Rumuńska marka samochodowa Dacia miała trudne zadanie, aby zastąpić starszą gamę modeli Dacia Pick-up, ale ostatecznie udało się to w 2007 roku dzięki wprowadzeniu opartego na modelu Logan pojazdu użytkowego.
Dacia rozpoczęła swoją działalność jako marka po porozumieniu między rumuńskim rządem komunistycznym a Renault w celu produkcji Renault 8, a później Renault 12 na podstawie licencji. Rumuńscy inżynierowie zdołali zbudować lekki pojazd użytkowy z tym samym układem napędowym, ale na ramie nośnej. Ten samochód był w stanie przewieźć do 800 kg. Model pick-up Logan z 2007 roku był zupełnie inną historią.
Logan 1 odniósł ogromny sukces komercyjny, a nowe kierownictwo Renault miało trudne zadanie, aby zastąpić udany pojazd handlowy czymś nowoczesnym. Pick-up Logan z 2007 roku posiadał tę samą przednią część co Logan, ale z ramą nośną z tyłu i otwartą skrzynią. Podstawowy model miał czarne zderzaki, a samochód oferowano w dwóch standardowych kolorach: granatowym lub białym. Szyba przednia i przednie drzwi pochodziły z regularnej gamy Logan.
Wewnątrz samochód wyposażony był w twardą plastikową deskę rozdzielczą oraz podstawowy zestaw wskaźników z małym wyświetlaczem LCD pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem. W wersji podstawowej zamontowano poduszkę powietrzną dla kierowcy. Na liście opcji Dacia oferowała klimatyzację, elektryczne szyby i zamki oraz radio CD.
Napęd zapewniał standardowy silnik benzynowy o pojemności 1.4 litra, natomiast w wersji topowej znajdował się bardzo oszczędny silnik turbodiesel o pojemności 1.5 litra, który dostarczał moc 85 KM. Jedyną dostępną skrzynią biegów była 5-biegowa skrzynia manualna.
Dacia wprowadza model Logan Pick-up w Rumunii
Dacia Logan Pick-up to najnowszy członek rodziny Logan, która już obejmuje sedan, kombi i furgonetkę. Jest produkowany w zakładzie w Pitesti w Rumunii i odpowiada na potrzeby zarówno użytkowników biznesowych (rzemieślników i handlowców), jak i prywatnych kierowców poszukujących praktycznego pojazdu rekreacyjnego. Dacia Logan Pick-up naturalnie posiada wszystkie charakterystyczne cechy rodziny Logan. Z wyborem silników benzynowych i diesla od Renault oraz podwoziem z Logan MCV, Logan Pick-up jest nowoczesny i solidny. Oferuje również doskonałą funkcjonalność, z ładownością wynoszącą 800 kg, maksymalną długością ładunku 1,80 m oraz 300 litrami przestrzeni na bagaż za siedzeniami w kabinie.
Dacia Logan Pick-up oferuje doskonały stosunek jakości do ceny. Zostanie wprowadzony na rynek rumuński w marcu 2008 roku w cenie początkowej wynoszącej 7250 euro.
1. Cechy wyróżniające Logana
Przede wszystkim solidność
Dacia Logan Pick-up nawiązuje do sukcesu swoich „braci” – Logan, Logan MCV i Logan Van – podkreślając zalety prostego, solidnego designu. Materiały wewnętrzne, takie jak deska rozdzielcza, panele drzwiowe i tapicerka, są wytrzymałe i trwałe, co jest istotne dla pojazdu roboczego, jakim jest Dacia Logan Pick-up. Cechy zewnętrzne są podobne do innych modeli Logana: metalowe panele chronione są przez woskową iniekcję w hollow sections, a system uszczelnienia mastic jest stosowany do zewnętrznych połączeń kabiny, oraz wzmocniona ochrona przed odpryskami dla podwozia.
Ochrona karoserii przed korozją dla Dacia Logan Pick-up obejmuje ocynkowany dach i panele drzwiowe, podczas gdy niektóre wersje mają szerokie ochronne listwy drzwiowe. Inne funkcje ochronne, które zostały zastosowane w Dacia Logan Pick-up, to podniesione zawieszenie, wyższy prześwit oraz osłona pod silnikiem. Dacia Logan Pick-up ma także nowy system uszczelnienia dla skrzyni biegów i napędu, wprowadzony w Dacia Logan MCV.
Najważniejszą cechą Dacia Logan Pick-up – samym ładownym łóżkiem – jest jego trwałość. Wytrzymuje ładunek do 800 kg i standardowo wyposażone jest w ochronną obudowę, która zapobiega uszkodzeniu karoserii podczas załadunku i wytrzymuje obciążenia do 100 kg. Drzwi tylne zaprojektowano z myślą o trwałości i bezpieczeństwie, wytrzymując obciążenia do 300 kg, gdy są otwarte, co zazwyczaj występuje tylko w większych pick-upach. Podłoga, boki i przegroda kabiny są szczególnie zabezpieczone przed korozją, a na przodzie znajdują się dwa otwory do odprowadzania wody deszczowej.
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Dacia Logan Pick-up ma wszystkie aktywne i pasywne systemy bezpieczeństwa Dacia Logan MCV. Jak wszystkie pojazdy w serii Logan, zbudowany jest na platformie B0, wywodzącej się z platformy B sojuszu Renault-Nissan, stosowanej w Renault Modus, Renault Clio II, Renault Clio III i Nissan Micra. Zawieszenie zostało zaprojektowane z myślą o stabilnym i zrównoważonym działaniu w każdych warunkach. Przednie zawieszenie korzysta z układu MacPherson stosowanego w Renault Clio II, z wahaczem i nieamortyzowanym wahaczem. Jak w innych pojazdach na platformie B, wzmocnione tylne zawieszenie wykorzystuje programowy typ belki skrętnej, plus sprężyny i wydłużone tłumiki, co jest zgodne z trudnymi warunkami drogowymi na wielu rynkach tego samochodu. W standardzie znajduje się przedni stabilizator.
Dacia Logan Pick-up ma hamulce tarczowe z przodu i bębnowe z tyłu. Wersje z ABS korzystają z systemu Bosch nowej generacji 8.0 z elektronicznym rozdziałem hamulców, jak w Renault Mégane II.
Pasywne systemy bezpieczeństwa w Dacia Logan Pick-up obejmują poduszkę powietrzną dla kierowcy w standardzie oraz opcjonalnie poduszkę dla pasażera. System zabezpieczeń składa się z trzypunktowych pasów bezpieczeństwa. Dacia Logan Pick-up w pełni korzysta z doświadczenia inżynieryjnego Renault w zakresie odporności na uderzenia i rozpraszania energii kinetycznej. Układ silnika jest zaprojektowany tak, aby jego zawartość miała tendencję do zgromadzenia się pod kątem uderzeń czołowych. Materiał deski rozdzielczej ma wysoce chłonną strukturę kompozytową z polipropylenu w celu minimalizacji ryzyka urazu kolana w przypadku uderzenia. Dodatkowa ochrona dolnych kończyn zapewniona jest przez wyściełanie pod stopami po stronie kierowcy i pasażera. Tymczasem w przypadku uderzeń bocznych, słupek B, siedzenia (z wzmocnioną odpornością na boczne uderzenia) oraz wyściółka drzwi współpracują, aby zapewnić skuteczną ochronę bioder.
Solidne silniki
Dacia Logan Pick-up jest dostępna z wyborem trzech silników z banku napędowego grupy Renault: jednym silnikiem benzynowym (1.6 MPI) oraz dwiema wersjami (70 KM i 85 KM) jednostki 1.5 dCi diesel.
Silnik benzynowy 1.6 MPI rozwija moc maksymalną 64 kW (90 KM) przy 5500 obr./min i moment obrotowy 128 Nm przy 3000 obr./min. Jest wytrzymały i łatwy w serwisowaniu, co jest ważnym kryterium dla pojazdu użytkowego. Oferuje także bardzo przyzwoity moment obrotowy przy niskich obrotach silnika. Pierwsze trzy przełożenia biegów są krótkie, co umożliwia dobre ruszanie i przyspieszanie przy niskich prędkościach lub przy dużym obciążeniu, podczas gdy dwa najwyższe biegi są dostosowane dla komfortu akustycznego i oszczędności paliwa. Na cyklu mieszanym Dacia Logan Pick-up z silnikiem 1.6 MPI zużywa bardzo rozsądne 8,1 litra na 100 km.
Technologicznie zaawansowany silnik diesla 1.5 dCi cieszy się statusem wzorcowym w swojej kategorii i charakteryzuje się drugą generacją systemu wtrysku bezpośredniego common-rail, który łączy responsywność z bardzo niskim zużyciem paliwa. Wersja 50 kW (70 KM) 1.5 dCi generuje moment obrotowy 160 Nm przy 1700 obr./min, przy 85% maksymalnego momentu obrotowego dostępnego między 1500 a 3500 obr./min. Wersja 63 kW (85 KM) osiąga maksymalny moment obrotowy 200 Nm od 1900 obr./min, przy 90% dostępnym od 1500 obr./min. Pięciobiegowa skrzynia biegów, smarowana na całe życie, została specjalnie zaprojektowana z dłuższymi przełożeniami, aby maksymalnie wykorzystać moment obrotowy 1.5 dCi. Ruszanie i przyspieszanie są wyraźne i ostre, nawet z załadowanym pojazdem. Obie wersje 1.5 dCi są idealnie dopasowane do pojazdu roboczego, jakim jest Dacia Logan Pick-up, i zapewniają bardzo rozsądne wartości zużycia paliwa i emisji CO2. Z silnikiem diesla 1.5 dCi 85 KM Dacia Logan Pick-up zużywa zaledwie 5,2 litra na 100 km (cykl mieszany), z emisją CO2 wynoszącą 137 g/km. Ponieważ te wartości są bardzo niskie dla pojazdu o tak dużej ładowności, Dacia Logan Pick-up wnosi istotny wkład w jedno z zobowiązań Renault Commitment 2009, mianowicie sprzedaż miliona pojazdów emitujących mniej niż 140 g CO2 na km do końca planu biznesowego. Z zbiornikiem paliwa o pojemności 50 litrów, Dacia Logan Pick-up 1.5 dCi 85 KM również ustala wzorcowy zasięg w tej kategorii pojazdów, zbliżając się do 1000 km.
Silniki benzynowe i diesla napędzające Dacia Logan Pick-up korzystają z najnowszych osiągnięć technologii silnikowej grupy Renault, co znacznie wydłuża interwały serwisowe. Właściciele wersji 70 KM lub 85 KM 1.5 dCi będą musieli zgłaszać swoje pojazdy do serwisowania co 15 000 km (lub co roku) zamiast co 10 000 km, co oznacza sześć wymian oleju zamiast dziesięciu na 100 000 km. Wersja benzynowa wymaga serwisowania co 20 000 km (lub corocznie) zamiast 15 000 km. Ta zmiana przynosi spektakularne zmniejszenie kosztów serwisowych, co jest bezpośrednią korzyścią dla klientów Dacia, a szczególnie użytkowników biznesowych.
2. Praktyczny i komfortowy pick-up
Pomysłowa kabina
Kabina Dacia Logan Pick-up, zaprojektowana z myślą o komforcie i wygodzie, bezpośrednio pochodzi z Dacia Logan i Dacia Logan MCV: jest przestronna i bardziej typowa dla komfortowego pojazdu segmentu C niż pick-upa segmentu B. Widoczność z przodu i tyłu jest doskonała, a Dacia Logan Pick-up ma dokładnie taką samą pozycję kierowcy i ergonomię obsługi jak inne modele Logan. Oprócz dzielenia się cechami projektowymi wnętrza całej serii Logan, Dacia Logan Pick-up posiada również swoje własne specyficzne cechy, takie jak duża pojemność schowków. Oprócz schowka, pojemników w drzwiach i uchwytów na napoje pod centralną konsolą, znajduje się ogromna przestrzeń bagażowa za siedzeniami, wynosząca blisko 300 litrów, łatwo dostępna poprzez odchylenie siedzenia kierowcy (w zależności od wersji) lub siedzenia pasażera do przodu. To wnętrze bagażowe jest idealne do przechowywania kompaktowych lub cennych przedmiotów (takich jak skrzynka narzędziowa), pozostawiając łóżko na ciężkie i obszerne ładunki. Nad tą przestrzenią bagażową, w pobliżu drzwi (aby nie ograniczać widoczności), znajdują się dwa haki do zawieszania odzieży roboczej. Jest także siatka na trzymanie małych przedmiotów pośrodku przegrody, za siedzeniami.
Aby chronić kabinę przed wnikaniem ładunku z łóżka, tylne okno standardowo wyposażone jest w podwójną przegrodę, którą można (w zależności od wersji) wzmocnić stalowym łukiem z systemem zabezpieczeń ładunku. Wszystkie te urządzenia są oczywiście zgodne z europejskimi normami dla lekkich pojazdów użytkowych.
Pomysłowy, przyjazny dla przekształceń pick-up
Z ładownym łóżkiem oferującym nieskończoną wysokość załadunku, Dacia Logan Pick-up doskonale nadaje się do transportu wysokich ładunków! Dodatkowo jest zaprojektowany w sposób optymalny, aby spełnić wymagania zarówno użytkowników handlowych, jak i prywatnych kierowców. Z maksymalną długością ładunku wynoszącą ponad 1,80 m i maksymalną szerokością ładunku wynoszącą 1,37 m, Dacia Logan Pick-up oferuje możliwości rzadko spotykane w tej kategorii pojazdów. Wysokość progu wynosząca zaledwie 64 cm, przy opuszczonym tylnej klapie, ułatwia załadunek. Tylny stopień zapewnia wygodny dostęp do łóżka. Łącznie znajduje się 16 punktów mocowania, dla bezpiecznego zabezpieczenia każdego ładunku. Cztery zapięcia na obrzeżu łóżka z obu stron pojazdu, dwa haki na stalowym łuku z systemem zabezpieczeń, oraz sześć pierścieni na podłodze łóżka. Z wyjątkiem haków na opcjonalnym zabezpieczeniu, wszystkie punkty mocowania są standardowym wyposażeniem od wersji podstawowej.
Ponieważ format pick-upu często jest wykorzystywany jako podstawa dla przekształceń pojazdu, Dacia od początku zaprojektowała Logan Pick-up z myślą o łatwej adaptacji do zastosowań takich jak transport chłodniczy, kontrolowany temperaturą i dużych objętości.
Dzięki nadchodzącym umowom z specjalistami ds. przekształceń, sieć dealerska będzie mogła oferować wysokiej jakości rozwiązania przekształceniowe dostosowane do specyficznych potrzeb klientów.
Prosta gama pojazdów
Dacia Logan Pick-up będzie dostępna w dwóch wersjach wyposażeniowych na różnych rynkach. W Rumunii, podstawowa wersja Logan, z trzypunktowymi pasami i poduszką powietrzną dla kierowcy w standardzie, będzie dostępna z silnikiem 1.6 MPI lub dieslem 1.5 dCi o mocy 70 KM. Następnie wersja Pack Confort, z wspomaganiem kierownicy, elektrycznymi zamkami, przyciemnionymi szybami, elektrycznie regulowanymi lusterkami zewnętrznymi i ochronnymi listwami bocznymi, będzie dostępna z wyborem trzech silników: 1.6 MPI oraz dieslem 1.5 dCi o mocy 70 KM lub 85 KM.
Opcje obejmują klimatyzację, radio (CD lub CD/MP3) oraz pakiet bezpieczeństwa (ABS oraz poduszka powietrzna dla pasażera).
Szeroki wybór akcesoriów będzie dostępny od momentu wprowadzenia na rynek, w tym wykładzina kompozytowa do łóżka, organizator ładunku, wykładziny, hak holowniczy i asystent parkowania. Akcesoria wewnętrzne obejmują system nawigacji, specjalne pokrowce na fotele i centralną podłokietnik.
3. Nowe otwarcia na rynku
Dacia Logan Pick-up przede wszystkim koncentruje się na rzemieślnikach i handlowcach potrzebujących prostego, praktycznego pojazdu roboczego, ale ma też szerszą atrakcyjność jako idealny pojazd do aktywności na świeżym powietrzu. W obu przypadkach kierowcy będą pod wrażeniem jego wszechstronności, solidności i przystępności.
Większość producentów samochodów w ostatnich latach miała tendencję do pomijania rynku pick-upów w Europie. Istnieje kilka dużych pick-upów, takich jak Nissan Navara, ale w przeciwieństwie do sytuacji na innych rynkach światowych, lekki pick-up jest bardzo trudny do znalezienia. Dacia Logan Pick-up z pewnością wypełni tę lukę, oferując niezwykły stosunek jakości do ceny, zgodny z koncepcją Logana.
Dacia Logan Pick-up zostanie wydany w Rumunii, Bułgarii i Turcji w 2008 roku, a następnie w innych krajach od 2009 roku.
Czwarty Logan produkowany w zakładzie w Pitesti
Dacia Logan Pick-up będzie produkowany w zakładzie w Pitesti i współdzieli wiele części z Logan MCV i Logan Van. Mniej niż 100 części jest specyficznych dla Dacia Logan Pick-up, który będzie produkowany na tej samej linii produkcyjnej co Logan, Logan MCV i Logan Van. W zakładzie blacharskim powstała linia montażowa do obsługi specyficznych elementów dla pick-upa, obok ogólnego montażu. Program Dacia Logan Pick-up pochłonął inwestycje w wysokości 51 milionów euro: 22 miliony na rozwój i 29 milionów na zakład produkcyjny.
W 2007 roku w zakładzie w Pitesti zainwestowano 100 milionów euro, aby zwiększyć zdolność produkcyjną z 235 000 rocznie w 2006 roku do 350 000 w 2008 roku. Po pracach przeprowadzonych w sierpniu, tempo produkcji wzrosło z 42 do 60 pojazdów na godzinę.
Ponad 230 000 Dacii sprzedanych w 2007 roku
Sprzedaż Dacii osiągnęła 230 000 pojazdów w 2007 roku, co oznacza wzrost o 17,4% w porównaniu z 2006 rokiem. To był ważny rok dla Dacii, ponieważ rozwój zrobił duży krok naprzód wraz z wprowadzeniem modelu Logan MCV w 33 nowych krajach (w całej Europie oraz w Algierii, Maroku, Turcji, Syrii itd.) oraz wprowadzeniem modelu Logan Van w Rumunii i Bułgarii. Mniej niż półtora roku po premierze samochodu w Rumunii, sprzedaż wersji kombi Logan MCV wzrosła do jednej trzeciej ogólnej sprzedaży Dacii (81 000 sztuk sprzedanych do końca 2007 roku).