FERRARI 550 Maranello 1996-2002

FERRARI 550 Maranello 1996-2002

Przejdź do galerii zdjęćFERRARI 550 Maranello 1996-2002

Ferrari zaprezentowało model 550 Maranello w 1996 roku jako następcę modeli Testarossa i 512 TR, co stanowiło nową rewolucję dla włoskiego producenta samochodów; silnik został przeniesiony z powrotem do przodu.

Enzo Ferrari miał powiedzenie: „Koń ciągnie powóz, a nie pcha”. Nigdy nie lubił pomysłu na samochód sportowy z silnikiem umieszczonym w środkowej lub tylnej części. Mimo to musiał przyznać, że to lepsze rozwiązanie techniczne dla rozkładu masy. Włoscy inżynierowie nie zapomnieli jednak o tym powiedzeniu i postarali się zrobić to po swojemu. Zainstalowali silnik z przodu kabiny, za osią przednią, co uczyniło z 550 Maranello super samochód z silnikiem umieszczonym w środkowej części z przodu. Model 550 Maranello był ostatnim Ferrari, w którym zastosowano silnik V12 połączony z manualną skrzynią biegów.

Jego design został stworzony przez studio Pininfarina, które było już szanowanym partnerem w produkcji większości samochodów Ferrari. Jego krzywe linie zaczynały się z przodu z uśmiechniętą atrapą grilla oraz zestawem lamp przeciwmgielnych. Szklane reflektory zastąpiły pomysł wysuwanych świateł z lat 80-tych i przyczyniły się do lepszego języka projektowania, zarówno przy włączonych, jak i wyłączonych światłach. Długa maska z wlotem powietrza pośrodku była typowa dla modelu 550 Maranello.

Wnętrze Ferrari obficie wykorzystało detale z włókna węglowego w siedzeniach, centralnej konsoli, panelach drzwiowych oraz desce rozdzielczej. Nawet panel instrumentów miał tło z włókna węglowego. Inną interesującą cechą wnętrza był system pasów bezpieczeństwa, który pokazywał pas przechodzący przez wycięcie w górnej części sportowego fotela kubełkowego.

Pod maską, Ferrari zamontowało silnik V12 o pojemności 5,5 litra połączony z sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Był szybki. Czasami okazywał się zbyt szybki na publicznych drogach.

Ferrari 550 Maranello to interpretacja Ferrari 12-cylindrowego sportowego berlinetta z silnikiem z przodu XXI wieku.

Inżynierowie mieli szczególnie ambitne zadanie: zaprojektować i zbudować samochód, który sprosta wymaganiom klientów Ferrari poszukujących zmysłowych wrażeń z jazdy oraz ekscytujących osiągów, nie rezygnując przy tym z komfortu i łatwości prowadzenia. Klienci Ferrari przyciągani są nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi od marki, która zawsze traktowała design jako estetyczną odpowiedź na potrzebę osiągów i budowała swoje samochody z wysublimowaną precyzją rzemieślniczą.

Ferrari 550 Maranello zapewnia doskonałą reakcję na każdy dynamiczny wymóg, wyjątkową jakość życia na pokładzie oraz efektywność stylu, łącząc nowoczesny koncept z najlepszymi tradycjami Ferrari. Krótko mówiąc, to najlepszy dostępny dzisiaj samochód GT dla dwóch osób.

Design

Pininfarina zaprojektowała Ferrari 550 Maranello z cechami, które ogłaszają powrót do klasycznego berlinetta z silnikiem z przodu jako wielkiego samochodu sportowego. Przyjmując stonowane, funkcjonalne akcenty zgodne z obecnymi gustami i wymaganiami, odważne wprowadzenie Pininfariny szanuje tradycje stylistyczne Ferrari.

Ferrari 550 Maranello jest stylizowane na szybkie i smukłe, jego dihedrony rozciągają miękkie powierzchnie blachy, tworząc mocne wrażenie z każdego kąta. Linie są czyste i funkcjonalne, nie zaokrąglone ani nie zwężone: fizyczna obecność samochodu podkreśla jego osiągi.

Smukłe słupki sprawiają, że nietypowo wysoka linia dachu staje się mniej widoczna i podkreśla znaczenie nadwozia. Optyczny środek ciężkości również został obniżony dzięki oryginalnym elementom, takim jak płytki, wąski wlot powietrza, którego skomplikowany kształt tworzy agresywne interakcje między światłami pomocniczymi. Ferrari 550 Maranello jest pierwszym Ferrari zaprojektowanym z widocznymi, zintegrowanymi przednimi reflektorami, które dodatkowo podkreśla funkcjonalny wlot powietrza silnika, łączący ten samochód z jego dziedzictwem.

Typowe dla Ferrari, bok samochodu pokazuje dynamiczną siłę w relacji między długą maską, małą tylną kabiną, a gładkim połączeniem z wysokim tyłem. Podobnie, dwa wloty powietrza do komory silnika w przednim błotniku nawiązują do klasycznych berlinett z silnikiem z przodu. Tył jest prosty i potężny: jest wyższy w środku, gdzie łączy się z dachem przy małym spoilerze. Podwójne okrągłe światła to charakterystyczny design Ferrari.

Układ napędowy

Silnik Ferrari 550 Maranello to jednostka 5.5 litra, 518 funtów z 12 cylindrami w układzie V 65°, która dostarcza prawie cały swój moment obrotowy od 3000 obr./min. Maksymalna moc wynosi 485 KM przy 7000 obr./min, szczytowy moment obrotowy to 419 lb-ft przy 5000 obr./min, a współczynnik sprężania wynosi 10.8:1, wszystko kontrolowane przez system zarządzania Bosch Motronic M5.2. Blok silnika, głowica i miska olejowa są wykonane z lekkiego stopu. Wprasowane tłoki z aluminium Nikasil są lekkie. Wał korbowy wspierany jest przez siedem łożysk na łożyskach przeciwwyboczeniowych. Ciężarki korbowodów wykonane są z lekkiego stopu tytanu, co pozwala na odciążenie wału korbowego, poprawiając reakcję i równowagę. Tłoki z kutego stopu aluminium Mahle zwiększają efektywność termodynamiczną. Smarowanie odbywa się za pomocą systemu suchosmarowanego z chłodzeniem. Głowica silnika z czterema zaworami na cylinder jest wyposażona w hydrauliczne popychacze. Ten system pomaga ograniczyć emisję, sprawia, że okresowa regulacja jest niemal zbędna i gwarantuje stałe osiągi silnika.

Wlot

Ferrari opracowało zmienny wlot o geometrii wzmacniającej moment obrotowy oraz moc dla silnika Ferrari 550 Maranello. System opatentowany przez Ferrari zmienia dynamikę przepływu wlotu poprzez trzecią komorę połączoną z kolektorem przez 12 zaworów przepustnicy z elektropneumatyczną kontrolą. Dodatkowa komora kształtuje przepływ powietrza, aby zwiększyć moc i efektywność. Wlot, podobnie jak systemy wtrysku i zapłonu, jest zarządzany przez system Bosch Motronic 5.2 dla każdego rzędu cylindrów, połączony przez szybką linię szeregową.

Wydech

System wydechowy Maranello wykonany ze stali nierdzewnej z izolacją stosuje zmienny opór na wylocie poprzez zawory bypass umieszczone na tylnych tłumikach. Zawory bypass są aktywowane elektropneumatycznie przez system zarządzania silnikiem, w zależności od prędkości obrotowej silnika i otwarcia przepustnicy. Zmienny opór pozwala optymalizować efektywność silnika w różnych warunkach. Większy opór zwiększa moment obrotowy przy średnim obciążeniu, podczas gdy mniejszy opór poprawia efektywność silnika przy pełnym obciążeniu.

Skrzynia biegów

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.