FERRARI Enzo 2002-2004

Aby kupić Ferrari Enzo, trzeba otrzymać zaproszenie do jego nabycia. Był to najbardziej ekskluzywny samochód, jaki kiedykolwiek zbudował włoski producent supersamochodów. Tylko jeden egzemplarz był dostępny na sprzedaż, a został wystawiony na aukcję charytatywną.

Ferrari zaprezentowało Enzo na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2002 roku. Był to hołd złożony założycielowi firmy, Enzo Ferrariemu. Choć firma twierdziła, że nie jest to samochód wyścigowy do użytku drogowego, w rzeczywistości był to wyścigowy samochód F1 przystosowany do jazdy po drogach. Z systemem zawieszenia wewnętrznego, skrzynią biegów z F1 oraz pakietem aerodynamicznym, który generował 7602 Nm (1709 lb-ft) docisku przy prędkości 300 kph (186 mph), był szybszy niż jakikolwiek samochód wyścigowy stworzony do jazdy po drogach.

Design był dyktowany przez aerodynamikę. Ostry przód z bocznymi wlotami powietrza, ogromne wloty powietrza do silnika i kokpit w stylu myśliwca zostały zaprojektowane przez Kena Okuyamę, szefa działu projektowania Pininfariny. Ostatnim szlifem mistrza były cztery okrągłe tylne światła, które wyglądały, jakby zostały przeniesione z starego Ferrari zaprojektowanego przez samego Enzo.

Wnętrze samochodu ograniczało się do niezbędnych elementów. Kierownica z dużą ilością przycisków do konfiguracji auta, dwa fotele z włókna węglowego pokryte Alcantarą, odsłonięta deska rozdzielcza z włókna węglowego i kilka elementów aluminiowych pozostawionych celowo odkrytych. Ferrari Enzo nie miało nawet dywaników podłogowych.

Silnik to 6.0-litrowy silnik V12 o mocy 660 KM. Był naturalnie ssący i zainstalowany w środkowej części pojazdu, z przekładnią umieszczoną z tyłu i zawieszeniem połączonym z przekładnią. Był taki sam jak w Ferrari F50 lub w jakimkolwiek wyścigowym Ferrari F1 z ostatnich 30 lat. Sprzedano tylko 399 egzemplarzy wybranym klientom, a jeden został sprzedany na aukcji Sotheby’s za 1,1 miliona USD.

Ferrari regularnie produkuje model, który stanowi syntezę jego wiedzy technologicznej i doświadczenia sportowego. Ferrari 250 LM był pierwszym tego rodzaju modelem w 1963 roku. Został zaprojektowany przez założyciela specjalnie z myślą o kierowcy-właścicielu i celowo stworzony do wyścigów. Ferrari GTO (1984), Ferrari F40 (1987) oraz z okazji pięćdziesięciolecia Ferrari, Ferrari F50 (1995) były znaczącymi kamieniami milowymi w tej podróży. Każdy z tych limitowanych edycji samochodów miał konkretny przekaz technologiczny, który wzbogacał osiągi modelu. W 2002 roku Luca di Montezemolo zaprezentował Ferrari Enzo, które połączyło cztery kolejne lata dominacji w Mistrzostwach Świata Konstruktorów z technicznym wkładem i wyczuciem precyzji mistrza świata Michaela Schumachera.

„Ferrari Enzo to historyczny samochód dla Ferrari z wielu różnych powodów. Dlatego musieliśmy wybrać nazwę o silnym znaczeniu symbolicznym, a była to nazwa założyciela firmy,” powiedział Montezemolo. „Z skrzynią biegów F1, silnikiem V12 o pojemności 5998 cm³, materiałami węglowymi oraz kompozytowymi, Ferrari Enzo, z którego powstanie 399 egzemplarzy, jest doskonałą syntezą czterech kolejnych mistrzostw Formuły 1 w ostatnich czterech latach. To dlatego, że to właśnie tor wyścigowy był źródłem najwyższego poziomu technologii, która charakteryzuje unikalny samochód, absolutnie innowacyjny i stanowiący kwintesencję przeszłości i teraźniejszości Ferrari, a także patrzący w przyszłość Ferrari.

Korzystając z tej bogatej wiedzy, celem było opracowanie samochodu jako zintegrowanego systemu, mającego na celu osiągnięcie ekstremalnych osiągów. Systemu, w którym można nawet poprawić granice wydajności kierowcy poprzez interfejs człowiek-maszyna znany z Formuły 1. Nowe Ferrari Enzo wymagało specjalnej i dogłębnej współpracy technicznej z Brembo, Bridgestone, Magneti Marelli oraz OMR.

Brembo przez wiele lat nieustannie rozwijało swoje systemy hamulcowe dla Ferrari. Możliwości produkcyjne i projektowe Brembo udowadniają tarcze Brembo CCM wykonane z kompozytowego materiału ceramicznego, które są używane w nowym Ferrari Enzo. Są wyjątkowo lekkie (o 30% lżejsze od podobnych jednostek żeliwnych), zapewniają doskonałą efektywność hamowania w każdych warunkach i praktycznie się nie zużywają.

Korporacja Bridgestone jest cenionym dostawcą Ferrari, oferującym wiedzę sportową i techniczną dla swoich opon F1. Dla nowego Ferrari Enzo, Bridgestone specjalnie opracował oponę Potenza RE050 Scuderia. To opona o wysokich osiągach, zdolna do osiągania prędkości przekraczającej 350 km/h (218 mph), przy zachowaniu ograniczeń trakcyjnych i wcześniej nieznanej precyzji prowadzenia.

Magneti Marelli jest liderem w produkcji zautomatyzowanych systemów skrzyń biegów. Udana współpraca w Formule 1 została wzmocniona partnerstwem, nawiązanym w połowie lat dziewięćdziesiątych, w celu opracowania elektro-hydraulicznej zmiany biegów w Ferrari F355 Berlinetta F1. Koncepcja zmiany biegów F1 dziś obejmuje wszystkie nowe modele Ferrari i Maserati. Opracowanie zmiany biegów F1 dla Ferrari Enzo stanowiło fascynujące wyzwanie, ze względu na bliskość do nieustannego wyzwania, przed jakim stoi jednosedan F1.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.