Chrysler udowodnił, że potrafi produkować dobre, tanie samochody, kiedy w 1994 roku zaprezentował model Neon, który zaskoczył rynek swoją niską ceną wyjściową i mocnym silnikiem.
Zazwyczaj, gdy producent samochodów budował tani model, jego podstawowy silnik był wystarczająco mocny, aby przemieścić pojazd z punktu A do B i nic więcej. Jednak kiedy Chrysler zrobił to z Neoniem, osiągnął znacznie więcej, potrafiąc przyspieszyć do 60 mph (97 km/h) w mniej niż osiem sekund. To już był poziom hot-hatchy, a Neon był po prostu tanim samochodem.
Podstawowa wersja pokryta była białym lakierem z szarymi zderzakami. Rączki drzwi były czarne, podobnie jak lusterka, a 13-calowe stalowe felgi miały hubcap’y w kształcie talerzy. Stylistyka nawiązywała do trendów wczesnych lat 90. i miała jedne z najdziwniejszych okrągłych świateł na rynku. Jego nietypowa, wysoka linia dachu sprawiała, że samochód wyróżniał się na tle konkurencji.
W środku, podstawowa wersja oferowała poduszki powietrzne, i to wszystko. Wspomaganie kierownicy oraz obrotomierz były na liście opcji w wersjach podstawowych, ale standardem w wyższych wersjach. W drzwiach nie było kieszeni, ale oferowano dwa uchwyty na kubki w konsoli centralnej.