Dodge Viper zadebiutował w 2012 roku na Nowojorskich Targach Motoryzacyjnych i był piątą generacją tego modelu, którego pierwsza wersja zadebiutowała w 1991 roku, a prototyp testowano w 1989 roku.
Viper to dwumiejscowe coupé dostępne w dwóch wersjach: podstawowej Viper oraz wersji GTS. Nowa generacja powróciła z nowym designem i wnętrzem. Mimo że używał tego samego ręcznie montowanego silnika V10 o pojemności 8,4 litra oraz miał tę samą ramę, obie te części zostały ulepszone i zmodernizowane. Moc silnika wzrosła o 40 KM, a zawieszenie wyposażono w amortyzatory z dwoma trybami pracy.
Silnik generował 640 KM i 600 funtów-siły momentu obrotowego, a moc była przekazywana na koła za pośrednictwem 6-biegowej manualnej skrzyni biegów. Samochód przyspieszał od 0 do 60 mph w zaledwie 3,7 sekundy. Inżynierowie zdołali zredukować wagę pojazdu o około 100 funtów w porównaniu do jego poprzednika, modyfikując kilka obszarów ramy.
Nowe modele były ręcznie montowane w zakładzie Conner Avenue Assembly Plant w Detroit.
Wraz z mocniejszym silnikiem zastosowano również bardziej efektywne hamulce, wyposażone w 4-tłoczkowe hamulce Brembo z aluminiowym zaciskiem stałym oraz wentylowanymi tarczami.
Wnętrze zostało wzbogacone o nowe materiały premium i technologie. Nowa generacja jest najbardziej przestronna spośród dotychczasowych, ponieważ podłoga oraz grodzi zostały wydłużone.
Nowa wersja SRT Viper z 2013 roku została zaprezentowana na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Nowym Jorku w 2012 roku, co oznacza jej długo oczekiwany powrót na rynek samochodów sportowych o wysokich osiągach.
Piąta generacja ikonicznego amerykańskiego superauta z dwoma miejscami została celowo rozwinięta, aby wprowadzić doskonałe rzemiosło, szereg nowych technologii oraz ergonomiczne udoskonalenia, jednocześnie szanując jego dziedzictwo w zakresie wydajności.
„Po trudnym okresie niepewności, zespół marki Street and Racing Technology jest niezwykle dumny, że nasze ręcznie zbudowane w Detroit flagowe superauto jest z powrotem i gotowe do rywalizacji w świecie samochodów o wysokich osiągach” – powiedział Ralph Gilles, prezydent i dyrektor generalny marki SRT i motorsportu w Chrysler Group LLC. „Stworzenie nowego Viper z 2013 roku pokazuje, że po prostu nie pozwolimy, aby ikona wydajności Chryslera zniknęła. Dzięki determinacji specjalnej grupy entuzjastów wydajności w firmie i w całej Viper Nation, nasz zespół SRT pod nowym kierownictwem miał zadanie nie tylko kontynuować legendarny model Viper, ale także stworzyć superauto na światowym poziomie, które zaprezentuje to, co najlepsze mamy do zaoferowania.”
Dwa nowe modele dla każdego miłośnika wydajności
W roku modelowym 2013 dwa nowe modele ikonicznego superauta będą ręcznie produkowane w zakładzie montażowym Conner Avenue w Detroit, który jest domem dla Viper od 1995 roku. Modele SRT Viper i SRT Viper GTS oferują nowe projekty wnętrza i nadwozia, wykorzystujące materiały premium i nowe zewnętrzne powierzchnie z aerodynamically funkcjonalnymi detalami pięknie zintegrowanymi z technologiczną skórą z włókna węglowego i aluminium. Wnętrze zostało zaprojektowane z myślą o przemyśleniu wszystkich punktów styku oraz ulepszeniu wszystkich materiałów i technologii.
„Model SRT Viper ma na celu zapewnienie idealnej równowagi między ekstremalną wydajnością a celowym zachowaniem tego, co stało się ikonicznym DNA Viper” – dodał Gilles. „Dążyliśmy do stworzenia superauta, które na nowo przybliża kierowcę do maszyny.”
SRT Viper GTS rozwija DNA modelu SRT Viper, wprowadzając bardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania, takie jak dwumode zawieszenie aktywne, umożliwiające temu luksusowemu GTS znajdowanie nowych granic na torze, a także otwierając drzwi do bardziej premium i dojrzałej ewolucji klasycznej formuły ekstremalnej wydajności. Zaprojektowany i zbudowany z luksusowymi funkcjami i materiałami wewnątrz i na zewnątrz, Viper GTS będzie konkurował z najlepszymi pojazdami wydajnościowymi na świecie z szeroką gamą udogodnień, zaawansowanym układem napędowym i technologiami wnętrza.
„Celowo rozwijaliśmy ikoniczną duszę i formułę surowej wydajności, którą Viper utrzymywał przez lata” – powiedział Gilles. „Nasi powracający klienci zobaczą poziomy dumy, jakości i ręcznego rzemiosła, które zostały wbudowane w Viper 2013 roku. Dzięki dwóm klasom cenowym SRT Viper i SRT Viper GTS, mamy oferty zarówno dla tradycyjnych klientów Viper, jak i dla nowych klientów, którzy chcą tej samej wydajności w pakiecie z większą ilością technologii i luksusowymi udogodnieniami.”
Imponujący silnik V-10
W sercu SRT Viper 2013 znajduje się szanowany, ręcznie składany silnik V-10 o pojemności 8.4 litra, wykonany w całości z aluminium.
Ulepszenia w roku 2013 obejmują nowy, ultrawydajny, lekki kolektor powietrzny, wysokotemperaturowe tłoki z wysokowytrzymałego stopu, zawory wydechowe wypełnione sodem, nowe katalizatory redukujące ciśnienie wsteczne oraz aluminiowe koło zamachowe, które zmniejsza straty związane z ruchami. Z pełnym wyposażeniem z silnika usunięto ponad 25 funtów masy.
Wstępne osiągi silnika V-10 Viper zaprojektowanego przez SRT wynoszą 640 koni mechanicznych i 600 lb.-ft. momentu obrotowego – co czyni go silnikiem o największym momencie obrotowym spośród wszystkich silników натуральnie wdychanych na świecie.
Sześciobiegowa manualna skrzynia biegów Tremec TR6060 została ulepszona, z krótszym skokiem zmiany biegów, bliższymi przełożeniami oraz zmniejszonym przełożeniem końcowym z 3.07 do 3.55. Modele Viper 2013 będą bardziej angażujące w prowadzeniu, a maksymalna prędkość jest teraz osiągana w szóstym biegu przy maksymalnych obrotach silnika (czerwona linia) na poziomie 6,200 rpm.
Wyjątkowa jazda, prowadzenie i możliwości
Rozpoczynając od sztywniejszej konstrukcji, która zapewnia 50% większą sztywność skrętną, podwozie SRT Viper 2013 korzysta z wielu udoskonaleń – wiele z nich wynikających z doświadczeń związanych z wyścigami modeli Viper GTS-R i Competition Coupe.
Główne aktualizacje obejmują dodanie nowego aluminiowego wzmocnienia „X” pod maską, które łączy punkty mocowania zawieszenia z magnezowym nadwoziem, co przyczynia się do poprawy sztywności skrętnej i sztywności. Nowy aluminiowy belka uderzeniowa z przodu pojazdu przyczynia się do ogólnego zmniejszenia masy i poprawienia rozkładu masy, zapewniając jednocześnie doskonałą odporność na uderzenia.
Strukturalnie wiele obszarów podwozia zostało przerobionych, aby skorzystać z nowych materiałów, zredukować grubość w niektórych miejscach i przekształcić komponenty w celu zwiększenia sztywności w innych miejscach. W rezultacie osiągnięto ogólną redukcję masy wynoszącą około 100 funtów.
Z tyłu zawieszenie zostało przeprojektowane, a powiązanie kadłuba zostało przesunięte do przodu osy dla lepszej kontroli kątowego stabilności.
Nowy, wybierany przez kierowcę system zawieszenia w dwóch trybach, z amortyzatorami Bilstein DampTronic Select zarówno do jazdy po ulicy, jak i na torze, jest standardem w modelach GTS.
W 2013 roku modele SRT Viper jeżdżą na standardowych oponach Pirelli P Zero, oznaczonych literą Z, które znacząco poprawiają ogólne osiągi, osiągi w zimnych warunkach, a także zapewniają lepszą przyczepność i reakcję na kierownicę na różnych nawierzchniach drogowych, poszerzając również zakres wydajności. Opcjonalny pakiet torowy SRT Track Package zawiera opony Pirelli P Zero Corsa, „miękko” dostrojone, opony typu „wyścigowego”, które dodatkowo poprawiają prowadzenie i precyzję podczas jazdy po drodze lub torze wyścigowym.
Po raz pierwszy standardowe technologie bezpieczeństwa, takie jak elektroniczna kontrola stabilności i kontrola trakcji, pomagają maksymalizować wydajność trakcyjną przy praktycznie każdej prędkości i warunkach jazdy.
Wszystkie modele Viper 2013 będą wyposażone w przełącznik kontroli startowej zintegrowany z kierownicą, umożliwiający optymalne przyspieszenie z miejsca.
Podstawowe hamowanie
Wydajność hamowania w SRT Viper 2013 została zaprojektowana w celu zapewnienia krótszych dystansów hamowania, lepszej modulacji, poprawionej trwałości i zrównoważonej wydajności hamulców bez zjawiska „fadingu” w skrajnych warunkach.
Czterotłokowe hamulce Brembo z sztywnymi aluminiowymi zaciskami oraz wentylowane tarcze o średnicy 355 mm na 32 mm są stosowane na wszystkich czterech kołach. Zaciski hamulcowe są wytwarzane z odlewanego stopu i optymalizowane pod kątem masy przez pełne mechaniczne obróbki wszystkich powierzchni. Zaciski hamulcowe są jednymi z najsztywniejszych dostępnych na rynku, z praktycznie wyeliminowaną deformacją spowodowaną ciepłem, nawet w najbardziej wymagających warunkach hamowania.
Dostępny pakiet torowy SRT Track Package zawiera lekkie i nacięte dwuczęściowe tarcze od StopTech.
Nowe materiały premium, rzemiosło i technologie
Nowe, skoncentrowane na kierowcy wnętrza modeli SRT Viper zostały całkowicie zmienione na rok 2013, z doskonałym rzemiosłem, materiałami premium i technologiami ukierunkowanymi na wydajność.
Po raz pierwszy wszystkie główne powierzchnie wnętrza są zszywane i owinięte z dodatkowym rozszerzeniem zastosowanym w strefach komfortu. W modelu Viper GTS wszystkie powierzchnie są w pełni skórzane, a standardowe akcenty kolorów są stosowane na siedzeniach, drzwiach, konsoli środkowej i w szwach.
Jakość dopasowania i wykończenia w całej gamie jest pokazana przez potrójne wykończenie malarskie aplikacji Gun Metal na obudowie zestawu, wylotach HVAC, obudowach przełączników okiennych, podstawie zmiany biegów, obudowie hamulca postojowego oraz zintegrowanym uchwycie pasażera na konsoli środkowej.
Standardowe wyścigowe siedzenia wysokowydajne marki Sabelt mają lekki szkielet z Kevlaru i włókna szklanego, stworzony dzięki nowoczesnej technologii formowania żywicy w celu redukcji masy i długoterminowej trwałości. Zarówno kierowca, jak i pasażer cieszą się lepszym wsparciem uda i głębokimi bokami zaprojektowanymi tak, aby pasowały do ekstremalnych możliwości przyspieszenia bocznego SRT Viper.
Pozycja siedzenia w modelach SRT Viper 2013 jest o 20 mm niższa, co zapewnia więcej przestrzeni i poprawia ergonomię podczas jazdy wydajnościowej. Droga ruchu siedziska została wydłużona o 90 mm, co umożliwia rozszerzenie możliwości siedzenia z bardziej tylnie umieszczonego przegródki. Po raz pierwszy wysokość siedziska można dostosować o 40 mm – ręcznie w modelu SRT i elektrycznie w GTS.
Nowy Viper 2013 jest najprzestronniejszym modelem w historii marki. Podłoga i przegroda zostały wydłużone o około 90 mm, aby zapewnić lepszą przestrzeń na nogi i większą przestrzeń na przesuwanie siedzeń.
Zaprojektowany specjalnie dla SRT Viper 2013, nowy, 7-calowy, kolorowy, dostosowywany wyświetlacz zestawu wskaźników wykorzystuje całkowicie analogowy odczyt obrotomierza w centrum, aby potwierdzić filozofię informacji zwrotnej dotyczącej wydajności Viper. Kierowcy mają szeroki zakres opcji dostosowywania i osobistych, takich jak dodatkowy wyświetlacz cyfrowego prędkościomierza tuż poniżej obrotomierza. Informacje o pojeździe są jasno komunikowane za pomocą łatwych do zrozumienia ikon. Intuicyjnie kontrolowane przez prostą kontrolę za pomocą czterokierunkowego przycisku na kierownicy, kierowca może skonfigurować ekrany, aby wyświetlały informacje, które pragnie, łatwo miksując i dopasowując je.
Uconnect Access zapewnia nowy poziom łączności
Linia SRT Viper 2013 obejmuje nowy, nowej generacji system łączności Uconnect Access, który zapewnia kierowcom dostęp do większej ilości informacji, usług awaryjnych, większej rozrywki i poprawionej grafiki.
Klienci Viper mogą wybierać między dwoma centrami multimedialnymi Uconnect: RA3 i RA4, które oferują szereg nowych funkcji i różne sposoby sterowania mediami w pojeździe. System zawiera ekran dotykowy o przekątnej 8.4 cala oraz zestaw klawiszy do najczęściej używanych funkcji, w tym tradycyjne pokrętła do strojenia fal radiowych i głośności radia. Przyciski dotykowe w dolnej części ekranu pozwalają kierowcom łatwo uzyskać dostęp do radia, kontroli klimatyzacji, nawigacji, telefonu i nowych, wybranych, certyfikowanych aplikacji. Nowa, mocno uformowana kierownica zawiera szereg kontroli montowanych na końcach palców dla audio, Uconnect, tempomatu (pierwsza aplikacja) i kontroli startowej.
SiriusXM Travel Link także jest dostępny z Uconnect, oferując premium usługi danych i informacji, które czynią każdą podróż bardziej efektywną. SiriusXM Traffic współpracuje z systemem nawigacyjnym pojazdu, aby wyświetlać dokładność i informacje dotyczące ruchu oraz informacji o wypadkach, aby pomóc kierowcom w unikaniu zatorów. Rozszerzona lista kanałów SiriusXM obejmuje programy ekskluzywne, w tym nowe kanały SiriusXM Latino, pierwsze w branży motoryzacyjnej.
W gamie SRT Viper dostępne są różne systemy dźwiękowe Harman Kardon, które wykorzystują najnowsze technologie audio. Wszystkie systemy audio Harman Kardon zawierają wzmacniacz klasy D o wysokim napięciu z zasilaczem śledzącym i do 11 kanałów wzmocnienia. System Harman Kardon z ekskluzywnym przetwarzaniem dźwięku Logic 7 jest dostępny w modelu Viper GTS z łączną liczbą 18 głośników, w tym cztery subwoofery umieszczone za siedzeniami. Wszystkie systemy Harman Kardon w linii SRT Viper zaopatrzone są w głośniki o wysokiej wydajności i efektywności technologii GreenEdge, które są niezwykle lekkie i zawierają magnesy z rzadkich ziem. Magnesy wewnątrz każdego głośnika zapewniają wydajną pracę głośników i zwiększoną wydajność. Systemy audio działają na 32 woltach – dzięki czemu nowy i ulepszony system dźwiękowy osiąga więcej niż dwukrotnie moc akustyczną aktualnego systemu.
Udoskonalona ewolucja znaków rozpoznawczych SRT – agresywne i funkcjonalne wzornictwo zewnętrzne
Nowy, ponadczasowy projekt zewnętrzny łączy współczesne wykonanie z ewolucyjnym udoskonaleniem.
Nowa maska z włókna węglowego, dach, pokrywa bagażnika i aluminiowe panele drzwiowe to nowości w modelach SRT Viper, co prowadzi do znacznej redukcji masy, poprawy stabilności przy dużych prędkościach oraz oporu powietrza o wartości .364.
Podnoszona do przodu maska nosi przeprojektowane logo Viper – odpowiednio nazwane „Stryker” przez Viper Club of America – umieszczone na środku; a także oferuje dyskretny dostęp do kilku punktów serwisowych i silnika V-10 zaprojektowanego przez SRT.
Klasyczna niska sylwetka oraz ekstremalne proporcje tyłu kabiny, które stały się niepowtarzalną sylwetką ikonicznego superauta, powracają w modelach SRT Viper 2013 razem z dramatycznymi „skrzelami” nad nadkolami – kolejnym tradycyjnym elementem designu Viper, który pomaga w usuwaniu ciepła z komory silnika.
Modele Viper 2013 charakteryzują się współczesnym podejściem do tradycyjnej konfiguracji dachu „podwójnego bąbla”, która maksymalizuje przestrzeń na głowę kierowcy i pasażera przy zachowaniu niskiego oporu frontowego – co pozwala na dodatkową przestrzeń dla kasków podczas rekreacyjnego, konkurencyjnego prowadzenia.
Podwójne funkcje, projektory bi-xenonowe są ciasno zapakowane z białymi diodowymi lampami dziennymi i diodowymi kierunkowskazami w złowieszczym układzie „węża”.
Funkcjonalne „bąble” wbudowane w soczewki projektorów tworzą trójwymiarowy widok, który nadaje Viperowi charakterystyczny blask.
Dolna kratka przednia została celowo zaprojektowana jako ewolucja tradycyjnej konfiguracji otworów chłodzenia Viper i dyskretnie nosi udoskonaloną strukturę w kształcie litery V.
System wydechowy nadal wychodzi przed tylnymi kołami i teraz nosi dalsze udoskonalenia z odlewanymi aluminiowymi osłonami wydechowymi zamontowanymi na progach.
Po raz pierwszy modele SRT Viper z 2013 roku są wyposażone w lampy tylne LED, które integrują oświetlenie stop i kierunkowskazy w jednym elemencie. Tekstura „węża” w soczewce przenosi prace powierzchniowe widoczne na teksturach skrzydeł i maski. Dzięki ciemnym soczewkom, poziome lampy wydają się ciemne, aż do momentu uruchomienia elementów LED. Każda lampa zawiera 50 LED-ów, które zapewniają jednolity efekt „skryty” oświetlenia.
Pięcioramienna, odlewana aluminiowa konstrukcja kół „Rattler” w modelu Viper 2013 dostępna jest w pełnym polerowanym (standardowym), w pełni pomalowanym Hyper Black lub w pełni pomalowanym matowym czarnym wykończeniu.
Viper GTS ma podzieloną sześcioramienną konstrukcję kół „Venom” z trzema dostępnymi wykończeniami, w tym polerowaną powierzchnią z graficznie pomalowanymi kieszeniami (standardowe), w pełni pomalowaną Hyper Black lub w pełni pomalowaną matowym czarnym.
Dostępne koła pakietu torowego SRT Track Package są ultra lekkie, gotowe do toru w wykończeniach Hyper Black lub matowym czarnym.
Zainspirowane wyścigami i wysokowydajne wnętrze
Nowe wnętrza skoncentrowane na kierowcy modeli SRT Viper zostały całkowicie przeprojektowane na rok 2013.
Doskonałe rzemiosło łączy nowe powierzchnie premium z przemyślanymi kolorami i materiałami, technologiami ukierunkowanymi na wydajność, udoskonaloną ergonomią oraz zwiększoną przestronnością i przestrzenią do przechowywania.
Po raz pierwszy wszystkie główne powierzchnie wnętrza są zszywane i owinięte z dodatkowym rozszerzeniem zastosowanym w strefach komfortu. W modelu Viper GTS wszystkie powierzchnie są w pełni skórzane, a standardowe akcenty kolorów są stosowane na siedzeniach, drzwiach, konsoli środkowej i szwach.
Jakość dopasowania i wykończenia w całej gamie jest pokazana przez potrójne wykończenie malarskie aplikacji Gun Metal na obudowie zestawu, wylotach HVAC, obudowach przełączników okiennych, podstawie zmiany biegów, obudowie hamulca postojowego oraz zintegrowanym uchwycie pasażera na konsoli środkowej.
„Nasz pasjonujący zespół projektantów i inżynierów SRT postanowił przeprojektować wnętrza Viper przy użyciu naprawdę premium materiałów, z ekstremalną uwagą poświęconą szczegółom oraz najnowszym technologiom wyświetlania informacji” – powiedział Klaus Busse, szef projektowania wnętrz w Chrysler Group LLC. „Nowa kabina nosi motyw skoncentrowany na kierowcy, który nagradza zmysły prawdziwym uczuciem supersamochodu i jego wyglądem.”
Nowe, standardowe wyścigowe siedzenia zostały opracowane we współpracy z Sabelt, renomowanym dostawcą komponentów wnętrza skoncentrowanych na wyścigach. Siedzenia wysokowydajne mają poduszkę z Kevlaru i lekki szkielet włókna szklanego, stworzony dzięki nowoczesnej technologii formowania żywicy w celu redukcji masy i długoterminowej trwałości. Zarówno kierowca, jak i pasażer cieszą się lepszym wsparciem uda i głębokimi bokami zaprojektowanymi tak, aby pasowały do ekstremalnych możliwości przyspieszenia bocznego SRT Viper, zapewniając jednocześnie komfort. Oba siedzenia mogą również pomieścić pasy 3- lub 6-punktowe do wyścigów.
Pozycja siedzenia w modelach SRT Viper 2013 jest o 20 mm niższa, co zapewnia więcej przestrzeni i poprawia ergonomię podczas jazdy wydajnościowej. Droga ruchu siedziska została wydłużona o 90 mm, co umożliwia rozszerzenie możliwości siedzenia z bardziej tylnie umieszczonego przegródki. Po raz pierwszy wysokość siedziska można dostosować o 40 mm.
Premium tkaniny skóry na siedzeniach Viper (skórzane na GTS) utrzymują zarówno kierowcę, jak i pasażera w komforcie, a oba mają wybite „Viper” na oparciach.
Nowa, w pełni skórzana, trójramienna kierownica została zaprojektowana specjalnie dla modeli SRT Viper z 2013 roku i ma grubą rękojeść, kontur płaskiego dna dla lepszego prześwitu, a także nowe logo „Stryker” w trójwymiarowym wykończeniu.
Zoptymalizowane do wydajności balasty umieszczone wewnątrz nowej kierownicy zapewniają kierowcy precyzyjną informację zwrotną i uczucie rywalizacji.
Kontrolki systemu audio znajdują się intuicyjnie na tylnej stronie centralnych ramion kierownicy. Po lewej stronie kierownicy znajdują się przyciski do przeglądania menu zestawu wskaźników, aktywowania systemu rozpoznawania głosu oraz prowadzenia lub odbierania rozmów telefonicznych bez użycia rąk. Elektroniczna kontrola stabilności, wybór trybu czterodrogowego, tempomat i kontrola startowa znajdują się po prawej stronie.
Po raz pierwszy tempomat jest standardem w obu modelach Viper 2013, jako odpowiedź na prośby Viper Nation.
Nowa, niżej umiejscowiona konsola centralna zapewnia optymalny zasięg zmiany i komfort dla kierowcy. Dodatkowo, krótszy skok, skórzany uchwyt zmiany biegów ma niższy profil (około 40 mm).
Konsola multimedialna zawiera porty USB, SD i AUX (oprócz łączności Bluetooth) umieszczone w schowku konsoli centralnej.
Standardowy system Keyless Go umożliwia pasywny dostęp i zapłon bez kluczyka (z przyciskiem startu) za pomocą niestandardowego breloka.
Nowy Viper 2013 jest najprzestronniejszym modelem w historii marki.
Podłoga została wydłużona o około 90 mm poprzez przesunięcie tylnej przegrody do tyłu, aby zapewnić lepszą przestrzeń na nogi i większy ruch siedzeń do tyłu.
Przestrzeń na przechowywanie we wnętrzu nowej kabiny SRT Viper 2013 również została ulepszona z dużym, oświetlanym schowkiem, który otwiera się za pomocą amortyzowanego drzwi z elektrycznym przyciskiem umieszczonym w centralnym stosie. Nowa przegroda do przechowywania pomiędzy siedzeniem kierowcy a pasażera (otwarty pojemnik z siatką w modelu Viper, natomiast zamknięta, skórzana i szyta w modelu GTS) jest zintegrowana z tylną przegrodą.
Pod obszarem przechowywania przegrody znajduje się duży pojemnik wyściełany gumą, który zawiera dwa pełnowymiarowe, wyjmowane uchwyty na kubki (dostępne w modelu Viper, standard w modelu GTS). Zintegrowane kieszenie na mapy są wbudowane w obie drzwi w obu modelach.
Wszystkie wnętrza przechowywania są wykończone materiałem o miękkiej fakturze, co pokazuje dbałość o najmniejsze detale projektu oraz zwiększa ogólną jakość.
Regulowane pedały gazu, sprzęgła i hamulca są wykonane z wysokiej jakości stopu magnezu i aluminium.
Złożone detale wykończeń wnętrza w drzwiach i konsoli środkowej obejmują ekskluzywne, subtelnie wypukłe schematy znanych torów wyścigowych, w tym 12.9-milowy Nürburgring Nordscheilfe w Nürburgu w Niemczech oraz Laguna Seca Raceway w Salinas w Kalifornii, gdzie aktualne rekordy przejazdu na jedno okrążenie są utrzymywane przez wcześniejsze generacje modeli Viper ACR.
Wnętrze SRT Viper koncentruje się na podstawowych potrzebach wydajnościowych
Sześciostopniowe, ręcznie regulowane siedzenie kierowcy w modelu Viper 2013 ma wysokiej jakości tkaninową powłokę i jest umiejscowione 20 mm niżej niż w poprzednim modelu, z regulacją wysokości w celu poprawy pozycji kierowcy.
Układ wykończeniowy modelu SRT Viper 2013 cechuje zszywane i owinięte panele instrumentów, konsola centralna, drzwi i słupki A. Kolorowe szwy stosowane są w całym wnętrzu.
Standardowa czarna kombinacja wnętrza obejmuje czarne szwy akcentowe na panelu instrumentów (przez nadkole), centralnym stosie, konsoli, hamulcu ręcznym, osłonie zmiany biegów, uchwycie zmiany biegów, kierownicy, górnych drzwiach i siedzeniach.
Standardowe czarne tkaniny siedzeń w modelu Viper 2013 mogą być także uaktualnione do czarnej, czerwonej lub brązowej skórki Nappa.
Model SRT Viper GTS charakteryzuje się misternie wykonanymi materiałami i wykończeniami kolorystycznymi.
Wnętrze modelu SRT Viper GTS 2013 cechuje ręcznie cięte, zszywane i owinięte powierzchnie z miękkiej skóry Nappa, w tym skórzany panel instrumentów, konsolę centralną, drzwi i słupki A.
Różnorodność wybieranych kolorów jest prowokacyjnie stosowana w obszarach wykończonych skórą, w miejscach kontaktu z ciałem, w tym drzwiach, siedzeniach, konsoli i akcentach wylotów HVAC. Standardowe szwy jakościowe są stosowane w dopasowanych kolorach wnętrza w modelu GTS.
Dostępne kombinacje kolorów wnętrza w modelu Viper GTS obejmują czarny, czarny/czerwony oraz czarny/karamelowy.
Opcjonalny Pakiet Premium GTS Interior oferuje skórzane wykończenia SRT Laguna w całej kabinie w kolorze czarnym lub sepia. Unikalne wykończenia są zaprojektowane w podparciach drzwi, siedzeniach oraz torbie na przechowywanie, a nowa podsufitka z Alcantary dopełnia pakiet.
Sześciostopniowe, elektrycznie regulowane, standardowe skórzane siedzenie kierowcy jest umieszczone 20 mm niżej niż w poprzednim modelu z regulacją wysokości w celu poprawy pozycji kierowcy.
Nowy dostosowywany zestaw wskaźników konfiguruje się według preferencji kierowcy
Zaprojektowany specjalnie dla SRT Viper 2013, nowy 7-calowy, kolorowy, dostosowywany wyświetlacz wykorzystuje całkowicie analogowy odczyt obrotomierza w centrum, aby potwierdzić filozofię informacji zwrotnej dotyczącej wydajności Viper. Kierowcy mają do wyboru szeroki zakres opcji dostosowywania i osobistych, takich jak odczyt cyfrowego prędkościomierza tuż poniżej obrotomierza. Szeroki zakres informacji o pojeździe jest jasno komunikowany za pomocą łatwych do zrozumienia ikon. Intuicyjnie kontrolowane przez prostą czterokierunkową kontrolę kierownicy, kierowca może skonfigurować ekrany, aby wyświetlały pożądane informacje, łatwo miksując i dopasowując.
Dostosowywany zestaw wskaźników wydaje się ciemny, dopóki kierowca nie uruchomi samochodu. Gdy silnik V-10 SRT Viper uruchamia się, wskaźniki podświetlone diodami LED ożywają. Dominujący wyświetlacz obrotomierza w centrum prezentuje animowany odczyt, który świeci na czerwono i wyświetla nowe logo „Stryker”, gdy obroty silnika zbliżają się do czerwonej lini, aby bezpiecznie ostrzec kierowcę o zmianie biegu za pomocą ich widzenia peryferyjnego.
W razie potrzeby wyświetlane są dodatkowe komunikaty kontekstowe, w tym ostrzeżenia i informacje diagnostyczne z łatwymi do zrozumienia odczytami. Odczyty ostrzeżeń tekstowych są również wyświetlane i automatycznie przesyłane do przechowywanych wiadomości, które umożliwiają kierowcy przeglądanie ich podczas postoju.
Kierowcy mogą skonfigurować obrotomierz, aby wyświetlał ostatni punkt zmiany biegu, a marker obrotów szczytowych można ustawić dla optymalnej wydajności.
Nowy dostosowywany zestaw wskaźników zapewnia niezrównaną prezentację ekskluzywnych statystyk i zwrotów SRT Performance Pages, w tym 0-60 mph; 0-100 mph; czasy przejazdów na ósmym i ćwierć mili; dystans hamowania; natychmiastowe pomiary siły G oraz wydajność maksymalnej prędkości. Wszystkie dane o Performance Pages mogą być zapisane do późniejszego użytku.
Kierowcy mogą dostosować wyświetlacze zestawu wskaźników w dziewięciu dostępnych głównych menu. Cztery rogi centralnego wyświetlacza mogą być ustawione tak, aby wyświetlały informacje na pierwszy rzut oka, w tym aktualną ekonomię paliwa, temperaturę na zewnątrz, kierunek kompasu i inne wskaźniki, gdy zajdzie taka potrzeba. Dziewięć głównych ekranów obejmuje pełny obrotomierz dla tradycyjnych entuzjastów wydajności, prędkość, ekonomię paliwa, licznik przebiegu A, licznik przebiegu B, audio, przechowywane wiadomości, informacje o pojeździe i SRT Performance Pages.
Ekrany można skonfigurować w zależności od preferencji kierowcy. Po wybraniu ekranu staje się on ustawieniem domyślnym, bez potrzeby wybierania przycisków zapisu lub ustawienia. Ustawienia są powiązane z każdym brelokiem, więc dwóch kierowców dzielących pojazd zobaczy swoje osobiste ustawienia wskaźników, gdy ich brelok zostanie użyty do uruchomienia pojazdu.
Efektywne podnoszenie głośności
SRT Viper 2013 oferuje standardowy system audio z 9 głośnikami, który zawiera wzmacniacz cyfrowy o 7 kanałach. Opcjonalne systemy zawierają 12-głośnikowy system surround Harman Kardon z architekturą 5.2 odtwarzania, który zawiera pięć kanałów surround i dwa subwoofery. Dostępny jest także 18-głośnikowy system surround Harman Kardon z Logic7™ oraz architekturą 5.4 odtwarzania, zawierający pięć kanałów surround i cztery subwoofery. Wszystkie systemy audio Harman Kardon zawierają wzmacniacz klasy D o wysokim napięciu z zasilaczem śledzącym oraz do 11 kanałów wzmocnienia. Systemy Harman Kardon zawierają także głośniki o wysokiej wydajności i efektywności GreenEdge™.
Modele SRT Viper GTS posiadają standardowy 12-głośnikowy system surround Harman Kardon z 5.2 odtwarzaniem, który zawiera pięć kanałów surround i dwa subwoofery. Dostępny jest 18-głośnikowy system surround Harman Kardon z Logic7 i architekturą 5.4 odtwarzania zawierający pięć kanałów surround i cztery subwoofery. W zestawie znajduje się także wzmacniacz klasy D o wysokim napięciu Harman Kardon z zasilaczem śledzącym oraz do 11 kanałów wzmocnienia oraz głośniki o wysokiej wydajności, wysokiej efektywności GreenEdge.
Głośniki GreenEdge są niezwykle lekkie i zawierają magnesy z rzadkich ziem. Magnesy wewnątrz każdego głośnika zapewniają efektywną pracę głośników i zwiększoną wydajność. System audio działa także na 32 woltach – dzięki czemu nowy i ulepszony system dźwiękowy osiąga ponad dwukrotnie moc akustyczną obecnego systemu. Zasilacz śledzący jest podstawą systemu audio i zapewnia moc na żądanie. System został zaprojektowany w sposób dynamiczny, aby dostarczać moc, gdy odtwarzana muzyka wymaga tego wewnątrz pojazdu.
Uconnect Access nadchodzi
Uconnect Access, nowa generacja systemu łączności w pojazdach Chrysler Group LLC, będzie dostępna wraz z wprowadzeniem SRT Viper 2013.
Klienci będą mogli wybierać pomiędzy dwoma nowymi, nowej generacji centrami multimedialnymi z ekranem dotykowym 8.4 cala, które zapewnią wiele sposobów łączenia. Centrum multimedialne Uconnect R3 i Uconnect R4 zawierają szeroki zakres funkcji, które nie tylko utrzymają klientów Viper w kontakcie, ale co ważniejsze, będą ich skupiać na drodze.
Dzięki łączności komórkowej pod maską, pasażerowie są połączeni z różnorodnymi nowymi usługami i wybranymi aplikacjami. Nowy system Uconnect Access zawiera również nowy projekt lusterka wstecznego, które bezpośrednio łączy pasażerów pojazdu z usługami awaryjnymi lub pomocą drogową za pomocą naciśnięcia przycisku. Po naciśnięciu przycisku w lusterku wstecznym aktywowane są usługi awaryjne.
Konsumenci będą mogli także pobierać zatwierdzone przez Chrysler Group aplikacje, które będą wprowadzane w miarę upływu czasu. Po pobraniu klienci SRT Viper będą mogli korzystać z zatwierdzonych aplikacji, które zostały zaprojektowane do użytku w pojeździe.
Nowa generacja systemu Uconnect została zaprojektowana z myślą o przyszłości, oferując możliwość aktualizacji do najnowszych funkcji i usług.
Zatwierdzone aplikacje są łatwe w kontroli i obsłudze za pomocą przycisków na kierownicy, technologii rozpoznawania głosu lub jednego naciśnięcia przycisku.
Nowe Centrum multimedialne Uconnect Access R4 oferuje konsumentom radio HD, które oferuje nowe opcje programowe i krystalicznie czysty dźwięk. Szeroki wachlarz opcji integracji muzyki cyfrowej w samochodzie, w tym USB, karta SD, gniazdo AUX lub CD jest dostępny.
Udoskonalone funkcje nawigacyjne są dostępne w centrum multimedialnym Uconnect R4 i obejmują możliwość wprowadzania informacji o miejscach docelowych i punktach zainteresowania za pomocą rozpoznawania głosu. Udoskonalone grafiki 3D pomogą kierowcom zidentyfikować budynki i punkty charakterystyczne na trasie.
Uconnect Access jest zasilane przez architekturę elektryczną PowerNet Chrysler Group i wprowadza nagrodzoną technologię interfejsu człowieka do systemu Uconnect Touch.
Sprint jest strategicznym partnerem bezprzewodowym dla systemu Uconnect Access nowej generacji. Zintegrowana technologia bezprzewodowa wewnątrz SRT Viper 2013 wzbogaca doświadczenia związane z jazdą, oferując nowe usługi połączone i wybrane aplikacje. Usługi dostarczane przez partnerstwo są proste w obsłudze i oferują intuicyjne doświadczenie użytkownika.
Coraz większa liczba funkcji w nowym SRT Viper opiera się na udoskonalonych interfejsach użytkownika, w tym możliwościach rozpoznawania głosu i poleceniach, aby skupić się na głównym zadaniu jazdy.
Projekt Zewnętrzny
Nowe projekty zewnętrzne modeli SRT Viper i SRT Viper GTS 2013 płynnie łączą współczesne wykonanie z ewolucyjnymi refinamentami, które incorporate new surfacing, world-class materials and technologies all geared to create a stunning example of a true driver’s car.
Oba nowe modele SRT Viper nadal zachowują ponadczasowe proporcje trzech poprzednich stylów nadwozia ikonicznego, dwumiejscowego, światowej klasy superauta. Stąd modele SRT Viper 2013 wypadają z wyrafinowanymi wizualnymi i funkcjonalnymi przesłankami.
Przeprojektowane logo Viper – odpowiednio nazwane „Stryker” przez Viper Club of America – jest umieszczone w centrum nowej, klapowanej maski, wykonanej w całości z włókna węglowego. Podnoszona do przodu maska, wybrana, aby zadowolić purystów Viper, oferuje znaczne oszczędności w masie i dyskretny dostęp do obszarów zawieszenia przedniego i silnika V-10 zaprojektowanego przez SRT.
Nowo zaprojektowany, znacząco większy i dedykowany „zimny” wlot powietrza – wizualny stylowy akcent z pierwszego coupe Viper wyprodukowano w 1996 roku – jest zintegrowany w masce obu modeli Viper. Łopatka o wymiarach 9 cali (229 mm) x 2 cale (51 mm) zasysa chłodne powietrze, które płynie bezpośrednio do silnika i nie miesza się z powietrzem pobieranym dla chłodnicy. W rezultacie przychodzące powietrze ma średnio tylko o 10 stopni więcej niż temperatura otoczenia, co zapewnia stały poziom mocy.