Piąta generacja Dodge’a Caravanu zadebiutowała na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Ameryce Północnej w 2007 roku i była dostępna tylko w wersji z wydłużonym rozstawem osi.
Minivany były jednym z atutów Chryslera, co ponownie potwierdzono wprowadzeniem modelu Dodge Grand Caravan na rok 2008. Po czterech generacjach, w których produkowano pojazd w dwóch długościach, producent zdecydował się na jedną uniwersalną wersję. W niektórych rynkach dostępna była wersja z europejskim silnikiem wysokoprężnym.
Na zewnątrz, jedną z największych zmian były reflektory, które były wyższe niż wcześniej. Stylistyka odeszła od kształtu SUV-ów innych producentów, przyjmując bardziej łagodny wygląd minivana, z kwadratową sylwetką i zaokrąglonymi nadkolami.
Wnętrze Grand Caravana było wyposażone w trzy rzędy siedzeń. Środkowy rząd mógł być składany i chowany w podłodze. Trzeci rząd był wyjmowany, a po usunięciu wszystkich siedzeń minivan przekształcał się szybko w pojazd dostawczy. Dla drugiego i trzeciego rzędu istniała opcja zamontowania odtwarzaczy DVD na suficie, z indywidualnymi programami wyświetlanymi na ekranach oraz słuchawkami.
Piąta generacja straciła opcję napędu na wszystkie koła na rzecz swojego poprzednika i była dostępna tylko jako wersja z napędem na przednie koła. Oprócz jednostki V6 o pojemności 3,3 litra, która była połączona z 4-biegową automatyczną skrzynią biegów, wszystkie pozostałe cztery opcje silnikowe miały 6-biegową automatyczną skrzynię.
Nowe minivany Dodge i Chrysler z 2008 roku raz jeszcze udowadniają, że mają wszystko, co potrzeba, aby stać się najlepszymi pojazdami do przewozu ludzi i ładunków. Z 35 nowymi i ulepszonymi funkcjami, 2008 Dodge Grand Caravan oraz Chrysler Town & Country to nie tylko praktyczne auta, ale także idealne „rodzinne pokoje na kołach”, z atrakcjami dla każdego.
„Nowe modele Chrysler Town & Country oraz Dodge Grand Caravan wzbogacają przepis na minivany, oferując nowoczesny wygląd, pięć różnych modeli, trzy różne systemy siedzeń i przechowywania, niezrównane systemy rozrywkowe oraz bezpieczeństwo, którego oczekujesz i na które zasługujesz,” powiedział George Murphy, Wiceprezydent – Marketing, Chrysler Group. „Dodatkowo, oferujemy trzy opcje napędu, inteligentne funkcje wnętrza oraz wiodącą w branży funkcjonalność, co tworzy przepis, który będzie ulubiony w każdej rodzinie.
Nowym elementem funkcjonalnego siedzenia dla rodzin jest nowy system siedzeń Swivel 'n Go™. Oferuje on fotele w drugim rzędzie, które obracają się o 180 stopni, by twarzą do trzeciego rzędu, z możliwością umieszczenia stołu między rzędami, a także schowki w podłodze drugiego rzędu, otwarty schowek w trzecim rzędzie oraz siedzenia w trzecim rzędzie, które składają się w podłogę. System Swivel 'n Go oferuje także dostępne jako pierwsze w branży wbudowane dziecięce siedzisko podwyższające w fotelu kwadratowym w drugim rzędzie oraz specjalny, jednorazowy system składania siedzenia w trzecim rzędzie 60/40.
„Inżynierowie Chrysler Group zmienili tradycyjne systemy siedzeń, aby opracować technologię, która pozwala rodzinom mieć więcej możliwości spędzania czasu podczas podróży,” powiedział Larry Lyons, Wiceprezydent – Zespół Produktowy Napędu na Przednie Koła, Chrysler Group. „Z Swivel 'n Go pasażerowie drugiego i trzeciego rzędu mogą się ze sobą obrócić, aby porozmawiać, zagrać w gry lub zjeść posiłek w podróży.”
Bezpieczeństwo jest kluczowym elementem każdego przepisu na minivan, a to nadal jest prawda w przypadku 2008 Dodge Grand Caravan oraz Chrysler Town & Country. Standardowe funkcje bezpieczeństwa zawierają poduszki powietrzne w bocznych kurtynach dla wszystkich rzędów, Elektroniczny Program Stabilizacji (ESP) z kontrolą trakcji i wspomaganiem hamowania, system mocowania fotelików dziecięcych LATCH oraz opatentowana kolumna kierownicza pochłaniająca energię. Innowacje takie jak wbudowane siedzisko podwyższające dla dzieci, kamera ParkView™ do jazdy tyłem, wewnętrzne lusterko rozmowy oraz system ParkSense® do jazdy tyłem również zapewniają spokój podczas podróży.
Przywództwo w Innowacjach Minivanów
Nowoczesny minivan został wynaleziony przez ówczesną Chrysler Corporation w 1983 roku. Od tego czasu Chrysler Group sprzedał ponad 11 milionów minivanów i wynalazł ponad 60 nowatorskich rozwiązań, które nie tylko zrewolucjonizowały segment minivanów, ale także znalazły zastosowanie w innych segmentach pojazdów.
„Chrysler Group jest liderem w wprowadzaniu innowacji do segmentu minivanów, a te innowacje mają niezwykłą zdolność do pojawiania się w innych produktach,” powiedział Lyons. „Wbudowane foteliki dziecięce, podwójne strefy kontroli temperatury, zdalnie sterowana klapa oraz system rozrywki DVD to tylko niektóre funkcje, które zaczęły się w minivanie, ale są teraz dostępne w innych segmentach pojazdów.”
W 2008 roku, Chrysler Town & Country (sprzedawany jako Chrysler Grand Voyager w większości rynków poza Ameryką Północną) oraz Dodge Grand Caravan oferują wartość, funkcjonalność, bezpieczeństwo oraz pakiet innowacyjnych funkcji, których żaden inny producent nie może dorównać. Z 35 nowymi lub ulepszonymi funkcjami, nowy Chrysler Town and Country i Dodge Grand Caravan oferują konsumentom dom z dala od domu.
„Chrysler Town & Country i Dodge Grand Caravan oferują najlepsze udogodnienia dla zapracowanych rodzin,” powiedział Murphy. „Dzięki podwójnemu systemowi DVD, który odtwarza różne media jednocześnie, precyzyjnemu oświetleniu LED do czytania, stolikowi do gier lub odrabiania pracy domowej, systemowi nawigacji głosowej z aktualnymi informacjami o ruchu drogowym, zdalnie otwieranym drzwiom oraz klapie, a także tkaninom YES Essentials®, każdy członek rodziny będzie cieszyć się podróżą.”
Niezrównana Funkcjonalność i Rozrywka
2008 Dodge Grand Caravan i Chrysler Town & Country wzbogaciły przepis na sukces minivana, dodając miejsce na wszystko. Premium, wielofunkcyjny, przesuwany konsolowy schowek w pierwszym rzędzie, podwójne schowki w desce rozdzielczej, schowki w drugim rzędzie oraz mądrze zaprojektowane schowki i kieszenie oferują więcej miejsc do przechowywania niż kiedykolwiek wcześniej.
W 2008 roku w Ameryce Północnej dostępne są trzy różne konfiguracje siedzeń. Obejmują one siedzenie w drugim rzędzie w formie ławki ze schowkami, system Stow 'n Go® do składania i przechowywania, który oferuje jedyne składane siedzenia w trzecim rzędzie w branży, oraz nowy system Swivel 'n Go, który pozwala fotelom drugiego rzędu obracać się o 180 stopni, by patrzeć do tyłu. System Swivel 'n Go zawiera również zdejmowany stół, który mieści się między drugim a trzecim rzędem, a także składane siedzenie w trzecim rzędzie. Dostępne jest również siedzenie w trzecim rzędzie, które składa się jednym dotknięciem.
Dostępne funkcje komfortu i wygody obejmują nową, zdejmowaną konsolę przesuwaną z przodu, wystarczająco dużą, by pomieścić torebkę; zdalne uruchamianie; podgrzewane skórzane lub materiałowe fotele w pierwszym i drugim rzędzie; wewnętrzne lusterko rozmowy; tkaninę YES Essentials odporną na plamy, zapachy oraz z właściwościami antystatycznymi; zdejmowaną latarkę w tylnym panelu; elektrycznie otwierane okna w pierwszym i drugim rzędzie; zasłony przeciwsłoneczne w drugim i trzecim rzędzie; elektrycznie otwierane drzwi; klapę z przyciskiem zdalnego sterowania oraz oświetlenie ambientowe; przenośne, punktowe lampki LED do czytania; lampki do mapy; oraz system ogrzewania i chłodzenia z podziałem na dwie lub trzy strefy.
„Aby uzyskać najlepszy przepis na komfort, bezpieczeństwo i elastyczność, który odpowiada każdemu stylowi życia, dodaliśmy funkcje komfortu, takie jak zdalne uruchamianie, podgrzewane fotele z materiału lub skóry oraz oświetlenie atmosferyczne, a następnie wymieszaliśmy je ze standardowymi funkcjami bezpieczeństwa, takimi jak poduszki powietrzne we wszystkich rzędach oraz ESP,” powiedziała Ann Fandozzi, Dyrektor – Marketing Produktów Napędu na Przednie Koła, Chrysler Group. „Pomysłowe funkcje w minivanach Chrysler Group z 2008 roku to między innymi przesuwana konsola z przodu przypominająca nóż szwajcarski oraz zdejmowana latarka w tylnym panelu.”
Funkcje rozrywkowe obejmują podwójny system DVD, który może odtwarzać różne media jednocześnie, MyGIG™ CD/DVD/HDD/MP3/radio satelitarne z funkcją aktywacji głosowej, ekran dotykowy oraz aktualne informacje o ruchu drogowym i nawigacji, system komunikacji bezprzewodowej UConnect z technologią Bluetooth®, siatkowe kieszenie po bokach foteli w drugim rzędzie, które pomieszczą iPody, przenośne konsole do gier lub napoje, inwerter 110V, dwa gniazda wyjściowe/wejściowe w drugim rzędzie z gniazdem 12-woltowym oraz konsolę sufitową z schowkami wystarczająco dużymi, by pomieścić słuchawki.
Oferta Modeli
Pięć modeli i trzy rodzaje napędu są dostępne w 2008 roku dla Dodge Grand Caravan i Chrysler Town & Country. Dodge oferuje dwa modele: Dodge Grand Caravan SE oraz Dodge Grand Caravan SXT. Chrysler oferuje trzy modele: Chrysler Town & Country LX, Chrysler Town & Country Touring oraz Chrysler Town & Country Limited.
Wybór napędu na rynek Ameryki Północnej obejmuje nowy silnik aluminiowy 4.0-litrowy V-6 połączony z nową sześciobiegową skrzynią biegów, który produkuje 240 KM (179 kW) i 253 lb.-ft. (343 N•m) momentu obrotowego, silnik aluminiowy 3.8-litrowy V-6 połączony z nową sześciobiegową skrzynią biegów, produkujący 198 KM (148 kW) i 230 lb.-ft. (312 N•m) momentu obrotowego, oraz elastyczny silnik benzynowy (FFV) V-6 o pojemności 3.3-litry, połączony z czterobiegową skrzynią biegów, który produkuje 170 KM (127 kW) i 205 lb.-ft. (278 N•m) momentu obrotowego. Zróżnicowane opcje napędu zapewniają przyjemność z jazdy w różnych warunkach.
„Chrysler Group jest liderem w produkcji pojazdów zdolnych do pracy na paliwie fleksyjnym,” powiedział Lyons. „Sprzedaliśmy nasz pierwszy minivan zdolny do pracy na E85 w 1998 roku, a od tego czasu Chrysler Group sprzedał ponad 1,330,000 minivanów z napędem na paliwo fleksyjne.”
Szczegóły dotyczące modeli i dostępność funkcji dla rynków poza Stanami Zjednoczonymi zostaną ogłoszone przed wprowadzeniem pojazdów na każdy z rynków.
Informacje o Produkcji
Minivany 2008 Dodge Grand Caravan oraz Chrysler Town & Country będą produkowane w zakładzie Windsor Assembly Plant w Windsor, Ontario, w Kanadzie oraz w zakładzie St. Louis South Assembly Plant w Fenton, Missouri.