FERRARI 430 Scuderia 2007-2009

FERRARI 430 Scuderia 2007-2009

Przejdź do galerii zdjęćFERRARI 430 Scuderia 2007-2009

F430 Scuderia była najszybszym i najbardziej ukierunkowanym na tor autem w stajni Ferrari. Włosi wzięli już znakomity model i uczynili go lżejszym, szybszym oraz lepszym w zakrętach.

F430 stanowiła bazowy model w ofercie Ferrari. Jej lekka konstrukcja oraz silnik umieszczony z tyłu sprawiły, że była idealnym autem torowym swojej epoki. Trudno było ją pokonać, nawet dla takich marek jak Porsche czy Lamborghini. A gdy inne marki zaczęły ją gonić, Ferrari zredukowało wagę pojazdu o 100 kg i zwiększyło moc silnika V8 o naturalnym ssaniu.

Z zewnątrz, podwójne pasy, które pokrywały auto od przodu do tyłu, podwójne wydechy umieszczone wyżej w tylnym zderzaku oraz specjalne felgi zasygnalizowały przechodniom, że to nie jest zwykła F430. To był model Scuderia, termin używany przez Włochów w odniesieniu do ich zespołu wyścigowego.

Wnętrze auta skoncentrowane było na kierowcy. Dwa wyścigowe fotele kubełkowe z włókna węglowego pokryte Alcantarą były jedynymi elementami komfortowymi w tym samochodzie. Brak dywaników, radia czy klimatyzacji, która była oferowana jako opcja. Automatyczna skrzynia biegów z jednym sprzęgłem sterowana była za pomocą przycisków na konsoli centralnej oraz dwóch łopatek z tyłu kierownicy pokrytej Alcantarą. Pokrętło na konsoli umożliwiało regulację systemów trakcji od trybu mokrego do całkowitego wyłączenia wszystkiego: ESP, elektronicznego różnicowego oraz kontroli stabilności.

Inżynierowie Ferrari wycisnęli więcej mocy z silnika o pojemności 4,3 litra, zwiększając jego moc do 510 KM w porównaniu do 490 KM standardowej wersji. Michael Schumacher pomógł w strojenie zawieszenia, a firma Brembo zaoferowała ceramiczne tarcze hamulcowe, które pozwoliły na zatrzymanie auta bez efektu przegrzewania. To był szczytowy model torowy swojego czasu, ale wciąż z możliwością rejestracji na ulicach.

Lekka, prosta i uderzająca ze swoimi charakterystycznymi dźwiękami silnika i wydechu: każdy, nawet najmniejszy detal Ferrari 430 Scuderia emanuje bezkompromisowym sportowym duchem, co jest bezpośrednim wynikiem jego bliskich związków ze światem wyścigów, co odzwierciedla nazwa samochodu: „Scuderia”. Siedmiokrotny mistrz świata, Michael Schumacher, również brał udział w rozwoju tego pojazdu, w efekcie czego najnowocześniejsza technologia jednoosobowa jest teraz dostępna dla najbardziej sportowych i pasjonujących klientów Ferrari. Dzięki suchej masie 1250 kg i mocy 510 KM wydobywanej z naturalnie aspirującego silnika V8 o pojemności 4308 cm3, Ferrari 430 Scuderia może poszczycić się niezwykle niskim stosunkiem wagi do mocy wynoszącym zaledwie 2,45 kg/KM, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,6 sekundy. Może również pokonać okrążenie na torze Fiorano w czasie porównywalnym do Ferrari Enzo, pojazdu, który stał się symbolem filozofii Maranello polegającej na przenoszeniu treści F1 do samochodów drogowych.

Dzięki zaawansowanej aerodynamice, skrzyni biegów F1-SuperFast2 i systemowi E-Diff połączonemu z wyrafinowanym systemem kontroli trakcji F1-Trac, ten sportowy nowy berlinetta z silnikiem umieszczonym centralnie z tyłu łączy ultra-zwinne prowadzenie z oszałamiająco szybkim przyspieszeniem. Efekt? Absolutnie niezwykła przyjemność z jazdy zarówno na drodze, jak i na torze.

SILNIK I DŹWIĘK SILNIKA

Silnik Ferrari 430 Scuderia jest ewolucją silnika V8 o kącie 90° z Ferrari F430, który przeszedł szereg modyfikacji, aby zwiększyć jego specyficzną moc z 114 KM/litr do 118 KM/litr. Dławnice dolotowe i układ wydechowy zostały zoptymalizowane, w szczególności poprzez zastosowanie geometrii wydechowych pochodzących z Ferrari F430 Challenge oraz użycie włókna węglowego na kolektorze ssącym i obudowie filtra w celu zmniejszenia masy.

Dzięki doświadczeniu Ferrari w Formule 1, system zapłonowy Ferrari 430 Scuderia jest wyposażony w specjalne cewki oraz, po raz pierwszy w samochodzie ukierunkowanym na rynek, dedykowany CPU zdolny do monitorowania prądów jonizujących generowanych wewnątrz komory spalania między elektrodami świec zapłonowych. Oznacza to, że każda pojedyncza detonacja zapłonowa jest wykrywana dla każdego cylindra, a zapłon jest szybszy i bardziej precyzyjny w całym zakresie.

Zwiększono również współczynnik sprężania Ferrari 430 Scuderia do 11,88:1, częściowo dzięki nowej konstrukcji tłoka.

Szczególną uwagę zwrócono na uzyskanie odpowiedniego dźwięku z silnika i układu wydechowego, ponieważ zawsze było to jednym z prawdziwych znaków rozpoznawczych każdego samochodu z Prancing Horse. Nowoczesne narzędzia obliczeniowe zostały wykorzystane do optymalizacji systemów dolotowych i wydechowych Ferrari 430 Scuderia oraz tłumienia dźwięku, co sprawia, że dźwięk wydechu i silnika wewnątrz kabiny jest wyraźny, mocny i szczególnie ekscytujący przy pełnym przyspieszeniu.

Skrzynia biegów F1-SUPERFAST2

F1-SuperFast2 to rozwinięcie skrzyni biegów F1 stosowanej we wszystkich modelach Ferrari, która skraca czas zmiany biegów do zaledwie 60 ms, co stanowi najszybszy czas wśród wszystkich modeli z gamy Prancing Horse, a także najniższy czas wśród wszystkich automatycznych skrzyń biegów. Co ważne, Ferrari oblicza czas zmiany biegu w zależności od różnicy przyspieszenia, a nie tylko czasu potrzebnego na załączenie biegu. Różne etapy są realizowane równolegle (niesekwencyjnie). W przypadku F1-SuperFast2 innowacyjne zintegrowane programy zarządzania silnikiem i skrzynią biegów umożliwiają jednoczesne odłączanie/łączanie biegów częściowo równocześnie z puszczaniem i wciskaniem sprzęgła.

E-DIFF2: E-DIFF Z F1-TRAC

E-Diff2 (który jest zintegrowany ze skrzynią biegów) jest jednym z głównych komponentów, które wyraźnie pokazują powiązania Ferrari 430 Scuderia z torem. Używany od wielu lat w Formule 1, jest zintegrowany z systemem kontroli stabilności pojazdu.

Ferrari 430 Scuderia to pierwszy samochód drogowy o wysokich osiągach po F430, który posiada elektroniczny dyferencjał. Moment obrotowy jest ciągle rozdzielany między kołami za pomocą dwóch zestawów tarcz ciernych (po jednej dla każdej osi napędowej) kontrolowanych przez siłownik hydrauliczny.

Ilość momentu obrotowego przekazywanego na napędzane koła zależy od warunków jazdy i przynosi znaczne korzyści w zakresie osiągów, stabilności kierunkowej, aktywnego bezpieczeństwa oraz reakcji na prowadzenie.

System kontroli trakcji F1-Trac, który również wywodzi się z doświadczenia Ferrari w F1, zapewnia, że jeszcze więcej kierowców będzie mogło wydobyć maksymalne osiągi z samochodu, dzięki wyjątkowej zdolności pokonywania zakrętów, jakie bezpieczeństwo i stabilność oferuje. Wprowadzony po raz pierwszy w samochodzie drogowym z Ferrari 599 GTB Fiorano, jest szybszy i precyzyjniejszy niż tradycyjny system kontroli trakcji i optymalizuje przyczepność, modulując dostarczanie mocy, aby pomóc utrzymać pożądaną trajektorię pojazdu. System oszacowuje maksymalną dostępną przyczepność dzięki ciągłemu monitorowaniu względnej prędkości kół.

Zintegrowane systemy E-Diff i F1-Trac oferują o 40% lepsze przyspieszenie z zakrętów niż tradycyjne systemy kontroli trakcji i stabilności.

MANETTINO WYŚCIGOWE

Manettino już wcześniej pojawił się w kilku samochodach drogowych Ferrari, ale Ferrari 430 Scuderia posiada specjalną wersję Racing, która kładzie mocny nacisk na sportowe prowadzenie specyficzne dla toru i daje kierowcy jeszcze więcej możliwości w zakresie ustawień samochodu. W tym celu usunięto ustawienie ICE dostępne w F430 i wprowadzono nowe ustawienie CT- (Traction Control Off). Dezaktywuje to kontrolę trakcji samochodu, ale w przeciwieństwie do pozycji CST, zachowuje bezpieczeństwo systemu kontroli stabilności pojazdu, aby zapewnić pewien poziom bezpieczeństwa.

Kolejną nowością w Ferrari 430 Scuderia jest przycisk na konsoli centralnej, który pozwala na oddzielne sterowanie zawieszeniem od zdefiniowanej strategii manettino. Umożliwia to kierowcy utrzymanie maksymalnej wydajności nawet na nierównych nawierzchniach.

Michael Schumacher wniósł szczególnie cenny wkład w ten obszar rozwoju samochodu. W rzeczywistości, on i zespół zajmujący się rozwojem samochodu współpracowali, aby upewnić się, że Ferrari 430 Scuderia oferuje zarówno wyjątkowe osiągi, jak i fantastyczną przyjemność z jazdy, która jest dostępna dla kierowców amatorów.

HAMULCE

Ferrari 430 Scuderia jest wyposażone w specjalny układ hamulcowy z tarczami CCM (materiał ceramiczny węglowy) o specyficznych wymiarach, które radzą sobie z wyższymi osiągami samochodu.

Tarcze przednie są teraz o 18 mm większe niż w F430 i zostały zaprojektowane, aby rozpraszać dodatkowe ciepło wytwarzane przez wyższe osiągi i są jeszcze bardziej wytrzymałe dla większej efektywności. Te komponenty, razem z sześciotłoczkowymi zaciskami, gwarantują oszałamiającą wydajność przez cały czas i, co równie ważne, stałą wydajność hamowania podczas długotrwałego użytkowania na torze.

AERODYNAMIKA

Zewnętrzny styl Ferrari 430 Scuderia został dopracowany w celu poprawy wydajności aerodynamicznej poprzez zwiększenie ogólnej siły docisku, zachowując jednocześnie te same wartości oporu co Ferrari F430. Wydajność aerodynamiczna nowego tylnego dyfuzora została zwiększona dzięki dodatkowemu zaktualizowanemu profilowi spoilera na tylnej pokrywie silnika oraz dużym wenturim, które biegną od przednich nadkoli do tylnych zderzaków, osiągając opatentowany efekt „Base Bleed” opracowany przez Ferrari w ramach projektu Ferrari FXX. Efekt Base Bleed ma podwójną zaletę: zmniejsza ciśnienie w tylnym nadkolu, zwiększając siłę docisku i zmniejszając opór dzięki „rozdmuchiwaniu” „smugi” powietrznej za autem.

Ponadto nowe profile progów dolnych zapewniają bardziej równomierne rozłożenie powietrza nad dolnymi częściami, aby zapewnić równomierny rozkład obciążenia pionowego między przodem a tyłem pojazdu.

STYLIZACJA I PERSONALIZACJA

Ultra-sportowy charakter Ferrari 430 Scuderia i oszałamiające osiągi doprowadziły do przeprojektowania wielu cech stylizacji zewnętrznej i wewnętrznej. Zostało to zrobione, aby nadać modelowi inspirowanemu F430 własną, silną osobowość oraz dodatkowo zwiększyć aerodynamikę, co jest bardzo skrajonym samochodem. Zmiany w zewnętrznej stylizacji koncentrują się na zwiększeniu siły docisku. Dogłębne badania przeprowadzono w celu zmniejszenia masy pojazdu, prowadząc do szerokiego zastosowania włókna węglowego, w tym niektórych elementów nadwozia.

Kabina została zainspirowana wyścigami, a ponownie nacisk kładziony był na redukcję wagi oraz wykorzystanie materiałów technicznych tam, gdzie to możliwe.

Nowe siedzenie „Super Racing” ma konstrukcję w całości z włókna węglowego i jest dostępne w kilku różnych rozmiarach, a także jest ręcznie regulowane, w tym z możliwością regulacji nachylenia oparcia. Program personalizacji Carrozzeria Scaglietti również został wzbogacony, aby spełniać specyficzne wymagania Ferrari 430 Scuderia. Obszar Racing i Track, w szczególności, teraz oferuje zestawy z włókna węglowego dla Ferrari 430 Scuderia, aby wzmocnić przekaz, że jest to zwinny, nastawiony na tor samochód wyścigowy. Zestaw reflektorów, pokrywa silnika, przedni spoiler, panele progowe i dyfuzor są dostępne w tym nowoczesnym materiale. Można również wybierać kolory obręczy kół, a specjalnie zaprojektowany kask z włókna węglowego jest dostępny na zamówienie.

Specyfikacje techniczne Ferrari 430 Scuderia

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.