Ferrari wprowadziło model GTB Fiorano w 2006 roku jako następcę poprzedniego 575M Maranello, a był to bardziej supersamochód niż granturismo.
Każdy samochód produkowany w Maranello miał swoją duszę, a marka Prancing Horse nigdy nie próbowała robić tego inaczej. Może dlatego marka ta była tak ceniona. Przyznajmy, że nie zawsze był najszybszym czy najszybszym samochodem na świecie, ale zawsze był samochodem, który należało pokonać. Stanowił punkt odniesienia dla każdego innego supersamochodu na świecie, a w 2006 roku 599 wzięło na siebie ten ciężar i wniosło go jak najszybciej.
Jak większość Ferrari, 599 GTB Fiorano została zaprojektowana przez studio Pininfarina. Posiadała żebrowany grill w przednim zderzaku, flankowany przez parę bocznych wlotów powietrza, potrzebnych do schłodzenia węglowo-ceramicznych hamulców tarczowych. Para wylotów spalin ozdabiała maskę, oddzielona wypukłością, która rozciągnęła się od nosa do szyby. Projektant umieścił dodatkowe wyloty powietrza za nadkolami, aby zredukować efekt unoszenia się z wnęk kół.
W środku były tylko dwa fotele oraz półka bagażowa za nimi. Sportowe fotele kubełkowe z wbudowanymi zagłówkami miały mocno wyprofilowane strefy, aby utrzymać swoich pasażerów na miejscu podczas manewrów w wysokich prędkościach lub na torze. Mimo że Ferrari twierdziło, że to GT, był znacznie bliżej supersamochodu. Połączenie analogowego prędkościomierza i cyfrowego wyświetlacza TFT umieszczonego po lewej stronie przeniosło samochód w erę nowoczesnej technologii.
Pod maską Ferrari zamontowało silnik tak daleko do tyłu, jak to było możliwe, aby zachować równowagę 50-50. To była ciężka praca, ale opłacało się. Producent zaoferował 599 Fiorano zarówno z sześciobiegową skrzynią manualną, jak i sześciobiegową automatyczną (dwu sprzęgłową).
Nowa Ferrari 599 GTB Fiorano przyspiesza od 0 do 100 km/h w oszałamiające 3,7 sekundy i osiąga prędkość maksymalną przekraczającą 330 km/h. Jednak to unikalne innowacje w nowym modelu gwarantują doskonałe doznania z jazdy, prowadzenie oraz sportowość.
Fiorano to tor wyścigowy, na którym Ferrari doskonali osiągi swoich samochodów torowych i drogowych; GTB jak w Gran Turismo Berlinetta, nawiązując do najsłynniejszych berlinett Ferrari; a 599 odzwierciedla pojemność silnika V12 podzieloną przez 10. Oszałamiający, w pełni aluminiowy dwuosobowy samochód, który Ferrari zaprezentowało na Salonie Samochodowym w Genewie w 2006 roku, jest doskonale podsumowany przez swoją nazwę i oferuje wszystko, co obiecuje. Ferrari 599 GTB Fiorano wyznacza nowy standard doskonałości w świecie samochodów sportowych.
Nowy model został zaprojektowany z myślą o kilku konkretnych celach: przewyższeniu intensywnych doznań z jazdy, które zapewniał tak renomowany model jak Ferrari F40, gwarancji oszałamiających osiągów dzięki innowacyjnym rozwiązaniom i transferom technologii z bolidów F1, oraz zapewnieniu ponadprzeciętnych standardów przestronności, komfortu, ergonomii i bezpieczeństwa. Efektem jest absolutny szczyt osiągnięć w dziedzinie rasowej sportowości i technologii Ferrari.
MUZYKA V12 STWORZONA DLA ENZO
Specyfikacja techniczna silnika mówi sama za siebie: pojemność 5999 cm3, moc jednostkowa wynosząca 103 KM/litr (po raz pierwszy w silniku produkcyjnym o takiej pojemności z naturalnym zassaniem).
Podwójne wałki rozrządu w każdej głowicy cylindrów mają ciągłe sterowanie czasem otwarcia zarówno zaworów ssących, jak i wydechowych, aby optymalizować moment obrotowy i właściwości jezdne zarówno przy niskich, jak i wysokich obrotach. Dwupłytowe, niskoinercyjne sprzęgło połączone z silnikiem również pomaga obniżyć środek ciężkości. Rozrząd napędzany łańcuchem zmniejsza hałas i nie wymaga konserwacji. Silnik Ferrari 599 generuje maksymalny moment obrotowy 608 Nm przy 5600 rpm, co oznacza, że samochód dobrze przyspiesza przy wszystkich prędkościach obrotowych silnika. Oszałamiająca sportowość nowego modelu wynika częściowo z rekordowo wysokich obrotów silnika o tej pojemności (pomijając Ferrari Enzo). Jego maksymalna moc wynosi 620 KM przy 7600 rpm, a maksymalne obroty silnika to 8400 rpm. Szczególną uwagę zwrócono również na zużycie paliwa, które jest takie samo jak w poprzednim modelu, przy podobnym użytkowaniu, mimo znacznego skoku w osiągach. Prace rozwojowe nad Ferrari 599 GTB Fiorano skupiły się także na charakterystycznym dźwięku silnika, redukując rezonans mechaniczny na rzecz czystej ścieżki dźwiękowej V12 zarówno z kolektora ssącego, jak i układu wydechowego. To nie tylko zwiększa przyjemność z jazdy, ale także sprawia, że wnętrze jest cichsze.
SKRYNIA BIEGÓW F1-SUPERFAST
Nowa generacja skrzyni biegów F1, która debiutuje w Ferrari 599 GTB Fiorano, jest dalszym rozwinięciem skrzyni biegów F1 używanej we wszystkich modelach Ferrari. System F1-SuperFast zwiększa wydajność samochodu, wykorzystując energię elastyczną wewnątrz elementów przekładni, w połączeniu z zintegrowanymi programami zarządzania silnikiem i skrzynią biegów, aby przyspieszyć czasy zmiany biegów. Różne etapy zmiany biegów są wdrażane równolegle (nie sekwencyjnie), co skutkuje wyjątkowo szybkim przełączaniem biegów. W rzeczywistości skraca to całkowity czas zmiany biegów do zaledwie 100 ms. System jest zintegrowany z manettino, a kierowca ma wciąż możliwość wyboru pomiędzy trybem automatycznym a ustawieniem Launch Control, które zapewnia łagodniejsze starty z miejsca.
F1-TRAC
Wiedza zdobyta przez kierowców Ferrari podczas tysięcy kilometrów testów i wyścigów Formuły 1 jest teraz udostępniana, aby klienci mieli dostęp do nowoczesnej przyczepności, bezpieczeństwa i stabilności. System nieustannie monitoruje prędkość przednich i tylnych kół i posiada oprogramowanie predykcyjne, które szacuje maksymalną dostępną przyczepność, porównuje tę informację z modelem dynamiki pojazdu zapisanym w systemie sterowania, a następnie dostosowuje swoje reakcje, optymalizując przyczepność poprzez modulację dostarczanej mocy.
Efektem jest łatwiejsza i płynniejsza jazda sportowa, dzięki maksymalnej przyczepności podczas pokonywania zakrętów (20% wzrost przyspieszenia w porównaniu do tradycyjnego systemu kontroli przyczepności i stabilności) oraz przewidywalne prowadzenie nawet w ekstremalnych sytuacjach. F1-Trac jest zintegrowany z manettino, który dostosowuje zachowanie samochodu do warunków jazdy: ustawienie Sport zapewnia najlepszą równowagę między stabilnością a wydajnością na drodze, podczas gdy tryb Race gwarantuje klientom maksymalną wydajność przy jednoczesnym doskonałym prowadzeniu. System F1-Trac to kolejny światowy pierwszy dla Ferrari.
UŻYCIE ZAWIESZENIA SCM (MAGNETORHEOLOGICZNEGO)
W przeciwieństwie do tradycyjnych systemów oleodynamicznych, systemy zawieszenia z płynem magnetoreologicznym (MR) reagują natychmiast na warunki drogowe i wejścia kierowcy, dzięki temu, że amortyzatory wykorzystują płyn, którego lepkość jest zmieniana w wyniku zastosowania elektronicznie sterowanego pola magnetycznego.
Co to oznacza w praktyce? Znaczną poprawę kontroli nad nadwoziem, co z kolei bezpośrednio poprawia prowadzenie i przyczepność dzięki optymalnej przyczepności opon w każdych warunkach drogowych. Efektem jest znacznie bezpieczniejsza i przyjemniejsza jazda, dzięki zmniejszonemu przechyłowi i większej kontroli podczas przyspieszania, hamowania i pokonywania zakrętów. To pierwszy raz, gdy zawieszenie SCM (Magnetorheologiczne Sterowanie Zawieszeniem) zostało zastosowane w wysokowydajnym samochodzie sportowym.
EWOLUCJA MANETTINO
Przycisk kontroli dynamiki pojazdu manettino, zamontowany na kierownicy, pierwotnie opracowany na sezon Formuły 1 w 1996 roku i wprowadzony do samochodu drogowego z Ferrari F430, został jeszcze bardziej rozwinięty w nowym Ferrari 599 GTB Fiorano.
Manettino integruje systemy stabilności i kontroli trakcji F1-Trac, skrzynię biegów F1-SuperFast oraz zawieszenie SCM (Magnetorheologiczne Sterowanie Zawieszeniem). Oznacza to, że kierowca może wybrać odpowiednie ustawienie w zależności od warunków przyczepności w danym momencie. Wyświetlacze manettino są prezentowane na nowym wyświetlaczu Multi Display, aby istotne informacje dotyczące każdego konkretnego ustawienia były natychmiast dostępne dla kierowcy (np. czasy okrążeń, temperatura i ciśnienie opon, czy odczyty komputera pokładowego).
EFEKTYWNOŚĆ AERODYNAMICZNA
Długie testy w tunelu aerodynamicznym Ferrari oraz różne symulacje przyniosły wyjątkowe rezultaty zarówno w zakresie siły docisku, jak i oporu powietrza. Optymalizacja podwozia Ferrari 599 GTB Fiorano, tylnego dyfuzora i skrzydełek bocznych zaowocowała aerodynamicznym obciążeniem wynoszącym zaledwie 160 kg przy prędkości 300 km/h. Podobnie, współczynnik oporu Cd wynosi zaledwie 0,336.
STYLIZACJA, DODATKI I OPCJE PERSONALIZACJI
Ferrari 599 GTB Fiorano to samochód o uderzającej rzeźbiarskiej formie. Projekt jest tak giętki, że każdy nowy kąt odsłania coś nowego. Jego kształty mówią wszystko o jego ekstremalnej sportowości, zachowując jednocześnie unikalną elegancję.
Wnętrze zapewnia równowagę między sportowym charakterem samochodu a poczuciem bliskości i bezpieczeństwa, które tylko mistrzowskie rzemiosło oraz szczegółowa personalizacja mogą osiągnąć. Powierzchnie pasażerskie są wykończone luksusową skórą, podczas gdy strefa kierowcy i elementy sterujące mają bardziej nowoczesne detale z włókna węglowego i aluminium.
Oprócz kierownicy i manettino, centralny obrotomierz z wyborem tła w kolorze czerwonym lub żółtym oraz solidną aluminiową kontrolą pasażera, nowe Ferrari 599 GTB Fiorano oferuje także atrakcyjne nowe akcenty stylistyczne, w tym centralny uchwyt dla dodatkowego wsparcia pasażera oraz nowe adaptacyjne fotele wyścigowe z bocznymi oparciami z włókna węglowego. Do standardowego wyposażenia należą także przednie reflektory bi-ksenonowe, tylne światła LED, czujniki zmierzchu i deszczu, podwójna strefa klimatyzacji, elektrycznie regulowany słupek kierownicy, ukryte radio/odtwarzacz CD oraz klucz z zintegrowanym urządzeniem przeciwwłamaniowym z czujnikami ruchu.
Ferrari 599 GTB Fiorano korzysta także z już szerokiej gamy opcji personalizacji dostępnych dla każdego modelu Ferrari. Program obejmuje cztery obszary: Wyścigi i Tor, Eksteryery i Kolory, Wnętrze i Materiały, Wyposażenie i Podróże.
Opcje Wyścigi i Tor obejmują hamulce CCM (materiał ceramiczno-węglowy), 20-calowe jednoczęściowe felgi Challenge z oponami run-flat, czteropunktowe pasy oraz klatkę bezpieczeństwa w kokpicie. Osłony nadkoli Scuderia oraz kolorowe zaciski hamulcowe dopełniają sportowy wygląd.
Opcje Wnętrze i Materiały obejmują nową kierownicę z włókna węglowego inspirowaną Enzo Ferrari z wyświetlaczem LED obrotów, którą można zamówić wraz z zestawem wykończeń z włókna węglowego dla paneli drzwi, deski rozdzielczej, okolicy gałki zmiany biegów i progów. Dostępne są również różne rodzaje tapicerki skórzanej dla foteli i wnętrza. Dodatki Podróż i Wyposażenie obejmują czujniki parkowania z przodu i z tyłu, system kompatybilny z iPodem, satelitarny system przeciwwłamaniowy oraz zestaw bagażowy specjalnie dopasowany do tego modelu.
Specyfikacje techniczne Ferrari 599 GTB Fiorano