FERRARI 360 Spider 2000-2005

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

FERRARI 360 Spider 2000-2005

Przejdź do galerii zdjęćFERRARI 360 Spider 2000-2005

Ferrari udało się stworzyć wersję kabriolet F360, która nie popsuje jego wyglądu ani po otwarciu, ani po zamknięciu.

Dwudziesty kabriolet wyprodukowany przez markę z Prancing Horse to połączenie technologii, piękna i osiągów. Ferrari włożyło wiele wysiłku w rozwój tego samochodu i udało mu się stworzyć jeden z najszybszych roadsterów do tamtego momentu. Co więcej, mimo dodatkowej wagi w porównaniu do wersji coupe, oferował prawie identyczne osiągi.

Jak wiele innych modeli Ferrari, jego design został stworzony przez Pininfarina. Zakrzywione linie w stylu butelki coca-coli oraz opadające reflektory wyrażały pasję i szybkość. Po złożeniu dachu widać było parę łuków bezpieczeństwa nad siedzeniami oraz dwa wypukłości z tyłu. Dach był całkowicie retrakcyjny i chował się w specjalnej komorze między silnikiem a kabiną.

Wewnątrz producent zastosował skórę praktycznie wszędzie. Poza wykładziną, wszystko inne było pokryte skórą: fotele, panele drzwi, deska rozdzielcza, słupki B i osłony przeciwsłoneczne. Minimalistyczny zestaw wskaźników oferował jedynie niezbędne informacje o samochodzie, z dużym obrotomierzem pośrodku. Był to tylko element dziedzictwa Ferrari, obok metalowej kratki dla dźwigni biegów.

Ferrari zainstalowało pod maską silnik V8 z naturalnym doładowaniem. Standardowo był on sparowany z 6-biegową skrzynią manualną, a na liście opcji znajdowała się 6-biegowa automatyczna z łopatkami do zmiany biegów.

Ferrari 360 Spider to dwudziesty kabriolet Ferrari przeznaczony do jazdy po drogach. Pod względem inżynierii, wyglądu i osiągów jest to najlepszy produkcyjny spider, jaki kiedykolwiek zbudowano w Maranello. Dzięki wyjątkowemu know-how zgromadzonemu przez Ferrari jako konstruktora Formuły 1, jest to najbardziej zaawansowany technologicznie kabriolet dostępny na rynku.

Mimo że samochód napędzany jest umieszczonym centralnie silnikiem V8 o mocy 400 KM, inżynierowie Ferrari znaleźli sposób na stworzenie dachu, który automatycznie składa się w specjalnie wyznaczone miejsce pomiędzy kabiną a komorą silnikową, co zapewnia czystość linii. Wewnętrzna jakość projektu podkreślona jest przez dwa fairingi w nadwoziu za siedzeniami, które przywołują wspomnienia klasycznych Ferrari. Uzupełniają je dwa pałąki ochronne, które zapewniają maksymalne bezpieczeństwo obu pasażerom. Z opuszczonym dachem samochód staje się agresywny, eksponując V8 widoczny przez maskę silnika. Złożenie w pełni automatycznego dachu przekształca Ferrari 360 Spider, podkreślając jego związki z wielkimi samochodami wyścigowymi. Tak mocny i sztywny jak Berlinetta, Ferrari 360 Spider oferuje osiągi niemal identyczne jak wersja coupe, osiągając prędkość maksymalną powyżej 180 mph przy wadze tylko o 130 funtów większej, oferując jednocześnie taką samą ilość przestrzeni dla pasażerów i ich bagażu.

Design

Najbardziej uderzającym aspektem stylizacji Ferrari 360 Spider jest jego składany dach. Z niezwykłą starannością, wykorzystując wspaniałe kształty Ferrari 360 Modena jako punkt wyjścia, inżynierowie i projektanci stworzyli stylowy i bardzo efektywny, w pełni automatyczny dach. Z opuszczonym dachem tylne fairingi Spidera przywołują wspaniałą epokę samochodów wyścigowych, wygładzając kształt pałąków ochronnych, które chronią pasażerów. To projektowe arcydzieło nie ustępuje w niczym berlinetcie na drodze, torze ani bulwarze.

Ferrari 360 Spider wyposażony jest w w pełni automatyczny dach. Kierowca musi jedynie zwolnić prędkość poniżej 3 mph i nacisnąć przycisk, aby dach całkowicie zniknął z widoku lub pojawił się z powrotem w zaledwie 20 sekund. Niezależnie od pozycji siedzenia, dach może zamknąć się, tworząc całkowite uszczelnienie z przednią szybą lub otworzyć się, aby wpuścić do środka wszystkie promienie słoneczne. Mechanizm składa się z złożonego działania dwustopniowego, w którym dach składa się na pół, zanim wsunie się do swojego schowka, który jest przykryty specjalnym, gęstym materiałem SMC, aby zredukować hałas. Niewidoczna rama dachu wykonana jest z połączenia odlewów aluminiowych i elementów ze stali tłoczonej, napędzanych przez elektro-hydrauliczne siłowniki. Dach dostępny jest w czterech kolorach.

Struktura

Podobnie jak Ferrari 360 Modena, Ferrari 360 Spider wykonany jest głównie z aluminium. Dzięki temu jest niezwykle lekki i bardzo mocny. Dzięki karoserii i ramie z aluminium, sklejonym specjalnymi spawami Feran, Ferrari 360 Spider jest tak sztywny torsyjnie, jak jego odpowiednik berlinetta. Choć większość nadwozia wykonana jest z aluminium, sztywny dach, który pokrywa złożony dach, oraz podłoga, w której znajduje się schowany dach i mechanizm, wykonane są z materiałów SMC redukujących hałas. Sam dach wykonany jest z połączonych tkanin i ma wymienny tylni ekran PVC.

Dla Spidera podwozie Ferrari 360 Modena zostało dostosowane, aby zoptymalizować sztywność statyczną i dynamiczną. W tym celu wzmocniono progi, usztywniono przód podłogi oraz przeprojektowano ramę przedniej szyby. Tylna poprzeczka również została wzmocniona, aby odizolować kabinę od dźwięków silnika. Efektem jest efektywność strukturalna i dynamika, która ustanawia nowe standardy w konstrukcji podwozi i nadwozi samochodów otwartych. Pasażerowie Ferrari 360 Spider są otoczeni ultrabezpieczną klatką ochronną, wspieraną przez dwa stalowe pałąki ochronne, które stanowią integralną część systemu dachu i współpracują z wzmocnieniem szyby, aby zapewnić maksymalną odporność w sytuacjach przewrócenia. Cała struktura rollbara pokryta jest również specjalnym materiałem, który stopniowo pochłania energię w okolicy głów pasażerów, pod miękką tapicerką z Connolly.

Układ napędowy

Silnik V8 Ferrari 360 Spider o pojemności 3,6 litra i pięciu zaworach na cylinder generuje moc 400 KM i jest umieszczony centralnie z suchą miską olejową. Zbiornik oleju umieszczony jest, w stylu F1, na przęśle pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Przyspieszenie jest spektakularne dzięki doskonałemu momentowi obrotowemu, osiągającemu 275 lb-ft przy 4750 obr./min, 80% tego momentu dostępne jest przy zaledwie 3000 obr./min. Elastyczność silnika sprawia, że samochód jest odprężający i łatwy w prowadzeniu, nawet w gęstym ruchu. Moc wynosi rekordowe 400 KM przy 8500 obr./min (112 KM na litr), co jest najwyższą specyfikacją, jaką dotychczas uzyskano od silnika produkcyjnego V8 z naturalnym zassaniem. Jednostka napędowa wyposażona jest w system ssania o zmiennej geometrii, wał korbowy z pięcioma głównymi łożyskami oraz wyrównoważonymi tłokami w układzie 180°, tytanowe korby, 5 zaworów na cylinder (3 dolotowe, 2 wylotowe, z regulacją czasowania dla lepszych osiągów przy wysokich prędkościach) oraz elektroniczny system zarządzania silnikiem Bosch ME 7.3, który poprzez sieć CAN – Controlled Area Network – pozwala systemowi wtrysku na przesyłanie i odbieranie danych z zapłonu, zintegrowanego z elektronicznym pedałem przyspieszenia w systemie drive-by-wire, który łączy się z kontrolą trakcji ASR oraz, jeśli jest zainstalowany, systemem zarządzania elektryczną skrzynią biegów F1.

System drive-by-wire zawiera zautomatyzowany przepustnicę regulującą dopływ powietrza. W Ferrari 360 pedał przyspieszenia aktywuje potencjometr połączony z parą jednostek zarządzania silnikiem. System CAN pozwala również różnym jednostkom kontrolnym komunikować się z systemem kontroli trakcji ASR oraz kontrolą skrzyni biegów F1, dzięki czemu, biorąc pod uwagę parametry osiągów i prędkość pojazdu, system zarządzania silnikiem decyduje o odpowiednim kącie przepustnicy. System drive-by-wire odgrywa kluczową rolę podczas zmiany biegów, zapewniając, że zmiany odbywają się przy prędkości silnika zalecanej przez jednostkę kontrolną. Ferrari 360 Spider zyskało ogromnie na doświadczeniu Ferrari w technologii silników Formuły 1, która także wprowadziła zmienne długości kolektorów ssących, aby zoptymalizować moment obrotowy przy wszystkich prędkościach silnika. System ten zawiera dwa plenumy, z których każdy dostarcza powietrze do jednej banki cylindrów, albo przez krótkie trasy bezpośrednie połączone z tą samą banką, albo przez dłuższe, pośrednie, połączone z przeciwną banką za pomocą zaworów.

Skrzynia biegów Ferrari 360 Spider ma 6 biegów i jest dostępna z klasycznym wyborem biegów lub w stylu F1 z łopatkami. System manualny oferuje potrójne synchronizatory stożkowe na 1. i 2. biegu oraz podwójny stożek na pozostałych biegach. Sprzęgło na pojedynczej suchej płycie ma współosiowy napęd hydrauliczny, a dyferencjał o ograniczonym poślizgu ma różne procentowe wartości blokowania (25% przy przyspieszaniu i 45% przy zwolnieniu). Ferrari wprowadziło łopatki do Formuły 1, a to rozwiązanie jest teraz przyjęte przez wszystkie zespoły. Skrzynia biegów F1 w Ferrari 360 Spider, która zmienia biegi w zaledwie 150 milisekund, ma optymalizowaną w pełni automatyczną opcję, a także tryb manualny oraz tryb Snow i Ice o niskiej przyczepności. Zmiany ręczne dokonywane są przez dwie łopatki za kierownicą – prawa łopatka wybiera wyższy bieg, podczas gdy lewa redukuje bieg. Sprzęgło bezpedalne jest automatycznie aktywowane przez jednostkę elektroniczną skrzyni biegów i załącza się tylko wtedy, gdy obroty silnika są prawidłowe. Jeśli wybrano ustawienie zawieszenia sportowego, oprogramowanie skrzyni biegów dostosowuje prędkość zmian, aby zapewnić stabilność w warunkach, które przekraczają możliwości większości samochodów sportowych.

Zawieszenie

Ferrari 360 Spider ma znakomitą dynamikę drogową dzięki długiemu rozstawowi osi, szerokiemu śladzie przedniemu, doskonałej geometrii zawieszenia oraz elektronicznemu sterowaniu. Samochód wyposażony jest w regulowane zawieszenie z podwójnymi aluminiowymi wahaczami z przodu i z tyłu. Geometrie antyzjazdowe i antyspadkowe są wbudowane z przodu i z tyłu, aby samochód pozostał w poziomie podczas hamowania i przyspieszania. Aluminiowe amortyzatory, zaprojektowane wspólnie z Sachs, wyposażone są w jednostkę elektroniczną sterującą. Wszystkie ruchy nadwozia i kół są w ten sposób kierowane w procesie, który zajmuje zaledwie 0,04 sekundy, aby wyeliminować wszelkie przechyły lub kołysanie.

Odpowiednie dla samochodu sportowego o wysokich osiągach, hamulce Ferrari 360 Spider obejmują duże wentylowane i nawiercone tarcze o średnicy 13 cali, z wrażliwymi, hydraulicznie napędzanymi dwutłoczkowymi aluminiowymi zaciskami, kontrolowanymi przez zawór proporcjonalny wysiłku hamowania oraz system ABS, który zapobiega zablokowaniu kół podczas hamowania. Duże wirniki pomagają również utrzymać niski ładunek termiczny i poprawiają odporność na blaknięcie bez wymuszonego chłodzenia. Chociaż inżynierowie Ferrari kładli nacisk na stabilność hamowania, Ferrari 360 Spider zatrzymuje się na rekordowo krótkich odcinkach.

Wnętrze

4.0L V8 6AT RWD (400 KM)

ParametrWartość
CylindryV8
Pojemność3586 Cm3
Moc294 Kw @ 8500 Rpm
400 Hp @ 8500 Rpm
394 Bhp @ 8500 Rpm
Moment obrotowy275 Lb-Ft @ 4750 Rpm
373 Nm @ 4750 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna181 Mph (291 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h4.6 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów6-biegowa Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony215/45 Zr18 || 275/40 Zr18
Długość176.3 In (4478 Mm)
Szerokość75.7 In (1923 Mm)
Wysokość47.8 In (1214 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)65.7/63.7 In (1
Rozstaw osi102.4 In (2601 Mm)
Prześwit4.7 In (119 Mm)
Pojemność bagażnika7.7 Cuft (218 L)
Aerodynamika (Cd)0.33
Masa własna3197 Lbs (1450 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3814 Lbs (1730 Kg)
Spalanie miasto7.7 Mpg Us (30.5 L/100Km)
Spalanie trasa17.8 Mpg Us (13.2 L/100Km)
Średnie spalanie12 Mpg Us (19.6 L/100Km)
Emisja CO2321 G/Km

4.0L V8 6MT RWD (400 KM)

ParametrWartość
CylindryV8
Pojemność3586 Cm3
Moc294 Kw @ 8500 Rpm
400 Hp @ 8500 Rpm
394 Bhp @ 8500 Rpm
Moment obrotowy275 Lb-Ft @ 4750 Rpm
373 Nm @ 4750 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna181 Mph (291 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h4.6 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów6-biegowa manualnana
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony215/45 Zr18 || 275/40 Zr18
Długość176.3 In (4478 Mm)
Szerokość75.7 In (1923 Mm)
Wysokość47.8 In (1214 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)65.7/63.7 In (1
Rozstaw osi102.4 In (2601 Mm)
Prześwit4.7 In (119 Mm)
Pojemność bagażnika7.7 Cuft (218 L)
Aerodynamika (Cd)0.33
Masa własna3219 Lbs (1460 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3748 Lbs (1700 Kg)
Spalanie miasto7.8 Mpg Us (30.2 L/100Km)
Spalanie trasa18.2 Mpg Us (12.9 L/100Km)
Średnie spalanie12.2 Mpg Us (19.3 L/100Km)
Emisja CO2318 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.