Ferrari zaprezentowało wersję Challenge Stradale modelu 360 na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2003 roku, ujawniając prawdziwe zamiary samochodu jako wyścigówki przystosowanej do użytku publicznego.
Po wprowadzeniu standardowej linii modelu 360, producent stworzył wersję wyścigową, aby rywalizować w serii F360 Challenge. Następnie dostosował model wyścigowy do użytku na drogach, dodając obowiązkowe elementy.
Ferrari zachowało ten sam kształt dla wersji Stradale jak w pozostałych modelach 360, ale dodało kilka subtelnych zmian do listy opcji. Na przykład samochód był dostępny z cieńszymi, lekkimi szybami dla europejskich klientów. Amerykańskie przepisy tego nie dopuszczały, więc były one zakazane w Stanach Zjednoczonych. Pojawiły się nowe lusterka boczne z włókna węglowego, które były standardem. Unikalny zestaw kół z lekkiego stopu znalazł swoje miejsce w aucie, ale miał system pięciu śrub mocujących, w przeciwieństwie do wersji wyścigowej. Koła z pojedynczą śrubą używane w samochodzie wyścigowym nie były legalne nigdzie.
W środku właściciel znalazł surowe wnętrze z minimalnymi funkcjami. Nawet radio było na liście opcji. Ważnym ulepszeniem w stosunku do standardowej wersji były łopatki do zmiany biegów za kierownicą. Co dziwne, Ferrari zainstalowało dłuższą łopatkę +, dzięki czemu kierowca mógł szybciej zmieniać biegi na wyższe. W odróżnieniu od wersji wyścigowej, fotele były bardziej komfortowe i miały tapicerkę z poduszki i skóry.
Silnik był taki sam jak w wersji ulicznej, choć Ferrari wymieniło standardowy wydech na sportowy, tak głośny, jak pozwalała na to legislacja. Producent oferował model 360 Challenge Stradale wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów.
Ferrari 360 Challenge Stradale zadebiutowało na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2003 roku. Dołączyło do modelu Ferrari 360 Modena oraz Ferrari 360 Spider w gamie samochodów drogowych z silnikiem V8.
Ferrari 360 Challenge Stradale wywodzi się z najnowszej interpretacji czystej tradycji Ferrari, polegającej na tworzeniu samochodów drogowych bezpośrednio związanych z autami wyścigowymi. W przypadku Ferrari 360 Challenge Stradale doświadczenie wyścigowe pochodzi z międzynarodowych mistrzostw Ferrari Challenge oraz wyścigów FIA GT, gdzie modele Ferrari 360 Challenge i 360 GT są kluczowymi protagonistami, zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych.
Silne powiązania Ferrari 360 Challenge Stradale z wyścigami podkreśla znaczne obniżenie wagi, uzyskane również dzięki sportowemu ustawieniu oraz dodatkowemu aerodynamicznemu wyposażeniu, zwiększonej wydajności hamulców i skrzyni biegów w stylu F1.