W 2004 roku Ferrari zaprezentowało swój podstawowy model, F430. Jednak „podstawowy” wcale nie oznaczało wolny. W rzeczywistości był szybszy od potężnego F40 i bez problemu wyprzedzał Gallardo V10.
To były chwalebne czasy Ferrari w Formule 1, z jednym z najwybitniejszych kierowców wszech czasów, Michaelem Schumacherem. Wtedy Ferrari odważyło się przenieść technologię z Formuły 1 do samochodu drogowego. I to nie tylko w postaci nieistotnych części. Obejmuje to E-Dyferencjał oraz zautomatyzowaną skrzynię biegów z pojedynczym sprzęgłem.
Wygląd samochodu opracował Pininfarina. Duże wloty powietrza na przednim zderzaku miały swoje uzasadnienie: miały za zadanie chłodzić hamulce oraz silnik. Silnik znajdował się za kierowcą, a przed tylnymi kołami. Bagażnik był z przodu, ale ledwo mieścił sportową torbę. Ferrari twierdziło, że F430 dzieli część elementów z wcześniejszym modelem 360. Może policzyli nawet żarówki, ponieważ pod względem osiągów i stylu ten samochód był daleko od 360.
Wewnątrz samochodu najbardziej rzucającym się w oczy elementem był kierownica. Podczas gdy w niektórych autach znajdowały się przyciski do regulacji głośności lub telefonu, w F430 znajdował się czerwony przycisk uruchamiania silnika po lewej stronie oraz „Manettino” po prawej. To również było cechą wyścigowego F1. Był to selektor obrotowy, który łączył kontrolę trakcji, kontrolę stabilności oraz sztywność elektronicznego regulatora tłumienia Skyhook w jeden pięciopozycyjny pokrętło.
Standardowa skrzynia biegów to 6-biegowa manualna, a skrzynia w stylu F1 była opcją. Ta skrzynia była w stanie zmieniać biegi w 0,15 sekundy.
Ferrari F430 oznacza nadejście zupełnie nowej generacji berlinett Ferrari z silnikami V8. Każdy cal tego samochodu został zainspirowany badaniami inżynieryjnymi prowadzonymi w wyścigowej dywizji Ferrari Gestione Sportiva F1.
Rezultatem jest wysoce innowacyjny design charakterystyczny dla nowoczesnych technologii, które zostały udoskonalone do użytku w samochodzie drogowym. Najważniejszym z tych elementów jest elektroniczny dyferencjał (E-Diff), pierwotnie opracowany przez Ferrari dla bolidów F1, zaprojektowany w celu maksymalnego wykorzystania momentu obrotowego silnika dla optymalizacji przyczepności oraz umieszczony w pobliżu kierownicy przełącznik komutacyjny (lepiej znany kierowcom Scuderii jako manettino), który bezpośrednio kontroluje zintegrowane systemy zarządzające dynamiką pojazdu.
Lekki, kompaktowy silnik V8 o pojemności 4308 cm3 w Ferrari F430 jest całkowicie nowy. Nie trzeba dodawać, że jego osiągi są wyjątkowe.
Aerodynamika Ferrari F430 jest również bardzo innowacyjna jak na samochód drogowy: jego kształt został dopracowany, aby generować specjalne przepływy powietrza, zwiększające siłę docisku i polepszające chłodzenie.
Styl
Kształt Ferrari F430 zaprojektowany przez Pininfarinę czerpie inspirację z wyjątkowego inżynierii auta. Każdy detal stylizacji podkreśla agresję i osiągi rasowego Ferrari. Nosek F430 charakteryzuje się dwoma charakterystycznymi wlotami powietrza, które kierują powietrze do dużych radiatorów, chłodzących potężny silnik.
Podwozie
Podobnie jak jego poprzednik 360 Modena, F430 ma aluminiowe podwozie. Wybór aluminium oraz zastosowane metody projektowania pozwoliły na uzyskanie znacznej sztywności strukturalnej oraz doskonałej ochrony kierowcy i pasażerów przy jednoczesnej redukcji wagi.
Silnik
Ferrari F430 jest napędzany nowym silnikiem V8 o kącie 90 stopni, który wykorzystuje tradycyjne, bezkompromisowe podejście Ferrari do projektowania, z wałem korbowym o płaskiej płaszczyźnie (180 stopni między wyrzutami).
To całkowicie nowa jednostka, która nie dzieli żadnych komponentów z silnikiem 360 Modena. Pomimo zwiększenia pojemności silnika o 20% (z 3586 cm3 do 4308 cm3), waga silnika wzrosła minimalnie o zaledwie 4 kg, podczas gdy osiągi znacznie się poprawiły. Moment obrotowy wzrósł o 25% (465 Nm przy 5250 rpm), a moc o 23% (490 hp przy 8500 rpm).
E-Diff (Elektroniczny Dyferencjał)
E-Diff lub elektroniczny dyferencjał był wykorzystywany od lat w bolidach F1, aby zapewnić maksymalną przyczepność podczas wyjścia z zakrętów, eliminując poślizg kół. Na drodze jest to niezwykłe udoskonalenie technologiczne, które poprawia trakcję.
E-Diff składa się z trzech głównych podsystemów:
Wysokociśnieniowy system hydrauliczny, współdzielony z przekładnią F1 (jeśli jest obecna)
System kontrolny składający się z zaworu, czujników i jednostki sterującej;
Jednostka mechaniczna umieszczona w lewej stronie przekładni
Przekładnia i Skrzynia Biegów F1
Ferrari F430 cechuje nowa odlewana obudowa skrzyni biegów, która mieści przekładnię w połączeniu z elektronicznym dyferencjałem i końcowym napędem typu stożkowego, a także zbiornikiem oleju silnikowego. 6-biegowa skrzynia biegów zawiera synchronizatory wielokonowe, podczas gdy zarówno 6. bieg, jak i napęd końcowy zostały wydłużone, aby w pełni wykorzystać większą moc i moment obrotowy nowego silnika oraz zapewnić niezawodność.
Manettino i Dynamika Pojazdu
Podobnie jak w Formule 1, kierowca Ferrari F430 może zmieniać różne obszary ustawienia swojego samochodu za pomocą jednego przełącznika umieszczonego na kierownicy.
Manettino, jak to nazywają kierowcy Scuderii Ferrari, to przełącznik komunikacyjny, który został bezpośrednio zaadoptowany z wyścigów i pozwala kierowcy na maksymalną efektywność i szybkość w kontrolowaniu różnych funkcji samochodu. Ten przełącznik szybko i łatwo kontroluje elektronikę zarządzającą osadzeniem zawieszenia oraz systemami stabilizacji i kontroli trakcji CST, E-Diff i szybkości zmiany biegów w skrzyni F1, a także integrację między każdą z tych indywidualnych funkcji. Ustawienia dostępne dla kierowcy zostały skoncentrowane w pięciu różnych strategiach. Te, w kolejności rosnącej według poziomu osiągów, to:
ICE: osiągi są znacznie ograniczone (maksymalne działanie systemu stabilizacji i kontroli trakcji) w celu zapewnienia maksymalnej stabilności – niezbędnej do jazdy w bardzo śliskich warunkach (śnieg lub lód).
NISKIE PRZYCZEPNOŚCI: ta pozycja zapewnia stabilność zarówno na suchych, jak i mokrych nawierzchniach o słabej przyczepności (deszcz), żwirowych drogach lub szczególnie nierównym lub falistym asfalcie. W tej konfiguracji, w przeciwieństwie do ICE, kierowca może nadal korzystać z systemu zmiany biegów F1.
SPORT: to standardowe ustawienie, które zapewnia najlepszy balans między stabilnością a osiągami. Idealne na otwartej drodze, to ustawienie zapewnia optymalne kompromis dla maksymalnych osiągów w bezpieczeństwie. W porównaniu do poprzednich ustawień, SPORT stosuje bardziej sportową konfigurację dla adaptacyjnego zawieszenia, aby maksymalizować osiągi, prowadzenie i stabilność przy dużych prędkościach.
WYŚCIG: to ustawienie należy stosować tylko na torze wyścigowym. Zmiana biegów jest jeszcze szybsza, aby zminimalizować czasy zmiany biegów. Interwencja CST jest zredukowana do minimum (zarządzanie silnikiem zacina silnik tylko wtedy, gdy jest to absolutnie konieczne).
CST aktywuje i dezaktywuje kontrolę stabilności oraz kontroli trakcji. Gdy Manettino jest ustawione na wyłączenie, kierowca ma pełną kontrolę nad reakcjami samochodu. Jedynymi pomocami dla kierowcy, które pozostają aktywne, są te, których nie można wyłączyć, takie jak ABS i EBD (elektroniczna dystrybucja hamulców).
Aerodynamika
Tradycyjnie Ferrari otacza swój pakiet mechaniczny kształtami, które są dyktowane potrzebą maksymalnej efektywności aerodynamicznej. W przypadku Ferrari F430 zasada ta została rozwinięta do ekstremum, stosując ten sam sposób inżynieryjny w modelach rozwoju komputerowego i testach w tunelu aerodynamicznym, jak w zespole F1.
Udoskonalenie aerodynamiki Ferrari F430 przyniosło 50% wzrost siły docisku w porównaniu do 360 Modena, zwiększając tym samym stabilność przy wysokich prędkościach i aktywnym bezpieczeństwie pojazdu. Przy 200 km/h oznacza to 45 kg większej siły docisku niż 360 Modena, a przy 300 km/h wynosi to 85 kg, co daje łącznie 280 kg.
Spojler na tylnym brzegu pokrywy silnika współpracuje z nowym dyfuzorem między tylnymi kołami. Ten ostatni posiada podobne przegrody (deflektory) do tych stosowanych w bolidach Ferrari i zwiększa prędkość przepływu powietrza pod tyłem samochodu, tworząc obszar depresji, a efekt ground effect, który przyciąga samochód w dół.
Specyfikacje Techniczne Ferrari F430