Druga generacja SUV-a Dodge Durango była również pierwszą, która wprowadziła silnik Hemi o pojemności 5,7 litra do swojej oferty. Oferowała pięć różnych wersji, zaczynając od podstawowej, 4×2, SE, która wyposażona była w podstawowe opcje, takie jak centralny zamek, klimatyzację oraz odtwarzacz CD z sześcioma dyskami i funkcją MP3.
Durango bazowało na tej samej platformie co pickup Dodge Dakota. Posiadało trzy rzędy siedzeń i mogło pomieścić do siedmiu pasażerów. Jego możliwości terenowe były ograniczone ze względu na dużą wagę. Na początku oferowane było z automatyczną skrzynią biegów 4-biegową. Później dodano kolejną 5-biegową automatyczną skrzynię oraz skrzynię CVT dla różnych opcji silnikowych.
W 2007 roku na Targach Motoryzacyjnych w Dallas zaprezentowano facelifting, w ramach którego pokazano nowo zaprojektowaną maskę. Nowe funkcje obejmowały elektroniczną kontrolę stabilności, system monitorowania ciśnienia w oponach, asystenta parkowania z tyłu oraz kierunkowskaz jedno-dotykowy.
Na koniec 2008 roku zapotrzebowanie na dużego SUV-a zmniejszyło się, a w październiku zamknięto zakład montażowy w Newark, gdzie produkowano Durango. Kryzys finansowy na świecie najmocniej uderzył w rynek dużych SUV-ów. W swoim ostatnim roku produkcji, jako model z 2009 roku, Dodge promował pierwsze Durango Hybrid, w którym potężny silnik V8 o pojemności 5,7 litra wspomagały dwa silniki elektryczne o mocy 65 kW.
Druga generacja Durango została po raz pierwszy zaprezentowana jako koncept pod nazwą Dodge Durango R/T na Targach Motoryzacyjnych w Detroit w latach 2003-2004. Zadebiutowała krótko przed modelem Dakota. Podobnie jak Dakota, ma wiele wspólnego z dużym pickupem Dodge Ram, w tym w pełni zamkniętą ramę. Jest o 7 cali (180 mm) dłuższa, o 2 cale (51 mm) szersza i o 3 cale (76 mm) wyższa od poprzedniego modelu. Oferowała również trzeci rząd siedzeń z trzema miejscami, co pozwalało na pomieszczenie ośmiu pasażerów. Stylizacja zyskała inspiracje głównie z konceptu Dodge Powerbox, który oparty był na koncepcie Dodge Power Wagon z 1999 roku, oraz z konceptu Durango R/T z lat 2003-2004.
W 2004 roku zadebiutowało nowe zawieszenie tylne na sprężynach ściskowych dla sztywnej osi tylnej. W tylnej osi zastosowano system połączeń Watta, który centrował oś i redukował poślizg na nierównych nawierzchniach, umożliwiając jednocześnie niższy i szerszy podłogę ładunkową.
Poziomy wyposażenia
SXT: 2003-2009: Najbardziej podstawowa wersja, podstawowe funkcje.
SLT: 2003-2009: Wersja zorientowana na wartość, dodatkowe funkcje, opcjonalne funkcje luksusowe.
Adventurer: 2005-2007: Wersja zorientowana na wartość oraz „off-road”, dodatkowe funkcje, opcjonalne funkcje luksusowe.
Limited: 2003-2009: Najbardziej luksusowa wersja, funkcje luksusowe.
Wszystkie wersje oferowały silnik V8 Power-Tech o pojemności 4,7 L jako standardowe wyposażenie, chociaż silnik V8 HEMI o pojemności 5,7 L był dostępny we wszystkich wersjach, z wyjątkiem podstawowej SXT. Wersja podstawowa SXT oferowała również silnik V6 Power-Tech o pojemności 3,7 L jako standardowe wyposażenie zamiast opcji silnika V8 HEMI 5,7 L, chociaż opcja silnika V6 była dostępna tylko w wersji podstawowej SXT i tylko w latach 2004-2007.
Dodge Durango z 2004 roku był pierwszym SUV-em w ofercie DaimlerChryslera, który wprowadził silnik V8 HEMI o pojemności 5,7 L, a także nowy projekt radia i nowoczesne funkcje wnętrza.
Facelifting
W roku modelowym 2006 zaprezentowano facelifting, który zadebiutował na Targach Motoryzacyjnych w Dallas w kwietniu 2006 roku. Posiadał przeprojektowany grill, maskę, reflektory, błotniki i koła. Nowe funkcje obejmowały elektroniczną kontrolę stabilności, system monitorowania ciśnienia w oponach, asystenta parkowania z tyłu oraz kierunkowskaz jedno-dotykowy.
W 2006 roku Chrysler wprowadził luksusowego SUV-a opartego na Durango, nazwanego Chrysler Aspen, na rok modelowy 2007.
Zakończenie produkcji
W październiku 2009 roku, gdy popyt na pełnowymiarowe SUV-y spadł, Chrysler ogłosił, że zamknięcie zakładu montażowego w Newark, który produkował Durango i Chrysler Aspen, zostanie przyspieszone do końca 2009 roku, kończąc tym samym produkcję Aspena i Durango na rok modelowy 2009. Produkcja zakończyła się 19 grudnia 2009 roku.
Silniki