Zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Genewie, model F12 Berlinetta był następcą Ferrari 599. W porównaniu do swojego poprzednika, F12 był krótszy, większy, szybszy i lżejszy o 70 kg, co uczyniło go najszybszym Ferrari, jakie kiedykolwiek powstało do tego czasu.
Samochód był wyposażony w silnik V12 o pojemności 6,3 litra, rozwijający moc 730 KM, czyli więcej niż Lamborghini Aventador. Nie chodziło tylko o moc silnika, ponieważ nawet maska została zaprojektowana w taki sposób, aby działała jak przedni skrzydło i kierowała strumień powietrza. F12 ważył około 1,500 kg, co było zbliżone do wagi średniej wielkości sedana.
F12 miał ramę przestrzenną, starannie opracowaną aerodynamikę, hamulce w technologii węglowo-ceramicznej z aktywnym chłodzeniem oraz zawieszenie typu podwójne wahacze.
Niektórzy mogą stwierdzić, że wykończenie wnętrza nie spełniało ich oczekiwań, chociaż F12 miał luksusową kabinę, to jednak wyglądała bardziej jak w tańszych modelach Ferrari.
Dwumiejscowy samochód został zaprojektowany z myślą o codziennym użytkowaniu przez osoby pragnące mieć mocny, a jednocześnie komfortowy pojazd. Co zaskakujące, oferował więcej niż wystarczającą przestrzeń bagażową, nawet do 500L, jeśli zdejmowało się półkę między bagażnikiem a siedzeniami.
Jak się można było spodziewać, zużycie paliwa było wysokie, ponieważ prawdopodobnie żaden kierowca nie był w stanie osiągnąć oficjalnej średniej wynoszącej 18.8 mpg. F12 Berlinetta osiągał 100 km/h w zaledwie 3,1 sekundy.
Ferrari F12berlinetta wprowadza nową generację 12-cylindrowych Ferrari, oferując niespotykaną wydajność dzięki wyjątkowemu silnikowi, bezprecedensowe prowadzenie oraz innowacyjny design i aerodynamikę.
Każdorazowe zaprezentowanie przez Ferrari nowego sportowego samochodu z 12 cylindrami od 1947 roku to wydarzenie magiczne. Może to mieć związek z tym, że nasze pierwsze auto, model 125 S, miało 12 cylindrów, albo dlatego, że purystyści uważają ten rozmiar silnika za najlepszy. Tak czy inaczej, za każdym razem, gdy prezentowany jest samochód z logo Prancing Horse, oznacza to początek nowej ery. W Maranello powstało wiele modeli z 12 cylindrami, które przeszły do historii motoryzacji dzięki swoim osiągom i technologicznym innowacjom. Na przykład model 375 America z 1953 roku miał silnik bezpośrednio powiązany z ówczesnym bolidem F1, a 250 GTO z lat 60. był doskonałym połączeniem stylu i wydajności. Warto wspomnieć także o modelu 365 GTB4 z 1969 roku, znanym po prostu jako Daytona, który dzięki doskonałemu zrównoważeniu architektury dostarczał unikalnych wrażeń z jazdy. Wszystkie te silniki i samochody są teraz pożądane przez kolekcjonerów na całym świecie, a każdy z nich oznaczał znaczący postęp w swojej generacji. Ta historia trwa także dzisiaj dzięki Ferrari F12berlinetta, które nie jest tylko naszym najnowszym modelem z 12 cylindrami, ale pierwszym z zupełnie nowej generacji tego typu samochodów. W rzeczywistości jest to najszybsze Ferrari, jakie kiedykolwiek zbudowano, a jednocześnie łączy ekstremalną wydajność z ponadprzeciętną efektywnością, osiągając poziomy zużycia paliwa i emisji o 30% niższe niż w poprzedniej generacji. Wyzwaniem dla naszych inżynierów i techników było stworzenie samochodu z silnikiem z przodu, który mógłby oferować tę samą przyjemność z jazdy i zaangażowanie przy niższych prędkościach. Było to trudne zadanie, ponieważ wymagało poprawienia projektu modelu 599 GTB Fiorano, uznawanego za najpiękniejsze Ferrari w historii. Niemniej jednak ich zaangażowanie i determinacja zaowocowały stworzeniem samochodu z nowym silnikiem V12 o mocy 740 KM, który generuje moment obrotowy wynoszący 690 Nm.
Silnik i miejsce kierowcy zostały obniżone, rozstaw osi jest krótszy, a nowy układ zawieszenia i skrzyni biegów pomogły skompaktować tył pojazdu. Efektem jest bardziej zwinny samochód niż 599 GTB Fiorano, który ma idealny rozkład masy wynoszący 54% na tylną oś oraz niższy, przesunięty do tyłu środek ciężkości. Dzięki tym wszystkim cechom Ferrari F12berlinetta osiąga naprawdę wyjątkowe wyniki: przyspieszenie 0-200 km/h w 8,5 sekundy i czas okrążenia na torze Fiorano wynoszący zaledwie 1’23”. Podwozie i nadwozie Ferrari F12berlinetta są całkowicie nowe i wykorzystują 12 różnych stopów aluminium – niektóre z nich są stosowane po raz pierwszy w branży motoryzacyjnej – oraz szereg nowoczesnych technologii montażu i łączenia. Dzięki temu udało się obniżyć całkowitą wagę samochodu do zaledwie 1,525 kg oraz maksymalizować jego efektywność wydajności, zwiększając sztywność skrętną o 20%. Jak w każdym Ferrari, aerodynamika F12berlinetta została rozwinięta w ścisłej współpracy z jego stylem, co zaowocowało wieloma innowacyjnymi rozwiązaniami. Wśród tych rozwiązań znalazły się Aero Bridge, który po raz pierwszy wykorzystuje maskę samochodu do generowania docisku, oraz system aktywnego chłodzenia hamulców, w którym żaluzje powietrzne na przewodach hamulcowych otwierają się, gdy temperatury robocze hamulców są wystarczająco wysokie. Efektem tych wszystkich innowacji jest to, że Ferrari F12berlinetta jest najbardziej aerodynamicznie efektywnym Ferrari w historii (współczynnik Cx wynosi 1.12 – dwa razy lepiej niż 599 GTB Fiorano) z Cx równym 0.299 i dociskiem wynoszącym 123 kg przy prędkości 200 km/h.
Produkt trwającej współpracy pomiędzy Centrum Stylu Ferrari a Pininfarina, design Ferrari F12berlinetta koncentruje się na doskonale zbalansowanych proporcjach samochodu. Charakteryzuje się nowoczesnym stylem z typowymi dla Ferrari akcentami 12-cylindrowymi. Ubrany w smukłe, agresywnie rzeźbione linie, oferuje doskonały standard przestrzeni i komfortu dla pasażerów, pomimo kompaktowych wymiarów zewnętrznych.
Układ napędowy
Silnik Ferrari F12berlinetta to 6262 cm³ 65° V12 z bezpośrednim wtryskiem o ciśnieniu 200 bar, który osiąga niespotykaną wydajność dla silnika 12-cylindrowego z naturalnym ssaniem. Maksymalna moc wynosi 740 CV przy 8250 obr./min, a jego moc specyficzna wynosi rekordowe 118 CV/l. Reaktywność i mocne przyspieszenie zapewnia maksymalny moment obrotowy wynoszący 690 Nm, z czego 80% jest dostępne już przy 2500 obr./min, a moc jest dostarczana w sposób stały aż do ograniczenia obrotów na poziomie 8700 obr./min. Podobnie jak w silnikach F1, V12 charakteryzuje się bardzo niską bezwładnością, co sprawia, że obroty szybko rosną.
Zaangażowanie w prowadzenie potęgowane jest przez bogaty, pełny dźwięk wydechu typowy dla 12-cylindrowych silników Ferrari. Poziom wydajności Ferrari F12berlinetta daje dobry obraz niesamowitej efektywności silnika, gdzie zużycie paliwa i emisje spadły o 30% dzięki systemowi Stop&Start, „inteligentnej” alternatorze i systemie zapłonu Multispark. Te oraz wiele innych rozwiązań technicznych zredukowały tarcie wewnętrzne, czyniąc F12berlinetta najlepszym w swojej klasie pod względem stosunku mocy do emisji.
Stopień sprężania został również zwiększony do 13.5:1, a nowa jednostka sterująca 3.0 wykorzystuje prądy jonizacji do kontrolowania zapłonu i wykrywania błędów zapłonu. System Multispark generuje trzy iskry o różnych czasach trwania i intensywności w szybkim następowaniu po sobie. Przy niskich prędkościach obrotowych silnika optymalizuje to proces spalania, a tym samym obniża zużycie paliwa. Silnik jest także wyposażony w system Stop&Start oraz „inteligentny” alternator, który ładuje akumulator tylko wtedy, gdy nie ma zapotrzebowania na moc. Skrupulatnie zwracano także uwagę na zmniejszenie tarcia wewnętrznego, ciśnienia w wydechu i obniżenia ciśnienia w kolektorze dolotowym. Blok cylindrów ma cztery pompy odsysające olej, których wirniki mają mniejsze łopatki, co optymalizuje efektywność wydobycia. Smarowanie zapewnione jest przez pompę olejową silnika o zmiennej geometrii. Projekt tłoków obejmuje anodowanie w pierwszej rowkowanej strefie, powłokę PVD (Physical Vapor Deposition) na pierwszym pierścieniu tłokowym oraz powłokę Graphal na powierzchniach tłoków. Wszystko to redukuje tarcie między tłokiem a tuleją cylindrową. Wałki rozrządu zostały poddane super-finiszowi w procesie szlifowania, co zmniejsza chropowatość powierzchni poniżej 0.05 Ra, minimalizując w ten sposób współczynnik tarcia między krzywkami wałka rozrządu a dźwigienkami. Same dźwigienki pokryto powłoką DLC (Diamond Like Carbon), co zmniejsza ich współczynnik tarcia, zwiększając wydajność i redukując zużycie paliwa.
Głowice cylindrów mają różne rodzaje przewodów, nowe kolektory dolotowe oraz nowe komory z rezonatorami. Rezonatory tworzą nadciśnienie w przewodzie dolotowym w momencie otwarcia zaworu dolotowego i tuż przed jego zamknięciem, co zapewnia lepsze napełnienie cylindrów i generuje mocny efekt doładowania, co przyczynia się do zwiększenia osiągów silnika. Cała sekwencja wydechowa została również zoptymalizowana – katalizatory zostały zminiaturyzowane, a przyjęto formowane hydroformowanie kolektory, co zmniejsza ich formę i rozmiar bez uszczerbku na ich wydajności, co prowadzi do poprawy przepuszczalności oraz redukcji ciśnienia w wydechu. Geometria systemu i materiały zostały opracowane z myślą o harmonizacji dźwięków dolotowych i wydechowych, aby podkreślić niezwykle sportowy charakter samochodu. Wszystkie rury łączące kolektor wydechowy 6-w-1 z pojedynczym katalizatorem na bank są tej samej długości, co optymalizuje dźwięk, nadając przewagę pierwszorządowym harmonikom spalania. Charakterystyczny dźwięk silnika jest wyraźnie słyszalny w kabinie w każdych warunkach jazdy.
Skrzynia biegów F1 z siedmioma biegami podnosi zarówno osiągi, jak i komfort jazdy. Wykorzystana technologia opiera się na niezależnym zarządzaniu biegami nieparzystymi i parzystymi, które są wstępnie wybierane za pomocą dwóch różnych wałów wejściowych. Czas zmiany biegów – obliczany jako nakładanie się faz otwarcia i zamknięcia obu sprzęgieł – wynosi więc zero i nie ma przerwy w dostarczaniu momentu obrotowego do kół. Zostały opracowane krótsze przełożenia dla Ferrari F12berlinetta, a 7. bieg to przełożenie bezpośrednie, a nie nadbieg, aby zapewnić, że ogromny potencjał wydajności samochodu może być wykorzystany w każdym biegu. Do skrzyni biegów zintegrowano także elektroniczny dyferencjał E-Diff3, co przyczynia się do zmniejszenia całkowitej wagi samochodu.
Architektura
Ferrari F12berlinetta zapewnia niezwykłe osiągi i przyjemność z jazdy dzięki wysoce rozwiniętej architekturze transaxle, która została stworzona z niezwykle ambitnymi celami na uwadze. Cele te obejmowały zmniejszenie całkowitej wagi, obniżenie i przesunięcie środka ciężkości w tył podwozia oraz zmniejszenie powierzchni czołowej samochodu, jednocześnie zwiększając przestrzeń dla pasażerów i bagażu w porównaniu do poprzedniego coupé z silnikiem V12, aby zapewnić maksymalny komfort podczas dłuższych podróży. Aby osiągnąć te cele, inżynierowie obniżyli silnik, deskę rozdzielczą i siedzenia. Co więcej, tył pojazdu stał się bardziej kompaktowy dzięki przeniesieniu i zmniejszeniu rozmiaru zbiornika paliwa (co jest częściowo możliwe dzięki bardziej efektywnemu silnikowi, który zapewnia ten sam zasięg co wcześniej) oraz nowemu układowi transaxle, który umożliwił tylną wielowahaczową zawieszenie oraz skrzynię biegów F1 z zintegrowanym dyferencjałem elektronicznym. Zamiast tradycyjnego oddzielnego bagażnika, F12berlinetta ma obszerną klapę tylną, która łączy tylne okno, co przyczynia się zarówno do kompaktowości konstrukcji, jak i do przestronności bagażnika oraz łatwego dostępu do niego, zapewniając maksymalną sztywność strukturalną. Ta konstrukcja zapewnia także, że większa część masy samochodu znajduje się wewnątrz krótszego rozstawu osi, co korzystnie wpływa na dynamikę prowadzenia. Ostatecznym wynikiem jest samochód lżejszy o 70 kg, ze środkiem ciężkości obniżonym o 25 mm. Jest także krótszy (-47 mm), niższy (-63 mm) i węższy (-20 mm) w porównaniu do poprzedniego coupé z silnikiem V12. Tylny zwis został znacznie zmniejszony (-82 mm), podczas gdy przedni został wydłużony (+65 mm), aby pomieścić systemy chłodzenia wymagane dla potężnego silnika V12. Rozkład masy jest idealny – 54% na tylnej osi – i nie ma sobie równych wśród konkurencji w tym segmencie.
Podwozie i nadwozie
Podwozie i nadwozie Ferrari F12berlinetta są całkowicie nowe i wykorzystują różne rodzaje materiałów oraz technologii, z których wiele pochodzi z przemysłu lotniczego. Użyto co najmniej 12 różnych stopów, w tym dwóch nowych stopów konstrukcyjnych. Pomogło to utrzymać wagę samochodu na niskim poziomie (50 kg zaoszczędzono tylko na nadwoziu, co odpowiada 90 kg, gdyby poprzednie podwozie zostało przekształcone, aby spełnić przepisy dotyczące bezpieczeństwa) i maksymalizować efektywność jego osiągów (sztywność skrętną zwiększono o 20%). Opór na wypadki (uderzenia boczne i przewrócenie dachu) już teraz spełnia przyszłe wymagania prawne, a podczas etapu projektowania zwrócono szczególną uwagę na poprawę jakości produkcji oraz minimalizację czasu naprawy, a co za tym idzie – kosztów dla klienta.
Aerodynamika
Aerodynamika Ferrari F12berlinetta była rozwijana w ścisłej współpracy z jego stylem, z wykorzystaniem symulacji CFD (computational fluid dynamics) oraz ponad 250 godzin testów w tunelu aerodynamicznym. Oprócz zewnętrznych przepływów powietrza, badania koncentrowały się także na wewnętrznych, z szczególnym uwzględnieniem czynników termicznych (w tym chłodnic, wymienników ciepła i hamulców). Oprócz zwiększenia efektywności hydraulicznej samochodu, badania te doprowadziły także do zmniejszenia objętości dzięki optymalnemu rozmieszczeniu mechanicznych komponentów pojazdu. Efektem jest to, że jest to najbardziej aerodynamicznie efektywne Ferrari w historii, co potwierdza współczynnik 1.12 (dwa razy lepszy niż 599 GTB Fiorano). Docisk zwiększył się o 76% (123 kg przy 200 km/h), podczas gdy opór znacznie się zmniejszył (Cx wynosi zaledwie 0.299).
Aerodynamiczna efektywność Ferrari F12berlinetta generowana jest głównie przez trzy elementy: Aero Bridge, Blown Spoiler oraz aerodynamiczny podbój. Aero Bridge to nowatorskie rozwiązanie, które po raz pierwszy wykorzystuje maskę do generowania docisku. Działa to za pośrednictwem kanału aerodynamicznego po każdej stronie, który przechodzi pod mostkiem w obszarze między nadkolem a dolną częścią słupka A, kierując przepływ powietrza do wlotów na bokach, gdzie wchodzi w interakcję z wirami z nadkoli, co zmniejsza opór. Blown Spoiler wykorzystuje przepływy powietrza w tylnej części samochodu do modyfikowania, poprzez specjalne wloty, pola ciśnienia w nadkolach, co zwiększa ogólną efektywność. Ostatecznie, płaska podłoga samochodu została znacząco udoskonalona, nie najmniej przez fakt, że przedni splitter jest już odseparowany od zderzaka. Generuje on docisk, jednocześnie kierując przepływy powietrza w stronę tylnego wyciągu, poprawiając efektywność. Aerodynamiczne damy i półstożkowe dyfuzory zostały umieszczone przed przednimi kołami, które, poza generowaniem docisku, także pomagają chłodzić hamulce. Tylny dam ma podwójną rolę kierowania przepływem powietrza z dala od koła i generowania wiru, który izoluje podwozie od sił odśrodkowych wywoływanych przez ruch tylnych kół. Obszerny dyfuzor tylni, ma cztery płetwy, z których dwie środkowe mają generatory wirów, co również przyczynia się do znacznego zwiększenia docisku. Kiedy mówimy o integracji dynamiki płynów i zarządzania termicznego, centralny wlot powietrza na masce zwiększa wydajność systemu chłodzenia i jednocześnie zmniejsza wpływ powietrza na przednią szybę przy dużych prędkościach, tworząc poduszkę, która kieruje naturalny przepływ powietrza. Opór też jest zmniejszany przez system aktywnego chłodzenia hamulców ze żaluzjami na przewodach powietrznych hamulców, które otwierają się tylko wtedy, gdy temperatury robocze hamulców są wystarczająco wysokie.
Stylizacja
Stworzony przez Centrum Stylu Ferrari we współpracy z Pininfarina, F12berlinetta doskonale balansuje między maksymalną efektywnością aerodynamiczną a eleganckimi proporcjami typowymi dla samochodów Ferrari z silnikiem z przodu. Projektanci i inżynierowie współpracowali, aby rzeźbić jego powierzchnie w sposób, który płynnie wkomponowuje liczne innowacyjne rozwiązania aerodynamiczne samochodu przy pomocy „odjęcia”, zamiast dodawania różnych dodatków. Efektem tej współpracy jest innowacyjny system przepływów powietrza, który czyni ten samochód absolutnie oryginalnym i unikalnym, prawdziwym połączeniem technologii i estetyki: niezbędnym wymogiem dla wszystkich samochodów Prancing Horse, gdzie forma i funkcja są nierozerwalnie powiązane. Ferrari F12berlinetta ma niskie, smukłe linie coupé z potężnie rzeźbionymi bokami, których kontury zakrzywiają się i obniżają, aby kierować przepływy powietrza z maski. Przód samochodu zdominowany jest przez imponującą kratkę, która wciąga powietrze do komory silnika, aby schłodzić V12. Po obu stronach znajdują się sterowane elektronicznie żaluzje, które pomagają chłodzić hamulce. To oryginalne, aktywne rozwiązanie aerodynamiczne, ponieważ gdy są zamknięte, ograniczają opór, a gdy są otwarte, zapewniają optymalne chłodzenie hamulców. Tył Ferrari F12berlinetta charakteryzuje się nowoczesną, funkcjonalną reinterpretacją ogona Kamma, który bezproblemowo integruje dwa pionowe ogrodzenia dyfuzora tylniego. Powstały oryginalny kształt T zawiera również dwa pełne okrągłe tylne lampy LED oraz wyraźnie inspirowane F1 tylne światło przeciwmgielne.
Dynamika pojazdu i wydajność
Z czasem okrążenia na torze Fiorano wynoszącym zaledwie 1’23”, przyspieszeniem 0-100 km/h w 3.1 sekundy i 0-200 km/h w 8.5 sekundy, Ferrari F12berlinetta jest najszybszym samochodem w historii Ferrari. Poza czystymi osiągami, jest także niezwykle płynna i intuicyjna w prowadzeniu, dzięki unikalnemu prowadzeniu, które inspiruje zaufanie przy każdej prędkości, nie tylko na granicy toru. To osiągnięcie w dużej mierze zawdzięcza pracom rozwojowym nad układem, który znacznie poprawił zwinność i responsywność samochodu, nawet przy niższych prędkościach, co do tej pory było charakterystyczne raczej dla samochodów z silnikiem umieszczonym centralnie. Oprócz tego, wszystkie podsystemy samochodu zostały opracowane i zintegrowane ze sobą w szczególności w celu osiągnięcia tych celów bez kompromisów w zakresie wysokich standardów komfortu pasażerów. W skład tych systemów wchodzą sprężyny i amortyzatory, koła i opony, systemy sterowania obrotami, takie jak E-Diff, kontrola trakcji (F1-Trac), kontrola stabilności (ESC) i pomocnicze systemy hamulcowe, takie jak ABS/EBD, które współpracują, aby w najbardziej inteligentny i efektywny sposób przenosić moment obrotowy, maksymalizując dostępne osiągi.
Nowy system hamulcowy z węglowo-ceramicznymi tarczami (CCM3) korzysta z najnowszych rozwiązań, w tym nowej mieszanki materiału dla tylnych klocków oraz zoptymalizowanego systemu chłodzenia opartego na doświadczeniach Ferrari z F1, w połączeniu z aktywnym chłodzeniem hamulców na przedzie. Połączenie tych ulepszeń eliminuje zjawisko blaknięcia i dostarcza doskonałych odległości hamowania (131 m z prędkości 200 km/h, co stanowi imponujące 7 metrów poprawy w stosunku do 599 GTB Fiorano).
Ferrari F12berlinetta wyposażone jest w tradycyjne zawieszenie podwójne wahaczowe z dolnym wahaczem w przedniej części i wielowahaczowe w tylnej. Posiada także nowe amortyzatory magnetoreologiczne SCM-E, które mają podwójne solenoidy i nową jednostkę sterującą z ulepszonym oprogramowaniem. System korzysta z płynu, którego lepkość zmienia się pod wpływem elektronicznie kontrolowanego pola magnetycznego generowanego w środku amortyzatora. To przekłada się na szybsze czasy reakcji i bardziej precyzyjną kontrolę ugięcia, co poprawia zarówno osiągi, jak i komfort podróży. F12berlinetta osiąga więc lepsze przyspieszenie niż jakiekolwiek inne drogowe Ferrari. Wspaniałe osiągi są wzmacniane przez lepsze hamowanie, szybsze wejścia w zakręty, wyższe prędkości wjazdowe i większe przyspieszenie boczne podczas pokonywania zakrętów. Samochód wymaga mniej ruchu kierownicą podczas pokonywania zakrętów, lepsza trakcyjność podczas przyspieszania po zakrętach oraz znacznie krótsze odległości hamowania.
Kabina i komfort na pokładzie
Kabina Ferrari F12berlinetta jest zaprojektowana w nowoczesnym stylu, który jest dyskretny, ale jednocześnie wyrafinowany. Objętości zostały zminimalizowane, aby zwiększyć sportowość i efektywność. Przestrzeń wnętrza została zoptymalizowana, aby zapewnić jednocześnie sportowe i komfortowe doświadczenie. Idealna równowaga pomiędzy nowoczesnymi technologiami a wyrafinowanym, pięknie wykonanym wykończeniem wnętrza z leżaczkiem Frau odzwierciedla wartości leżące u podstaw DNA Ferrari. Najsilniejszą cechą projektu jest logiczny, ergonomiczny układ różnych funkcji w kabinie: lekka i minimalistyczna architektura obejmuje i podkreśla interfejs człowiek-maszyna, który umieszcza wszystkie główne sterowania na kierownicy, a wszystkie istotne informacje wyświetla w głównym wskaźniku na wprost. Zlikwidowanie dźwigni kierunkowskazów i zgrupowanie wszystkich komend kierowcy na kierownicy podkreśla związek samochodu ze światem wyścigów. Bardziej ergonomiczne łopatki F1 oraz fakt, że kierowca może sięgnąć do każdego pojedynczego sterowania mając ręce trzymane mocno na obręczy kierownicy, zapewniają maksymalne osiągi w każdych warunkach jazdy. Deska rozdzielcza dominuje zaawansowanymi otworami wentylacyjnymi o nowym i innowacyjnym designie. Zainspirowane aeronautyką, są kompaktowe i wykonane z włókna węglowego oraz stopu aluminium. Opcjonalny wyświetlacz jest dostępny dla pasażera i aktywnie angażuje go w całe doświadczenie jazdy. Konsola tunelowa jest zarówno lekka, jak i funkcjonalna. Centralny mostek zawiera przyciski skrzyni biegów F1 i świateł awaryjnych, a także jest jednym z charakterystycznych elementów kabiny. Poniżej znajduje się wyłożona Alcantarą przestrzeń na drobiazgi, a także uchwyt na napoje. Konsola tunelowa kończy się długim regulowanym podłokietnikiem, który jest zawieszony z boku, aby ułatwić dostęp do schowka poniżej, gdzie znajduje się także wygodny port USB. Drzwi Ferrari F12berlinetta mają płynnie dynamiczną linię i po raz kolejny są zaprojektowane w oparciu o logiczny układ ich głównych cech: podłokietnik, uchwyt do drzwi, głośnik, głośnik, poduszka powietrzna i kieszeń ze skóry. Środkowa sekcja wykończenia panelu pozwala na dużą swobodę personalizacji zarówno w zakresie wykończenia, jak i materiałów. Opcje obejmują aluminiowe obramowania zaprojektowane w celu podkreślenia charakterystycznych linii panelu.
Racing manettino Ferrari F12berlinetta kładzie nacisk na sportową jazdę po nawierzchniach o wysokim współczynniku przyczepności, oferując kierowcom dużą swobodę regulacji ustawień elektronicznego systemu kontrolnego. Na desce rozdzielczej, prawy panel satelitarny zawiera przyciski do obsługi odpowiedniego wyświetlacza TFT, który generuje informacje o systemie infotainment. Jest także używany do sterowania nawigacją, stereo z przesyłaniem dźwięku przez Bluetooth, wyborem utworów, artystów, albumów i tytułów piosenek za pomocą komend głosowych. Możliwe jest także użycie smartfona do połączenia z internetem, aby słuchać radia internetowego, podcastów i pobierać aplikacje.
Lewy panel steruje funkcją Vehicle Dynamic Assistance, która oferuje natychmiastową ocenę stanu samochodu i potencjalnych poziomów wydajności na lewym wyświetlaczu. Gdy jest aktywowany w trybach manettino RACE, CT-Off i ESC-Off, czyni jazdę jeszcze bardziej angażującą oraz bezpieczną, informując kierowcę o optymalnych warunkach dla samochodu w każdej chwili. Specjalny algorytm szacuje stan samochodu (temperatury hamulców, opon i silnika) na podstawie różnych parametrów dynamicznych (przyspieszenie boczne, przyspieszenie wzdłużne, prędkość, obroty silnika). Następnie powiadomi kierowcę o powyższych warunkach, używając następujących komunikatów: WARM UP (wymagana dalsza rozgrzewka komponentów); GO (optymalne warunki do maksymalnych osiągów); OVER (przegrzanie, komponenty muszą się schłodzić).
Głównym celem foteli Ferrari F12berlinetta było jak największe zredukowanie ich objętości, aby zapewnić swobodę ruchów pasażerów w kabinie, a jednocześnie zagwarantować, że będą niezwykle wygodne i będą respektować geometrie boczne. Podparcie głowy jest w pełni zintegrowane z oparciem, nadając fotelowi nowoczesny, inspirowany torami wyścigowymi wygląd.
Tył kokpitu zawiera tapicerowaną kanapę z pasekami skórzanymi do zabezpieczania bagażu. Przestrzeń dla pasażerów jest naprawdę obszerna – fotele są wygodne dla osób o wzroście do 1,95 m (6’4″) – podobnie jak bagażnik (320 litrów). Przestrzeń bagażowa może być zwiększona do 500 litrów, obniżając tylną panel, co czyni Ferrari F12berlinetta idealnym do dłuższych podróży w towarzystwie pasażera.
Program personalizacji
Każde Ferrari jest unikalne, nie tylko pod względem osiągów, nowoczesnych technologii oraz zaangażowania i emocji kierowcy, ale także dzięki praktycznie nieograniczonej gamie możliwości personalizacji. Każdy pojazd opuszczający Maranello jest w rzeczywistości dostosowany w większym lub mniejszym stopniu do gustów i potrzeb jego właściciela. Bogaty i różnorodny katalog zawartości Ferrari pozwala klientom personalizować swoje samochody w czterech głównych tematach:
„Eksterior i kolory”: oferuje szeroki wybór sposobów na personalizację zewnętrznej części samochodu, zaczynając od dwóch nowych kolorów lakieru: Rosso Berlinetta i Aluminium, stworzonych specjalnie, aby podkreślić aerodynamiczne formy Ferrari F12berlinetta. Do wyboru dostępne są także 16 standardowych kolorów oraz 10 kolorów historycznych. Sportowe wykończenia różnych detali, takich jak przedni spoiler, pokrywy progowe i lusterka są dostępne, jak również trzy różne kolory obręczy, które mogą być łączone z kolorowymi zaciskami hamulcowymi oraz włókiennicowymi nakładkami;
„Wnętrza i materiały”: pozwala na skonfigurowanie nawet najdrobniejszych detali wnętrza według własnych gustów. Ogromna gama luksusowych skór, również dostępnych w wyrafinowanych kombinacjach dwukolorowych, może być wykorzystana do stworzenia atmosfery, jaką pragniesz w kabinie. Można także wykorzystać materiały techniczne i Alcantarę, aby podkreślić kontrasty. Nawet nici można dostosować pod względem koloru, rodzaju i rozmiaru, aby dodać elegancji. Nasza oferta siedzeń obejmuje trzy natychmiast rozpoznawalne typy tapicerki: tradycję Ferrari reprezentują wersje Daytona i Diamond-Stitched, które flankują nowoczesne, wyrafinowane wzornictwo nowych siedzeń Leaf, które mają charakterystyczny wzór liści;
„Racing i tor”: mają na celu nadanie Ferrari F12berlinetta jeszcze sportowego charakteru, ponieważ jego opcje podkreślają powiązania samochodu ze światem wyścigów poprzez charakterystyczne cechy, takie jak włókno węglowe w spojlerach, wykończenia świateł i osłony progowe oraz nowe odlewane obręcze i sportowe końcówki wydechowe. Ten temat można ciągnąć także wewnątrz kabiny Ferrari F12berlinetta z takimi elementami jak fotele z włókna węglowego, nowe wykończenia deski rozdzielczej z włókna węglowego oraz inny wystrój, a także kierownica z włókna węglowego z diodami LED. Jednak te elementy nie tylko wzmacniają sportowy charakter Ferrari F12berlinetta, ale również zwiększają jego już ekstremalne osiągi, pozwalając na obniżenie masy o ponad 30 kg;
„Wyposażenie i podróż”: zawartość została stworzona, aby uczynić doświadczenie na pokładzie bardziej przyjemnym dla kierowcy i pasażera, dzięki funkcjom takim jak przednie i tylne kamery parkowania, adaptacyjne reflektory i pneumatyczne podnośniki, które zapewniają kierowcy maksymalne wsparcie w każdych warunkach jazdy. JBL Professional opracował także nowy system stereo Ferrari F12berlinetta, który ma technologię Quantum Logic™ i 12 głośników dostarczających łączną moc 1280 W. W połączeniu z nowym rozwiniętym wyświetlaczem emocjonalnym, który teraz zawiera dane nawigacyjne, sprawia, że całe doświadczenie w samochodzie jest jeszcze bardziej unikalne i angażujące dla pasażera.