FERRARI 458 Speciale 2013-2015

FERRARI 458 Speciale 2013-2015

Przejdź do galerii zdjęćFERRARI 458 Speciale 2013-2015

To było ostatnie pożegnanie ostatniego silnika V8 z naturalnym ssaniem, dostępnego na rynku. Mowa o modelu F458 Speciale. Samochód stworzony z myślą o torach, ale także z pewnymi możliwościami drogowymi.

Silnik F458 zdobył nagrodę „Międzynarodowy Silnik Roku” za swoją specyficzną moc i moment obrotowy. Jednak wersja Speciale była jeszcze bardziej dopracowywana. Nie tylko silnik przeszedł zmiany. Cała konstrukcja schudła 275 kg w porównaniu do standardowego F458. Same koła przyczyniły się do redukcji masy o 12 kg. Podłoga pojazdu wykonana była z włókna węglowego.

Wygląd różnił się od zwykłego F458. Dwie paski biegnące wzdłuż samochodu były wyraźnym znakiem wskazującym na superauto skoncentrowane na torze. Elementy z włókna węglowego pozostawiono niepomalowane. Charakterystyczny design lekkich felg oraz siatkowy grill z przodu oferowały doskonały widok na auto.

Wnętrze samochodu zostało uproszczone do niezbędnego minimum, a niektóre części pokryto Alcantarą, podczas gdy inne miały odsłonięte włókno węglowe. W standardowej wersji nie było schowka ani radia, jednak to ostatnie było dostępne na liście opcji.

Najważniejsze modyfikacje dotyczyły aspektów mechanicznych. Silnik był w stanie osiągnąć zdumiewające 134,6 KM/litr. To była ogromna wartość dla silnika z naturalnym ssaniem. Dwusprzęgłowa skrzynia biegów inspirowana F1 była dostrojona do szybszych redukcji biegów, a E-Diff (elektronicznie sterowany dyferencjał tylni) zapewniał szybszą reakcję.

Ferrari 458 Speciale dołącza do gamy modelowej Ferrariego obok 458 Italia i 458 Spider i, jak wszystkie modele specjalne, jest skierowane do konkretnego rodzaju właściciela – w tym przypadku tych, którzy szukają jeszcze bardziej skoncentrowanego samochodu sportowego, oferującego ekstremalne emocje z jazdy.

Niezależnie od tego, czy na drodze, czy na torze, kierowcy poczują się od razu zjednoczeni z 458 Speciale dzięki szybkości reakcji na każde polecenie i naturalnej kontroli, jaką oferuje, nawet w skrajnych manewrach. Doskonale zbalansowane prowadzenie pozwala samochodowi osiągać najwyższe poziomy wydajności wśród wszystkich modeli Ferrari V8.

Podstawowa filozofia inżynieryjna Ferrari skupia się na przekraczaniu granic z każdym nowym modelem, jednocześnie zachowując wrodzoną równowagę podwozia i prowadzenie, które pozwala nawet kierowcom amatorom na wydobycie maksymalnej wydajności i przyjemności z jazdy. Nowe Ferrari 458 Speciale pozwoli wszystkim klientom jeździć na granicy możliwości na torze, a także doświadczyć radości z naprawdę sportowej jazdy, nawet przy niższych prędkościach na wymagających drogach.

Nowa berlinetta jest wynikiem poszukiwań ekstremalnej technologii, emocji z jazdy i wydajności, przy zastosowaniu zaawansowanych rozwiązań technicznych dla układu napędowego, aerodynamiki i dynamiki pojazdu. Osiągnięcia te odróżniają ją od 458 Italia, z której pochodzi, w sposób nieosiągalny w poprzednich specjalnych seriach Challenge Stradale i 430 Scuderia.

Wydajność 458 Speciale jest wyjątkowa, dzięki takim czynnikom jak niezwykły stosunek masy do mocy wynoszący 2,13 kg/koni mechaniczne, przyspieszenie 0-100 km/h w 3 sekundy, boczne przyspieszenie 1,33 g oraz czas okrążenia Fiorano wynoszący 1’23″5. Ferrari 458 Speciale to niezwykle zabawny samochód do prowadzenia, nawet w mniej ekstremalnych sytuacjach; jej niezrównana zwinność odzwierciedla się w czasie reakcji na polecenia wynoszącym zaledwie 0,060 sekundy.

UKŁAD NAPĘDOWY

Silnik GDI o pojemności 4497 cm3 zamontowany w 458 Speciale to najsilniejszy naturalnie wentylowany silnik V8 w historii Ferrari, generujący 605 koni mechanicznych przy 9000 obrotów na minutę i maksymalny moment obrotowy 540 Nm przy 6000 obrotów, przy rekordowej specyficznej mocy 135 koni mechanicznych na litr, najwyższej kiedykolwiek osiągniętej przez naturalnie wentylowany silnik drogowy.

Transfer technologii F1 do Ferrari 458 Speciale był kluczowy dla jej rozwoju, w tym także procesy produkcyjne. Silnik produkowany jest w zakładzie w ramach własnej odlewni, korzystając z tych samych maszyn i procesów, jakich używa zespół F1 przy skomplikowanych komponentach o ekstremalnych cechach strukturalnych i wymiarowych, potrzebnych do osiągnięcia 9000 obrotów na minutę przez naturalnie wentylowany silnik.

Aby osiągnąć te wyniki, inżynierowie z Maranello maksymalnie wykorzystali potencjał V8 458, wprowadzając szczegółowe udoskonalenia we wszystkich komponentach w celu optymalizacji spalania oraz wydajności objętościowej i mechanicznej.

Maksymalna wydajność spalania jest zapewniona przez wysoko rozwinięty system kontroli stuków, który wykrywa jonizację w szczelinie świecy zapłonowej, optymalizując spalanie w całym zakresie obrotów.

Głównym wyzwaniem oprócz zwiększenia mocy było poprawienie momentu obrotowego w całym zakresie mocy. W tym celu zwiększono stopień sprężania do wyjątkowego 14:1, co jest najwyższą wartością osiągniętą przez naturalnie wentylowany silnik V8, co uzyskano poprzez modyfikację geometrii tłoków.

Dynamika płynów w komorze spalania została poddana rewizji w celu optymalizacji faz wlotu i wydechu. Wloty mają nową geometrię, zarówno w odniesieniu do kolektorów, jak i głowic cylindrów, z krótszymi przewodami wlotowymi (-10 mm) w pierwszym przypadku oraz z wyższym unoszeniem zaworów (+5%) w drugim. Nowy profil wałka rozrządu zwiększa nie tylko unoszenie zaworów, ale również pomaga zmniejszyć średnie ciśnienie podczas cyklu pompowania.

Zwiększona moc i moment obrotowy 458 Speciale są również wynikiem przeprojektowania różnych komponentów silnika oraz zmniejszenia tarcia wewnętrznego. Tłoki wykonane są z nowego materiału, który redukuje ogólną masę. Nowe materiały zastosowano również dla tulei korbowodowych, a specjalne utwardzenie (DLC: Diamond-Like Carbon) na sworzniach tłokowych zapewnia większą odporność na zmęczenie i zużycie. Wał korbowy został również przeprojektowany w celu optymalizacji i poprawy smarowania łożysk głównych w każdych warunkach użytkowania.

Około 8 kg zredukowano również z całkowitej wagi silnika dzięki przeprojektowaniu systemu wlotu (komory i filtr powietrza z włókna węglowego, a także skrócone przewody wlotowe) oraz systemu wydechowego (z aluminium). Po raz kolejny Ferrari czerpało garściami z doświadczeń w F1, szczególnie w zakresie systemu wlotu, który teraz ma nową komorę z włókna węglowego i filtr powietrza, nowe materiały dla tłoków i łożysk korbowodowych.

AERODYNAMIKA

Jedną z głównych cech samochodu są nowe, opatentowane przez Ferrari, mobilne rozwiązania aerodynamiczne z przodu i z tyłu auta, które zapewniają, że różne konfiguracje aerodynamiczne mogą być stosowane podczas pokonywania zakrętów, gdzie maksymalna siła docisku jest niezbędna, oraz na prostych, gdzie z kolei opór powietrza musi być zredukowany do minimum.

458 Speciale ma doskonałą wartość siły docisku (Cl) równą 0,53. Dzięki wspomnianej aktywnej aerodynamice, nie obniża to współczynnika oporu powietrza, który wynosi zaledwie 0,35.

Szczególnie warte uwagi są innowacyjne rozwiązania przyjęte z przodu pojazdu, z dwoma pionowymi skrzydłami w centrum i poziomym skrzydłem poniżej nich. Przy stosunkowo niskich prędkościach pionowe skrzydła są zamknięte, kierując powietrze do chłodnic, aby zapewnić niezbędne chłodzenie silnika. Jednak przy prędkościach powyżej 170 km/h skrzydła otwierają się, zmniejszając objętość powietrza przepływającego do chłodnic, co obniża opór. Przy prędkościach powyżej 220 km/h poziome skrzydło obniża się, aby zrównoważyć siłę docisku między osiami przednią i tylną, co prowadzi do przesunięcia o 20 procent całkowitej siły docisku w stronę tylnej osi.

Skrzydła po bokach przedniego zderzaka spowalniają przepływ powietrza, co zwiększa siłę docisku, przesuwając tym samym równowagę aerodynamiczną o 4 procent na przód. Dzięki swojej konstrukcji, aerodynamiczne finy przed tylnymi kołami zwiększają siłę docisku w sposób podobny do przednich skrzydeł.

Tylny spojler ma większą powierzchnię i wyraźniejszy kształt, co poprawiło efektywność podwozia, zwiększając siłę docisku. Przesunięcie pozycji końcówek wydechu pozwoliło również na zaprojektowanie nowego dyfuzora, który optymalizuje zdolność wyciągu z podwozia. Tylne skrzydła mają dwie różne konfiguracje: podniesione dla wysokiej siły docisku i opuszczone, aby zminimalizować opór. Wyrafinowane czujniki oraz specyficzny algorytm pozwalają na obniżenie skrzydeł pod kątem do 17°, co powoduje zatrzymanie dyfuzora i zmniejsza Cd o 3 punkty.

DYNAMIKA

Zachowanie dynamiczne Ferrari 458 Speciale gwarantuje maksymalne emocje za kierownicą w każdej sytuacji, pozwalając kierowcom łatwo dostosować się do swoich ograniczeń i zapewniając intensywne doświadczenie z jazdy, nawet przy niższych prędkościach.

Zwinne i responsywne, auto spisuje się najlepiej na naprawdę krętych trasach z wymagającymi zakrętami i zmianami nachylenia. Nowe funkcje techniczne poprawiły nie tylko czas okrążenia 458 Speciale na pojedynczych okrążeniach, ale także powtarzalność tej wydajności na kolejnych okrążeniach, nie wymagając od kierowcy profesjonalnych umiejętności, oferując niespotykane wcześniej poziomy przyjemności z jazdy.

Kontrola kąta poślizgu bocznego (SSC)

W Ferrari 458 Speciale wprowadzono Kontrolę Kąta Poślizgu Bocznym (SSC), aby ułatwić kontrolę pojazdu na granicy, co znacząco zwiększa przyjemność kierowcy.

Dzięki zaawansowanemu oprogramowaniu, które oblicza przyspieszenie boczne, kąt yaw, kąt kierownicy oraz prędkość, SSC przeprowadza natychmiastową analizę kąta poślizgu bocznego pojazdu, porównując go z danymi odniesienia, umożliwiając płynne, kontrolowane poślizgi oraz optymalizując zarówno zarządzanie momentem obrotowym (poprzez kontrolę trakcji F1-Trac), jak i dystrybucję momentu obrotowego między dwoma kołami napędowymi (poprzez elektroniczny dyferencjał E-Diff) dla maksymalnych czasów reakcji pojazdu.

Ustawiając Manettino na RACE lub CT OFF, 458 Speciale skorzysta z dostępnej przyczepności, co poprawia przyspieszenie z zakrętów, ułatwia kontrolę na granicy i zapewnia bardziej spójną wydajność.

Na życzenie dostępny jest także zaawansowany system telemetryczny, który rejestruje dane z sesji torowych, do których można uzyskać dostęp bezpośrednio przez multimedia lub urządzenia zewnętrzne, takie jak iPad lub laptop. System wykorzystuje szereg wysokoprecyzyjnych anten GPS zainstalowanych w samochodzie, aby określić jego położenie na wstępnie załadowanym torze lub trasie do nagrania. Po zakończeniu sesji, Wirtualny Inżynier Toru pomaga kierowcom przeanalizować ich wyniki, wskazując na główne błędy krytyczne (np. zbyt wczesne lub zbyt późne hamowanie).

System hamulcowy

Aby sprostać wymaganiom zwiększonej wydajności samochodu, wszystkie komponenty w systemie hamulcowym Brembo zostały zmodyfikowane na podstawie rozwiązań wprowadzonych w LaFerrari. 458 Speciale wyposażono w zaciski Extreme Design, nowe tarcze HT2 nowej generacji z wyższą procentową zawartością krzemu oraz mniejsze przednie klocki wykonane z materiału HY hybrid, co poprawia odprowadzanie ciepła, co również jest wspierane przez specjalne kanały w nadwoziu, co jest kluczowe w ekstremalnych warunkach jazdy. Efektem jest krótsza droga hamowania (100 – 0 km/h w 31 m) bez kompromisów w kwestii wagi oraz bardziej spójna wydajność w trudnych warunkach użytkowania.

Opony i koła

Integralną częścią rozwoju Speciale były opony Michelin Pilot Sport Cup2, które były specjalnie dostosowane do tego modelu w intensywnym programie współpracy obejmującym długie testy na torze i sesje symulatorowe.

Stworzone specjalnie dla Ferrari 458 Speciale, mają mieszankę uzyskaną z użyciem specyficznych dodatków, które zwiększają wydajność na pojedynczym okrążeniu na suchym torze oraz poprawiają stabilność wydajności na wielu okrążeniach. Oferują także o 6 procent lepszą przyczepność, co przekłada się na lepszą przyczepność, nawet na mokrej nawierzchni.

Forgowane koła 20″ mają nowy design, co pozwoliło na redukcję wagi o ponad 12 kg.

Zawieszenie

Dzięki wyjątkowej stabilności w zakrętach, 458 Speciale jest niezwykle efektywna i satysfakcjonująca w szybkich, ostrych i wymagających zmianach kierunku. To częściowo zasługa amortyzatorów Frequency-Shaped SCM-E (Frs SCM-E), które mają podwójne solenoidy, nowy CPU oraz nowe oprogramowanie, które modyfikuje pole magnetyczne co milisekundę. Efektem jest znacznie szybsza reakcja oraz precyzyjna kontrola nad nadwoziem.

Te cechy techniczne zapewniają wyjątkowo szybką reakcję na sygnały z drogi lub z kierownicy (0,060 s) i pozwalają samochodowi dostarczyć 1,33 g przyspieszenia bocznego, co w połączeniu zapewnia naprawdę niezwykłe doświadczenie za kierownicą. Samochód faktycznie reaguje natychmiastowo i jest łatwy do prowadzenia na granicy w każdych warunkach.

Dźwięk

Tak jak reszta samochodu, dźwięk Ferrari 458 Speciale jest zarówno uwodzicielski, jak i bezkompromisowy, dzięki niespotykanej intensywności wewnątrz kabiny, jak i na zewnątrz. Pozycja końcówek wydechu nadaje V8 pełnozakresowy, niski dźwięk typowy dla najsportowszych silników Ferrari, podczas gdy konfiguracja tłumików jest zaprojektowana w celu zapewnienia maksymalnej intensywności i wyjątkowej klarowności. Ogromna moc i pełnozakresowość dźwięku w kabinie zostały osiągnięte dzięki przeprojektowaniu przewodu wlotowego.

Strategia zmiany biegów

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów F1 teraz posiada nową logikę sterowania, która zapewnia jeszcze większe poczucie pilności podczas zmian biegów. Samochód wydaje się znacznie bardziej sportowy podczas zmiany biegów, z czasem reakcji na polecenia szybszym niż kiedykolwiek, co gwarantuje o 40 procent szybsze przyspieszenie wzdłużne, z obrotami silnika przystosowującymi się o 20 procent szybciej. Z kolei strategia szybkiej redukcji biegów zapewnia o 44 procent szybszy czas przejścia potrzebny do dopasowania obrotów silnika do przełożenia.

PROJEKT

Wymagania aerodynamiczne kierowały pracą Centrum Stylistycznego Ferrari, które współpracowało przy projekcie z Pininfariną, aby rzeźbić formy bardziej ukierunkowane na wydajność niż kiedykolwiek wcześniej, balansując wymagania aerodynamiczne z estetyczną filozofią Ferrari.

Większość paneli nadwozia została przeprojektowana bez zmiany ani komory pasażerskiej, ani charakterystycznych cech designu 458 Italia. Grubość stosowanego szkła została zredukowana w celu zmniejszenia wagi, podczas gdy tylna szyba jest teraz panelem Lexan©.

Zderzaki kompozytowe zostały przeprojektowane, a przednia pokrywa teraz ma dwa głębokie wyloty powietrza, aby kierować powietrze na zewnątrz z chłodnicy.

Wyloty powietrza po bokach zespołów reflektorów zawierają teraz również trzy żaluzje przypominające modele Ferrari z przeszłości, od 250 GTO po F40. Tył to Kamm tail z pełną szerokością grilla i podwójnym wydechem.

Wnętrze

Kokpit cechuje się wyraźnie wyścigową atmosferą, z naciskiem na prostotę. Lekkie, ekskluzywne materiały techniczne, takie jak Alcantara i włókno węglowe, są szeroko stosowane, ale doskonale współgrają z doskonałym rzemiosłem i wyrafinowaniem typowym dla wszystkich wnętrz Ferrari, dzięki ekskluzywnym detalom, kontrastowemu szyciu ręcznemu, aluminiowym płytkom progowym w trójkątnym wzorze oraz zewnętrznym wykończeniu w kolorze szaro-oliwkowym, a także bardzo płynnie wyrzeźbionymi panelami drzwi.

Schowek na desce rozdzielczej zastąpiono praktycznymi kieszeniami na drobiazgi na tunelu i drzwiach. Zdecydowanie uprościło to objętość pod deską, dodając praktyczną wyściółkę na poziomie kolan.

Ergonomia wnętrza jest całkowicie funkcjonalna, wszystkie elementy sterujące skupione są wokół kierowcy oraz na kierownicy. Koncepcja ta została dodatkowo wzmocniona dzięki zastosowaniu ikonicznego mostka, węglowego skrzydła, które rozciąga się nad centralnym tunelem, umieszczając kontrolki skrzyni F1 w idealnym kącie dla kierowcy. Jest również wygodna poduszka pod nogi po stronie kierowcy na tunelu.

Fotele Sabelt mają włókna węglowe i charakteryzują się doskonałym wsparciem bocznym dzięki ergonomicznemu projektowi, który również pomaga w ograniczeniu wagi. Podłokietniki są wykończone Alcantarą, co poprawia przyczepność podczas siedzenia, a oparcia są wyłożone oddychającą tkaniną 3D, aby zapewnić doskonałą cyrkulację powietrza i komfort.

Ferrari 458 Speciale jest prezentowane w nietypowym czerwonym kolorze z niebieskim i białym centralnym paskiem inspirowanym historycznym malowaniem NART (North America Racing Team), dostępnym na życzenie. Charakteryzuje się pięcioma wyjątkowo smukłymi szprychami, a nowo zaprojektowane felgi forged są dostępne w kolorze złotym, ciemnoszarym i czarnym.

SPECYFIKACJE TECHNICZNE

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.