FERRARI LaFerrari 2013-2015

FERRARI LaFerrari 2013-2015

Przejdź do galerii zdjęćFERRARI LaFerrari 2013-2015

Pierwszy hybrydowy hiper samochód Ferrari został zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2013 roku, a ograniczona produkcja 499 egzemplarzy Ferrari LaFerrari była wyrazem doskonałości.

Czasami stwierdzenie „przenieśliśmy nasze doświadczenie z torów na ulice” nie jest tylko sloganem mającym na celu sprzedaż większej liczby samochodów. W przypadku włoskiego producenta samochodów Ferrari to była prawda. Doświadczenie zdobyte w zespole Formuły 1 oraz systemy KERS pomogły zespołowi inżynieryjnemu w opracowaniu modelu LaFerrari.

Aerodynamika samochodu została zbadana i zainspirowana samochodami F1. Przedni zderzak posiada dwa duże wloty powietrza, oddzielone w środku pionowym wzmocnieniem. Dwa otwory wentylacyjne na krótkiej przedniej masce odpowiadają za chłodzenie przednich chłodnic. Bardzo krótka kabina pasażerska została wydłużona ku tyłowi w pięknej formie, aby pomieścić komorę silnikową.

Wnętrze wykończono Alcantarą na fotelach i desce rozdzielczej. Fotele były przymocowane do samochodu, a aby dostosować pozycję jazdy, kierownica i pedały przesuwały się do przodu i do tyłu. Taki system przyjęto, aby zamontować fotel niżej i obniżyć dach.

Prawdziwą rewolucją był układ napędowy. W przeciwieństwie do innych hybrydowych supersamochodów czy hiper-samochodów, LaFerrari korzysta z silnika V12 przez cały czas. Silnik elektryczny wspomaga go jedynie przy mocnym przyspieszaniu, jak w samochodach Formuły 1. Magazynuje energię odzyskaną podczas hamowania w małym akumulatorze umieszczonym w środku samochodu na podłodze. Ponieważ LaFerrari nie był hybrydowym hiper samochodem. Był hiper samochodem z prawdziwą technologią wyścigową.

Ferrari LaFerrari

Wreszcie ujawniono LaFerrari. Oczekiwana limitowana seria specjalna od Prancing Horse, zaledwie 499 egzemplarzy, miała swoją światową premierę na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 2013 roku.

„Zdecydowaliśmy się nazwać ten model LaFerrari,” zadeklarował prezydent Ferrari, Luca di Montezemolo, „ponieważ jest to maksymalne wyrażenie tego, co definiuje naszą firmę – doskonałość. Doskonałość w zakresie innowacji technologicznych, wydajności, wizjonerskiego stylistyki oraz czystej przyjemności z jazdy. Skierowane do naszych kolekcjonerów, jest to naprawdę niezwykły samochód, który obejmuje zaawansowane rozwiązania, które w przyszłości znajdą się w innych modelach, i stanowi punkt odniesienia dla całego przemysłu motoryzacyjnego. LaFerrari to najlepsze wyrażenie unikalnej, niezrównanej wiedzy inżynieryjnej i projektowej naszej firmy, w tym tej zdobytej w Formule 1.”

Dla Ferrari rozwój limitowanej serii specjalnej, jak LaFerrari, to okazja do eksperymentowania z wszystkimi rozwiązaniami technologicznymi, które później trafią na samochody produkcyjne. Szczególne znaczenie ma wprowadzenie systemu hybrydowego, który w pełni wykorzystuje know-how Scuderia Ferrari z F1 KERS, co zaowocowało rozwiązaniem, które podkreśla fundamentalne wartości Ferrari – wydajność i emocje z jazdy. Zastosowana technologia hybrydowa, znana jako HY-KERS, to idealne połączenie maksymalnej wydajności i niższych emisji. LaFerrari emituje zaledwie 330 g/km CO2, ale bez korzystania z napędu wyłącznie elektrycznego, co nie odpowiada misji tego modelu. System HY-KERS jest jednak zaprojektowany w taki sposób, aby w przyszłych aplikacjach samochód mógł być napędzany wyłącznie energią elektryczną przez kilka kilometrów, a podczas testów rozwojowych pełnoelektryczna wersja LaFerrari osiągnęła zaledwie 220 g/km emisji CO2 w cyklu mieszanym.

LaFerrari wyposażono w dynamiczne sterowanie, które po raz pierwszy w historii Ferrari zostało zintegrowane z aktywną aerodynamiką i systemem HY-KERS. Dzięki autorskiej logice Ferrari, która zarządza wszystkimi systemami, samochód może osiągać absolutne poziomy wydajności, efektywności aerodynamicznej i prowadzenia bez jakichkolwiek kompromisów w żadnej dziedzinie. Bardzo zaawansowane i bezkompromisowe podejście zastosowano również w projekcie wnętrza, które charakteryzuje się HMI inspirowanym jednoosobowymi bolidami F1.

Architektura

Architektura LaFerrari stanowiła pierwsze wyzwanie dla zespołu Prancing Horse na etapie projektowania. Celem było osiągnięcie idealnego rozkładu masy (59% z tyłu) oraz zwartego rozstawu osi pomimo dodatkowej objętości systemu hybrydowego. Rezultatem jest umiejscowienie wszystkich mas pomiędzy dwoma osiami pojazdu i jak najbliżej podłogi, aby obniżyć środek ciężkości (o 35 milimetrów) i tym samym zapewnić dynamiczne prowadzenie i kompaktowe wymiary.

Układ wnętrza miał znaczący wkład w tym zakresie. Fotel jest stały i dopasowany do kierowcy, podczas gdy zarówno pedały, jak i kierownica są regulowane. Pozycja siedzenia przypomina tę w bolidzie jednoosobowym i została zaprojektowana po konsultacjach z kierowcami Scuderia Ferrari, Fernando Alonso i Felipe Massą, którzy aktywnie uczestniczyli w całym procesie rozwoju.

Podwozie LaFerrari wykonano z czterech różnych rodzajów włókna węglowego, wszystkie ręcznie laminowane i utwardzane w autoklawie w dziale wyścigowym, z zastosowaniem tych samych metod projektowania i produkcji, co w przypadku bolidów Formuły 1. Pomoże to zoptymalizować konstrukcję: różne funkcje (np. fotele i komora akumulatora) zostały zintegrowane z podwoziem, aby poprawić sztywność skrętną (+27%) i sztywność belki (+22%) przy jednoczesnym zmniejszeniu masy.

Układ napędowy

LaFerrari to pierwszy samochód w historii Ferrari, który jest napędzany przez system HY-KERS. Silnik spalinowy to szczyt rozwoju i badań w dziedzinie silników, z 6262 cc V12, który generuje 800 CV i osiąga maksymalne obroty 9250 rpm, co jest rekordem dla silnika tej pojemności. Charakteryzuje się również bardzo wysokim współczynnikiem sprężania 13.5:1 oraz wysoką mocą specyficzną równą 128 CV na litr. Silnik połączony jest z elektrycznym silnikiem o mocy 120 kW (163 CV), co daje łączną moc 963 CV.

Wysokie momenty obrotowe dostępne przy niskich obrotach z elektrycznego silnika pozwoliły inżynierom zoptymalizować wydajność silnika spalinowego przy wyższych obrotach, zapewniając tym samym stałe dostarczanie wyjątkowej mocy w całym zakresie obrotów. Całkowity moment obrotowy przekracza 900 Nm. System hybrydowy składa się z dwóch silników elektrycznych opracowanych we współpracy z Magneti Marelli – jeden napędza koła, a drugi zasilanie dodatkowe – oraz pakietu akumulatorów przymocowanego do podłogi podwozia, składającego się z ogniw montowanych w dziale Scuderia Ferrari, gdzie produkowane są również KERS dla F138. Wiedza Scuderii pozwoliła na znaczne oszczędności w wadze i rozmiarze poszczególnych komponentów, a akumulatory ważą zaledwie 60 kg, zapewniając jednocześnie najwyższą możliwą gęstość energetyczną dla tego rodzaju aplikacji.

Akumulatory są ładowane na różne sposoby: podczas hamowania (nawet mocnego hamowania z aktywnym ABS) i za każdym razem, gdy V12 generuje więcej momentu obrotowego niż wymagane, na przykład podczas pokonywania zakrętów. W tym ostatnim przypadku nadmiar momentu obrotowego zamiast zostać wysłany do kół, jest przekształcany w energię i przechowywany w akumulatorach.

Silnik elektryczny jest połączony z podwójną skrzynią biegów F1, co sprzyja optymalnemu rozkładowi masy, a także zwiększa efektywność energetyczną, ponieważ moment obrotowy jest natychmiast dostępny dla kół, a odwrotnie – z kół do silnika elektrycznego podczas ładowania.

Aerodynamika

Aktywna aerodynamika odgrywa kluczową rolę, ponieważ umożliwia pełną regulację konfiguracji samochodu, aby osiągnąć wyjątkową wydajność LaFerrari.

Celem inżynierów było uzyskanie najwyższego poziomu efektywności aerodynamicznej, jaką kiedykolwiek osiągnięto w samochodzie drogowym, z współczynnikiem wynoszącym niemal 3, dzięki rozwiązaniom technicznym doskonalonym dzięki analizom CFD i precyzyjnie dostosowywanym w tunelu aerodynamicznym F1.

Aby zwiększyć efektywność, LaFerrari ma aktywne urządzenia aerodynamiczne z przodu (dyfuzory i wentyla na podwoziu) oraz z tyłu (dyfuzory i tylni spoiler), które generują docisk w razie potrzeby, nie kompromitując ogólnego współczynnika oporu powietrza samochodu. Te urządzenia uruchamiają się automatycznie na podstawie różnych parametrów wydajności, które są monitorowane w czasie rzeczywistym przez dynamiczne systemy sterowania pojazdem, co gwarantuje idealną konfigurację w zależności od warunków jazdy.

Systemy sterowania

Kolejnym nowatorskim aspektem LaFerrari jest integracja aktywnej aerodynamiki i systemu hybrydowego z innymi systemami sterowania dynamicznego na pokładzie. Oznacza to, że samochód inteligentnie reaguje na polecenia kierowcy, co skutkuje bezproblemowym połączeniem bezprecedensowej wydajności i niezrównanych emocji z jazdy.

Własne algorytmy Ferrari zapewniają optymalną integrację silnika elektrycznego i V12 dla natychmiastowej reakcji. Na przykład w zakręcie HY-KERS utrzymuje wysokie obroty V12, aby zapewnić lepszą przyspieszenie na wyjściu.

System hamulcowy LaFerrari od Brembo jest również zintegrowany z systemem hybrydowym i zawiera kilka nowych funkcji, w tym nowe lekkie zaciski zaprojektowane, aby zapewnić prawidłowe chłodzenie oraz tarcze z materiału węglowo-ceramicznego (CCM) o nowej kompozycji.

Ekstremalne potencjały wydajności samochodu wymagały innej konfiguracji opon, z 265/30 R 19 Pirelli P-Zero z przodu i 345/30 R 20 z tyłu.

Podsumowując, samochód zapewnia maksymalne emocje z jazdy w każdej sytuacji, a poziomy wydajności są na najwyższym poziomie: 0-100 km/h w mniej niż 3 sekundy i 0-200 km/h w mniej niż 7 sekund, czas okrążenia na Fiorano wynoszący poniżej 1’20” – 5 sekund szybciej niż Enzo i ponad 3 sekundy szybciej niż F12berlinetta. LaFerrari jest zatem najszybszym samochodem drogowym w długiej historii Maranello.

Stylizacja Zespół projektowy Ferrari pod kierownictwem Flavio Manzoni opracował stylizację LaFerrari, pracując w bliskiej synergii z inżynierami, aby podkreślić ścisłe powiązanie między formą a funkcją. Efektem jest ekstremalny, innowacyjny design, który zachowuje bliskie związki z tradycją marki. Najbardziej widoczne jest to w profilu bocznym: samochód ma ostre, opadające nos i bardzo niski kapot, co podkreśla muskularne nadkola, co jest wyraźnym odniesieniem do glorii form sportowych prototypów Ferrari z końca lat 60.

Nadwozie LaFerrari zostało poddane rzeźbiarskiemu traktowaniu, silnie wpływającemu na jego uwagę na aerodynamikę inspirowaną F1 oraz ogon, który emanuje bezkompromisową sportowością.

Wewnątrz znajduje się nowo zaprojektowana kierownica z wszystkimi głównymi poleceniami, a łopatki zmiany biegów są teraz dłuższe i bardziej ergonomiczne. Charakterystyczny mostek, na którym skupione są funkcje skrzyni biegów F1, przybrał smukły, zawieszony kształt skrzydła. Całe wnętrze ma zatem silnie torową, minimalistyczną aurę.

SPECYFIKACJE TECHNICZNE

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.