Neon został wprowadzony na rynek w 1995 roku, aby stawić czoła masowemu rynkowi importowanych pojazdów w segmencie kompaktowych sedanów. Niestety, jego słabe wyniki sprzedaży spowodowały, że Chrysler zakończył produkcję w 2005 roku.
Po pięciu latach produkcji, sprzedaż modelu Dodge/Chrysler/Plymouth Neon nie układała się najlepiej. Mimo że oferowano go w sportowych wersjach, wyniki były niskie. W 2000 roku Dodge ogłosił, że zmienił ponad 1000 elementów samochodu i reklamował go jako nową generację. Zaledwie trzy lata później, w 2003 roku, miała miejsce ostateczna modernizacja pojazdu.
Na zewnątrz, największą zmianą była przednia część nadwozia. Przyjęto nowy, krzyżowy design grilla. Zmieniono również zderzak, ale reflektory pozostały te same. Na niektórych rynkach, takich jak Kanada, Dodge zrezygnował z nazwy Neon i sprzedawał go tylko jako 2.0 SXT. Oferował on aluminiowe felgi, spojler na tylnej klapie oraz szyberdach jako jedyne dostępne opcje zewnętrzne.
Wnętrze było klarownym dowodem na to, że Dodge dążył do oferowania samochodu w jak najniższej cenie. Tanie materiały można było zauważyć wszędzie. Jednak Dodge zrobił to, aby zaoferować sportowy kompakt w cenie poniżej 20 000 USD, co było znacznie tańsze niż większość konkurentów. Klimatyzacja była dostępna jako opcja.