Większość Ferrari w historii miała swój unikalny urok i były istotne dla swoich czasów, ale gdy wprowadzono model flagowy, był to oszałamiający wygląd, taki jak 812 Superfast z 2017 roku.
Ferrari zawsze było symbolem mocy, wydajności, piękna i prędkości, a model 812 łączył w sobie wszystkie te cechy. Miał swoją premierę na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2017 roku i był najszybszym, najszybszym i najpotężniejszym autem w 70-letniej historii Ferrari. Nie trzeba dodawać, że był wyposażony w technologie inspirowane wyścigami.
Linie modelu 812 zaprojektował Ferrari Styling Center pod kierownictwem Flavio Manzoniego. Z przodu, zespół projektowy wkomponował wloty powietrza obok lamp LED, a kształty w literę V na masce kierowały powietrze wokół kabiny. Po bokach, powietrze wydostawało się przez wentylacje za przednimi kołami, przepływając w kierunku tyłu nad rzeźbionymi panelami drzwi, kierowane nad tylnymi barkami. Manzoni inspirował się przeszłymi, wspaniałymi modelami, takimi jak 1969 365 GTB, przy projektowaniu wysokiego ogona z tyłu. Z tyłu, cztery okrągłe lampy tylne stały się już tradycyjne dla włoskiej marki.
Wnętrze auta wyposażono w parę sportowych foteli kubełkowych z wysokimi bocznymi podparciami. Deska rozdzielcza była zaokrąglona i minimalistyczna, bez dużych systemów infotainment. Tak jak w F12 TDF, z przodu pasażera znajdował się mały ekran wyświetlający informacje o systemie audio. Zestaw wskaźników zawierał duży, centralny obrotomierz z żółtą tarczą i czerwoną igłą oraz dwa boczne ekrany TFT do innych danych z komputera pokładowego.
Pod maską Ferrari zainstalowało silnik V12 z naturalnym zassaniem, który dostarczał 800 KM przy 8.500 obr./min. Był połączony z siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów (dual-clutch).
Ferrari wybrało Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie 2017 jako miejsce światowej premiery nowej berlinetty z silnikiem V12, Ferrari 812 Superfast, najsilniejszego i najszybszego Ferrari w historii marki.
Nowy model nie tylko wprowadza wiele innowacyjnych rozwiązań, ale jest także szczególnie istotny, ponieważ seria V12 oznaczała oficjalny początek wspaniałej historii Prancing Horse w 1947 roku, co w tym roku świętuje 70-lecie.
Ferrari 812 Superfast zatem otwiera nową erę w historii silników V12 Ferrari, opierając się na niezastąpionych dziedzictwach modeli F12berlinetta i F12tdf. Jest skierowane do klientów, którzy żądają najsilniejszego i najbardziej ekskluzywnego Ferrari w ofercie: nieustępliwego samochodu sportowego, który oferuje emocjonującą jazdę zarówno na drogach, jak i torach, a jednocześnie jest na tyle komfortowy, by właściciele mogli cieszyć się nim jako całościowym doświadczeniem.
Silnik
Napędzany nowym silnikiem V12 o pojemności 6,5 litra, generującym 800 cv, Ferrari 812 Superfast staje się nowym punktem odniesienia w segmencie sportowych samochodów z przednim silnikiem, osiągając maksymalną moc 8,500 obr./min, co przekłada się na specyficzną moc 123 cv/l. Wartości, których żaden inny produkowany samochód z przednim silnikiem nigdy wcześniej nie osiągnął, zapewniają rodzaj ekscytującej wydajności na wysokich obrotach, będącej wyłączną cechą szlachetnego dziedzictwa V12 Ferrari.
Moc silnika podkreślana jest pełnym, bogatym dźwiękiem wydechu, który wykorzystuje akustyczną moc dostarczaną przez zwiększoną pojemność.
Maksymalny moment obrotowy wynosi 718 Nm przy 7,000 obr./min, a znaczne 80% tej wartości jest dostępne już przy 3,500 obr./min, co poprawia zarówno łatwość jazdy, jak i przyspieszenie nawet przy niskich obrotach.
Te osiągi częściowo uzyskano dzięki zastosowaniu po raz pierwszy w silniku wysokowydajnym systemu bezpośredniego wtrysku o ciśnieniu 350 bar, w połączeniu z traktami dolotowymi o zmiennej geometrii, koncepcyjnie pochodzącymi z silników F1 z naturalnym ssaniem.
Dwusprzęgłowa skrzynia biegów Ferrari 812 Superfast ma specyficzne przełożenia, które w połączeniu z krótszymi czasami zmiany biegów poprawiają reakcję na gaz jeszcze bardziej.
Dynamika pojazdu
Ferrari 812 Superfast wyposażone jest w nowoczesne systemy sterowania i komponenty, co przekłada się na niespotykaną przyczepność i prowadzenie. Jest pierwszym Ferrari z EPS (elektrycznym wspomaganiem kierownicy), które, zgodnie z bezkompromisowym podejściem inżynieryjnym Ferrari, w pełni wykorzystuje potencjał wydajności pojazdu, a dzięki całkowitej integracji ze wszystkimi elektronicznymi systemami kontroli dynamiki pojazdu – w tym najnowszą wersją 5.0 opatentowanego przez Ferrari systemu Side Slip Control (SSC) – sprawia, że jego potężna moc staje się łatwiejsza w obsłudze i jeszcze bardziej ekscytująca do wykorzystania.
W systemie kontroli pojazdu po raz pierwszy zastosowano także system Virtual Short Wheelbase 2.0 (PCV), który, opierając się na doświadczeniach zdobytych z modelem F12tdf, wprowadza dalszą ewolucję oprogramowania, poprawiając zwinność prowadzenia i jeszcze bardziej skracając czas reakcji pojazdu.
Styl i aerodynamika
Zaprojektowane w Centrum Stylizacji Ferrari, nowe 812 Superfast redefiniuje formalny język przednich silników V12 Ferrari, podkreślając wyjątkową wydajność samochodu za pomocą bardzo sportowych linii i proporcji.
Z profilu, Ferrari 812 Superfast ma smukłą sylwetkę typu fastback: design w dwóch częściach z wysokim tyłem przypominającym wspaniałe 365 GTB4 z 1969 roku. Design boków optycznie skraca tył i charakteryzuje się imponującymi bąbelkami nadkoli, które nadają 812 Superfast moc i agresję, jakiej wymaga jego potężny V12. Pełne reflektory LED, zintegrowane w projekt z rzeźbionymi wlotami powietrza na masce, podkreślają również tę przednią siłę, integrując się i owinięte wokół nadkola.
Z tyłu cztery okrągłe światła tylne, inspirowane tradycją Ferrari, podkreślają design oparty na poziomych liniach i nadają Ferrari 812 Superfast szeroką, imponującą postawę, optycznie obniżając zarówno spojler, jak i kabinę.
Jak w każdym Ferrari, styl i funkcja aerodynamiczna są płynnie zintegrowane, aby produkować innowacyjne rozwiązania i formy. Dwa przykłady to wielofunkcyjny przedni sekcja, która zawiera szereg rozwiązań aerodynamicznych, w tym aktywne klapy z przodu podwozia, oraz tylny bok z niespotykanym dotąd obejściem aerodynamicznym w celu zwiększenia siły docisku.
Samochód jest wprowadzany na rynek w nowym, specjalnym kolorze, Rosso Settanta, z okazji 70-lecia firmy.
Wnętrze
Wnętrze Ferrari 812 Superfast zostało nowocześnie przemyślane w zgodzie z bardziej ekstremalnym wyglądem zewnętrznym, zachowując przy tym wyjątkowy komfort i przestronność, które zawsze oferowały berlinetty V12 z przednim silnikiem Ferrari.
Kabina nabrała sportowego, bardziej radykalnego wyglądu, z głównymi elementami wydającymi się unosić, co tworzy efekt zarówno wyścigowej chęci, jak i smukłej elegancji. Pozioma deska rozdzielcza stylowo otacza centralne wloty powietrza, co nadaje jej wyrafinowany, rzeźbiarski wygląd.