV 1.5 dCi ułatwia życie swoim użytkownikom dzięki niskim kosztom utrzymania.

Bezpieczeństwo, fundamentalna kwestia

Logan MCV korzysta z uznanej wiedzy Renault w zakresie bezpieczeństwa. Podobnie jak Logan, Logan MCV jest zbudowany na platformie B Alianse, a czynne funkcje bezpieczeństwa zostały w naturalny sposób przeniesione do nowego samochodu. Przednie zawieszenie bazuje na układzie typu MacPherson, który występuje w Clio II, natomiast wzmocnione tylne zawieszenie wykorzystuje ten sam zasad działania programowanego ugięcia belki H, co inne modele zbudowane na tej samej platformie. Tylne zawieszenie łączy spiralne sprężyny z wydłużonymi, pionowo umieszczonymi amortyzatorami, co pozwala Loganowi MCV radzić sobie nawet w najgorszych warunkach. Ponadto, przeprowadzono dogłębne badania sztywności przednich i tylnych sprężyn w celu minimalizacji ruchów nadwozia, szczególnie przechyłu. Całkowity pakiet zapewnia solidną, zbalansowaną obsługę w każdej sytuacji. Podobnie jak w wersji sedan, standardowym wyposażeniem jest przedni stabilizator.

Układ hamulcowy wykorzystuje tarcze z przodu i bębny z tyłu, a wersje wyposażone w ABS mają ten sam system Bosch 8.0 najnowszej generacji, w tym Elektroniczną Dystrybucję Siły Hamowania (EBD), co w Mégane II. System ten w pełni wykorzystuje potencjał tylnych hamulców. Pod względem pasywnego bezpieczeństwa, Logan MCV spełnia normy europejskie i wyposażony jest w maksymalnie cztery poduszki powietrzne. Dwie poduszki powietrzne o kontrolowanym wydechu z przodu, które są standardowym wyposażeniem w całej ofercie, zawierają system, który kontroluje ciśnienie wewnątrz poduszki, aby ograniczyć obciążenie działające na pasażerów w przypadku kolizji. Dwa boczne poduszki powietrzne w przednich siedzeniach będą również dostępne jako opcja w późniejszym czasie. Poduszki powietrzne współdziałają z programowanym odkształceniem strukturalnym w celu wzmocnienia ochrony w przypadku uderzenia z boku. System zabezpieczeń obejmuje trzypunkowe pasy bezpieczeństwa z zagłówkami w każdym siedzeniu, w tym w trzecim rzędzie siedzeń wersji siedmioosobowej.

Logan MCV korzysta również z uznanej wiedzy inżynieryjnej Renault w zakresie odporności na uderzenia i pochłaniania energii kinetycznej. W przypadku uderzeń czołowych, układ komory silnika sprzyja kumulacji części mechanicznych. Wewnątrz samochodu jednolita deska rozdzielcza jest kluczowym elementem bezpieczeństwa. Jej kompozytowa struktura z polipropylenu, bardzo absorbującego materiału, redukuje obrażenia kolan w przypadku kolizji. Ponadto zaokrąglone formy dolnej części deski rozdzielczej oraz pokrywy schowka są dopasowane do kształtu kości piszczelowej, aby rozkładać siły wynikające z uderzenia na nogi i kostki. Struktura foteli utrzymuje biodra pasażerów w idealnej pozycji, a wyściółka pod stopami kierowcy i pasażera z przodu chroni dolne kończyny. W przypadku uderzenia z boku, struktura słupka B chroni biodra pasażera i dodatkowo włożono wiele pracy w optymalizację bocznej siły foteli oraz rozmieszczenia wyściółki wewnątrz panelu drzwi. Szczególną uwagę zwrócono także na ochronę pasażerów przed skutkami uderzenia z tyłu: zbiornik paliwa umieszczono z dala od tyłu pod podłogą w celu ograniczenia intruzji podwozia i układu jezdnego.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.