FERRARI 488 Spider 2016-2019

FERRARI 488 Spider 2016-2019

Przejdź do galerii zdjęćFERRARI 488 Spider 2016-2019

Ferrari zaprezentowało swój pierwszy model z turbodoładowaniem w wersji kabriolet w 2016 roku, a był nim model 488 Spider, udowadniając, że może dostarczać takich samych emocji jak jego coupe.

Kiedy Ferrari wprowadziło model F40 z silnikiem turbo, fani byli w szoku, ale wkrótce nauczyli się doceniać ten inspirowany Formułą 1 supersamochód. Jego następca, F50, oznaczał powrót do silników wolnossących. Jednak czasy się zmieniły, a technologie turbodoładowania stały się coraz lepsze. W 2015 roku Ferrari zaprezentowało model 488 w dwóch wersjach: GTB (Gran Turismo Berlinetta) i GTS (Gran Turismo Spider).

Linia 488 została zaprojektowana w Centrum Stylizacji Ferrari. Z przodu nowy wlot powietrza był podzielony na dwa przez splitter. Szeroki przedni spoiler miał podwójny profil, aby poprawić wydajność termiczną chłodnic umieszczonych po bokach. Auto wyglądało bardziej jak pojazd targa, dzięki uniesionym barkom po bokach komory silnikowej, które Ferrari musiało zamontować, by zakryć łuki bezpieczeństwa. Dwa duże wloty powietrza umieszczono za drzwiami, aby poprawić chłodzenie i zasilać dwa podwójne turbodoładowania. Okrągłe tylne światła i dwa wydechy były kolejnymi charakterystycznymi znakami tego modelu.

Silnik miał nowo opracowaną pojemność 3,9 litra V8, zasilany przez dwa turbodoładowacze z równoległymi łożyskami kulkowymi. Zbudowano je z materiałów lotniczych, z wirnikami turbin o niskiej bezwładności. Dzięki temu opóźnienie turbodoładowania zostało drastycznie zredukowane do zaledwie 0,8 sekundy przy 2000 obr./min. Elektronicznie sterowany dyferencjał E-Diff oferował lepszą przyczepność lub umożliwiał długie poślizgi, w zależności od programu ustawionego przez kierowcę.

Ferrari ogłosiło wprowadzenie modelu 488 Spider, swojego najsilniejszego dotychczas samochodu z silnikiem V8 umieszczonym w układzie środkowym-tylnym, który ma opatentowany składany twardy dach oraz najwyższy poziom innowacji technologicznej i nowoczesny design.

Ferrari było pierwszym producentem, który wprowadził RHT (retractable hard top) w samochodzie o tej szczególnej architekturze. To rozwiązanie zapewnia mniejszą wagę (-25 kg) i lepszy komfort w kabinie w porównaniu do klasycznego materiałowego dachu. Tak jak wszystkie wcześniejsze wersje spider modeli Ferrari, ten samochód jest skierowany do klientów poszukujących radości z jazdy na świeżym powietrzu w wydajnym samochodzie sportowym z niepowtarzalnym brzmieniem silnika Ferrari.

Każdy element tego samochodu został zaprojektowany, aby ustanowić nowe benchmarki technologiczne w tej dziedzinie: od aluminiowej ramy przestrzennej i nadwozia po nowy turbodoładowany silnik V8, aerodynamikę, która łączy potrzebę większego docisku z redukcją oporu powietrza oraz specyficzne wymagania odnośnie przepływu powietrza w kabinie samochodu z otwartym dachem, a także dynamikę pojazdu, która sprawia, że jest szybki, zwrotny i natychmiastowo reaguje.

Światowa premiera Ferrari 488 Spider odbędzie się na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 2015 roku.

Serce 488 Spider

Pod osłoną silnika kryje się turbodoładowany silnik V8 o pojemności 3902 cm³, który zadebiutował zaledwie kilka miesięcy temu w modelu 488 GTB. Jego osiągi są niezwykłe: maksymalna moc 670 CV w połączeniu z maksymalnym momentem obrotowym 760 Nm przy 3000 obr./min pozwala Ferrari 488 Spider przyspieszać od 0 do 100 km/h w 3 sekundy i od 0 do 200 km/h w 8,7 sekundy. To również wyjątkowo efektywny silnik, który jest o 100 CV mocniejszy od poprzedniego silnika V8 z naturalnym doładowaniem, a jednocześnie ma niższe emisje CO2.

Silnik V8 z turbodoładowaniem ma unikalny charakter, dostarczając rosnące poziomy mocy w całym zakresie obrotów i całkowicie eliminując tradycyjne opóźnienie turbosprężarki z czasem reakcji na pedał gazu wynoszącym zaledwie 0,8 sekundy. To zasługa nie tylko takich komponentów jak turbosprężarki, ale również zaawansowanego procesu produkcji, który stał się możliwy dzięki nowoczesnym zakładom w Maranello, które współdzielone są z Scuderią w celu ułatwienia transferu technologii wyścigowych do samochodów drogowych.

Zgodnie z tradycją Ferrari, ten model ma swój unikalny dźwięk, stworzony dzięki rozwiązaniom takim jak kolektory wydechowe z dłuższymi rurami o równej długości oraz wał korbowy o płaskim układzie. Został również dodatkowo wzbogacony szczegółowym badaniem harmonicznych i tonacji przy różnych prędkościach silnika. Dźwięk jest uwodzicielski, ale nigdy inwazyjny, gdy dach jest złożony, a zarówno głośność, jak i klarowność wzrastają, gdy silnik natychmiast reaguje na pedał gazu i obroty rosną, wzmacniając wrażenie ogromnej mocy.

Uformowany przez wiatr

To także najbardziej aerodynamiczny Ferrari spider, jaki kiedykolwiek zbudowano, dzięki serii złożonych rozwiązań aerodynamicznych, które mają zapewnić optymalny docisk przy jednoczesnym zmniejszeniu oporu – dwa cele, które zazwyczaj są ze sobą sprzeczne. Inżynierowie z Maranello zdołali osiągnąć oba cele jednocześnie, wprowadzając kilka innowacyjnych urządzeń, w tym wydobywany spojler oraz aerodynamiczną podwozie z generatorami wirów.

Badania przepływu powietrza uwzględniły również czynniki związane z komfortem w samochodzie. Elektryczna tylna osłona przeciwwiatrowa może być ustawiana w jednej z trzech pozycji, aby zapewnić maksymalny komfort przy opuszczonym dachu. Całkowite opuszczenie osłony przeciwwiatrowej pozwala pasażerom cieszyć się dźwiękiem silnika, nawet przy podniesionym dachu, niezależnie od warunków pogodowych czy drogowych.

Forma i funkcja uformowane w aluminium

Zaprojektowany wokół koncepcji składanego twardego dachu, Ferrari 488 Spider ma ramę przestrzenną wykonaną z 11 różnych stopów aluminium, połączonych z innymi szlachetnymi metalami, takimi jak magnez, przy czym każdy z nich użyty jest w bardzo specyficzny sposób. To zapewnia takie same wartości sztywności skrętnej i sztywności belki jak w coupé, poprawiając wydajność ramy o 23% w porównaniu do poprzednika. To niezwykły wynik, biorąc pod uwagę, że dach jest strukturalny, co jest możliwe tylko dzięki kunsztowi centrum doskonałości Scaglietti, które projektuje aluminiowe ramy i nadwozia Ferrari.

RHT składa się do tyłu w dwóch nakładających się sekcjach, aby w bardzo kompaktowy sposób spoczywać na silniku. Mechanizm działa wyjątkowo płynnie i zajmuje zaledwie 14 sekund, aby dach całkowicie się złożył lub rozłożył.

Praca z aluminium jest ważna nie tylko w sensie funkcjonalnym, ale także dlatego, że z tradycji wymaga, aby każdy detal był traktowany rzeźbiarsko, aby wyrazić techniczną doskonałość projektu poprzez jego piękno. Przykłady to latające podpory, które optymalnie kierują przepływ powietrza do pokrywy silnika, żebrowanie na pokrywie silnika oraz wloty powietrza z rzeźbionymi kratkami, które nadają tej części samochodu niesamowity dynamizm. Aby osiągnąć ten efekt, Centrum Stylizacji Ferrari całkowicie przekształciło estetykę w porównaniu do 488 GTB.

Prędkość i kontrola na każdym kroku

Wprowadzenie zaawansowanego symulatora, podobnego do tego wykorzystywanego przez Scuderię Formuły 1, pozwoliło na wpływ czynnika ludzkiego na projekt samochodu już od najwcześniejszych etapów, dając inżynierom natychmiastowy feedback od kierowców testowych na długo przed fizycznym zbudowaniem pierwszego prototypu 488.

Aby uczynić jego zachowanie dynamiczne jeszcze bardziej angażującym, zespół rozwojowy dopasował ustawienie mechaniczne samochodu do jego systemów elektronicznych, które są teraz w pełni zintegrowane z systemem kontroli kąta poślizgu SSC2, co skutkuje szybszym przyspieszeniem o 12% przy wyjściu z zakrętów w porównaniu do 458 Spider.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.