Ferrari Portofino było włoskim odpowiednikiem segmentu GT z otwartym dachem. Zastąpiło wcześniejsze Ferrari California T w segmencie kabrioletów. Portofino zachowało koncepcję chowanego twardego dachu w modelu z 2017 roku, mimo że jest cięższe od tradycyjnych kabrioletów. Główną zaletą jest lepszy kształt, co sprawia, że samochód wygląda świetnie zarówno z otwartym, jak i zamkniętym dachem.
W środku trudno zrozumieć, po co w Portofino zamontowano tylne siedzenia, skoro było tam miejsce tylko dla bardzo małych dzieci. Może to wynika z przepisów podatkowych, które w niektórych krajach są wyższe, jeśli samochód ma tylko dwa fotele.
Deska rozdzielcza miała dwa małe wyświetlacze dostarczające informacji o samochodzie oraz duży obrotomierz pośrodku. Główny panel sterujący znajdował się na kierownicy. Nawet kierunkowskazy były wbudowane w nią, obok przycisku start/stop, przełącznika manettino do trybów jazdy oraz przycisków systemu audio.
Jednak nie ma wątpliwości, że najważniejszą częścią samochodu było to, co kryło się pod maską. Mimo że Portofino było najtańszym Ferrari w czasie premiery, jego osiągi były lepsze niż świeżo 10-letniego Ferrari 456. Silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem oferował 600 KM oraz 760 Nm (560,5 lb-ft) momentu obrotowego. Był połączony z 7-biegową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem. Ostatecznie, Portofino było GT, ale z osiągami superauta.
Ferrari Portofino to nowy model V8 GT, który ma zdominować swój segment dzięki doskonałemu połączeniu sportowości, elegancji i komfortu podróży.
Ferrari wybrało szczególnie sugestywną nazwę dla tego wyjątkowo wszechstronnego kabrioletu, nawiązując do jednego z najpiękniejszych miasteczek we Włoszech. Portofino słynie z urokliwego portu turystycznego i z biegiem lat stało się międzynarodowym synonimem elegancji, sportowości i subtelnego luksusu. Kolor, w jakim zadebiutuje nowy Ferrari, również nosi nazwę tego cudownego miasteczka: Rosso Portofino.
Potrafiący uwolnić potężne 600 cv i przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,5 sekundy, Ferrari Portofino to najpotężniejszy kabriolet, który łączy zalety składany twardego dachu, przestronnym bagażnikiem oraz obszernym wnętrzem, a także dwiema tylnymi siedzeniami odpowiednimi na krótkie wycieczki.
Nowe podwozie Ferrari Portofino charakteryzuje się znaczną oszczędnością masy w porównaniu do modelu California T, który zastępuje. Dzięki szerokiemu zastosowaniu nowoczesnych technologii produkcji, wszystkie komponenty podwozia i nadwozia zostały zaprojektowane na nowo, co pozwoliło na zmniejszenie wagi przy jednoczesnym zwiększeniu sztywności skrętnej.
Silnik
Słynny silnik Ferrari V8 turbo, który był nominowany do tytułu Międzynarodowego Silnika Roku zarówno w 2016, jak i 2017 roku, dostarcza teraz o 40 cv więcej niż jednostka napędowa z modelu California T, dzięki zastosowaniu nowych komponentów i specyficznej kalibracji oprogramowania sterującego silnikiem. Charakterystyczny dźwięk silnika Ferrari V8 został również dodatkowo wzmocniony i można go w pełni docenić, szczególnie podczas jazdy z opuszczonym dachem.
Wszystkie aspekty efektywności silnika o ośmiu cylindrach zostały udoskonalone dzięki zastosowaniu nowych tłoków i korbowodów oraz nowego projektu systemu dolotowego. Geometria całego układu wydechowego również została zrewolucjonizowana. Nowy kolektor wydechowy w formie jednoczęściowego odlewu redukuje straty, co jest kluczowym czynnikiem w zapewnieniu charakterystycznej reakcji na gaz bez turbodziury. Te udoskonalenia, w połączeniu z systemem zarządzania zmiennym doładowaniem, który dostosowuje dostarczanie momentu obrotowego do wybranego biegu, pozwalają Ferrari Portofino osiągnąć jeszcze wyższe poziomy przyspieszenia na wszystkich biegach oraz niższe zużycie paliwa w porównaniu do poprzedniego modelu.
Dynamika pojazdu
Charakterystyka dynamiki pojazdu Ferrari Portofino została całkowicie zrewidowana i korzysta z nowych rozwiązań technologicznych. Po raz pierwszy w tym typie modelu Ferrari zastosowano trzecią generację elektronicznego tylnego dyferencjału (E-Diff3), zintegrowanego z systemem F1-Trac, co poprawia zarówno przyczepność mechaniczną, jak i kontrolę pojazdu na limicie. Ferrari Portofino jest również pierwszym GT w gamie, który jest wyposażony w EPS (elektryczne wspomaganie kierownicy). Dzięki temu inżynierowie mogli zmniejszyć przełożenie kierownicy o siedem procent, co pozwala na jeszcze bardziej responsywne prowadzenie bez uszczerbku dla stabilności, dzięki integracji z E-Diff3. System tłumienia magnetoreologicznego (SCM-E) został udoskonalony dzięki technologii podwójnej cewki, co pomaga zredukować przechyły, jednocześnie poprawiając absorpcję nierówności nawierzchni. Efektem jest jeszcze bardziej dynamiczny i responsywny samochód, który oferuje również lepszy komfort jazdy.
Design i aerodynamika
Ferrari Portofino zaprojektowane przez Ferrari Design Centre to agresywnie stylizowany samochód o konfiguracji fastback z dwoma nadwoziami – bezprecedensowej w kabriolecie z twardym dachem – co dodaje mu smukłości, nadając sportowego charakteru bez naruszania elegancji i dynamiki.
Bliska współpraca między działem aerodynamiki a projektantami Ferrari zapewniła maksymalną efektywność w rozwoju obróbki powierzchni. Zaczynając od przodu, forma dużego otworu chłodnicy, rozciągającego się od krawędzi do krawędzi starannie uformowanego nosa, podkreślona jest przez nowy zestaw reflektorów LED o bardziej poziomej formie. Zewnętrzna krawędź reflektora kryje innowacyjny wlot powietrza, który odprowadza powietrze do przedniego nadkola i wydobywa się wzdłuż boku, aby zredukować opór aerodynamiczny.
Kształt tylnej części podkreśla sportową sylwetkę pojazdu, która została dodatkowo wzmocniona przez umieszczenie świateł tylnych dalej od siebie. To eleganckie rozwiązanie sprytnie ukrywa tylną objętość, w której znajduje się całkowicie nowy składany twardy dach o lżejszej konstrukcji, który może być podnoszony lub opuszczany przy niskich prędkościach.
Komfort na pokładzie
Szczególną uwagę poświęcono również komfortowi na pokładzie, który zapewniają liczne nowe funkcje, w tym system informacyjno-rozrywkowy z 10,2-calowym wyświetlaczem dotykowym, nowy system klimatyzacji, który poprawia komfort pasażerów zarówno z podniesionym, jak i opuszczonym dachem, nowa kierownica, 18-stopniowo elektrycznie regulowane fotele z nowym projektem oparcia, który zwiększa przestrzeń na nogi dla pasażerów tylnych siedzeń oraz wyświetlacz dla pasażera. Wszyscy pasażerowie szczególnie docenią nowy deflektor wiatru, który przy opuszczonym dachu redukuje przepływ powietrza wewnątrz kabiny o 30% i także zmniejsza hałas aerodynamiczny.
Ferrari Portofino zadebiutuje na światowej scenie podczas Targów Samochodowych we Frankfurcie w 2017 roku.