Dodge wprowadził trzecią generację modelu Ram w 2009 roku, starając się wyprzedzić swojego głównego konkurenta, Forda F-150.
Skutki światowego kryzysu finansowego nie minęły jeszcze, gdy Dodge zaprezentował trzecią generację pickupa Ram, w samą porę, aby pomóc w odbudowie gospodarki. Jego pełnowymiarowa kabina z czterema drzwiami oraz potężny silnik Hemi były jednymi z głównych atutów.
Dodge stworzył Ram jako niezawodny pojazd uniwersalny, idealny zarówno do pracy, jak i do rekreacji. Wersja z czterema drzwiami mogła bez trudu przewieźć ekipę budowlaną na plac budowy oraz pomieścić całą rodzinę z przyczepą, w góry lub nad jezioro – uda się wszędzie. Imponujący design z masywnym grillem z przodu i charakterystycznym wyglądem Dodge’a przyciągał wzrok. Reflektory były wysokie i szerokie, zamontowane podobnie jak w starszych pickupach z lat 50. Po bokach, w zależności od opcji, producent samochodów montował boczne stopnie oraz chromowane lusterka. Z tyłu Dodge oferował opcję kontenerów RamBox, dobrze ukrytych w tylnych błotnikach, po bokach skrzyni ładunkowej.
W środku Ram zapewniał dużo miejsca dla pięciu dorosłych osób, z dodatkowym miejscem dla czwartego pasażera na ławce, jeśli zajdzie taka potrzeba. Dzięki wysokiemu i szerokiemu kokpitowi, Ram oferował bardziej doświadczenie przypominające ciężarówkę niż wrażenie jazdy samochodem osobowym. Mimo to, producent uznał, że elegancki i luksusowy akcent byłby mile widziany i dodał opcję drewnianych wykończeń na centralnym panelu i panelach drzwiowych.