DAIHATSU Materia 2007-2010

DAIHATSU Materia 2007-2010

Przejdź do galerii zdjęćDAIHATSU Materia 2007-2010

Druga generacja Materii została wprowadzona na rynek w 2005 roku podczas Tokio Motor Show, ale trafiła do Stanów Zjednoczonych jako model 2007 w 2006 roku.

Toyota dostrzegła szansę na stworzenie samochodu dla młodego pokolenia. Był jak głośnik na kołach, z dużą ilością przestrzeni wewnątrz i doskonałą widocznością, mimo wąskich okien. Ponadto kompleksowy program personalizacji pozwalał klientom dostosować swoje auta według własnych upodobań. To była Toyota bB i jej zmieniona wersja, Daihatsu Materia.

Z wyglądu można by to określić jako wysoka szafa na kołach z krótką maską z przodu. Jednak samochód przyciągał uwagę swoimi wąskimi, poziomymi reflektorami i prawie nieistniejącą kratką z przodu. To był istotny krok naprzód dla zespołu designerskiego, który sprawił, że auto wyglądało smuklej od swojego poprzednika dzięki wznoszącej się linii okien i węższym szybom. Z tyłu, klapa bagażnika była doskonała do wykorzystania jako dach, podczas gdy dwie osoby mogły wygodnie usiąść na podstawie bagażnika.

Wewnątrz, Materia oferowała dużo miejsca dzięki pionowym bocznym panelom. Była odpowiednia dla pięciu osób i wyposażona w odtwarzacz CD z sześcioma głośnikami. Producent zaprojektował auto, mając na uwadze, że to właśnie tego potrzebują nastolatkowie.

Pod maską było do wyboru dwa bardzo oszczędne silniki oraz jeden z turbodoładowaniem. Wszystkie były połączone z czterobiegową automatyczną skrzynią biegów. Taki układ był odpowiedni dla nastolatków, którzy nie chcieli jeździć szybko lub dla tych, którzy nie chcieli się popisywać. Może dlatego samochód przetrwał na rynku tylko pięć lat, a potem został wycofany z produkcji.

 Daihatsu Materia, mini-MPV, trafił do sprzedaży w Wielkiej Brytanii w lipcu 2008 roku, z cenami zaczynającymi się od 10 995 £ na drodze, oferując doskonałą przestrzeń wewnętrzną i charakterystyczny styl.

W rzeczywistości, boxowaty, szeroki i niskoprofilowy design z wybrzuszonymi nadkolami i minimalnymi zwisami stworzył kultową popularność w Japonii – a teraz także w Stanach Zjednoczonych – z wieloma producentami zmagającymi się z utrzymaniem tempa z rosnącym popytem konsumentów.

Głównymi konkurentami w Wielkiej Brytanii i Europie są Renault Modus oraz Vauxhall/Opel Meriva, które mają podobne rozmiary, ale bardziej zachowawczy styl. Wszystkie z nich są kompaktowe i wszechstronne, z wysoką pozycją za kierownicą, co szczególnie przyciąga kobiety.

Właściciele Materii mają być młodymi rodzinami dbającymi o styl, poszukującymi charakterystycznego, ale praktycznego designu, a także starszymi parami, które doceniają niskie koszty eksploatacji, zwrotność i łatwy dostęp dzięki szeroko otwieranym, głębokim drzwiom.

Specyfikacja Daihatsu Materia jest wyjątkowo wysoka i obejmuje: wspomaganie kierownicy, ABS z EBD, poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera oraz boczne, klimatyzację, zdalne centralne zamki, regulowane w pionie siedzenie kierowcy, przesuwane i pochylane tylne siedzenie dzielone, alufelgi, przyciemniane tylne szyby, przednie światła przeciwmgielne oraz radio/CD z sześcioma głośnikami.

Zasilany żywym silnikiem benzynowym o pojemności 1,5 litra i mocy 103,3 KM, Daihatsu Materia jest zarówno oszczędny (46,3 mpg w cyklu extra miejskim dla manuala i 45,6 mpg dla automatu) jak i oferuje maksymalną prędkość ponad 100 mph, co zapewnia komfortowe podróżowanie na długich trasach.

Daihatsu Materia 

Funky, a jednocześnie praktyczny kształt Materii maksymalizuje przestrzeń wewnętrzną, a jego projekt ma być zarówno charakterystyczny, jak i pełen życia. W Japonii sprzedawany jest zarówno jako Toyota, jak i Daihatsu.

Jego wyjątkowo krótkie zwisy i wybrzuszone nadkola nadają mu sportowy wygląd, podczas gdy kwadratowy przedział pasażerski obiecuje – i spełnia – niezwykłą przestronność.

Przód Materii jest dość dominujący, z masywną, głęboką maską oraz wyrazistym wyglądem świateł i wąskiej, ale szerokiej grilla, wciętego w głęboki zderzak.

Tył Materii również akcentuje jej szerokość, moc i stabilność, podkreślone przez opadający, nisko zamontowany panel łączący wąskie tylne lampy, które delikatnie zakrzywiają się nad każdym nadkolem.

Z boku, duże 15-calowe aluminiowe felgi – połączone głębokimi bocznymi nakładkami – dodatkowo wzmacniają przesłanie stabilności. Szerokie opony 185/55 wypełniają nadkola.

Porównania rozmiarowe

Przestronna kabina Daihatsu Materia charakteryzuje się zarówno szerokością, jak i długością wnętrza, mieszcząc się w kompaktowej karoserii z doskonałą zwrotnością dzięki dobrej widoczności i zwrotności na poziomie 9,8 metra (od krawężnika do krawężnika).

Jego całkowita długość wynosi 3 800 mm, co plasuje go pomiędzy Renault Modus (3 792 mm) a Vauxhall Meriva (4 042 mm). Szerokość Daihatsu wynosząca 1 690 mm jest prawie identyczna jak 1 695 mm Renault i 1 694 mm Vauxhalla.

Wysokość Materii wynosząca 1 635 mm porównuje się z 1 589 mm Modusa i 1 624 mm Merivy, podczas gdy rozstaw osi Daihatsu wynoszący 2 540 mm przewyższa 2 482 mm Renault, ale jest nieco krótszy niż 2 630 mm Vauxhalla.

Szerokość wnętrza wynosząca 1 420 mm znacznie przewyższa Renault Modus, który oferuje jedynie 1 280 mm. To w połączeniu z długością wnętrza wynoszącą 1 950 mm (Vauxhall Meriva 1 825 mm) zapewnia wyjątkową przestrzeń użytkową.

Daihatsu Materia oferuje 619 litrów przestrzeni ładunkowej przy złożonym tylnym siedzeniu i 294 lub 181 litrów przy stojącym tylnym siedzeniu (VDA), w zależności od tego, czy siedzenie jest przesunięte do przodu czy do tyłu.

Wszechstronne, nowoczesne wnętrze

Stylowe i wszechstronne wnętrze Materii obejmuje tylne siedzenie z regulowanym kątowo oparciem, które można całkowicie położyć, tworząc łóżko, łącząc się z równie całkowicie rozkładanymi przednimi siedzeniami.

Tylne siedzenie ma również dzielenie 60/40 oraz możliwość przesuwania w przód i w tył o 160 mm. Umożliwia to w pełni elastyczny kompromis między przestrzenią na nogi a ładunkiem. Otwór tylnej klapy jest równo z podłogą ładunkową, co ułatwia załadunek i rozładunek.

Komora pod tylną podłogą pozwala na przechowywanie różnych przedmiotów, takich jak narzędzia, a głęboki uchwyt na butelki jest także umieszczony z boku bagażnika. Uchwyty na butelki w wnętrzu znajdują się zarówno w przednich, jak i tylnych drzwiach, a także cztery w konsoli centralnej.

Z kolei sam projekt wnętrza jest zarówno nowoczesny, jak i interesujący, z na przykład niebieskim podświetleniem podłokietników przednich drzwi i okrągłymi głośnikami przednich drzwi.

Centralnie zamontowany akrylowy panel instrumentów tworzy futurystyczny, trójwymiarowy wygląd, wzmocniony przez opadający, stadiumm-shaped łuk na całej desce rozdzielczej.

Inne charakterystyczne cechy to błyszczące czarne wykończenie audio oraz boczne wentylacje klimatyzacji, co nadaje wnętrzu wysoką jakość.

Żywotny, oszczędny, zaawansowany silnik benzynowy

Nowy Daihatsu Materia wyposażony jest w żywy i oszczędny silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra, dostępny w wersji z pięciobiegową skrzynią manualną lub czterobiegową automatyczną.

Sam silnik jest wysoko rozwinięty i podobny do tego, który znajduje się w kompaktowym SUV Daihatsu Terios, a także w wersji 1,3 litra w supermini Sirion.

Wyposażony w Dynamiczne Zmienna Czasowanie Zaworów (DVVT), które zwiększa siłę ciągu przy niskich prędkościach i odpowiedź przy wysokich obrotach, jednostka z podwójnym wałkiem rozrządu jest kompaktowa i lekka, z aluminiową głowicą i blokiem.

Moc wynosi 103,3 KM przy 6 000 obr./min, a moment obrotowy to 97,4 lb ft przy 4 400 obr./min dla manualnej wersji Daihatsu Materia, lub 101,8 lb ft w wersji automatycznej. Silnik ma współczynnik sprężania wynoszący 10,0:1 oraz średnicę i skok 72 x 91,8 mm.

Posiada także wytrzymałe łańcuchy do napędu wałka rozrządu, które nie wymagają konserwacji i nie mogą pęknąć jak systemy pasowe.

Pięciobiegowa skrzynia manualna i czterobiegowy automat mają starannie dobrane przełożenia, które zapewniają żwawą przyspieszenie z miejsca oraz relaxed cruising.

Aby dodatkowo poprawić wygodę, różne środki izolacji akustycznej zwiększają tłumienie hałasu. Obejmują one arkusze asfaltowe na podłodze pasażerskiej oraz izolatory komory silnika i ramy nadwozia. Wszystkie cztery drzwi mają podwójne uszczelki dla jakości zamknięcia i dodatkowego podniesienia komfortu.

Najpierw na świecie samo-regenerujący katalizator

Nowy Sirion 1,3 litra wprowadzony w 2005 roku był pierwszym na świecie samo-regenerującym katalizatorem. Ta innowacja jest również standardem w nowym Copen 1,3 oraz teraz nowym 1,5 litra Daihatsu Materia.

Efektywnie wydłuża żywotność katalizatora, redukując koszty utrzymania i jest bardziej przyjazna dla środowiska, ponieważ utrzymuje katalizator „zdrowszy” na wyższych przebiegach, co oznacza, że już niski poziom emisji 169 g/km nie wzrasta wraz z wiekiem silnika.

Ta rewolucyjna technologia działa poprzez dostarczenie zdolności samo-regeneracji w cząstkach szlachetnego metalu, który normalnie ulega degradacji.

Wykorzystując nanotechnologię, inteligentny katalizator zawiera jony metali palladu, najbardziej czułego na temperaturę spośród metali używanych w katalizatorach.

W zależności od temperatury i dostępnego tlenu, cząstki przekształcają się w stan krystaliczny i z powrotem, co regeneruje i przedłuża zdolność katalizatora do oczyszczania spalin.

Europejsko dostrojone podwozie

Daihatsu dostroił podwozie Materii do rynków europejskich, a rezultatem jest dobrze stłumiona, ale gładka jazda i doskonała kontrola przechyłów nadwozia, mimo wyższego niż przeciętny poziomu zawieszenia samochodu.

Wspomaganie kierownicy jest dobrze wyważone, z dobrą stabilnością na prostych odcinkach i uspokajającym samocentrowaniem. Tymczasem przednie i tylne stabilizatory połączone z szerokimi oponami niskoprofilowymi skutecznie ograniczają podsterowność.

Zawieszenie przednie to układ McPhersona o długim skoku dla amortyzowanej jazdy, podczas gdy stabilizator – specjalnie opracowany na eksport – zmniejsza przechył nadwozia.

Tylne zawieszenie pół-niezależne składa się z klasycznego belki skrętnej i sprężyn śrubowych z osobnymi amortyzatorami. Stabilizator uzupełniony jest krzywym kształtem belki skrętnej, co dodatkowo poprawia sztywność na przechyłach.

Daihatsu Materia posiada konwencjonalny układ kierowniczy z hydraulicznym wspomaganiem, a nie rosnącą popularność elektrycznego wspomagania. Korzyści to większe odczucie i czułość.

Wysokie poziomy bezpieczeństwa

Bezpieczeństwo jest priorytetem w Daihatsu Materia, zwłaszcza biorąc pod uwagę jego potencjalną rolę jako samochodu rodzinnego. Dlatego też posiada wszystkie najnowsze inicjatywy ratujące życie i redukujące obrażenia.

Na przykład, oba przednie siedzenia mają napinacze pasów i ograniczniki siły. Ich zadaniem jest zapewnienie odpowiedniej ilości restrykcji w zależności od poziomu zatrzymania.

Wszystkie trzy tylne pasy bezpieczeństwa mają trzy punkty ochrony pasażerów. Zewnętrzne tylne siedzenia oferują również bardziej zabezpieczone punkty montażowe ISOFIX do fotelików dziecięcych.

Jeśli rodzice chcą przewozić swoje dzieci w foteliku umieszczonym na przednim siedzeniu pasażera, można wyłączyć poduszkę powietrzną pasażera za pomocą przełącznika.

Podwójne poduszki powietrzne z przodu oraz boczne poduszki powietrzne są standardowe, jak również podwójne belki drzwiowe chroniące przed bocznymi uderzeniami. Struktura nadwozia została zaprojektowana w celu pochłaniania uderzeń pod różnymi kątami, jednocześnie zachowując przestrzeń przeżycia wokół pasażerów.

Różne materiały są stosowane w kabinie, aby zminimalizować obrażenia w przypadku uderzeń, na przykład kolan i dolnych nóg, podczas gdy pedał hamulca zawiera specjalny mechanizm, który redukuje interferencję w kabinie.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.