Dodge wprowadził model Journey na rynek europejski w 2007 roku podczas Targów Motoryzacyjnych we Frankfurcie, starając się zrobić dobre wrażenie na swoich nowych klientach.
Choć segment MPV zaczynał się kurczyć, Dodge zaoferował coś śmiałego: crossover MPV, który mógł pomieścić aż siedem osób i zabrać je w dłuższe podróże. Journey mógłby być bardziej udany, gdyby nie globalny kryzys finansowy w 2007 roku. Tak się jednak stało i Dodge musiał wycofać się z rynku europejskiego. W przeciwieństwie do innych minivanów, oferował wersję z napędem na wszystkie koła, co czyniło go bardziej zdolnym do dotarcia do domków w górach.
Przedni pas pojazdu dominował chromowany znak Dodge’a na grillu oraz duże, prostokątne reflektory. Jego design sprawiał, że wyglądał jak połączenie minivana i SUV-a, co było zamierzonym efektem. Zespół projektowy zainstalował szersze nadkola, co nadawało mu silniejszy wygląd na drodze, natomiast z tyłu znajdował się mały spojler na wzniesieniu klapy bagażnika.
W środku, ukośny design deski rozdzielczej sprawiał, że wnętrze wydawało się przestronniejsze dla pasażerów z przodu. Kanciasty projekt centralnej konsoli i zegarów inspirowany był pojazdami terenowymi. Dzięki wysokiemu położeniu siedzeń i indywidualnym podłokietnikom, okazał się komfortowym pojazdem podczas długich podróży. Przesuwany środkowy rząd oraz tylnie siedzenia dzielone w proporcji 50/50 zwiększały przestrzeń ładunkową, która była bardzo mała przy wszystkich siedzeniach na swoim miejscu.
Pod maską, Dodge zainstalował wybór silników benzynowych oraz silnik wysokoprężny 2.0l turbo-diesel pozyskany od Volkswagena. W zależności od opcji, Journey był dostępny z manualną lub automatyczną skrzynią biegów oraz napędem na przednie lub wszystkie koła.
Projektanci i inżynierowie Dodge’a odpowiedzieli na potrzeby globalnego rynku samochodów osobowych oraz indywidualnych kierowców, wprowadzając nowego Dodge’a Journey: globalnego pojazdu, który dostosowuje się do zmieniających się wymagań życia, oferując unikalne połączenie wszechstronności i elastyczności w sportowej, atrakcyjnej formie. Ten zupełnie nowy samochód łączy praktyczność minivana, zdolności SUV-a oraz ogólną efektywność samochodu osobowego, tworząc nowy crossover o idealnych wymiarach dla marki Dodge.
“Nowy Dodge Journey to kompleksowe rozwiązanie dla naszych klientów” – powiedział Michael Manley, wiceprezydent wykonawczy ds. sprzedaży międzynarodowej, marketingu i rozwoju biznesu w Chrysler. “Z unikalnym połączeniem celowej wszechstronności i śmiałego, młodzieżowego stylu, ten nowy pojazd od Dodge’a zapewnia bezpieczeństwo, jakość i niezawodność w doskonałej cenie. Journey łączy innowacyjną technologię, funkcje rozrywkowe i użyteczne miejsca do przechowywania, a wszystko to opakowane w styl, który może oferować tylko Dodge.”
Dodge Journey powstał na globalnej platformie D-segmentu firmy i jest zaprojektowany, by sprostać potrzebom klientów, od młodych singli, par i rodzin z małymi dziećmi, po dojrzałe rodziny, które chcą elastyczności w zakresie przewożenia ludzi lub przechowywania bagażu. Inteligentne, elastyczne opcje siedzeń i miejsc do przechowywania obejmują standardowe pięcioosobowe siedzenia z przestronnym bagażnikiem oraz dostępne siedzenia 5+2, na czas, gdy dodatkowi pasażerowie są obecni podczas podróży. Przestronne schowki, ukryte w podłodze oraz pod poduszką siedzenia pasażera z przodu, w połączeniu z różnymi opcjami efektywnych paliwowo i mocnych układów napędowych, czynią Dodge Journey elastycznym, funkcjonalnym i przyjemnym w prowadzeniu.
Bezpieczeństwo jest również priorytetem dla klientów, a Dodge Journey zapewnia to dzięki standardowym wieloetapowym poduszkom powietrznym dla kierowcy i pasażera, bocznym poduszkom powietrznym montowanym w siedzeniach, poduszkom powietrznym bocznym w trzech rzędach, standardowym czterokołowym hamulcom tarczowym z systemem ABS, standardowemu programowi stabilizacji toru jazdy (ESP), standardowej elektronicznej kontroli zjazdu oraz dostępnej kamerze tylnej. Dostępny jest również napęd na wszystkie koła (AWD) w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.
Model Dodge Journey z rocznika 2009 będzie dostępny w amerykańskich salonach samochodowych zarówno w wersji pięcioosobowej, jak i z opcją 5+2 w modelach SE, SXT i R/T w pierwszym kwartale 2008 roku, a w globalnych rynkach poza Ameryką Północną, w wersjach z kierownicą po lewej i prawej stronie, od połowy 2008 roku.
Odważne, potężne proporcje z ostrymi liniami, które przywołują możliwości SUV-a
Journey jest bez wątpienia Dodge’em, z potężnymi, muskularnymi wskazówkami stylu zewnętrznego, które przywołują wygląd związany z SUV-ami.
“Journey łączy odważną postawę Dodge’a z doskonałą wszechstronnością wnętrza, zaprojektowaną aby zaspokoić szybko zmieniające się potrzeby nabywców” – powiedział Trevor Creed, starszy wiceprezydent ds. projektowania. “Journey to idealny pojazd o odpowiednich rozmiarach dla ludzi, którzy pragną prestiżu SUV-a, ale potrzebują funkcjonalności i użyteczności minivana.”
Z przodu, charakterystyczna chromowana kratka Dodge’a z logo Ram’a umieszczonym na środku przekazuje przesłanie marki Dodge, że Journey jest odważny, potężny i zdolny. Nowoczesne podwójne reflektory halogenowe zapewniają doskonałe oświetlenie drogi. Dostępne reflektory przeciwmgielne zamontowane w zderzaku wzmacniają nowoczesny wygląd i poprawiają widoczność w złych warunkach pogodowych. Zderzaki w kolorze nadwozia nadają jednolity wygląd, który elegancko oprawia chromowaną kratkę i reflektory.
Dodge Journey może być wyposażony w dostępne 19-calowe koła i opony, co wyróżnia go na tle pozostałych crossoverów. Z boku, pozioma aluminiowa maska Dodge’a Journey, długie okna i niski połysk czarnych aplikacji na słupkach B i C tworzą wrażenie długiej strefy przeszklonej. Wydatne nadkola podkreślają sportowy, atletyczny wygląd Journey. Linia okien Dodge’a Journey jest bardziej pochylona z przodu, ale mniej z tyłu, co naśladuje kształt lamp tylnych, co ułatwia pasażerom z tyłu widok przez okna – to bonus dla najmniejszych pasażerów. Dostępny dachowy bagażnik o wysokim kontraście z wypolerowanymi stalowymi szynami dachowymi zwiększa możliwości i uzupełnia widok boczny Journey.
Tylny widok Dodge’a Journey wzbudza równie dużo emocji, co przód. Jednoczęściowa, lekka klapa bagażnika Journey’a zawiera zintegrowany spoiler, który poprawia aerodynamikę. Zintegrowane, wysokomontowane lampy stopu LED (CHMSL) umieszczone są w klapie bagażnika nad szybą. Tak jak zintegrowany spoiler powyżej, zewnętrzna powierzchnia CHMSL jest stylizowana z myślą o aerodynamice. Cztery częściowe, ozdobne czerwone lampy tylne rozciągają się na szerokość klapy bagażnika i nadwozia, charakteryzując się unikalnymi krzywiznami, które dodają stylu i sportowego charakteru Journey. Tylna szyba na dolnej krawędzi klapy bagażnika podąża za krzywizną lamp tylnych, aby poprawić widoczność przez tylne okno. Dodatkowy blask, który podkreśla wydajność Journey’a, pochodzi z podwójnych wydechów z chromowanymi końcówkami, które są standardowe przy dostępnej jednostce 3.5 litra V-6 w Ameryce Północnej.
Dodge Journey przystosowuje architekturę D-segmentu firmy, która jest również używana w modelu Dodge Avenger z 2008 roku. Jednak rozstaw osi Journey’a wynosi 113.8 cali (2890 mm), co jest o 4.9 cala (124 mm) dłuższe niż w Avengerze, aby pomieścić dostępne siedzenie 5+2 i dodatkową przestrzeń bagażową.
Dodge Journey będzie dostępny w kolorach: Inferno Red Crystal Pearl Coat, Light Sandstone Metallic Clear Coat, Melbourne Green Pearl Coat, Deep Water Blue Pearl Coat, Silver Steel Metallic Clear Coat, Bright Silver Metallic Clear Coat, Brilliant Black Crystal Pearl Coat oraz Stone White Clear Coat.
Przestronność wnętrza dla całej podróży
Kluczowym celem zespołu projektowego Dodge’a Journey była realizacja praktycznego, elastycznego wnętrza, z miejscami do siedzenia i innowacyjnymi funkcjami przechowywania, które zazwyczaj występują tylko w minivanach, a ostateczny produkt to spełnia.
Dwuczęściowy projekt zewnętrzny Dodge’a Journey oznacza więcej miejsca na siedzenia i przechowywanie bagażu we wnętrzu. Journey oferuje wybór dwóch konfiguracji siedzeń, aby zrównoważyć potrzeby nabywców w zakresie miejsc dla pasażerów i przestrzeni bagażowej. Siedzenia pięcioosobowe są standardowe we wszystkich modelach, podczas gdy siedzenia 5+2 są dostępne we wszystkich modelach. Dostępny trzeci rząd zapewnia pasażerom dodatkowe 2 cale (51 mm) miejsca nad głowami w porównaniu do wiodących konkurentów w Ameryce Północnej.
Przechowywanie rzeczy “pod siedzeniem z przodu” zyskuje zupełnie nowe znaczenie, dzięki dostępnemu systemowi Flip ’N Stow™ w siedzeniach. Poduszka siedzenia pasażera z przodu odchyla się do przodu, odsłaniając dużą skrzynię o wymiarach 10.75 na 8.75 cala (273 na 222 mm) ukrytą pod poduszką siedzenia. Skrzynia jest wystarczająco duża, aby pomieścić torebkę, parasolkę, planner lub słuchawki przy złożonym siedzeniu. Poduszka siedzenia jest zawiasowa, a po odchyleniu do przodu umożliwia dostęp do schowka.
Tylne drzwi Dodge’a Journey otwierają się pod kątem 90 stopni, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z drugiego rzędu oraz dostęp do dostępnego siedzenia trzeciego rzędu.
W drugim rzędzie, całkowicie nowy Dodge Journey ma siedzenia w stylu teatralnym, co daje pasażerom w drugim i trzecim rzędzie możliwość widoku na zewnątrz pojazdu, co jest szczególnie pomocne w czasie długich podróży dla dzieci. Punkt H w drugim rzędzie jest o 1.6 cala (40 mm) wyżej niż w pierwszym rzędzie. Dostępny trzeci rząd siedzeń znajduje się o 0.6 cala (17 mm) wyżej niż w drugim rzędzie i o 2.2 cala (57 mm) wyżej niż w pierwszym rzędzie.
Na podłodze za siedzeniami pierwszego rzędu znajdują się dwa standardowe schowki w podłodze, zaprojektowane tak, aby pomieścić 12 puszek po 12 uncji (330 ml) oraz lód lub inne przedmioty wygodnie poza zasięgiem wzroku. Dla dodatkowej wygody schowki mają zamykane pokrywy i zdejmowane, pralne wkłady, co ułatwia ich czyszczenie.
Dodatkowe przemyślane funkcje, które czynią Dodge’a Journey bardziej elastycznym dla rodzin obejmują fotel dla dziecka na wszystkich modelach, który ułatwia kierowcy zajmowanie się małym dzieckiem siedzącym w drugim rzędzie, gdy pojazd jest nieruchomy. Fotel dla dziecka działa poprzez umożliwienie 60-procentowej części siedzenia drugiego rzędu 60/40 składania się do przodu o 2 cale (51 mm). Z złożoną przednią poduszką siedzenia pasażera kierowca może łatwo sięgnąć do tyłu, aby pomóc dziecku w drugim rzędzie.
Dodge Journey to pierwszy pojazd w segmencie crossoverów średniej wielkości, który oferuje dostępne zintegrowane fotele podwyższające dla dzieci. Te dostępne fotele podwyższają dziecko siedzące w drugim rzędzie o 4 cale (102 mm), aby znajdowało się w strefie z pasem dla dorosłych. Ułatwia to dziecku siedzącemu w fotelu podwyższającym widok na zewnątrz pojazdu. Fotel podwyższający jest przeznaczony dla dzieci o wzroście do 4 stóp 9 cali (1.45 m) oraz o wadze od 48 funtów (22 kg) do 85 funtów (39 kg).
Siedzenia w drugim rzędzie również przesuwają się do przodu i tyłu o łącznie 4.7 cala (120 mm), aby dać dorosłym więcej miejsca na nogi, zbliżyć dzieci do przednich siedzeń oraz zapewnić więcej przestrzeni bagażowej za siedzeniami. Złożenie drugiego rzędu oraz dostępnej złożonej na płasko poduszki pasażera z przodu tworzy wystarczająco dużo miejsca, aby przetransportować drewno potrzebne do zbudowania placu zabaw lub narty ze stoków.
W modelach pięcioosobowych, za drugim rzędem znajduje się składana podłoga ładunkowa, która zapewnia ukrytą przestrzeń magazynową dla zwiększonej użyteczności. Podłoga ładunkowa jest odwracalna i można ją skonfigurować w pozycji “torba na zakupy”. Główna strona składanej płyty jest wykładana wykładziną dla większej trwałości.
Dostępne siedzenie w trzecim rzędzie jest łatwe w obsłudze i dostępie, dzięki siedzeniom w drugim rzędzie w stylu stadionowym Tip ’N Slide™. Przy pomocy jednego dźwigni z boku oparcia, poduszki siedzenia łatwo składają się w górę, a siedzenie przesuwa się do przodu. Dostępne siedzenie w trzecim rzędzie z dzieleniem 50/50 zapewnia wystarczające miejsce dla dwóch pasażerów w razie potrzeby. Oparcie siedzenia można odchylić o 6 stopni, aby uczynić podróż jeszcze bardziej komfortową. Ukryty schowek w podłodze z tyłu dostępnego trzeciego rzędu jest standardowy w pojazdach 5+2-osobowych.
Oprócz funkcji siedzeń i przechowywania, wszechstronne i funkcjonalne wnętrze Dodge’a Journey charakteryzuje się dwutonowym schematem kolorystycznym z wyraźnymi kontrastami ciemnych i jasnych kolorów. Połączenie Dark Slate Gray i Medium Slate Gray jest dostępne w modelach SE. Dwutonowe połączenie Dark Slate Gray i Light Graystone lub Dark Pebble Beige i Light Pebble Beige jest dostępne w modelach SXT i R/T. Premium miękka deska rozdzielcza zapewnia poczucie jakości i rzemiosła. Chromowe akcenty zdobią zatrzask górnego pojemnika, klamkę drzwi, obręcz dźwigni zmiany biegów, pokrętła zamków drzwi oraz obudowę zestawu wskaźników. Modele Journey R/T dodatkowo mają chromowane wykończenia na pokrętłach radia i klimatyzacji.
Model Dodge Journey z rocznika 2009 oferuje również trzy rodzaje tapicerki siedzeń: tkanina jest standardowa w modelu SE, materiał tapicerski YES Essentials® odporny na plamy, zapachy i elektryczność statyczną jest dostępny w modelu SE i standardowy w modelu SXT, natomiast skóra jest standardowa w modelu R/T.
Układy napędowe zapewniają efektywność, elastyczność i przyjemność z jazdy
Dodge Journey z napędem na przednie koła wyposażony jest w niezależne przednie zawieszenie z McPhersonem i wielowahaczowe tylne zawieszenie. Rameczki przedniego i tylnego zawieszenia są izolowane od nadwozia, co tworzy cichą jazdę, o mniejszym hałasie drogowym, wibracjach i szorstkości. AWD jest dostępne w modelach Dodge Journey sprzedawanych w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie w pojazdach wyposażonych w silnik 3.5-litrowy V-6. Standardowe są czterokołowe hamulce tarczowe.
Dodge Journey oferuje kilka różnych kombinacji silnika i skrzyni biegów, zaprojektowanych z myślą o zaspokojeniu potrzeb różnorodnych nabywców crossoverów średniej wielkości. Wśród nich znajduje się efektywny paliwowo silnik czterocylindrowy 2.4-litrowy World Engine, silnik 2.7-litrowy V-6 pojazdu z funkcją Flexible Fuel (FFV), który może pracować na E-85, dostępny silnik 3.5-litrowy V-6 sprzężony z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów z systemem Auto Stick w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie oraz silnik wysokoprężny 2.0-litrowy turbo, wyposażony w sześciobiegową manualną lub automatyczną skrzynię biegów, przeznaczony na rynki poza Ameryką Północną.
Standardowy silnik 2.4-litrowy World Engine w Dodge Journey zapewnia szacunkową efektywność paliwową wynoszącą 19 mil na galon (mpg) w mieście i 25 mpg na autostradzie (około 9 litrów na 100 km w europejskim cyklu mieszanym), a także solidne, ciche osiągi. Silnik 2.4-litrowy World Engine w Dodge Journey połączony jest z standardową czterobiegową automatyczną skrzynią biegów w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie oraz z pięciobiegową skrzynią manualną w większości rynków poza Ameryką Północną. Wyposażony jest w podwójne zmienne sterowanie zaworami, zawory kontroli przepływu kolektora ssącego, akustyczne pokrywy głowicy cylindrów, podwójne przeciwwagowe wały i akustyczny karter oleju. Mated do czterobiegowej automatycznej skrzyni biegów, ten silnik generuje 173 konie mechaniczne (129 kW) oraz 166 lb-ft (225 N•m) momentu obrotowego.
Dodge Journey oferuje także dostępny silnik V-6 o pojemności 2.7 litra, sprzężony ze standardową czterobiegową automatyczną skrzynią biegów, oferowany jako FFV w Ameryce Północnej. Silnik na paliwo elastyczne generuje 186 koni mechanicznych (138 kW) oraz 191 lb-ft (259 N•m) momentu obrotowego i dostarcza szacunkowe 17 mpg w mieście oraz 23 mpg na autostradzie (około 10 litrów na 100 km w europejskim cyklu mieszanym). Silnik 2.7-litrowy z funkcją elastycznego paliwa ma możliwość efektywnej pracy na każdej mieszance benzyny i etanolu do E-85. Poza Ameryką Północną silnik V-6 o pojemności 2.7 litra sprzężony jest z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów.
Pojazdy Dodge Journey R/T i R/T AWD dostępne w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie są wyposażone w standardowy silnik V-6 o pojemności 3.5 litra, który generuje 235 koni mechanicznych (175 kW) oraz 232 lb-ft (315 N•m) momentu obrotowego, sprzężony z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów, która standardowo ma system Auto Stick. Silnik ten osiąga szacunkowe 16 mpg w mieście i 23 mpg na autostradzie. Silnik V-6 o pojemności 3.5 litra jest również dostępny w modelach SXT sprzedawanych w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Połączenie silnika V-6 3.5 litra ze sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów zapewnia doskonałą wydajność i efektywność paliwową oraz cichą pracę.
Na rynkach poza Ameryką Północną, Dodge Journey oferuje nowoczesny silnik wysokoprężny 2.0-litrowy turbo, dostępny z sześciobiegową manualną lub sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Ten silnik wysokoprężny z 16 zaworami to nowoczesna jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem, wysokociśnieniowym wtryskiem paliwa, zmienną geometrią turbosprężarki i czterema zaworami na cylinder. Wtryskiwacze są sterowane elektronicznie dla wysokiej mocy i momentu obrotowego oraz optymalnej efektywności paliwowej. Maksymalna moc wynosi 140 koni mechanicznych DIN (103 kW), a szczytowy moment obrotowy to 229 lb-ft (310 N•m). Silnik ten ma zapewnić doskonałe ogólne osiągi oraz ekonomię paliwową poniżej 7 litrów na 100 km (europejski cykl mieszany). Filtr cząstek stałych do diesla jest standardowym wyposażeniem fabrycznym.
Sześciobiegowa skrzynia biegów zapewnia szybkie przyspieszenie i cichą jazdę
Modele Dodge Journey R/T i R/T AWD z rocznika 2009 dostępne w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, jak również modele 2.7-litrowe sprzedawane poza Ameryką Północną, wyposażone są w standardową sześciobiegową automatyczną skrzynię biegów, która zapewnia szybsze przyspieszenie z miejsca niż czterobiegowa lub pięciobiegowa skrzynia, dzięki wyższemu przełożeniu pierwszego biegu. Bardziej wytrzymały dyferencjał z większą pojemnością momentu obrotowego poprawia osiągi startowe, wymagając mniejszego zarządzania momentem, elektronicznie ograniczając moment dostępny podczas początkowych faz przyspieszania z miejsca. Mniejsze kroki między przełożeniami również zapewniają płynniejszą, cichszą jazdę, ponieważ prędkość silnika nie zmienia się tak bardzo przy każdym przełożeniu. Dodatkowo, większa liczba wyborów przełożeń, bardziej odpowiednie przełożenia dla szybszego przyspieszenia oraz niższe ogólne przełożenie biegu szóstego zapewniają cichą jazdę i poprawiają efektywność paliwową przy prędkościach autostradowych.
Technologia podwójnej sprzęgła zapewnia szybkie przyspieszenie, wyrafinowaną jakość zmiany biegów i lepszą efektywność paliwową
Całkowicie nowy Dodge Journey będzie dostępny z nową podwójną skrzynią biegów na rynkach poza Ameryką Północną. To pierwsza aplikacja tej sześciobiegowej automatycznej skrzyni biegów, która będzie dostępna z silnikiem 2.0-litrowym turbo. Oczekuje się, że zapewni poprawę efektywności paliwowej o nawet sześć procent w porównaniu do konwencjonalnej czterobiegowej automatycznej skrzyni biegów.
Opracowana we współpracy z firmą Getrag, nowa skrzynia biegów wyposażona jest w dwa niezależne zestawy zębate o stylu leżącego wału z oddzielnymi sprzęgłami, które korzystają z komponentów opartych na manualnej skrzyni biegów. Podczas zmian biegów przewiduje się i wstępnie wybiera następny bieg. Jedno sprzęgło jest następnie otwierane, podczas gdy drugie jest zamykane, co pozwala na zmianę biegów bez przerywania momentu obrotowego. Rezultatem jest szybsze przyspieszenie, wyrafinowana jakość zmiany biegów oraz poprawiona efektywność paliwowa.
AWD utrzymuje cztery koła przyczepione do podłoża