Wprowadzony na rynek jako model z 1998 roku, Durango zastąpił starszy model Ramcharger, który produkowano od 1974 roku.
Durango dzielił tę samą platformę z pickupem Dakota i producent nie starał się tego w żaden sposób ukrywać. W przeciwieństwie do Ramchargera, Durango oferowano jako pełnowymiarowy SUV z czterema drzwiami, co zwiększyło udział tej marki na rynku.
Dodge zaprojektował Durango w stylu retro, z przednimi błotnikami niższymi niż maska. Ta sama koncepcja sprawdziła się również w przypadku Dakota. Duży, krzyżowy design na grillu i smukłe, poziome reflektory nadawały samochodowi groźny wygląd. Wypukłe błotniki przypominały auta z lat 50., podczas gdy pochylona, zakrzywiona szyba łączyła go z nowoczesnymi pojazdami.
Wewnątrz, Dodge zamontował taki sam projekt deski rozdzielczej, jaki zastosowano w Dakocie. W roku modelowym 1998, producent zaproponował interesującą opcję trzeciego rzędu siedzeń, skierowanych w stronę tylną. Po zaznaczeniu tej opcji, Durango oferował miejsce dla nawet ośmiu osób. Klienci nie byli jednak zbyt zachwyceni tą możliwością i rzadko jej poszukiwali. Później Dodge usunął tę opcję z oferty.