FERRARI 458 Italia 2009-2015

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

FERRARI 458 Italia 2009-2015

Przejdź do galerii zdjęćFERRARI 458 Italia 2009-2015

W 2009 roku Ferrari wprowadziło do swojego stada nowy model: 458 Italia. Posiadał on najwyższą moc na litr w świecie silników wolnossących. Był to pierwszy Ferrari z silnikiem umieszczonym centralnie i z bezpośrednim wtryskiem paliwa. A do tego wyglądał fantastycznie.

Jak już wiemy, większość Ferrari prezentuje się dobrze lub wręcz wspaniale. Były takie, które nie zachwycały, ale większość z nich to prawdziwe perełki. Italia z pewnością należy do tej wspaniałej grupy. Reflektory miały inny design niż te, które zazwyczaj montował włoski producent. Ich wydłużony kształt w stronę przedniej szyby był nietypowy, ale wyglądał znakomicie i stał się jednym z charakterystycznych elementów Ferrari.

Pojazd był wyposażony w 7-biegową skrzynię dwusprzęgłową od niemieckiego producenta Getrag. Można ją znaleźć także w modelu AMG SLS. To była jedyna oferowana skrzynia biegów. Ciekawostką jest to, że zastosowano tę skrzynię zamiast tej używanej w modelu F430 Challenge, jednak pojazd otrzymał elektronicznie sterowany, samoblokujący się dyferencjał E-Diff. Dodatkowo zastosowano hamulce węglowo-ceramiczne.

W nowym podwoziu, ponownie wykonanym z aluminium, inżynierowie z Maranello zastosowali różne rodzaje zaawansowanych stopów, w połączeniu z technikami produkcji i łączenia stosowanymi w przemyśle lotniczym. Jest to jeden z kluczowych czynników, które przyczyniły się do osiągnięcia wagi własnej pojazdu wynoszącej 1380 kg (3042 funty). To również wyjaśnia doskonałe osiągi.

Choć każdy model Ferrari jest z definicji innowacyjny, to jednak w historii Prancing Horse pewne samochody wykonały rzeczywisty krok naprzód w porównaniu do dotychczasowej oferty. Doskonałym przykładem jest Ferrari 458 Italia, które stanowi ogromny postęp w porównaniu do wcześniejszych sportowych samochodów z silnikiem umieszczonym w środkowej części pojazdu.

Nowy model to syntezę stylu, kreatywności, pasji i nowoczesnej technologii, z cechami, które są dobrze znane Włochom jako narodowi. Z tego powodu Ferrari postanowiło dodać nazwę swojej ojczyzny do tradycyjnej figury reprezentującej pojemność i liczbę cylindrów.

Ferrari 458 Italia to całkowicie nowy samochód z każdego punktu widzenia: silnika, designu, aerodynamiki, właściwości jezdnych, instrumentacji i ergonomii, żeby wymienić tylko kilka.

Dwuosobowy berlinetta, Ferrari 458 Italia, jak to już jest tradycją w przypadku wszystkich drogowych modeli Ferrari, czerpie ogromne korzyści z doświadczenia firmy w Formule 1. To szczególnie widoczne w prędkości i precyzji, z jaką samochód reaguje na ruchy kierowcy oraz w uwadze, jaką poświęcono redukcji wewnętrznego tarcia w silniku, co przekłada się na niższe zużycie paliwa w porównaniu z Ferrari F430, mimo że zarówno pojemność, jak i moc wzrosły. Niemniej jednak, doświadczenie torowe Ferrari odzwierciedla się w modelu 458 Italia nie tylko w aspekcie czystego transferu technologii, ale także na bardziej emocjonalnym poziomie, ponieważ kładzie się duży nacisk na stworzenie niemal symbiotycznej relacji między kierowcą a samochodem. Ferrari 458 Italia oferuje nowatorskie otoczenie do jazdy z nowym rodzajem kierownicy i deski rozdzielczej, które są bezpośrednim wynikiem praktyki wyścigowej. Po raz kolejny wkład Michaela Schumachera – który był zaangażowany od samego początku projektu Ferrari 458 Italia – odegrał niezastąpioną rolę.

Design Pininfariny w Ferrari 458 Italia stanowi dalszy dowód na całkowite oderwanie się od przeszłości, jakie reprezentuje ten nowy samochód. Ferrari 458 Italia ma zwartą, aerodynamiczną sylwetkę, podkreślającą koncepcje prostoty, efektywności i lekkości, które inspirowały projekt. Jak w każdym Ferrari, stylizacja auta była mocno uzależniona od wymagań dotyczących efektywności aerodynamicznej, co można zaobserwować w docisku wynoszącym 140 kg przy prędkości 200 km/h, generowanym przez nowy model. Z przodu znajduje się jedno otwarcie dla przedniego grilla i bocznych wlotów powietrza, z sekcjami aerodynamicznymi i profilami zaprojektowanymi w celu skierowania powietrza do chłodnic oraz nowego płaskiego podwozia. Nos samochodu wyposażony jest również w małe skrzydełka aeroelastyczne, które generują docisk i, w miarę wzrostu prędkości, deformują się, aby zmniejszyć sekcję wlotów chłodnicy i ograniczyć opór powietrza.

Nowy silnik V8 o pojemności 4499 cm3 jest pierwszym silnikiem Ferrari z bezpośrednim wtryskiem, który jest umieszczony z tyłu w układzie środkowym. Posiada bardzo niski skok tłoków, typowy dla silników wyścigowych, co przyczyniło się do osiągnięcia współczynnika sprężania 12.5:1. Wyposażony w tradycyjny wał korbowy płaskoplanowy, silnik generuje moc 570 KM przy 9000 obrotach na minutę i z doskonałą mocą wynoszącą 127 KM/litr, ustanawia nowy standard nie tylko dla całej gamy Ferrari i historii firmy, ale także dla całego segmentu rynku. Maksymalny moment obrotowy wynosi 540 Nm przy 6000 obrotach na minutę, z czego ponad 80% jest dostępne od 3250 obrotów. Moment obrotowy wynoszący 120 Nm/litr to rekord. Jednak to, co jest naprawdę niezwykłe, to ilość momentu obrotowego dostępnego przy jednoczesnym utrzymaniu wysokich poziomów mocy przy niskich obrotach.

Dźwięk silnika również jest typowy dla Ferrari, z ekscytującym, potężnym pomrukiem wydobywającym się z silnika, zanim popłynie przez trzy tylne rury wydechowe.

Ferrari 458 Italia jest wyposażone w siedmiobiegową skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem, która zwiększa osiągi przy jednoczesnym zapewnieniu bardzo płynnych zmian biegów, nawet przy pełnym gazie. Inżynierowie opracowali specyficzne, sportowe przełożenia, aby dopasować krzywe mocy i momentu obrotowego nowego silnika V8, gwarantując wysoki moment obrotowy nawet przy niższych prędkościach obrotowych silnika i umożliwiając osiągnięcie maksymalnej prędkości w najwyższym biegu.

Ten nowy model Ferrari jest również znaczącym postępem w zakresie redukcji emisji. Mimo że nowy silnik jest znacznie mocniejszy od V8, które go poprzedzały, Ferrari 458 Italia emituje jedynie 320 g/km CO2, a zużycie paliwa wynosi 13.7 l/100 km (cykl mieszany), co jest najlepszym wynikiem w całym segmencie.

Inżynierowie skupili się również na zmniejszeniu masy podczas etapu projektowania z podobnych powodów. W konsekwencji Ferrari 458 Italia ma masę suchą wynoszącą 1380 kg, co daje stosunek mocy do masy wynoszący 2.42 kg/KM. Rozkład masy jest również optymalny, z 58% na tylną oś. Efekty pracy inżynierów można podsumować w dwóch prostych statystykach, które doskonale oddają wyjątkowe osiągi Ferrari 458 Italia: przyspieszenie 0-100 km/h w mniej niż 3,4 sekundy oraz maksymalna prędkość przekraczająca 325 km/h.

W nowym podwoziu, ponownie wykonanym z aluminium, inżynierowie z Maranello zastosowali różne rodzaje zaawansowanych stopów oraz techniki produkcji i łączenia zaczerpnięte z przemysłu lotniczego.

Jeśli chodzi o dynamikę pojazdu, zawieszenie Ferrari 458 Italia wyposażone jest w podwójne wahacze z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu, dostrojony do maksymalnego trzymania drogi i doskonałych właściwości jezdnych. Wraz z bardziej bezpośrednim przełożeniem kierownicy, Ferrari 458 Italia oferuje niezwykle szybkie wchodzenie w zakręty i kontrolowanie nadwozia, zachowując jednocześnie wysoki komfort jazdy.

Integracja E-Diff i F1-Trac (obecnie kontrolowane przez ten sam ECU) oraz ich odpowiednie mapowania są jeszcze większe, co skutkuje 32-procentowym wzrostem przyspieszenia podłużnego po wyjściu z zakrętów w porównaniu do poprzednich modeli. Evolucja logiki sterowania, z jeszcze szybszym i dokładniejszym obliczaniem poziomów przyczepności, zapewnia jeszcze lepsze trzymanie drogi, lepsze właściwości jezdne i łatwość kontroli na granicy.

Ten sam ECU zarządza również układem ABS o wysokich osiągach, zapewniając jeszcze dokładniejszą kontrolę nad progiem logiki i większą efektywność. Hamulce wyposażone są również w funkcję wstępnego napełnienia, dzięki której tłoki w zaciskach przesuwają klocki hamulcowe w kontakt z tarczami po zwolnieniu, aby zminimalizować opóźnienie w zastosowaniu hamulców. To w połączeniu z ABS skróciło drogę hamowania z 100 do 0 km/h do zaledwie 32,5 metra.

Wnętrze Ferrari 458 Italia to kolejny obszar samochodu, który podkreśla jego sportową osobowość. Kierowca powitany jest nowym układem i rewolucyjnym interfejsem ergonomicznym, gdzie główne elementy sterujące są skupione na kierownicy.

Z Ferrari 458 Italia, Maranello wprowadza do swojej oferty samochodów z silnikiem V8 wyjątkowo charakterystyczny nowy model. Firma oferuje teraz dwa modele, które dzielą wspólne, wyścigowe DNA, oba niezwykle sportowe i przyjemne w prowadzeniu, zgodnie z prawdziwą tradycją Ferrari, ale skierowane do dwóch bardzo różnych typów klientów. Podczas gdy Ferrari California zostało stworzone dla właścicieli, którzy potrzebują bardziej wszechstronnego sportowego samochodu z praktycznym zacięciem, Ferrari 458 Italia zaprojektowano dla właścicieli, dla których priorytetem jest bezkompromisowa wydajność na drodze z okazjonalną możliwością jazdy na torze, a jednocześnie oczekują samochodu, który można wykorzystać w codziennym użytkowaniu, jak wszystkie ostatnie modele Ferrari.

Ferrari 458 Italia – Specyfikacje techniczne

4.5 V8 7AT (570 KM)

ParametrWartość
CylindryV8
Pojemność4497 Cm3
Moc419 Kw @ 9000 Rpm
570 Hp @ 9000 Rpm
562 Bhp @ 9000 Rpm
Moment obrotowy398 Lb-Ft @ 6000 Rpm
540 Nm @ 6000 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Wtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna202 Mph (325 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h3.4 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów7-biegowa Automatyczna (Getrag)
Hamulce przednieCarbo-Ceramic Tarcze wentylowane
Hamulce tylneCarbo-Ceramic Tarcze wentylowane
Rozmiar opony235/35 Zr20 8.5u201d || 295/35 Zr20 10.5u201d
Długość178.2 In (4526 Mm)
Szerokość76.3 In (1938 Mm)
Wysokość47.8 In (1214 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)65.8/63.2 In (1
Rozstaw osi104.3 In (2649 Mm)
Prześwit4.4 In (112 Mm)
Pojemność bagażnika8.1 Cuft (229 L)
Aerodynamika (Cd)0.35
Masa własna3274 Lbs (1485 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3715 Lbs (1685 Kg)
Spalanie miasto11.9 Mpg Us (19.8 L/100Km)
Spalanie trasa24.2 Mpg Us (9.7 L/100Km)
Średnie spalanie17.2 Mpg Us (13.7 L/100Km)
Emisja CO2307 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.