FERRARI 599 GTO 2010-2012

FERRARI 599 GTO 2010-2012

Przejdź do galerii zdjęćFERRARI 599 GTO 2010-2012

Ferrari wprowadziło wersję Gran Turismo Omologata (GTO) swojego supersamochodu 599 w 2010 roku, a jego cena była o około 30% wyższa niż standardowej 599 GTB.

Nie da się oddzielić wyścigowego dziedzictwa od wersji ulicznych w przypadku marki Ferrari. Wydaje się, że włoscy inżynierowie cały czas tworzyli supersamochody przeznaczone na tor, a następnie przystosowywali je do codziennego użytku. W przypadku niektórych modeli to się sprawdzało, podczas gdy inne były rozwijane w odwrotny sposób, jak na przykład 599 GTO.

Producent samochodów wyciągnął wnioski z błędów popełnionych w modelu 599 GTB i stworzył GTO jako samochód nastawiony na wyścigi. Zredukował wagę o około 100 kg, dodał więcej mocy oraz poprawił przyczepność i aerodynamikę. W rezultacie powstał szybszy pojazd, który sprawdzał się lepiej na torze, ale był mniej przyjazny niż typowy gran turismo.

Na przedzie GTO miało siatkowy grille zamiast szczelinowego z GTB oraz wloty powietrza na masce. Z boku, unikatowe obręcze kół z lekkiego stopu odsłoniły system hamulcowy z węglowo-ceramicznymi tarczami, który również został wyposażony w węglowo-ceramiczne klocki hamulcowe. Ferrari wyposażyło GTO w nowy splitter z trzema pionowymi szczelinami zamiast dwóch z tyłu.

Wewnątrz luksusowy model GTB został pozbawiony zbędnych elementów w wersji GTO. Fotele z włókna węglowego Seablet z wysokim wsparciem bocznym zapewniały doskonałe trzymanie na zakrętach i były haftowane logo GTO na zintegrowanych zagłówkach.

Pod maską producent zamontował ulepszony silnik, który dostarczał o 50 KM więcej przy wyższych obrotach. Ferrari wprowadziło te wszystkie modyfikacje, aby GTO było szybsze od GTB w zakrętach i o 0,3 sekundy szybsze w teście 0-100 km/h (0-62 mph).

 Nowa Ferrari 599 GTO to ekstremalna berlinetta z silnikiem V12, opracowana z myślą o maksymalnej wydajności. Ferrari 599 GTO jest najszybszym autem drogowym w historii firmy. To ekskluzywna limitowana edycja, która w prawdziwej tradycji Ferrari stanowi całkowicie nową koncepcję, choć inspirowaną samochodem produkcyjnym. W rzeczywistości Ferrari 599 GTO opiera się na 599XX, zaawansowanym eksperymentalnym samochodzie torowym, i można go uznać niemal za wersję drogową.

Ferrari 599 GTO jest zarezerwowane dla jedynie 599 klientów, którzy poszukują maksymalnej ekspresji w stylu jazdy wysokowydajnej. Ferrari 599 GTO czerpie bezpośrednie korzyści z transferu technologii wyścigowej i ustanowiło rekordowy czas okrążenia na torze Fiorano wynoszący 1’24”.

Czas okrążenia na Fiorano to tylko jeden z wskaźników potencjału tego samochodu. Równie znaczące są specyfikacje techniczne – 670 KM w samochodzie o wadze 1495 kg to stosunek masy do mocy wynoszący zaledwie 2,23 kg/KM, co zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,35 sekundy oraz prędkość maksymalną przekraczającą 335 km/h.

Kluczowe dla wydajności GTO jest innowacyjne podejście do rozwoju podwozia, które po raz pierwszy w samochodzie produkcyjnym zintegrowało ustawienie układu jezdnego dostosowane do poziomu responsywności bliskiego granicy oraz zaawansowane elektroniczne systemy kontroli. Efektem jest niemal całkowity brak podsterowności oraz naprawdę komunikatywne podwozie.

Zgodnie z polityką Ferrari, każdy nowy model Ferrari oferuje nowe rozwiązania w samochodzie drogowym. Tak więc Ferrari 599 GTO jest wyposażone w najnowsze, drugiej generacji hamulce węglowo-ceramiczne, które są lżejsze i oferują lepszą wydajność, nowe innowacje aerodynamiczne, takie jak „doughnuts” przy kołach, które zwiększają efektywność aerodynamiczną i poprawiają chłodzenie hamulców, a opony Supersport opracowane przez Michelin obejmują szerszą oponę przednią dla lepszej trakcji. Interfejs kierowca-samochód również został odświeżony, wprowadzając system Wirtualnego Inżyniera Wyścigowego (VRE), który dostarcza kierowcy natychmiastowe informacje o wydajności.

Ferrari 599 GTO (2011)
2011 Ferrari 599 GTO
Bardziej agresywny charakter Ferrari 599 GTO ujawnia się również w licznych elementach stylistycznych, które przypominają o 599XX oraz potężnym brzmieniu silnika V12.

Nazwa GTO (Gran Turismo Omologata) natychmiast przywołuje na myśl dwie Ferrari, które na stałe wpisały się w zbiorową wyobraźnię jako symbole wydajności. Po 1962 roku 250 GTO, które zdominowało wyścigi GT w latach 60., a teraz jest bardzo cenionym samochodem kolekcjonerskim, przyszło ikoniczne GTO z 1984 roku, które praktycznie wynalazło cały nowoczesny gatunek supersamochodów.

Specjalna strona internetowa zawiera zdjęcia, filmy i wywiady dotyczące nowego samochodu, a ekskluzywna prezentacja dla ograniczonej liczby klientów Ferrari odbędzie się 14 kwietnia w Akademii Wojskowej w Modenie. Publiczna premiera Ferrari 599 GTO odbędzie się natomiast na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Pekinie pod koniec kwietnia.

SILNIK I SKRZYNIA BIEGÓW

Silnik Ferrari 599 GTO pochodzi bezpośrednio z jednostki 599XX, wprowadzając jednak niezbędne modyfikacje do homologacji drogowej. Spełnia zatem normy Euro 5 i LEV 2. Silnik V12 o pojemności 5999 cm3 z kątem rozwarcia 65 stopni generuje 670 KM przy 8250 obr/min z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 620 Nm przy 6500 obr/min, a moc płynie gładko i równomiernie aż do maksymalnych obrotów bez utraty elastyczności nawet przy średnich i niskich prędkościach obrotowych. Taki wynik osiągnięto dzięki pracy nad dynamiką płynów i komponentami, aby zredukować tarcie wewnętrzne oraz poprzez zastosowanie między innymi przeprojektowanego wału korbowego z 599XX. Samochód ma również system dolotowy w stylu wyścigowym z nowym kolektorem z geometrią dolotu w formie dyfuzora i krótkimi kanałami wlotowymi zaprojektowanymi w celu poprawy dostarczania mocy przy wysokich obrotach i zmniejszenia strat. Aby zmaksymalizować objętościową wydajność na cylinder, połączenie między dwoma komorami z przodu kompensuje wahania objętości. W ten sposób inżynierom udało się osiągnąć maksymalną wydajność przy wysokich prędkościach silnika. Brzmienie silnika wewnątrz samochodu jest starannie kontrolowane w celu zrównoważenia dźwięku dolotu z wydechem, który korzysta z kolektora 6-into-1 pochodzi z 599XX.

Ferrari 599 GTO cechuje się niższymi czasami zmiany biegów wynoszącymi 60 ms oraz możliwością wykonywania wielokrotnych redukcji biegów, tak jak w 599XX.

DYNAMIKA POJAZDU

Jedną z najbardziej znaczących innowacji w Ferrari 599 GTO jest bliska korelacja między ustawieniem podwozia, które jest bliskie granicy przyczepności, a danymi z elektronicznych systemów sterowania, które zostały opracowane w celu zwiększenia ogólnej wydajności.

Od najwcześniejszych etapów rozwoju obu samochodów inżynierowie z Maranello pracowali nad tym, aby te dwa obszary samochodu były zintegrowane w sposób bezproblemowy, co pozwoliło na maksymalną responsywność. Efektem jest oczywiście doskonałe zaangażowanie podczas jazdy oraz szybsze czasy okrążeń. Oprócz nowych sprężyn i sztywniejszej tylnej stabilizatora, samochód wyposażony jest w system kontroli zawieszenia drugiej generacji (SCM2) opartej na magnetoreologii. Zawieszenie współpracuje z VDC (Kontrola Dynamiki Pojazdu) i najnowszej generacji kontrolą trakcji F1-Trac. To sprawia, że samochód jest niezwykle responsywny na ruchy kierowcy – częściowo dzięki zastosowaniu bardzo bezpośredniego przełożenia kierownicy – ale również bardzo stabilny podczas hamowania, ostrzejszy podczas wchodzenia w zakręty, bardziej precyzyjny w pokonywaniu zakrętów i szybszy w wyjściu z zakrętów.

REDUKCJA WAGI

Ferrari 599 GTO odziedziczyło wiele prac rozwojowych – wykorzystując te same zasady co w F1 – które przyczyniły się do uczynienia 599XX samochodem o ekstremalnej wydajności. Redukcja wagi była kluczowym celem, a efektem była szeroka użycie kompozytów i komponentów wyprodukowanych w technologiach bardziej zbliżonych do specyfikacji wyścigowych. Obszary te obejmują nadwozie i szyb, z cieńszego aluminium i cieńszego szkła, hamulce, skrzynię biegów oraz układ wydechowy. Rezultatem jest masa własna wynosząca 1495 kg i stosunek masy do mocy wynoszący zaledwie 2,23 kg/KM, co jest bardzo znaczącą wartością podkreślającą potencjał wydajności GTO.

AERODYNAMIKA

Aerodynamika Ferrari 599 GTO znacząco skorzystała z doświadczeń inżynierów Ferrari w F1 oraz z 599XX, co pozwoliło na znaczne zwiększenie docisku bez wpływu na opór powietrza. Dzięki rozwiązaniom przeniesionym z samochodu torowego na wersję drogową, GTO generuje docisk wynoszący 144 kg przy prędkości 200 km/h. Całe auto zostało dopracowane, w tym przód, boki, płaska podłoga i przepływy chłodzące. W tym ostatnim przypadku GTO może polegać na poprawionej wentylacji do tarcz hamulcowych i klocków, oraz zastosowaniu doughnuts przy kołach – dysku umieszczonego na zewnątrz tarczy hamulcowej, który zapewnia, że gorące powietrze wydobywające się z komory kołowej pozostaje jak najbliżej nadwozia samochodu, aby zmniejszyć opór.

Prace nad nosem pojazdu miały na celu zmniejszenie szerokości wiru generowanego przez przód, a tym samym zredukowanie oporu. Przedni spojler zawiera oddzielne dolne skrzydło, które zwiększa docisk z przodu pojazdu oraz poprawia przepływ powietrza chłodzącego do chłodnicy oleju. Na bokach znajduje się nowy projekt progu z bardziej wyraźnym przednim krawędziem, co poprawia efektywność centralnej części podłogi. Sama podłoga zawiera nową, niższą przednią część z dyfuzorami przed przednimi kołami, aby zoptymalizować docisk, oraz nowy podwójny dyfuzor tylny.

FELGI I OPONY

Tutaj zmieniono różnicę w rozmiarze między przednimi a tylnymi oponami. Przednie opony GTO mają teraz rozmiar 285/30 na kanale 9.5″, a tylne 315/35 na kanale 11.5″. Ferrari 599 GTO ma felgi 20″. Sztywność nawrotna jest większa z tyłu, aby zminimalizować podsterowność. Te rozwiązania zapewniają lepszą przyczepność boczną i szybsze wchodzenie w zakręty.

HAMULCE

Nowy system hamulcowy CCM2 jest lżejszy i jeszcze bardziej spójny w sytuacjach wysokiej wydajności. Jego stały współczynnik tarcia pozwolił na skalibrowanie ABS na szczególnie wysoki poziom wydajności, co dodatkowo zmniejsza czasy okrążeń, dzięki lepszej deakceleracji i krótszym odległościom hamowania. W rzeczywistości Ferrari 599 GTO może poszczycić się doskonałą odległością hamowania z prędkości 100 do 0 km/h wynoszącą zaledwie 32,5 metra. Oprócz roli w poprawie aerodynamiki, „doughnuts” pochodzące z Formuły 1 również poprawiają wydajność hamowania poprzez optymalizację chłodzenia hamulców.

INTERFEJS KIEROWCY I SAMOCHODU

Interfejs kierowca-samochód został zaprojektowany w celu maksymalizacji wydajności samochodu i kierowcy z układem głównych poleceń, który zapewnia absolutną efektywność i minimalne rozproszenie uwagi. Manettino wyścigowy kładzie także nacisk na sportowe ustawienia dostosowane do toru, dając kierowcy pełną możliwość wyboru parametrów sterowania elektronicznego. Pozycja ICE w Ferrari 599 GTB Fiorano została zastąpiona przez CT-Off (kontrola trakcji wyłączona). GTO jest również wyposażone w dłuższe, spersonalizowane łopatki z włókna węglowego F1, które ułatwiają korzystanie z nich przy dużych prędkościach. Dodatkowo GTO wyposażono w Wirtualnego Inżyniera Wyścigowego, system monitorujący stan samochodu, który zapewnia kierowcy natychmiastowy wgląd w osiągi pojazdu.

Specyfikacje techniczne Ferrari 599 GTO

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.