Druga generacja Dacii Sandero została zaprezentowana w 2020 roku podczas wydarzenia offline obok modeli Logan i Sandero Stepway.
Rumuński producent samochodów Dacia był częścią Grupy Renault, zanim powstała alians Renault-Nissan. Wprowadzona na rynek w 2007 roku, pierwsza generacja Sandero sprzedała się w ilości ponad 2,1 miliona sztuk dla marki Dacia.
Dacia zaprojektowała Sandero jako pojazd kompaktowy do użytku w miastach. Jego styl różnił się od Logana, ale oparty był na tej samej platformie. Y-kształtne diodowe światła dzienne oraz szersze błotniki sprawiały, że samochód wyglądał na bardziej wyrazisty, niż był w rzeczywistości. Zainstalowano heksagonalny grill 3D, aby podkreślić szerokość pojazdu. Dolny grill w kształcie litery A z zamkniętym systemem radarowym dopełniał przednią część nadwozia. Z tyłu samochód wyglądał raczej nudno, bez żadnego znaczącego elementu. Premiera Sandero wprowadziła fabryczny składany dach, opcję, której wcześniej nie spotykano w tej rumuńskiej marce.
Zespół projektowy wnętrza ciężko pracował, aby wprowadzić inteligentne rozwiązania dla klientów. Na szczycie deski rozdzielczej umieszczono uchwyt na smartfona z pokrywą oraz złącze USB, co przekształcało osobisty telefon kierowcy w jednostkę sterującą multimediami. W najwyższej wersji wyposażeniowej znajdował się system Media Nav z bezprzewodową integracją dla Apple CarPlay i Android Auto. Dzięki dłuższemu rozstawowi osi niż w poprzedniku, Sandero oferowało więcej miejsca na nogi dla pasażerów tylnej kanapy.
W momencie premiery, Sandero było dostępne z trzema silnikami do wyboru. W podstawowej wersji znajdował się 1-litrowy, trzycylindrowy silnik. Średnia wersja była napędzana turbodoładowanym silnikiem 1-litrowym, a najwyższa wersja to silnik bi-paliwowy 1.0 (benzinowy-LPG) o mocy 100 KM.
Dacia odświeżyła swoją ofertę w segmencie samochodów kompaktowych, wprowadzając całkowicie nowego Sandero oraz Stepway. Najnowsze modele trzeciej generacji oferują proste, przestronne, niezawodne i solidne pojazdy bez zbędnych dodatków, w bardzo konkurencyjnej cenie.
Sandero, model ikoniczny i popularny, od 2017 roku jest najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie w segmencie klientów detalicznych oraz najlepiej sprzedającym się modelem Dacia z niemal 2,1 miliona sprzedanych sztuk, co stanowi 32% sprzedaży producenta od 2004 roku.
Bardziej awangardowy Stepway stanowi 65% wszystkich sprzedaży Sandero, z ponad 1,3 miliona sprzedanych egzemplarzy, i w ostatnich latach był wyborem większości klientów w Wielkiej Brytanii.
Obie wersje, zachowujące te same wymiary zewnętrzne co modele poprzednie, oferują większą nowoczesność, przestronność i wszechstronność, przy zachowaniu prostoty i niezawodności, którą kierowcy oczekują od Dacia.
Dzięki nowej platformie, oferują zwiększone aktywne i pasywne funkcje bezpieczeństwa, nowe silniki – w tym biopaliwowy silnik benzynowy i LPG – nową automatyczną skrzynię biegów oraz całkowicie nową sześciobiegową skrzynię manualną.
Całkowicie nowy Sandero i Stepway dają klientom większy dostęp niż kiedykolwiek do najlepiej dostosowanych do ceny samochodów na rynku.
Całkowicie nowy Sandero
Subtelne zmiany w wyglądzie zewnętrznym zapewniają, że całkowicie nowy Sandero prezentuje się mocno i solidnie. Ogólna linia jest bardziej opływowa, z bardziej nachyloną szybą, nieco niższym dachem i płynnie opadającą linią dachu. Prześwit nie uległ zmianie, jednak nowy Sandero sprawia wrażenie, że siedzi niżej i jest bardziej stabilne.
Przednie i tylne światła wyświetlają nowy, Y-kształtny podpis świetlny Dacia, nadając całkowicie nowemu Sandero wyraźną tożsamość. Pozioma linia łączy oba światła zarówno z przodu, jak i z tyłu, co zwiększa wizualną obecność samochodu.
Diody LED w reflektorach, które są standardowym wyposażeniem całej gamy modeli, zwiększają widoczność nocą, z 37% zwiększeniem długości wiązki i 9% szerokości.
Wyraźnie zaznaczone nadkola ujawniają 15-calowe koła, podczas gdy wersja Comfort wyposażona jest w Felgi Flex, które starannie zaprojektowano, aby imitować wygląd i odczucie prawdziwych kół aluminiowych.
Projekt uchwytów drzwiowych koncentruje się na jakości i bardziej ergonomicznym kształcie. Większość wersji ma teraz elektryczne zwolnienie klapy bagażnika w dolnej części tylnej klapy, co poprawia wygląd i funkcjonalność. Nowy kształt drzwi i lusterek poprawia aerodynamikę pojazdu, redukując hałas powietrza wewnątrz samochodu.
Całkowicie nowy Stepway
Całkowicie nowy Stepway jest natychmiast rozpoznawalny z przodu dzięki unikalnej, żebrowanej i wypukłej masce, chromowanemu logo Stepway poniżej przedniego grilla oraz zaokrąglonym błotnikom nad światłami przeciwmgielnymi. Przednie i tylne zderzaki zawierają metalową osłonę, zaprojektowaną w celu ochrony przed codziennymi zarysowaniami.
Całkowicie nowy Stepway oferuje prześwit na poziomie 174 mm (wzrost o 41 mm w porównaniu do Sandero), belki dachowe z logo, osłonki nadkoli oraz specjalnie teksturowane wzmocnione dolne części drzwi, nadając mu bardziej crossoverowy charakter.
W standardzie wersje wyposażone są w 16-calowe Felgi Flex, podczas gdy w nowo wprowadzonej wersji Prestige dostępne są ekskluzywne 16-calowe koła aluminiowe o diamentowym cięciu.
Modularne belki dachowe w Całkowicie Nowym Stepway wyglądają jak standardowe belki, ale są regulowane. Przy użyciu klucza znajdującego się w schowku, można je łatwo zdemontować w kilka sekund i przekształcić w bagażnik dachowy o ładowności do 80 kg.
PLATFORMY I SILNIKI
Nowa platforma modułowa CMF, na której oparty jest Całkowicie Nowy Sandero i Stepway, łączy większą odporność i sztywność z mniejszą wagą. Redukuje emisje przy jednoczesnym spełnieniu bardziej rygorystycznych wymagań dotyczących testów zderzeniowych i kontroli zanieczyszczeń.
Całkowicie Nowe Sandero i Stepway wyposażone są w nową przednią oś z prostokątnymi ramionami zawieszenia, które zapewniają skuteczne tłumienie wstrząsów oraz poprawione prowadzenie. Zwiększono zdolność przeciwdziałania przechyłom, a rozstaw kół wydłużono dla większej stabilności w zakrętach. Nowy uchwyt silnika został ulepszony, aby zminimalizować wibracje w kabinie.
W modelach Sandero i Stepway dostępne są napędy silnikowe Benzynowe oraz LPG Bi-Fuel, które spełniają rygorystyczne normy emisji Euro6D-Full, które wchodzą w życie 1 stycznia 2021 roku.
Pełna gama silników obejmuje:
SCe 65: silnik trzylitrowy, wolnossący o pojemności 1,0 l, sparowany z pięciobiegową skrzynią manualną. Dostępny tylko w Sandero.
TCe 90: turbodoładowany silnik trzylitrowy o pojemności 1,0 l, sparowany z sześciobiegową skrzynią manualną lub automatyczną CVT.
TCe 100 Bi-Fuel: nowy turbodoładowany silnik trzylitrowy z zasilaniem LPG, sparowany z sześciobiegową skrzynią manualną.
Dacia jest jedynym producentem samochodów, który oferuje LPG Bi-Fuel w całej swojej gamie samochodów osobowych, łącząc komfort jazdy i łatwość prowadzenia z niższymi emisjami CO2 oraz zwiększonym zasięgiem.
Integracja tej technologii w fabrykach Dacia, która była testowana na silniku TCe 100 Bi-Fuel, gwarantuje jej bezpieczeństwo i niezawodność. Okres gwarancji producenta, serwis oraz pojemność bagażnika są takie same jak w wersji benzynowej (zbiornik LPG znajduje się w miejscu, gdzie zwykle znajduje się koło zapasowe).
Prowadząc na LPG, Całkowicie Nowe Sandero Bi-Fuel emituje średnio o 11% mniej CO2 niż porównywalny silnik benzynowy. Może również przejechać ponad 800 mil przy użyciu obu zbiorników: 50 litrów zbiornik benzynowy i 40 litrów zbiornik LPG – co stanowi wzrost w porównaniu do poprzedniego modelu.
Nowa automatyczna skrzynia CVT (Płynnie Zmienna Skrzynia Biegów) debiutuje w Całkowicie Nowym Sandero i Stepway, zapewniając płynniejsze zmiany biegów i bardziej responsywne wrażenia z jazdy.
W połączeniu z silnikiem TCe 90, zużycie paliwa zmniejszyło się dzięki lżejszej skrzyni biegów i lepszemu zarządzaniu silnikiem, podczas gdy emisje CO2 spadły w porównaniu do poprzedniego modelu automatycznego (redukcja o 11% dla Całkowicie Nowego Sandero i 4% dla Całkowicie Nowego Stepway).
Stop&Start jest standardem w wszystkich silnikach, automatycznie wyłączając silnik, gdy samochód zatrzymuje się, na przykład w korku, i wznawiając prawie natychmiast.
WNĘTRZE I CECHY
Wnętrze z przeprojektowanym kokpitem wyposażone jest w wkład pokryty tkaniną obok nowego wzoru wylotów powietrza, co nadaje mu bardziej premium wygląd.
W Całkowicie Nowym Stepway tapicerka wnętrza jest spersonalizowana z logo Stepway, podczas gdy panele drzwi i deska rozdzielcza mają ekskluzywne pomarańczowe wstawki z tkaniny oraz wykończenie.
Całkowicie Nowe Sandero i Stepway mają trzy tylne siedzenia, które mogą pomieścić trzy dorosłe osoby, a dzielona kanapa tylna (w zależności od wersji) 1/3-2/3 oferuje dodatkową funkcjonalność. Bagażnik Sandero ma pojemność 328 litrów i płaską podłogę z regulowaną wysokością na dwóch poziomach.
Przestrzeń na tylnej kanapie jest szczególnie obszerna, z dodatkowymi 42 mm w porównaniu do modeli poprzednich. Inne elementy wnętrza oferują do 21 litrów przestrzeni do przechowywania z kieszeniami i schowkami umieszczonymi pod centralnym podłokietnikiem, w przednich i tylnych drzwiach oraz z tyłu przednich siedzeń.
Nowo zaprojektowane przednie siedzenia zapewniają większy komfort i wsparcie, z regulowanymi wysokościowo zagłówkami oraz nową, bardziej premium tapicerką. Szeroki zakres regulacji w przednich siedzeniach i kierownicy zwiększa komfort dla kierowcy, podczas gdy centralny podłokietnik dostępny w wersjach Prestige jeszcze bardziej to poprawia. Dźwignia zmiany biegów jest teraz krótsza, a wspomaganie kierownicy zapewnia większy komfort prowadzenia – szczególnie w ciasnych manewrach lub na parkingu – wymagając 36% mniej wysiłku niż w poprzednim Sandero.
Funkcje dostępne w Całkowicie Nowym Sandero i Stepway są zgodne z tym, co klienci chcą i potrzebują w swoich samochodach. Słuchamy naszych klientów i oferujemy im użyteczne cechy i technologie, których się domagają, bez dodawania niepotrzebnych kosztów.
Standardowe wyposażenie w całej gamie obejmuje uchwyt na smartfon (możliwy do usunięcia w zależności od wersji), wyświetlacz komputera pokładowego oraz kierownicę z ogranicznikiem prędkości. Automatyczne włączanie świateł całkowicie dostępne jest od modeli Essential i wyższych.
Nowa automatyczna klimatyzacja z cyfrowym wyświetlaczem jest standardem w Całkowicie Nowym Stepway Prestige, z kartą bezprzewodową z możliwością zdalnego otwierania bagażnika, a także z elektryczną hamulcem postojowym, kamerą tylnią, czujnikami parkowania z przodu i z tyłu oraz automatycznymi wycieraczkami.
Całkowicie Nowe Sandero i Stepway oferują dwa różne systemy multimedialne: Media Control i Media Nav.
Z Media Control smartfony można umieścić na sprytnym, zdejmowanym uchwycie na smartfon, znajdującym się przed kierowcą, aby stały się zdalnym systemem multimedialnym za pomocą nowej darmowej aplikacji Dacia Media Control oraz połączenia Bluetooth lub USB.
System zapewnia łatwy dostęp do radia, muzyki, połączeń, wiadomości, aplikacji nawigacyjnych oraz wielu innych funkcji, takich jak rozpoznawanie głosu Siri i Android. Sterowanie jest w zasięgu ręki, zarówno na kierownicy (do radia), jak i za nią (nawigacja), co zapewnia bezpieczniejszą jazdę.
Bez podłączonego smartfona do Media Control, również dostępne jest radio oraz odtwarzanie plików przez port USB, co oferuje klientom szeroki wachlarz opcji. Dodatkowe wyposażenie obejmuje dwa głośniki, połączenie Bluetooth oraz USB, oraz 3,5-calowy wyświetlacz TFT między wskaźnikami, na którym wyświetlane są także ustawienia radia.
W systemie Media Nav konsola wyposażona jest w duży 8,0-calowy ekran dotykowy umieszczony na górze deski rozdzielczej z czterema głośnikami rozmieszczonymi w całym pojeździe. Ekran jest lekko nachylony w kierunku kierowcy dla lepszej widoczności i ergonomii. Projekt jest elegancki, a intuicyjny, łatwy w obsłudze interfejs jest kompatybilny z Bluetooth oraz Android Auto i Apple CarPlay.
Nowa zakładka „Samochód” zapewnia dostęp do specyficznych ustawień pomocy dla kierowcy i bezpieczeństwa. System multimedialny ma teraz również wbudowaną nawigację oraz bezprzewodową łączność dla Apple CarPlay i Android Auto, a także sześć głośników w systemie audio.
BEZPIECZEŃSTWO
Całkowicie Nowe Sandero i Stepway to pierwsze modele Dacia zbudowane na platformie modułowej CMF. Oferując wyższą wytrzymałość i sztywność, zwiększa ochronę w przypadku kolizji. Struktura została wzmocniona w komorze silnika oraz kabinie pasażerskiej. Nowe czujniki nacisku w drzwiach i akcelerometr mogą szybko wykryć boczne uderzenia, umożliwiając szybkie napełnienie nowych poduszek powietrznych kurtynowych oraz bocznych, chroniąc brzuch, klatkę piersiową i głowę.
Całkowicie Nowe Sandero i Stepway zawierają następujące standardowe elementy: sześć poduszek powietrznych, ograniczniki siły napinacza pasów bezpieczeństwa, napinacze pasów bezpieczeństwa z przodu i z tyłu oraz system alarmowy (przycisk SOS znajdujący się obok oświetlenia sufitowego z przodu samochodu).
Struktura nowych przednich siedzeń została ulepszona, a zagłówki przeciwhuraganowe zamontowane w celu zapewnienia lepszej ochrony.
Standardowe diody LED w reflektorach poprawiają widoczność, zwiększając długość wiązki świetlnej o 37% (110 m) oraz szerokość o 9% (24 m) w porównaniu z halogenowymi reflektorami mijania w poprzednim Sandero, a także dostępna jest szersza oferta systemów wspomagania kierowcy (ADAS).
Oprócz ogranicznika prędkości, najnowszego systemu ESP oraz przełącznika tempomatu montowanego w kierownicy, Całkowicie Nowe Sandero i Stepway wyposażone są w nowoczesne systemy asystujące kierowcy:
Asystent hamowania awaryjnego w standardzie: aktywny w zakresie prędkości 4-106 mph. Czujnik radarowy umieszczony z przodu pojazdu identyfikuje odległość do samochodu przed nim (zatrzymanego lub w ruchu). Czujnik wyzwala dźwiękowy i wizualny alarm, jeśli istnieje ryzyko kolizji z pojazdem przednim, przed:
zwiększeniem siły hamowania, jeśli kierowca wcisnął hamulec, ale nadal istnieje ryzyko kolizji,
automatycznym uruchomieniem lub zastosowaniem silniejszej siły hamowania, jeśli kierowca nie hamuje wystarczająco mocno lub szybko.
Ostrzeżenie o martwym polu: aktywne w zakresie prędkości 19-87 mph. Ostrzega kierowcę o ryzyku kolizji z innym pojazdem znajdującym się obok lub za pojazdem podczas manewrów zmiany pasa. System detekcji ultradźwiękowej składający się z czterech czujników (dwa z tyłu, dwa z przodu) wykrywa wszelkie poruszające się obiekty, w tym samochody i motocykle, w obszarze martwego pola kierowcy. Kiedy czujniki wykryją pojazd lub osobę w martwym polu, dioda LED znajdująca się na odpowiednim lusterku bocznym miga.
Asystent parkowania: System ten wykorzystuje cztery czujniki radarowe z przodu i z tyłu, kamerę tylną oraz dynamiczne linie prowadzące, a także uruchamia dźwiękowe i wizualne sygnały ostrzegawcze, aby pomóc przy manewrowaniu.
Asystent ruszania pod górę: zapobiega staczaniu się pojazdu do tyłu przez ponad dwie sekundy, gdy kierowcy odpuszczają pedał hamulca, aby wcisnąć pedał gazu podczas ruszania na wzniesieniu.
Wymiary Dacia Sandero
Długość: 4,088 mm
Szerokość: 1,848 mm (2,007 mm z lusterkami)
Wysokość: 1,499 mm
Prześwit: 133 mm z ładunkiem
Pojemność bagażnika: 328 litrów
Wymiary Dacia Stepway