Daihatsu wprowadziło drugą generację modelu Terios w 2006 roku, a podobnie jak jego poprzednik, charakteryzowała się nietypowym designem jak na samochód terenowy.
Japoński producent znajdował się pod skrzydłami Toyoty, która dostrzegła rosnące zapotrzebowanie na crossover’y i SUV-y. Podczas gdy inni producenci musieli rozwijać swoje modele od zera, Daihatsu nie musiało tego robić, ponieważ dysponowało odpowiednią platformą oraz technologiczną wiedzą niezbędną do ich budowy.
Jednakże, podczas gdy dział techniczny był gotowy do stworzenia nowego małego SUV-a, dział projektowy nie był w tej samej sytuacji. W efekcie, Terios miał bardzo zaokrąglone kształty z każdej strony. Z przodu, opływowe światła nie wyglądały jak te przynależące do pojazdu terenowego. Niemniej jednak, wyraziste nadkola dawały wrażenie prawdziwego pojazdu 4×4. Panele drzwiowe z boku wydawały się bardzo wysokie w porównaniu do wysokości auta. Co więcej, okna nie były zbyt duże. Projektanci mieli jednak dobry pomysł, aby umieścić małe okno za tylnymi drzwiami oraz przyciemnić słupki D, co stworzyło efekt wrap-around na tylnej części pojazdu.
W środku, Terios oferował wystarczająco dużo miejsca dla czterech dorosłych osób. Mimo że wszystko wyglądało, jakby było zaprojektowane dla małego miejskiego pojazdu, zostało zainstalowane w SUV-ie. Zestaw wskaźników w stylu lornetki miał prędkościomierz na środku, obrotomierz po lewej i wskaźnik paliwa po prawej. Wysoko umieszczone przednie siedzenia Teriosa umożliwiły producentowi stworzenie większej przestrzeni dla pasażerów siedzących z tyłu. Ostatecznie, mały bagażnik z tyłu był wystarczająco duży, aby pomieścić kilka plecaków dla dzieci.
Pod maską, Daihatsu umieściło silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra, który był wystarczający, aby sprawnie poruszać tym małym pojazdem w mieście. Dodatkowo, zamontowano system 4×4, który był przydatny zimą.
Jednym z najbardziej stylowych małych SUV-ów na rynku, zupełnie nowy Daihatsu Terios ma dynamiczny, radosny wygląd z mocnymi akcentami terenowymi, krótkimi zwisami z przodu i z tyłu, długim rozstawem osi oraz szerokimi torami i szeroką sylwetką.
Jego przestronna, czterodrzwiowa, pięcioosobowa karoseria jest kompaktowa, ale praktyczna, unikając masywności, wysokiego zużycia paliwa i negatywnego wizerunku niektórych SUV-ów.
Stworzony z myślą o młodych rodzinach oraz starszych osobach poszukujących tradycyjnych cech SUV-ów, takich jak widoczność, przyczepność w trudnych warunkach atmosferycznych i wszechstronność, Daihatsu Terios oferuje jednocześnie koszty eksploatacji i zwrotność małego auta.
Jego promień skrętu wynosi zaledwie 9,8 metra (od krawężnika do krawężnika) dla modeli S i SE oraz 10 metrów dla modelu SX, który ma większe opony, a długość nadwozia SX mieści się pomiędzy nowym Renault Clio a większym Megane.
W porównaniu do poprzedniego modelu, Daihatsu Terios 1.5 SX jest o 230 mm dłuższy (4,075 mm) i znacznie szerszy o 190 mm (1,745 mm). Jest o 45 mm wyższy, ale tylko z powodu standardowych belek dachowych. Model podstawowy 'S’ – który nie ma belek dachowych – jest w rzeczywistości o 5 mm niższy niż wcześniej.
Dużą stabilność nowego Teriosa zapewniają przednie i tylne tory o szerokości odpowiednio 1,450 i 1,480 mm – o 145 i 170 mm szersze niż w poprzedniku. Rozstaw osi wzrasta do 2,580 mm, co oznacza wzrost o 180 mm.
Wszystkie modele mają zwłaszcza duże 16-calowe koła, wyposażone w opony 215/65R dla podstawowego modelu Terios 1.5 S manual i wyższej specyfikacji SE automatycznej lub mocniejsze opony 235/60R dla manualnego SX.
Wszechstronne Wnętrze
Wnętrze oferuje przestrzeń dla pasażerów podobną do średniej wielkości hatchbacka, z pomysłowo zbudowanym tylnym siedzeniem, które można dzielić i składać, co umożliwia uzyskanie maksymalnej długości podłogi 1,290 mm – wystarczającej do przewozu roweru górskiego.
Nawet przy użyciu tylnego siedzenia, bagażnik o pojemności 380 litrów jest w stanie pomieścić cztery torby golfowe w rozmiarze 45″, cztery średniej wielkości walizki w pozycji pionowej lub typowy wózek dla niemowlęcia. Większość modeli ma również haki do mocowania ładunków.
Energiczny i Efektywny Napęd
Bazując na silniku benzynowym 1.3 litra DOHC 16-zaworowym z modelu Sirion, Daihatsu Terios dysponuje większą pojemnością 1.5 litra, produkując 105 KM przy 6,000 obr./min oraz elastyczne 103 lb·ft momentu obrotowego przy 4,400 obr./min.
Standardowy Dynamiczny Zmienny Czas Zaworów (DVVT) zwiększa moc przy niskich obrotach i reakcję na gaz przy wysokich obrotach, maksymalizując efektywność spalania. Podnosi także oszczędność paliwa i zmniejsza emisję spalin.
Silnik nowego Teriosa – o tej samej średnicy cylindrów (72 mm) co 1.3 litra, ale z dłuższym skokiem tłoka wynoszącym 91.8 mm – jest zarówno dynamiczny, jak i elastyczny, wymagając mniej zmian biegów dla uzyskania energicznego przyspieszenia.
Na przykład krzywa momentu obrotowego jest prawie płaska w zakresie od 3,200 do 4,000 obr./min – najczęściej wykorzystywanego w normalnej jeździe.
Prędkość maksymalna dla modeli manualnych wynosi prawie 100 mph, a dla automatycznych przekracza 93 mph, podczas gdy Daihatsu Terios 1.5 S manual notuje 40.4 mpg w teście Extra Urban Cycle, a Terios 1.5 SE automatic niewiele za nim z wynikiem 39.8 mpg.
Nowy Terios 1.5 S manual ma niski poziom emisji CO2 wynoszący 186 g/km, podczas gdy Terios 1.5 SE automatic notuje 196 g/km.
W rzeczywistości Daihatsu Terios 1.5 S ma najlepszy wskaźnik CO2 spośród wszystkich czterodrzwiowych SUV-ów – włącznie z dieslem – i z powodzeniem przewyższa konkurencję, taką jak Suzuki Grand Vitara, Mitsubishi Shogun Pinin i Honda HR-V.
Skrzynia biegów o krótkim skoku pięciobiegowa jest lekka i płynna, podczas gdy czterobiegowa skrzynia automatyczna szybko reaguje i może selekcjonować wyższy bieg podczas łagodnej jazdy, co wspomaga oszczędność paliwa i komfort.
W międzyczasie wszystkie nowe modele Terios mają system napędu na cztery koła z stałym rozdziałem momentu obrotowego 50/50 z przodu i tyłu oraz centralnym dyferencjale, który eliminuje skręcanie osi – zjawisko, w którym układ kierowniczy staje się coraz bardziej oporny przy pełnym skręcie.
Dzięki temu rozdziałowi momentu obrotowego 50/50, stabilność przy wysokich prędkościach i przyczepność na śliskiej nawierzchni znacznie poprawia się w porównaniu do większości rywali. Te modele są zazwyczaj napędem tylnym z opcją wyboru 4WD lub efektywnie napędem na przednie koła, uruchamiając napęd na cztery koła tylko wtedy, gdy czujniki wykryją poślizg kół.
Przełącznik zamontowany na desce rozdzielczej aktywuje elektronicznie sterowany blokadę dyferencjału. To dodatkowo wspomaga przyczepność w błocie lub głębokim śniegu, podczas gdy krótkie zwisy z przodu i z tyłu oraz 190 mm prześwitu również świadczą o poważnych zdolnościach terenowych. Nowy Daihatsu Terios ma kąt podejścia z przodu wynoszący 38 stopni i z tyłu 37 stopni.
Kompaktowy silnik jest zamontowany w linii, a za nim znajduje się skrzynia biegów. Centralny dyferencjał przekazuje moment obrotowy do przednich i tylnych osi za pomocą dwóch oddzielnych wałów napędowych.
Sportowe Zawieszenie z Nowej Ramy
Nowy Daihatsu Terios korzysta z zupełnie nowej platformy monokokowej z zmienioną ramą dostosowaną do prowadzenia przypominającego samochód, co zwiększa pewność prowadzenia oraz znacznie poprawia komfort jazdy i stabilność w porównaniu do poprzednika.
Dzięki znacznie szerszym torom przednim i tylnym, nowy Terios posiada przednie kolumny MacPhersona, dolne wahacze oraz stabilizator.
Tylne zawieszenie pięcio-linkowe ma sprężyny o zmiennej twardości i niemal pionowe amortyzatory, które poprawiają tłumienie, a co za tym idzie komfort, przechył i kołysanie.
W porównaniu do starego Teriosa, przedni stabilizator jest nowej konstrukcji, a zaktualizowane wspomaganie kierownicy osiąga doskonałą precyzję i czucie, podczas gdy ograniczniki lepiej kontrolują ruch osi.
Ponadto zwiększona długość skoku amortyzatorów poprawia zdolność do jazdy po nierównym terenie.
Z tyłu nowy drążek poprzeczny zmniejsza skręcanie osi i poprawia komfort, nowo zaprojektowane górne ramiona kontrolne zwiększają stabilność, nowy amortyzator redukuje drgania hamulców, a dłuższy skok zawieszenia poprawia komfort jazdy.
Inne ulepszenia tylnego zawieszenia obejmują bardziej kompaktowy design, który powoduje obniżenie podłogi bagażnika oraz nową konstrukcję sprężyn i dolnych ramion kontrolnych, które zmniejszają hałas z tylnego dyferencjału.
Wyjątkowe Środki Bezpieczeństwa
Daihatsu Terios ma znakomite środki bezpieczeństwa, a wyniki testów wewnętrznych odpowiadają poziomowi Euro NCAP 4-gwiazdkowej ochrony pasażerów i 3-gwiazdkowej ochrony pieszych.
W strukturze nadwozia zastosowano elementy zgniatające z przodu i z tyłu, natomiast sama kabina została wzmocniona, aby zminimalizować ryzyko obrażeń pasażerów. W celu ochrony przed uderzeniami bocznymi wzmocniono przednie poprzeczki podłogowe, tunel, progi, słupki B oraz boczne belki dachu, aby zapewnić przestrzeń przetrwania dla pasażerów.
Jeśli chodzi o pieszych, przedni zderzak i maska zostały zaprojektowane w taki sposób, aby zminimalizować obrażenia głowy i uda, z wbudowaną strukturą pochłaniającą wstrząsy w masce.
Standardowe są wysoko wydajne napinacze pasów bezpieczeństwa, a specjalne poduszki zmniejszają ryzyko obrażeń kolan, tułowia i dolnych nóg pasażerów. Pedaly również zaprojektowano tak, aby nie wnikały w kabinę podczas kolizji.
W pojazdach zainstalowane są poduszki powietrzne dla kierowcy, pasażera i boczne, a standardowe czterokanałowe hamulce antypoślizgowe (ABS) są również wyposażone w elektroniczną dystrybucję siły hamowania (EBD), co maksymalizuje moc hamowania i minimalizuje poślizg.
Wyjątkowe Wyposażenie
Każdy nowy model Terios ma znakomite wyposażenie, przy czym podstawowy model Terios 1.5 S oferuje klimatyzację, wspomaganie kierownicy, ABS z EBD, pełnoodporny napęd na cztery koła z blokadą dyferencjału, poduszki powietrzne dla kierowcy, pasażera i boczne, trzy trójpunktowe pasy bezpieczeństwa na tylnych siedzeniach, radio/odtwarzacz CD, cztery elektryczne szyby oraz czujniki parkowania.
Oczekiwany jako najlepiej sprzedający się model, Daihatsu Terios 1.5 SX dodaje na przykład aluminiowe felgi z oponami 235/60R, rozszerzenia nadkoli w dwóch kolorach i progi boczne, belki dachowe, wyświetlacz wieloinformacyjny, przednie lampy przeciwmgielne, przyciemnione 'szkło prywatności’ w tylnych drzwiach i tylnej szybie, skórzaną kierownicę, elektryczne podgrzewanie przedniej szyby oraz lusterka i różne gniazda AC oraz pasy mocujące ładunek.
Automatyczny, wyłącznie Terios 1.5 SE ma podobny poziom wyposażenia do SX, ale z innym designem felg aluminiowych z oponami 215/65 oraz kolorystycznie dopasowanymi progami bocznymi.