Ferrari udało się stworzyć wersję kabriolet F360, która nie popsuje jego wyglądu ani po otwarciu, ani po zamknięciu.
Dwudziesty kabriolet wyprodukowany przez markę z Prancing Horse to połączenie technologii, piękna i osiągów. Ferrari włożyło wiele wysiłku w rozwój tego samochodu i udało mu się stworzyć jeden z najszybszych roadsterów do tamtego momentu. Co więcej, mimo dodatkowej wagi w porównaniu do wersji coupe, oferował prawie identyczne osiągi.
Jak wiele innych modeli Ferrari, jego design został stworzony przez Pininfarina. Zakrzywione linie w stylu butelki coca-coli oraz opadające reflektory wyrażały pasję i szybkość. Po złożeniu dachu widać było parę łuków bezpieczeństwa nad siedzeniami oraz dwa wypukłości z tyłu. Dach był całkowicie retrakcyjny i chował się w specjalnej komorze między silnikiem a kabiną.
Wewnątrz producent zastosował skórę praktycznie wszędzie. Poza wykładziną, wszystko inne było pokryte skórą: fotele, panele drzwi, deska rozdzielcza, słupki B i osłony przeciwsłoneczne. Minimalistyczny zestaw wskaźników oferował jedynie niezbędne informacje o samochodzie, z dużym obrotomierzem pośrodku. Był to tylko element dziedzictwa Ferrari, obok metalowej kratki dla dźwigni biegów.
Ferrari zainstalowało pod maską silnik V8 z naturalnym doładowaniem. Standardowo był on sparowany z 6-biegową skrzynią manualną, a na liście opcji znajdowała się 6-biegowa automatyczna z łopatkami do zmiany biegów.
Ferrari 360 Spider to dwudziesty kabriolet Ferrari przeznaczony do jazdy po drogach. Pod względem inżynierii, wyglądu i osiągów jest to najlepszy produkcyjny spider, jaki kiedykolwiek zbudowano w Maranello. Dzięki wyjątkowemu know-how zgromadzonemu przez Ferrari jako konstruktora Formuły 1, jest to najbardziej zaawansowany technologicznie kabriolet dostępny na rynku.
Mimo że samochód napędzany jest umieszczonym centralnie silnikiem V8 o mocy 400 KM, inżynierowie Ferrari znaleźli sposób na stworzenie dachu, który automatycznie składa się w specjalnie wyznaczone miejsce pomiędzy kabiną a komorą silnikową, co zapewnia czystość linii. Wewnętrzna jakość projektu podkreślona jest przez dwa fairingi w nadwoziu za siedzeniami, które przywołują wspomnienia klasycznych Ferrari. Uzupełniają je dwa pałąki ochronne, które zapewniają maksymalne bezpieczeństwo obu pasażerom. Z opuszczonym dachem samochód staje się agresywny, eksponując V8 widoczny przez maskę silnika. Złożenie w pełni automatycznego dachu przekształca Ferrari 360 Spider, podkreślając jego związki z wielkimi samochodami wyścigowymi. Tak mocny i sztywny jak Berlinetta, Ferrari 360 Spider oferuje osiągi niemal identyczne jak wersja coupe, osiągając prędkość maksymalną powyżej 180 mph przy wadze tylko o 130 funtów większej, oferując jednocześnie taką samą ilość przestrzeni dla pasażerów i ich bagażu.
Design
Najbardziej uderzającym aspektem stylizacji Ferrari 360 Spider jest jego składany dach. Z niezwykłą starannością, wykorzystując wspaniałe kształty Ferrari 360 Modena jako punkt wyjścia, inżynierowie i projektanci stworzyli stylowy i bardzo efektywny, w pełni automatyczny dach. Z opuszczonym dachem tylne fairingi Spidera przywołują wspaniałą epokę samochodów wyścigowych, wygładzając kształt pałąków ochronnych, które chronią pasażerów. To projektowe arcydzieło nie ustępuje w niczym berlinetcie na drodze, torze ani bulwarze.
Ferrari 360 Spider wyposażony jest w w pełni automatyczny dach. Kierowca musi jedynie zwolnić prędkość poniżej 3 mph i nacisnąć przycisk, aby dach całkowicie zniknął z widoku lub pojawił się z powrotem w zaledwie 20 sekund. Niezależnie od pozycji siedzenia, dach może zamknąć się, tworząc całkowite uszczelnienie z przednią szybą lub otworzyć się, aby wpuścić do środka wszystkie promienie słoneczne. Mechanizm składa się z złożonego działania dwustopniowego, w którym dach składa się na pół, zanim wsunie się do swojego schowka, który jest przykryty specjalnym, gęstym materiałem SMC, aby zredukować hałas. Niewidoczna rama dachu wykonana jest z połączenia odlewów aluminiowych i elementów ze stali tłoczonej, napędzanych przez elektro-hydrauliczne siłowniki. Dach dostępny jest w czterech kolorach.
Struktura
Podobnie jak Ferrari 360 Modena, Ferrari 360 Spider wykonany jest głównie z aluminium. Dzięki temu jest niezwykle lekki i bardzo mocny. Dzięki karoserii i ramie z aluminium, sklejonym specjalnymi spawami Feran, Ferrari 360 Spider jest tak sztywny torsyjnie, jak jego odpowiednik berlinetta. Choć większość nadwozia wykonana jest z aluminium, sztywny dach, który pokrywa złożony dach, oraz podłoga, w której znajduje się schowany dach i mechanizm, wykonane są z materiałów SMC redukujących hałas. Sam dach wykonany jest z połączonych tkanin i ma wymienny tylni ekran PVC.
Dla Spidera podwozie Ferrari 360 Modena zostało dostosowane, aby zoptymalizować sztywność statyczną i dynamiczną. W tym celu wzmocniono progi, usztywniono przód podłogi oraz przeprojektowano ramę przedniej szyby. Tylna poprzeczka również została wzmocniona, aby odizolować kabinę od dźwięków silnika. Efektem jest efektywność strukturalna i dynamika, która ustanawia nowe standardy w konstrukcji podwozi i nadwozi samochodów otwartych. Pasażerowie Ferrari 360 Spider są otoczeni ultrabezpieczną klatką ochronną, wspieraną przez dwa stalowe pałąki ochronne, które stanowią integralną część systemu dachu i współpracują z wzmocnieniem szyby, aby zapewnić maksymalną odporność w sytuacjach przewrócenia. Cała struktura rollbara pokryta jest również specjalnym materiałem, który stopniowo pochłania energię w okolicy głów pasażerów, pod miękką tapicerką z Connolly.
Układ napędowy
Silnik V8 Ferrari 360 Spider o pojemności 3,6 litra i pięciu zaworach na cylinder generuje moc 400 KM i jest umieszczony centralnie z suchą miską olejową. Zbiornik oleju umieszczony jest, w stylu F1, na przęśle pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Przyspieszenie jest spektakularne dzięki doskonałemu momentowi obrotowemu, osiągającemu 275 lb-ft przy 4750 obr./min, 80% tego momentu dostępne jest przy zaledwie 3000 obr./min. Elastyczność silnika sprawia, że samochód jest odprężający i łatwy w prowadzeniu, nawet w gęstym ruchu. Moc wynosi rekordowe 400 KM przy 8500 obr./min (112 KM na litr), co jest najwyższą specyfikacją, jaką dotychczas uzyskano od silnika produkcyjnego V8 z naturalnym zassaniem. Jednostka napędowa wyposażona jest w system ssania o zmiennej geometrii, wał korbowy z pięcioma głównymi łożyskami oraz wyrównoważonymi tłokami w układzie 180°, tytanowe korby, 5 zaworów na cylinder (3 dolotowe, 2 wylotowe, z regulacją czasowania dla lepszych osiągów przy wysokich prędkościach) oraz elektroniczny system zarządzania silnikiem Bosch ME 7.3, który poprzez sieć CAN – Controlled Area Network – pozwala systemowi wtrysku na przesyłanie i odbieranie danych z zapłonu, zintegrowanego z elektronicznym pedałem przyspieszenia w systemie drive-by-wire, który łączy się z kontrolą trakcji ASR oraz, jeśli jest zainstalowany, systemem zarządzania elektryczną skrzynią biegów F1.
System drive-by-wire zawiera zautomatyzowany przepustnicę regulującą dopływ powietrza. W Ferrari 360 pedał przyspieszenia aktywuje potencjometr połączony z parą jednostek zarządzania silnikiem. System CAN pozwala również różnym jednostkom kontrolnym komunikować się z systemem kontroli trakcji ASR oraz kontrolą skrzyni biegów F1, dzięki czemu, biorąc pod uwagę parametry osiągów i prędkość pojazdu, system zarządzania silnikiem decyduje o odpowiednim kącie przepustnicy. System drive-by-wire odgrywa kluczową rolę podczas zmiany biegów, zapewniając, że zmiany odbywają się przy prędkości silnika zalecanej przez jednostkę kontrolną. Ferrari 360 Spider zyskało ogromnie na doświadczeniu Ferrari w technologii silników Formuły 1, która także wprowadziła zmienne długości kolektorów ssących, aby zoptymalizować moment obrotowy przy wszystkich prędkościach silnika. System ten zawiera dwa plenumy, z których każdy dostarcza powietrze do jednej banki cylindrów, albo przez krótkie trasy bezpośrednie połączone z tą samą banką, albo przez dłuższe, pośrednie, połączone z przeciwną banką za pomocą zaworów.
Skrzynia biegów Ferrari 360 Spider ma 6 biegów i jest dostępna z klasycznym wyborem biegów lub w stylu F1 z łopatkami. System manualny oferuje potrójne synchronizatory stożkowe na 1. i 2. biegu oraz podwójny stożek na pozostałych biegach. Sprzęgło na pojedynczej suchej płycie ma współosiowy napęd hydrauliczny, a dyferencjał o ograniczonym poślizgu ma różne procentowe wartości blokowania (25% przy przyspieszaniu i 45% przy zwolnieniu). Ferrari wprowadziło łopatki do Formuły 1, a to rozwiązanie jest teraz przyjęte przez wszystkie zespoły. Skrzynia biegów F1 w Ferrari 360 Spider, która zmienia biegi w zaledwie 150 milisekund, ma optymalizowaną w pełni automatyczną opcję, a także tryb manualny oraz tryb Snow i Ice o niskiej przyczepności. Zmiany ręczne dokonywane są przez dwie łopatki za kierownicą – prawa łopatka wybiera wyższy bieg, podczas gdy lewa redukuje bieg. Sprzęgło bezpedalne jest automatycznie aktywowane przez jednostkę elektroniczną skrzyni biegów i załącza się tylko wtedy, gdy obroty silnika są prawidłowe. Jeśli wybrano ustawienie zawieszenia sportowego, oprogramowanie skrzyni biegów dostosowuje prędkość zmian, aby zapewnić stabilność w warunkach, które przekraczają możliwości większości samochodów sportowych.
Zawieszenie
Ferrari 360 Spider ma znakomitą dynamikę drogową dzięki długiemu rozstawowi osi, szerokiemu śladzie przedniemu, doskonałej geometrii zawieszenia oraz elektronicznemu sterowaniu. Samochód wyposażony jest w regulowane zawieszenie z podwójnymi aluminiowymi wahaczami z przodu i z tyłu. Geometrie antyzjazdowe i antyspadkowe są wbudowane z przodu i z tyłu, aby samochód pozostał w poziomie podczas hamowania i przyspieszania. Aluminiowe amortyzatory, zaprojektowane wspólnie z Sachs, wyposażone są w jednostkę elektroniczną sterującą. Wszystkie ruchy nadwozia i kół są w ten sposób kierowane w procesie, który zajmuje zaledwie 0,04 sekundy, aby wyeliminować wszelkie przechyły lub kołysanie.
Odpowiednie dla samochodu sportowego o wysokich osiągach, hamulce Ferrari 360 Spider obejmują duże wentylowane i nawiercone tarcze o średnicy 13 cali, z wrażliwymi, hydraulicznie napędzanymi dwutłoczkowymi aluminiowymi zaciskami, kontrolowanymi przez zawór proporcjonalny wysiłku hamowania oraz system ABS, który zapobiega zablokowaniu kół podczas hamowania. Duże wirniki pomagają również utrzymać niski ładunek termiczny i poprawiają odporność na blaknięcie bez wymuszonego chłodzenia. Chociaż inżynierowie Ferrari kładli nacisk na stabilność hamowania, Ferrari 360 Spider zatrzymuje się na rekordowo krótkich odcinkach.
Wnętrze