Po odejściu Enzo Ferrari’ego z Alfa Romeo z powodu nieporozumienia z hiszpańskim głównym inżynierem i założeniu własnej firmy, wiedział, że będzie musiał produkować pojazdy na rynek. Jednak nie budował zwykłych samochodów. Tworzył wyjątkowe auta, a jednym z pierwszych był Ferrari 212 z 1951 roku.
Rozpoczął od starszej koncepcji: Ferrari stworzyło bazową platformę, a nadwozie budowano z różnymi kontrahentami: Vignale, Carozzeria Touring, Ghia, Ghia-Aigle, a co najważniejsze, z Pininfariną. Model 212 oznacza początek pięknej przyjaźni między tymi dwoma firmami, która trwa do dziś.
Ferrari wyprodukowano tylko 82 egzemplarze 212, a niektóre z nich były wyjątkowe. Jeden z nich został podarowany Henry’emu Fordowi II i był naprawdę szczególny. Miał dłuższy rozstaw osi, silnik wyścigowy o pojemności 2,7 litra zamiast standardowej jednostki 2,6 litra, a nadwozie miało formę barchetty. Był to model bez dachu, bez uchwytów do drzwi. Ten unikalny egzemplarz 212 został zaprojektowany przez Carozzeria Touring jako lżejsza wersja, nazwana “Superleggera”.