Ferrari to zrobiło! W 2011 roku słynna włoska marka stworzyła swój pierwszy supersamochód z twardym dachem, który był składany, z silnikiem umieszczonym z tyłu. Zrobili to tak, aby kierowca nie odczuwał braku dachu i mógł cieszyć się wzmocnionym dźwiękiem.
Model 458 Italia był znaczącym przełomem dla Ferrari. Zainstalowano w nim silnik, który zdobył tytuł „Międzynarodowego Silnika Roku”, a był to wolnossący silnik V8. Był jednym z pierwszych, czystych, wolnossących V8 zamontowanych w Ferrari. Nowe przepisy dotyczące emisji zmusiły ich do przejścia na silniki turbodoładowane.
Z zewnątrz sportowy 458 Italia Spider wyglądał niemal identycznie jak wersja coupe z przodu. Jednak profil z opuszczonym dachem przypominał bardziej nadwozie Targa niż roadster. Tuż za kabiną znajdowały się dwa wypukłości potrzebne do ukrycia archów bezpieczeństwa. Z tyłu silnik był przykryty metalową osłoną, co ograniczało widok na pięknego V8.
Aby otworzyć dach, 458 Spider potrzebował tylko 14 sekund. Aluminiowy dach automatycznie składał się do komory za kabiną. Mała przestrzeń potrzebna do przechowywania dachu pozwoliła projektantom na dodanie przestronnej tylnej ławki na bagaż za siedzeniami. Dzięki nowym rozwiązaniom, 458 Spider był lżejszy od swojego poprzednika, modelu F430 Spider, o 25 kg.
Silnik był wolnossący V8. Oferował maksymalne obroty na poziomie 9.000 rpm, a jego pojemność 4,5 litra była w stanie wygenerować 570 KM i 540 Nm momentu obrotowego. Obie wartości uznawano za niemożliwe przez większość innych producentów samochodów. Ale nie przez inżynierów Ferrari. Skrzynia biegów miała 7 przełożeń automatycznych.
Nowe Ferrari 458 Spider dołącza do modelu 458 Italia, rozszerzając ofertę silników V8 z umiejscowieniem środkowym-tylnym i oferując te same bezkompromisowe rozwiązania technologiczne, prowadzenie i osiągi w wyrafinowanej konstrukcji z otwartym dachem. Jest wyposażone w opatentowany przez Ferrari, w pełni składany twardy dach, co jest światową nowością w samochodzie sportowym o takim układzie.
Ferrari 458 Spider napędzane jest silnikiem V8 o mocy 570 CV i pojemności 4,499 cc, który został uznany za Międzynarodowy Silnik Roku 2011. Moc przekazywana jest na drogę przez klasową skrzynię biegów F1 z podwójnym sprzęgłem, zintegrowaną z zaawansowanym E-Diff, a także z systemem kontroli trakcji F1-Trac oraz wysokowydajnym ABS, co zapewnia maksymalne osiągi w prowadzeniu. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 3.4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 320 km/h.
Niektóre cechy, takie jak mapowanie pedału gazu oraz amortyzacja wielowahaczowego zawieszenia, zostały skalibrowane, aby zapewnić maksymalną sportowość i pełnię przyjemności z jazdy z opuszczonym dachem, zgodnie z ekskluzywną tradycją spiderów z Maranello. Nawet dźwięk silnika został dopracowany, aby zapewnić, że pasażerowie będą całkowicie pochłonięci doświadczeniem jazdy z otwartym dachem.
Całkowicie wykonane z aluminium, rozwiązanie z twardym dachem zastosowane w Ferrari 458 Spider oferuje wiele korzyści w porównaniu do tradycyjnych składanych dachów materiałowych, w tym redukcję wagi o 25 kg w porównaniu do Ferrari F430 Spider oraz czas składania wynoszący zaledwie 14 sekund. W pełni zintegrowany ze stylem samochodu, twardy dach został zaprojektowany tak, aby idealnie pasował przed komorą silnika, nie kompromitując aerodynamiki ani osiągów pojazdu. Mała przestrzeń potrzebna do przechowywania dachu umożliwia projektantom włączenie przestronnej tylnej kanapy na bagaż za siedzeniami.
Tył samochodu charakteryzuje się innowacyjnymi kształtami z wzmocnieniami zaprojektowanymi w celu optymalizacji przepływu powietrza do wlotów silnika oraz chłodnic oleju sprzęgłowego i skrzyni biegów. Dla maksymalnego komfortu podczas jazdy z opuszczonym dachem Ferrari 458 Spider posiada osłonę przeciwwiatrową o dużych rozmiarach, którą można regulować elektrycznie. Projekt został udoskonalony w celu spowolnienia i rozproszenia powietrza w kabinie, co umożliwia prowadzenie normalnej rozmowy nawet przy prędkościach przekraczających 200 km/h.
Nowe rozwiązania techniczne zastosowane w podwoziu gwarantują identyczne poziomy sztywności strukturalnej zarówno przy podniesionym, jak i opuszczonym dachu. Rezultatem jest samochód, który naprawdę ekscytuje podczas jazdy, łącząc ekstremalne osiągi z reakcją, która zawsze charakteryzowała otwarte berlinetty Ferrari.
Oprócz najlepszych w swojej klasie osiągów, nowy samochód może pochwalić się również liderem w zakresie zużycia paliwa i poziomu emisji. Dzięki systemowi HELE (High Emotion Low Emission), rzeczywiste zużycie paliwa w cyklu miejskim wynosi 11.8 l/100 km, a emisja CO2 to 275 g/km.
Ferrari 458 Spider – Specyfikacja Techniczna