FERRARI GTC4Lusso T 2016-Present

FERRARI GTC4Lusso T 2016-Present

Przejdź do galerii zdjęćFERRARI GTC4Lusso T 2016-Present

Ferrari straciło cztery cylindry w modelu GTC4Lusso, ale nie straciło swojego uroku podczas budowy wersji GTC4Lusso T, a wręcz zyskało na sportowej responsywności i zwinności.

Design pozostał taki sam jak w wersji V12, GTC4Lusso, z wyglądem shooting-brake i długą maską typową dla Ferrariego z silnikiem z przodu. Opcjonalnie dostępne były 20-calowe felgi z lekkiego stopu.

GTC4Lusso T był wyposażony w ekran dotykowy HD o przekątnej 10,25 cala, procesor o częstotliwości 1,5 GHz oraz responsywną, interaktywną obsługę, o jakiej wiele innych samochodów może tylko pomarzyć. Cieszy również fakt, że Ferrari zaprojektowało kokpit tak, aby otaczał ekran, co sprawia, że jest on w pełni zintegrowany, a nie wystaje dumnie z deski rozdzielczej. Co najważniejsze, pasażer obok kierowcy ma własny wyświetlacz dedykowany systemowi audio. Wyobraź sobie, że kierowca ma osobistego DJ-a w drodze.

Dzięki zainstalowanemu silnikowi V8 o pojemności 3,9 litra oraz zwiększonemu ciężarowi przesuniętemu ku tyłowi (46:54%) oraz przekalibrowanemu systemowi czterech kół skrętnych, pojazd był bardziej responsywny zarówno na wejściu, jak i wyjściu z zakrętów.

Na koniec, aktualizacja technologiczna jest ogromna i zaczyna się od 7-biegowej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem, adaptacyjnych amortyzatorów podwójnych cewek oraz 9. generacji ESP. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, Ferrari GTC4Lusso, był napędzany wyłącznie na tylne koła. Aby przyspieszyć samochód, elektronicznie sterowany dyferencjał tylny został przestrojony na szybszą reakcję. I, co najważniejsze, skrętny układ kierowniczy daje lepszą kontrolę podczas parkowania i na torze.

Kontynuując sukces GTC4Lusso, które podniosło poprzeczkę wydajności dla tradycyjnych czteroosobowych GT Ferrari z silnikiem V12, marka Prancing Horse ogłasza premierę nowego Ferrari GTC4Lusso T, pierwszego czteroosobowego modelu z silnikiem V8. Wprowadzając zupełnie nową koncepcję Grand Touring Ferrari, samochód jest skierowany do kierowców poszukujących sportowego i wszechstronnego auta, idealnego do codziennej jazdy.

Nowe Ferrari GTC4Lusso T jest wyposażone w rozwinięcie 3,9-litrowego silnika V8 turbo, który generuje maksymalnie 610 cv przy 7 500 obr./min, zapewniając potężne przyspieszenie z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 760 Nm dostępny w zakresie od 3 000 do 5 250 obr./min. Pomimo tak imponującej wydajności, dane dotyczące zużycia paliwa GTC4Lusso T gwarantują długi zasięg, idealny do jazdy po mieście lub długich podróży.

Połączenie tego układu napędowego z napędem na tylne koła zaowocowało znaczną oszczędnością wagi. Dodanie czterokołowego sterowania sprawia, że samochód jest bardziej zwrotny i szybciej reaguje. System tylnego sterowania jest zintegrowany z najnowszą ewolucją elektronicznych systemów sterowania zawieszeniem SCM-E, ESP 9.0 oraz trzeciej generacji Side Slip Control (SSC3).

SILNIK

Jak każdy silnik wyprodukowany w Maranello, V8 turbo GTC4Lusso T posiada wszystkie klasyczne cechy jednostki napędowej Ferrari: błyskawiczną reakcję na gaz, oszałamiającą wydajność, ciągłe i mocne przyspieszenie przy wszystkich prędkościach, ekscytujący dźwięk oraz kompaktowe wymiary. Umieszczony nisko w podwoziu, przyczynia się do poprawy dynamiki jazdy.

Silnik V8 w tym samochodzie to najnowsza ewolucja rodziny silnikowej, która zdobyła tytuł Międzynarodowego Silnika Roku 2016. Jednostka o pojemności 3 855 cc jest zarówno kompaktowa, jak i wydajna, rozwijając 610 cv przy 7 500 obr./min, co daje specyficzną moc na poziomie 158 cv/l, najwyższą w swojej kategorii. Reaguje również natychmiast na gaz, dostarczając coraz mocniejsze przyspieszenie (760 Nm maksymalnego momentu obrotowego między 3 000 a 5 250 obr./min) przy jednoczesnej optymalizacji zużycia paliwa.

Tę klasową wydajność osiągnięto dzięki zastosowaniu nowych tłoków i korbowodów wykonanych z aluminium o wysokiej odporności, co maksymalizuje ciśnienie wewnątrz komory spalania, nowych bardziej liniowych przewodów powietrznych w systemie dolotowym, które minimalizują straty, oraz nowego intercoolera zwiększającego chłodzenie powietrza i minimalizującego straty hydrodynamiczne.

Natychmiastowa reakcja na gaz, typowa dla silników V8 Ferrari, jest zapewniona przez wał korbowy w płaskiej płaszczyźnie, kompaktowe turbiny z technologią twin-scroll oraz odlewaną z trzech części kolektor wydechowy i obudowę turbiny, przy czym pierwsza z nich ma rury o jednakowej długości, aby zoptymalizować fale ciśnienia w turbinie.

Doskonała wydajność samochodu w całym zakresie obrotów jest efektem intensywnych badań nad maksymalizacją wydajności spalania. Zastosowane rozwiązania obejmują wysoko-tumble kolektory dolotowe, specjalnie uformowane w celu poprawy dostępu powietrza do komory spalania, system wykrywania jonów z adaptacyjnym zapłonem oraz funkcjonalność multi-zapłonu, które optymalizują spalanie zarówno przy pełnym, jak i częściowym obciążeniu w całym zakresie obrotów silnika. Optymalna sprawność mechaniczna jest zapewniona przez pompę olejową o zmiennej pojemności, która dostarcza olej pod wysokim lub niskim ciśnieniem, redukując zapotrzebowanie na moc hydrauliczną o nawet 30 procent w porównaniu z konwencjonalną pompą, oraz układ rozrządu z rolkowymi zaworami, co redukuje moc pobieraną o 10 procent przy niskich obrotach.

Jedną z najbardziej innowacyjnych cech V8 GTC4Lusso T jest Zarządzanie Zmiennym Doładowaniem, oprogramowanie sterujące, które dostosowuje dostarczanie momentu obrotowego w zależności od wybranego biegu, dostarczając coraz mocniejsze przyspieszenie w miarę wzrostu obrotów, optymalizując jednocześnie zużycie paliwa. I to wszystko bez wpływu na przyjemność z jazdy. W miarę przechodzenia przez biegi (od 3 do 7), ilość momentu obrotowego dostarczanego przez silnik wzrasta aż do 760 Nm na 7. biegu. Dzięki temu Ferrari mogło przyjąć dłuższe przełożenia w wyższych biegach, co korzystnie wpłynęło na zużycie paliwa (zasięg samochodu jest o 30 procent większy niż w modelu z silnikiem V12).

Zgodnie z najlepszymi tradycjami Ferrari, GTC4Lusso T ma swój unikalny i niepowtarzalny dźwięk. Oprócz wału korbowego w płaskiej płaszczyźnie, który synchronizuje zapłon silnika, oraz kolektorów wydechowych o równej długości, które wyrównują dźwięk, linia wydechowa ma teraz nową centralną sekcję i większy tłumik.

DYNAMIKA POJAZDU

Gdy inżynierowie Ferrari zdecydowali się na zastosowanie silnika V8 turbo i napędu na tylne koła w GTC4Lusso T, ich celem było zmodyfikowanie dynamiki pojazdu, aby nadać mu sportowszy charakter zgodnie z właściwościami prowadzenia wyznaczonymi przez wersję V12. Połączenie mniejszej wagi ogólnej pojazdu i zwiększonego rozkładu masy ku tyłowi (46:54%) pozwoliło na wprowadzenie specjalnej konfiguracji dla systemów sterowania 4WS i SCM – E. Te ad hoc systemy kontroli dynamiki pojazdu zapewniają, że GTC4Lusso T wydaje się bardziej zwrotny i ma zmniejszone przechyły. Odczucie wydajności w kierunku podłużnym jest wzmocnione przy niskich prędkościach dzięki Zarządzaniu Zmiennym Doładowaniem.

Podczas dynamicznej jazdy, 4WS (tylne sterowanie) pomaga zapewnić szybszą reakcję na ruchy kierownicy, zarówno przy wchodzeniu, jak i wychodzeniu z zakrętów, dzięki temu, że tylne koła skręcają w tym samym kierunku, co przednie.

System kontrolny Magnaride SCM-E jest taki sam jak w GTC4Lusso i stanowi szczyt osiągnięć w rozwoju algorytmów sterujących. W GTC4Lusso T kontrola nad nadwoziem jest regulowana przez model kontrolny dostosowany do rozkładu masy i charakterystyki zawieszenia nowego samochodu, co optymalizuje kontakt opon w zależności od wrażliwości na częstotliwości pionowe.

Czas reakcji między przednią a tylną osią został skrócony o 6,5 procent, a aktywność kierownicy zmniejszyła się o 2,5 procent. Podobnie jak w GTC4Lusso, tylne sterowanie ułatwia prowadzenie samochodu na granicy, czyniąc go bardziej przewidywalnym i łatwiejszym do kontrolowania.

System Side Slip Control 3.0 (SSC3) komunikuje się ze wszystkimi komponentami GTC4Lusso T oraz systemami kontroli dynamiki pojazdu. Dzięki temu jest w stanie dostosować zachowanie samochodu do różnych warunków dynamicznych i przyczepności. Na podstawie informacji otrzymywanych ze wszystkich czujników nadwozia i oszacowania przyczepności, SSC3 dostarcza w czasie rzeczywistym szacunków poślizgu bocznego do wszystkich systemów pokładowych, co oznacza, że zachowanie samochodu jest bardziej precyzyjnie dostosowane do różnych sytuacji dynamicznych, z jakimi ma do czynienia.

Integracja elektronicznego dyferencjału F1-Trac i E-Diff optymalizuje trakcję i dostarczanie momentu obrotowego do tylnych kół, zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych. System ten sprawia, że samochód jest bardziej prowadzący na nawierzchni o średniej przyczepności.

Pięć pozycji Manettino (Lód, Mokro, Komfort, Sport, ESC OFF) podkreśla potencjał architektury samochodu oraz kontrolnych systemów dynamiki pojazdu, zwłaszcza tylnego sterowania i elektronicznego dyferencjału (E-Diff). Połączony efekt tych dwóch systemów skutkuje efektywnym podziałem momentu obrotowego między tylne koła, kontrolując poślizg na nawierzchniach o różnej przyczepności. Tylne sterowanie sprawia, że wchodzenie w zakręt, jazda w zakręcie i wychodzenie z zakrętów jest łatwiejsze, dzięki czemu kąt skrętu staje się bardziej przewidywalny, a potrzebna w tym zakresie korekta ruchu kierownicy jest szybsza i mniej częsta.

DESIGN

Zaprojektowane przez Centrum Stylizacji Ferrari, GTC4Lusso T zachowuje tę samą innowacyjną koncepcję shooting brake coupé co wersja V12, reinterpretując ten koncept z niezwykle aerodynamiczną, zwężającą się sylwetką, która nadaje mu prawie fastbackowy kształt. Kabina to bezproblemowe połączenie wyrafinowanej elegancji – widocznej w rzemieślniczej jakości prestiżowych skór – oraz nowoczesnego, sportowego charakteru metalowych lub węglowych komponentów, głównie występujących w interfejsach człowiek-maszyna.

Ferrari GTC4Lusso T wyposażone jest w unikalną architekturę Dual Cockpit, zaprojektowaną w celu wzbogacenia wspólnego doświadczenia jazdy zarówno dla kierowcy, jak i pasażera. Zawiera również najnowszą wersję systemu infotainment z imponującym 10,25-calowym ekranem dotykowym HD.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.