Budżetowa marka Renault, Dacia, zaprezentowała na Salonie Samochodowym w Paryżu w 2012 roku drugą generację modelu Sandero, samochodu z segmentu małych aut, stworzonego z myślą o zatłoczonych miastach.
Rumuńska marka Dacia rozpoczęła swoją działalność pod koniec lat 60. od modelu Renault 8, a wkrótce potem uzyskała licencję na Renault 12. Model ten produkowano aż do 2004 roku, wprowadzając liczne udoskonalenia, w tym silnik z wtryskiem jednopunktowym. W 1998 roku Dacia została nabyta przez francuską grupę Renault.
Sandero to samochód typu hatchback produkowany przez Dacię od 2007 roku, oparty na sedanie Dacia Logan. Dzielił części, silniki i napęd z modelem Renault Clio. Sandero nie miał drażniącego wyglądu ani agresywnej stylistyki. Jego design był przyjazny, z dużymi i wydłużonymi reflektorami. Z boku, projekt nadwozia hatchback był prosty, z lekko rzeźbionymi panelami drzwiowymi.
Wnętrze kontynuowało prosty design z zewnątrz. W podstawowej wersji wyposażenia samochód nie miał klimatyzacji ani elektrycznych szyb. W wyższych poziomach wyposażenia oferował automatyczną klimatyzację oraz system multimedialny z nawigacją i 7-calowym wyświetlaczem dotykowym.
Pod samochodem znajdował się prosty układ napędowy z kolumnami McPhersona z przodu oraz wahaczami w tylnej części, z belką skrętną (nazywaną przez producenta Typ-H). Dostępne były różne silniki, w tym wolnossące i turbodoładowane silniki benzynowe oraz turbodiesle.
Nowy Sandero to nowoczesny kompaktowy hatchback o atrakcyjnym wyglądzie, który wyraża witalność i wszechstronność. Nowy model nadal oferuje klientom doskonałe wyposażenie w stosunku do ceny, a w klasycznym stylu Dacii mocno stawia na przestronność kabiny i objętość ładunkową.
Objętość bagażnika wynosząca 320 dm3 VDA jest nie do pobicia, biorąc pod uwagę cenę samochodu i jego kompaktowy design. Sandero nie ustępuje również pod względem praktyczności i wszechstronności, dysponując tylną kanapą dzieloną w proporcjach 60/40, która składa się, zwiększając objętość ładunkową do 1,200 dm3 VDA.
Z Nowym Loganem, Nowym Sandero i Nowym Sandero Stepway, styl Dacii staje się bardziej wyrazisty i luksusowy.
Nowa tożsamość designu Dacii podkreśla jakość i siłę. Trzy zmodyfikowane modele dzielą tę samą harmonijną przednią część, promieniując od logo Dacii w atrapie chłodnicy. Projekt dużych reflektorów i atrapy nadaje samochodom bardziej wyrazisty wygląd.
Z profilu proporcje nadwozia do przeszkleń podkreślają wrażenie solidności, wspierane przez rzeźbiony profil, bardziej wyraziste nadkola i boki, które znaleźć można w każdym nowym modelu.
Większa atrakcyjność wewnątrz
Trzy nowe modele oferują nową ciemno-węglową lub dwukolorową deskę rozdzielczą (w zależności od modelu i wersji) z nowoczesnymi i wszechstronnymi wskaźnikami, z analogowymi wskaźnikami otoczonymi chromem oraz najnowszej generacji, wyjątkowo funkcjonalnymi kontrolkami.
Osłony nawiewów, logo na kierownicy oraz uchwyt dźwigni zmiany biegów są wykończone chromem (w zależności od poziomu wyposażenia). Centralna deska rozdzielcza jest podkreślona ozdobnym elementem w kolorze koła (w zależności od wyposażenia), który pasuje do uchwytów drzwi oraz paska designu na kierownicy.
Jakość estetyczna została podniesiona poprzez mądry dobór materiałów i starannie zrealizowane wykończenie.
Silnik benzynowy: TCe 90
Po raz pierwszy Nowy Dacia Logan i Nowe Dacia Sandero są dostępne z silnikiem TCe 90, nowym symbolem doskonałości układów napędowych grupy Renault. Ten wyjątkowy silnik łączy przyjemność z jazdy i komfort z kontrolowanym zużyciem paliwa (54.3 mpg) oraz emisją CO2 (120 g/km), co pozwala na zredukowanie kosztów eksploatacji.
Z najnowszą technologią i technikami downsizingu, silnik TCe 90 to turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 898 cm³ i trzech cylindrach. Dzięki turbosprężarce o ultra-niskiej bezwładności oraz zmiennej synchronizacji zaworów, osiąga moc 66 kW (90 hp) przy 5,250 obr./min i generuje 135 Nm przy niskich prędkościach obrotowych silnika (90% od 1,650 obr./min), co czyni go dynamicznym i responsywnym wykonawcą o gładkiej przyspieszeniu. Zapewnia kierowcom najlepszą w swojej klasie równowagę między osiągami a zużyciem paliwa.
Silnik benzynowy: 1.2 16v 75 (Euro 5)
Ten silnik o pojemności 1,149 cm³, rozwijający moc 55 kW (75 hp), jest imponującym wszechstronnym rozwiązaniem, równie dobrze sprawdzającym się w mieście, jak i na otwartej drodze. Zużycie paliwa wynosi imponujące 47.8 mpg, a emisja CO2 to 137 g/km w Nowym Dacia Logan i Nowym Dacia Sandero. Silnik 1.2 16V 75 dostępny jest również w wersji LPG, co pozwala na zredukowanie kosztów eksploatacji do zaledwie 125 g/km CO2 (w trakcie homologacji, niedostępny w UK).
Silnik diesla: dCi 75 i 90 (Euro 5)
Znany z przyjemności z jazdy, niezawodności osiągów i poszanowania dla środowiska, silnik 1.5 dCi dostępny jest w wersjach 55 kW (75 hp) i 66 kW (90 hp). Z momentem obrotowym zwiększonym o 20 Nm – 200 Nm przy 1,750 obr./min dla jednostki 75 hp i 220 Nm przy 1,750 obr./min dla jednostki 90 hp – silnik 1.5 dCi jest responsywny nawet przy najniższych prędkościach obrotowych. Ta wydajność idzie w parze z jednymi z najniższych wartości zużycia paliwa w segmencie, wynoszącymi 74.3 mpg, przy emisji CO2 wynoszącej 99 g/km dla Nowego Logana i Sandero, na cyklu łączonym, co stanowi spadek o 5 g. Obie jednostki naturalnie noszą podpis Dacii eco2.
Nowy Dacia Sandero Stepway: TCe 90 i dCi 90
Wyposażony w TCe 90, najnowszy przykład mechanicznego kunsztu Grupy, Nowy Sandero Stepway zużywa 52.3 mpg przy emisji CO2 wynoszącej 125 g/km.
Wersja dCi 90 nosi podpis Dacia eco² w uznaniu niskiego zużycia (68.9 mpg) i poziomów emisji (105 g/km) na cyklu łączonym.
DaciaPlug&Radio
Nowy Logan, Sandero i Sandero Stepway są dostępne z multimedialnym rozwiązaniem Dacia Plug&Radio. Plug&Radio składa się z dużego ekranu i odtwarzacza CD kompatybilnego z MP3, a także technologii Bluetooth®, gniazda w desce rozdzielczej oraz gniazd USB, a także przycisków sterujących na kierownicy. Dzięki technologii Bluetooth® kierowcy mogą prowadzić rozmowy bez użycia rąk, z synchronizowaną książką kontaktów i historią połączeń, oraz słuchać ulubionych utworów przez strumieniowanie audio przez głośniki samochodu.
System multimedialny MEDIA NAV
Po debiucie w Dacia Lodgy i Dokker, MEDIA NAV jest dostępny we wszystkich trzech nowych modelach. Prosty i łatwy w obsłudze system, zamontowany płynnie w centralnej desce, obejmuje nawigację samochodową, radio, łączność Bluetooth® oraz strumieniowe odtwarzanie audio, wszystkie sterowane za pomocą 7-calowego (18 cm) ekranu dotykowego. Nawigacja w systemie jest prosta, za pośrednictwem strony Menu. Pasażerowie mogą również podłączyć swoje urządzenia mobilne za pomocą gniazd USB i jack zamontowanych w centralnej desce dla lepszego dostępu i ergonomii, oraz odtwarzać je za pomocą dotykowych kontrolerów na ekranie lub przycisków na kierownicy.
Intuicyjny ekran dotykowy oferuje grafikę 2D oraz „Birdview” (3D). Klienci mogą aktualizować i dodawać treści mapowe za pomocą gniazda USB oraz strony internetowej Naviextra.
Ogranicznik prędkości/tempomat i czujniki parkowania z tyłu
System tempomatu – nowość w ofercie Dacii – będzie dostępny (w zależności od wersji) w Nowym Logan oraz Sandero, obok ogranicznika prędkości. Czujniki parkowania z tyłu są teraz dostępne, w zależności od poziomu wyposażenia.
Bezpieczeństwo pasywne
Aby zapewnić maksymalną ochronę pasażerów, Nowy Dacia Logan, Sandero i Sandero Stepway korzystają z całego doświadczenia inżynierów Renault w zakresie bezpieczeństwa. Pasy bezpieczeństwa są wyposażone w skalibrowane ograniczniki obciążenia dla ochrony klatki piersiowej w przypadku uderzenia. Trzy modele mają również punkty mocowania Isofix w dwóch tylnych bocznych siedzeniach dla łatwego i w 100% bezpiecznego montażu fotelików dziecięcych. Każdy poziom wyposażenia jest standardowo wyposażony w poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu oraz ESC.
Szeroka gama akcesoriów
Dacia oferuje szeroką gamę akcesoriów do codziennego użytku, w tym listwy boczne, dywaniki, wieszaki na zagłówki i siatki do bagażnika, dla dodatkowej personalizacji. Weekendowe wypady i wakacje nigdy nie były łatwiejsze dzięki boksom dachowym, bagażnikom narciarskim, hakom holowniczym, bagażnikom rowerowym i przenośnym lodówkom. Klienci mogą również dostosować swoje Dacie za pomocą pasków dekoracyjnych, ekskluzywnych obręczy kół i osłon przeciwmgielnych.
Przestronność i ładowność z wyższego segmentu
Wymiary wewnętrzne i zewnętrzne trzech nowych modeli są tak hojne jak zawsze, godne wyższego segmentu. Miejsce na łokcie z tyłu Nowego Sandero wynosi 1436 mm, co zapewnia wystarczająco miejsca, aby wygodnie pomieścić trzy osoby dorosłe lub zainstalować trzy foteliki dziecięce.
Objętość bagażnika, wynosząca aż 510 dm3 VDA w Nowym Logan (320 dm3 VDA w Sandero), pozostaje nie do pobicia, biorąc pod uwagę cenę oraz kompaktowe wymiary zewnętrzne pojazdu. Praktyczność i wszechstronność pozostają również mocnymi stronami, dzięki tylnej kanapie dzielonej w proporcjach 60/40.
Kabina została ulepszona, aby zapewnić pasażerom więcej możliwości przechowywania, szczególnie poprzez dodanie centralnej przegródki. Przechowalnie w przednich i tylnych drzwiach są wystarczająco duże, aby pomieścić butelki o pojemności 1,5 litra i 0,5 litra odpowiednio.
Komfort jazdy i efektywność
Jak wszystkie modele w ofercie Dacii, Nowy Logan, Sandero i Sandero Stepway mają doskonały prześwit, co pozwala im pokonywać wszelkie warunki drogowe. Charakteryzują się również solidną ochroną podwozia, co zapewnia imponującą wydajność na nieutwardzonych szlakach.
Komfort akustyczny również został poprawiony dzięki dodatkowym materiałom wygłuszającym w komorze silnika oraz kontrolowanemu hałasowi drogowemu.
Dacia, niezawodna marka, która doskonale odpowiada na potrzeby klientów
Klienci Dacii mają proste i dobrze określone potrzeby. Szukają przestronnych, prostych i niezawodnych pojazdów, które są inteligentne i przystępne. Oferta Dacii jest praktyczna i doskonale odpowiada oczekiwaniom klientów.
Wprowadzając coraz szerszą gamę pojazdów (Logan, Logan MCV, Sandero Stepway, Duster, Lodgy, Dokker, Dokker Van), Dacia osiąga niezwykłe wyniki jakościowe. W najnowszych wynikach ADAC z 2012 roku, renomowanej niemieckiej organizacji, niezawodność pojazdów Dacii stale się poprawia od trzech lat, a Sandero zajmuje czwarte miejsce w swojej kategorii. W lutym marka zajęła pierwsze miejsce pod względem niezawodności w badaniu przeprowadzonym na 30,000 klientów przez organizacje konsumenckie w Belgii, Francji, Hiszpanii, Włoszech i Portugalii.
Dacia produkuje trwale niezawodne samochody i zdobywa zaufanie klientów
Pojazdy Dacii, podobnie jak Renault, są testowane w najbardziej ekstremalnych warunkach. Oprócz konwencjonalnych testów na stojakach, grupa Renault poddaje swoje pojazdy wymagającym testom w rzeczywistych warunkach, aby potwierdzić ich trwałość. Logan, na przykład, został przetestowany na dystansie 1.9 miliona kilometrów. Samochody Dacii są projektowane od początku z myślą o sprzedaży międzynarodowej, szczególnie na rynkach wschodzących. Opracowywane są zgodnie z wymagającymi specyfikacjami, biorąc pod uwagę różnorodność warunków drogowych i atmosferycznych w tych krajach.
Wszystkie modele Dacii objęte są 3-letnią gwarancją na 60,000 mil, z obsługą we wszystkich salonach w sieci i najwyższym poziomem napraw z użyciem oryginalnych części. Gwarancja ma na celu pozyskanie nowych klientów, zwiększenie świadomości marki i budowanie relacji zaufania z klientami.
Dacia korzysta z wiedzy i doświadczeń Renault, które stało się wiodącym producentem samochodów w zakresie niezawodności, głównie dzięki globalnej polityce jakości grupy, która została uruchomiona w 2003 roku.
Dacia polega na know-how grupy Renault oraz sojuszu w zakresie standardów i procesów.