Ferrari 612 Scaglietti zadebiutował w 2004 roku jako następca modelu 456 M. Był to nowy, gran turismo od słynnej włoskiej marki. Jednocześnie był szybszy i lżejszy od swojego poprzednika.
Wprowadzając 612 Scaglietti, włoski producent oddał hołd Carozzeria Scaglietti, specjalnemu wytwórcy nadwozi z Maranello, działającemu od 1951 roku. Zbudował on kilka znanych modeli dla Ferrari, takich jak 250 GTO, 375 America, 365 GTB/4 Daytona czy 750 Monza. Na cześć tego małego producenta, Ferrari umieściło jego nazwę na modelu 612, mimo że jego projekt powstał w studiach Pininfarina.
Model 612 Scaglietti zaprojektowano z myślą o czterech dorosłych pasażerach oraz silniku umieszczonym z przodu, przed osią. W związku z tym, maska była bardzo długa, a kabina przesunięta daleko do tyłu, z krótkim zwisem tylnym. Wydatne boki przypominały linie modelu 375 MM, który używała słynna aktorka Ingrid Bergman. Z tyłu, bagażnik o pojemności 240 litrów (8.5 stopy sześciennej) uznano za wystarczający jak na samochód gran turismo. Był on o 25% większy niż ten w poprzedniku, modelu 456M.
Wnętrze Scaglietti wyróżniało się starannie wykonanym wykończeniem z aluminium i skóry, które można było w pełni dostosować na życzenie. Komendy zamontowane na kierownicy były dobrym uzupełnieniem dla kierowcy. Zainstalowano również specjalnie opracowany system audio wysokiej jakości Bose.
Jeśli chodzi o napęd, 612 Scaglietti posiadał silnik V12 o pojemności 5.75 litra umieszczony za osią przednią. Był on połączony z standardową 6-biegową manualną skrzynią biegów. Automatyczna 6-biegowa jednostka była oferowana jako opcja. Spośród 3025 wyprodukowanych samochodów, tylko 199 było wyposażonych w manualną skrzynię biegów.
Ferrari 612 Scaglietti to idealne połączenie sportowych osiągów typowego Ferrari berlinetta z doskonałym komfortem dla czterech pasażerów. Model ten zastępuje bardzo udane Ferrari 456M, a jego zwycięska kombinacja pochodzi z przestronnych wnętrz, które zyskały na wymiarach, redukcji wagi o 60 kg oraz z szeregu bezkompromisowych rozwiązań designerskich.
W nowym modelu po raz pierwszy zastosowano całkowicie aluminiową konstrukcję ramy i nadwozia, wyprodukowaną przez Ferrari w zakładzie Scaglietti zajmującym się technologiami lekkich stopów. Efektem tego jest ogromny wzrost sztywności strukturalnej o 60% (współczynnik sztywności do wagi). Nowoczesna aluminiowa konstrukcja Ferrari 612 Scaglietti przekłada się także na lepszy komfort i prowadzenie, a także zapewnia maksymalną ochronę pasażerów w przypadku kolizji.
Silnik umieszczony w układzie środkowo-przednim, za osią przednią, z przekładnią i dyferencjałem w jednym bloku z tyłu, pozwala na umieszczenie środka ciężkości jak najniżej i najdalej do tyłu. Zmiana ta znacząco poprawia dynamikę pojazdu w zakresie osiągów (0-100 km/h w 4,2 sekundy), stabilności oraz efektywności hamowania, a także sprawia, że auto prowadzi się znacznie zwrotniej. Doskonałe rozmieszczenie masy (46% przód, 54% tył) wzmacnia układ zawieszenia ukierunkowany na osiągi, z aktywnym tłumieniem oraz specjalnym systemem kontroli stabilności i trakcji CST, który po raz pierwszy zastosowano w Ferrari.
Silnik V12 o kącie rozwarcia 65° i pojemności 5748 cm³, zaokrąglający się do liczby 6 (w litrach) w oznaczeniu modelu 612. V12 to szczytowe osiągnięcie w projektowaniu silników Ferrari, w szczególności dzięki poprawionym właściwościom dynamicznym kolektorów ssących i wydechowych, generującym oszałamiające 540 KM przy 7250 obr/min. Sześciobiegowa mechaniczna skrzynia biegów dostępna jest zarówno w wersji manualnej, jak i z nowej generacji elektro-hydraulicznym układem, znanym jako F1A, zaprojektowanym z myślą o szybkim ręcznym przełączaniu biegów oraz wygodnym automatycznym użytkowaniu.
Zaprojektowane przez Pininfarinę, Ferrari 612 Scaglietti ucieleśnia dynamikę i elegancję, posiada charakterystyczne wyprofilowane boki, które przypominają słynną 375 MM nadwoziową przez toruński zakład dla Rosseliniego, wykorzystywaną przez Ingrid Bergman. Jej sportowy charakter łączy się z wyjątkowym komfortem i przestronnością wnętrza, od łatwego dostępu dla wszystkich czterech pasażerów i zauważalnej przestrzeni na nogi (zwiększonej o 139 mm w porównaniu do 456M), po doskonały układ tylnych siedzeń z dodatkową przestrzenią na głowę. Ostatecznie ogólna przestronność Ferrari 612 Scaglietti uzupełniona jest bagażnikiem o pojemności 240 litrów – o 25% większym niż w Ferrari 456M – który pomieści zestaw bagażu Ferrari dla pięciu osób lub dwie torby golfowe.
Poziom komfortu onboard jest uzupełniony o nowoczesne funkcje ergonomiczne: zestaw wskaźników i elementy sterujące na kierownicy zaprojektowane z myślą o maksymalnej kontroli kierowcy, podwójna strefa klimatyzacji oraz system audio Hi-End Bose, stworzony specjalnie dla zaawansowanego wnętrza aluminiowego i skórzanego Ferrari 612 Scaglietti, które można w pełni spersonalizować na życzenie.
Pracując w Modenie na początku wielkiej przygody Enzo Ferrari, Sergio Scaglietti nadawał kształt niektórym z najpiękniejszych samochodów, jakie kiedykolwiek powstały w Maranello. Scaglietti nie polegał na ołówku i papierze, aby tworzyć swoje wspaniałe projekty: pracował jak rzeźbiarz, formując ich kształty z aluminium. A teraz Luca di Montezemolo poświęcił skromne, ale historycznie ważne całkowicie aluminiowe Ferrari 612 Scaglietti pamięci tego wielkiego projektanta.
Specyfikacje techniczne Ferrari 612 Scaglietti