FERRARI Portofino M 2020-Present

FERRARI Portofino M 2020-Present

Przejdź do galerii zdjęćFERRARI Portofino M 2020-Present

Trzy lata po premierze Portofino na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2017 roku, włoski producent samochodów zaprezentował wersję M, mocniejszą wersję otwartego super samochodu.

W oznaczeniu marki włoskiego producenta, M oznaczało „Modificata” (zmodyfikowana), co oznaczało udoskonalenie istniejącego modelu. Ponieważ była to Ferrari, te modyfikacje dotyczyły większej mocy i lepszych osiągów w porównaniu do modelu, z którego się wywodził.

Od zewnątrz, Portofino M miało przeprojektowane przednie i tylne zderzaki. Reszta samochodu była bardzo podobna do standardowego Portofino. Było to zrozumiałe, ponieważ włoski producent był w lockdownie z powodu pandemii COVID-19. Wersja M była pierwszym Ferrari wprowadzeniem wyłącznie online.

Wnętrze Portofino M charakteryzowało się nowym centralnym poziomym elementem aluminiowym, który dzielił panel instrumentów, nawiewy klimatyzacji i wyświetlacz pasażera na oddzielne obszary. Inne funkcje sterujące znajdowały się w dolnej części, z 10,25-calowym ekranem dotykowym na środku konsoli centralnej.

Układ napędowy został znacznie ulepszony. Choć pojemność skokowa i moment obrotowy pozostały bez zmian, moc wzrosła z 600 do 620 KM. Silnik V8 z podwójnym doładowaniem był połączony z nową, 8-biegową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem. Cała moc była przesyłana na tylne koła za pomocą elektronicznie sterowanego mechanizmu różnicowego. Osiągi zostały poprawione w porównaniu do poprzednika. Kolejną nowością było dodanie filtra cząstek stałych (GPF), aby obniżyć emisję i spełnić normy Euro 6d.

 Ferrari Portofino M to ewolucja 2+ GT spidera od Prancing Horse – Ferrari Portofino. W bezprecedensowym kroku w ponad 70-letniej historii marki z Maranello, premiera nowego samochodu odbyła się w całości online. Przygotowania do odsłonięcia obejmowały wysyłkę serii newsletterów do klientów w ostatnich tygodniach, na końcu których uzyskali oni dostęp do platformy zawierającej ekskluzywne filmy ilustrujące koncepcję samochodu, jego przekształcenie oraz główne treści techniczne.

Ferrari Portofino M jest pierwszym Ferrari przedstawionym po tymczasowym zamknięciu firmy z powodu kryzysu Covid-19, co czyni go symbolem podróży odkrywczej. To (re)punkt wyjścia w dążeniu Prancing Horse do innowacji, z pełnym poszanowaniem swojego dziedzictwa, pasji i ciągłej chęci do perfekcji. Wszystkie te wartości są odzwierciedlone w nowym Portofino M. W rzeczywistości 'M’ w jego nazwie oznacza 'Modificata’, co w nomenklaturze Ferrari odnosi się do samochodów, które przeszły ewolucję, znacznie poprawiającą ich osiągi.

Nowa ewolucja Ferrari Portofino nie ma braków w innowacjach technicznych, z najbardziej zauważalną nową jednostką napędową, nowym ośmiobiegowym skrzynią biegów oraz pięciopozycyjnym Manettino, który obejmuje tryb wyścigowy – to absolutna nowość dla spidera GT z Maranello. W konsekwencji tych i wielu innych nowych cech, Portofino M zapewnia niespotykaną kombinację autentycznych osiągów GT, przyjemności z jazdy, zwinności i wyjątkowej wszechstronności w codziennych warunkach jazdy.

Najnowsze dzieło projektowe i inżynieryjne od Prancing Horse to idealna ewolucja Ferrari Portofino. Sportowsze w charakterze niż jego poprzednik, zapewnia także lepszą obsługę, jednocześnie utrzymując, a nawet zwiększając komfort podróży na pokładzie, dzięki nowym opcjonalnym funkcjom, takim jak ADAS i wentylowane oraz podgrzewane fotele. Ferrari Portofino M zachowuje zatem podwójną duszę Ferrari Portofino i jest jedynym samochodem na rynku, który można słusznie opisać jako autentyczne coupé z zamkniętym dachem i prawdziwego spidera, kiedy jest otwarty. Oczywiście zawdzięcza to składanemu twardemu dachowi (RHT), który jest charakterystyczną cechą wszystkich kabrioletów Prancing Horse.

Kompaktowe wymiary Ferrari Portofino M czynią go również idealnym na każdą okazję. W rzeczywistości jego nieporównywalna wszechstronność i komfort podróży sprawiają, że każda podróż staje się odkrywczą wyprawą.

SILNIK

Silnik Ferrari Portofino M o pojemności 3855 cm³ należy do rodziny silników V8 turbo, które czterokrotnie zdobyły tytuł „Międzynarodowego Silnika Roku” (2016-2019). Jednostka napędowa może osiągnąć 620 cv przy 7500 obr./min, o 20 cv więcej niż Ferrari Portofino. Aby osiągnąć te poziomy wydajności, inżynierowie Ferrari użyli nowych profili krzywek, aby zwiększyć skok zaworów i zoptymalizować napełnianie komory spalania.

Do zespołu turbosprężarki dodano także czujnik prędkości, który mierzy obroty turbiny. Pozwoliło to na zwiększenie maksymalnych obrotów turbiny o 5000 obr./min.

W końcu, aby spełnić najsurowsze normy emisji zanieczyszczeń, w systemie wydechowym zastosowano filtr cząstek stałych GPF. Filtr GPF pozwala na spełnienie najsurowszych europejskich norm antyzanieczyszczających (Euro-6D) bez kompromisowania przyjemności z jazdy.

Ten efekt osiągnięto dzięki logice sterowania, która nieprzerwanie regeneruje filtr, ograniczając ilość zgromadzonych cząstek stałych. Osiąga się to dzięki użyciu dwóch dedykowanych czujników na bank cylindrów, aby dokładnie mierzyć różnice ciśnienia w górę i w dół rury GPF.

Ośmiobiegowa skrzynia biegów to całkowicie nowa jednostka w porównaniu do wcześniejszej siedmiobiegowej wersji, oparta na architekturze z podwójnym sprzęgłem w oleju. Różni się od ośmiobiegowej skrzyni w SF90 Stradale dłuższymi przełożeniami i wprowadzeniem mechanicznego biegu wstecznego. Nowy układ i integracja jego komponentów pozwoliły również na optymalizację rozmiarów skrzyni biegów i jej zamontowania w pojeździe.

Jak wszystkie inne turbo samochody w ofercie, zgodnie z koncepcją „braku turbo opóźnienia”, Ferrari Portofino M oferuje błyskawiczną reakcję na pedał gazu w całym zakresie obrotów. Samochód dysponuje systemem Zarządzania Zmiennym Doładowaniem, oprogramowaniem kontrolnym opracowanym przez Ferrari, które dostosowuje dostarczanie momentu obrotowego do wybranego biegu. Efektem jest coraz mocniejsze przyspieszenie w miarę wzrostu obrotów, wraz z optymalizacją zużycia paliwa. W miarę zmiany biegów (od 3. do 8.) ilość momentu obrotowego dostarczanego przez silnik zwiększa się aż do 760 Nm w 7. i 8. biegu.

Z jednej strony, pozwoliło to Ferrari na użycie dłuższych przełożeń w wyższych biegach, co pomaga w utrzymaniu niskiego zużycia paliwa i emisji, z drugiej strony, umożliwiło przyjęcie ostrzejszej krzywej momentu obrotowego w niższych biegach, co daje wrażenie płynnego i mocnego przyspieszenia.

Wprowadzenie ósmego biegu i poprawa efektywności przekładni skutkowały znacznym zmniejszeniem zużycia paliwa w warunkach miejskich i autostradowych oraz zauważalną poprawą wydajności nawet przy sportowym, bardziej intensywnym stylu jazdy.

Nowy moduł sprzęgła jest o 20% mniejszy, ale dostarcza o 35% więcej momentu obrotowego, z maksymalnie 1200 Nm dynamicznego momentu przekazywanego podczas zmiany biegów. Strategia oprogramowania przekładni została również rozwinięta z bardziej wydajnym ECU.

Na koniec, szczególną uwagę zwrócono na strategie zmiany biegów mające na celu poprawę zużycia paliwa i poziomu emisji silnika. Dzięki bardziej wydajnej kontroli momentu obrotowego sprzęgła, samochód jest teraz łatwiejszy w prowadzeniu w miejskich warunkach podczas cykli Start&Stop. To zapewnia płynniejszą jazdę z niskimi prędkościami w ruchu drogowym, a także dostarcza bardziej intuicyjne doświadczenie oraz poprawioną responsywność.

Zgodnie z tradycją, każdy silnik Ferrari ma swoją unikalną ścieżkę dźwiękową, co czyni go wyjątkowym. Ferrari Portofino M nie jest wyjątkiem. Oprócz wału korbowego w układzie płaskim, geometria całej linii wydechowej jest nowa. Dwa tylne tłumiki zostały usunięte (co oprócz poprawy dźwięku znacznie zmniejsza także ciśnienie wylotowe w rurach wydechowych), a zawory bypassowe mają teraz owalny kształt, aby wzmocnić dźwięk wydechu. Obie te rozwiązania znacznie redukują ciśnienie wylotowe i poprawiają jakość dźwięku. Ostatnia zauważalna modyfikacja to kontrola zaworu bypassowego „proporcjonalnego”, która jest ciągła i postępowa w zależności od sytuacji podczas jazdy.

DYNAMIKA POJAZDU

Ferrari Portofino M dysponuje systemem kontroli dynamiki pojazdu znanym jako Side Slip Control (SSC), który zawiera algorytm dostarczający w czasie rzeczywistym oszacowanie kąta poślizgu bocznego do wszystkich różnych systemów kontrolnych na pokładzie. SSC koordynuje wszystkie interwencje związane z dynamiką pojazdu, ponieważ systemy są zintegrowane za pomocą wspólnych danych.

Teraz w szóstej generacji, SSC integruje systemy E-Diff, F1-TCS, SCM-E Frs i kontrolę Ferrari Dynamic Enhancer (FDE). FDE to system kontroli dynamiki bocznej, który używa oprogramowania Ferrari do dostosowywania ciśnienia hydraulicznego hamulców w kaliperach na wszystkich czterech kołach. W Ferrari Portofino M jest dostępny tylko wtedy, gdy Manettino jest w trybie wyścigowym. FDE zaprojektowane jest w celu uczynienia dynamiki bocznej samochodu bardziej przewidywalną zarówno podczas pokonywania zakrętów, jak i ich opuszczania, zapewniając, że kierownica i pedał gazu są bardziej intuicyjne dla kierowcy. Należy jednak zauważyć, że FDE nie jest systemem stabilizacji i wspomaga raczej tradycyjny system VDC oraz system kontroli stabilności (ESC).

Innym godnym uwagi czynnikiem jest bardziej modulowalne ciśnienie na pedale hamulca, które, w połączeniu z redukcją skoku pedału o około 10%, dostarcza bardziej precyzyjnej i błyskawicznej reakcji na sygnały podczas hamowania.

Celem pięciopozycyjnego Manettino, pierwszego w spiderze GT Prancing Horse, jest uczynienie prowadzenia Ferrari Portofino M jeszcze bardziej dostępnym, poprzez rozszerzenie zakresu ustawień, za sprawą wprowadzenia pozycji Wyścig. Wsparcie, jakie daje Ferrari Dynamic Enhancer, koncentruje się na maksymalizacji przyjemności z jazdy.

DESIGN

Harmonijna stylizacja nowego Ferrari Portofino M jest wynikiem globalnego podejścia do projektowania, w którym wszystkie różne elementy traktowane są jako część jednego całości, budując na sukcesie designu Portofino. Dotyczy to zarówno nadwozia, gdzie przód, boki i tył są częścią jednego bezszwowego, rzeźbiarskiego projektu, jak i kabiny, w której ogólny układ objętości i linii jest stylistycznie spójny. To podejście można dostrzec w interakcji między zewnętrzną a wewnętrzną częścią samochodu.

ZEWNĄTRZ

Fakt, że osiągi Ferrari Portofino M są mocniejsze niż Portofino, spowodował, że projektanci Centrum Stylizacji Ferrari dokonali bardzo precyzyjnych, ukierunkowanych korekt, aby podkreślić cechy modelu i uwydatnić jego sportowy charakter.

Okrągłe przednie zderzaki zawierają imponujące, rzeźbiarskie wloty powietrza, nadając agresywny wygląd przodu samochodu. Posiadają także nowy otwór wentylacyjny na wysokości arch, dodany z powodu potrzeby redukcji oporu powietrza samochodu. Część przepływu powietrza z przodu jest kierowana ku nowym wlotom, a następnie przyspieszana podczas wyjścia, zwiększając moc ich wydobycia. Uzyskana poprawa osiągów aerodynamicznych jest podkreślona przez ekspresyjny pasek na przednim zderzaku, który płynnie przechodzi w design boków, dodając wizualnej harmonii do bocznego widoku samochodu. W ten sposób charakterystyczne wcięcie Portofino ma swoje wizualne uzupełnienie na przednim zderzaku Ferrari Portofino M, które zostało wymodelowane w celu podkreślenia dynamicznego profilu auta.

Kratka zawiera nowe aluminiowe listwy z kontrastującymi, wielokątnymi końcówkami, które podkreślają ten szlachetny materiał.

Z tyłu nowy system wydechowy pozwolił na usunięcie zespołu tłumika, co uczyniło tył Ferrari Portofino M bardziej kompaktowym. W rezultacie tylnie zderzaki są teraz bardziej opływowe i rzeźbiarskie. Wizualnie ich formy są również lżejsze, a stylizacja bardziej harmonijna z przednimi zderzakami, tworząc znacznie bardziej spójną estetykę.

Tylny dyfuzor został całkowicie przeprojektowany i jest teraz oddzielony od zderzaków. Dzięki temu klienci mogą go zamówić w włóknie węglowym, co dodatkowo podkreśla sportowy charakter samochodu.

Specjalnie zaprojektowane obręcze kół o diamentowym wykończeniu zostały stworzone dla Ferrari Portofino M. Ich styl odwołuje się do boków samochodu, będąc doskonałym połączeniem elegancji i sportowości. Niezwykle rzeźbiarski design szprych i ich efekt chiaroscuro wizualnie zmniejszają wagę obręczy.

WNĘTRZE

Z opuszczonym dachem Ferrari Portofino M ujawnia swoją stylową duszę GT, a pasażerowie docenią, jak kompaktowy i organiczny jest cały samochód. Rzeczywiście, w rozwoju kabiny występuje wyjątkowa spójność projektowa. Zespół Centrum Stylizacji zaczął od określenia kilku specyficznych wymagań, które są niezbędne do sukcesu projektu, z których najważniejsze to formalna i funkcjonalna spójność między zewnętrzną a wewnętrzną częścią samochodu, redukcja wagi i większa przestrzeń dla pasażerów.

Kształtowanie wnętrza rozpoczęło się od wielopoziomowej struktury deski rozdzielczej, składającej się z górnej części i następnie średniego szczeliny, zaprojektowanej w celu zmniejszenia postrzeganego ciężaru dolnej części.

Uzyskana poprzez odejmowanie, a nie dodawanie objętości, ta podział deski na różne poziomy pozwoliła projektantom zorganizować elementy techniczne i urządzenia w samochodzie w bardzo rozsądny sposób, jednocześnie definiując sygnaturę pełno-szerokiej architektury. Centralna pozioma aluminiowa belka dzieli panel zegarów, wloty klimatyzacyjne i wyświetlacz pasażera na osobne obszary w górnej części. Inne funkcje kontrolne znajdują się w wyciętej części poniżej, z 10,25-calowym ekranem dotykowym na środku. Taki układ sugeruje doskonałą ergonomię i podkreśla jakość wykonania każdego detalu dzięki doskonałemu połączeniu elementów ultra-nowoczesnych i materiałów z ręcznie wykonanymi montażami oraz wykończeniami.

W widoku z góry widać symetryczny układ kokpitu oraz dużą przestrzeń na tylne siedzenia. Z perspektywy konstrukcyjnej wnętrze – a w szczególności architektura deski rozdzielczej – składa się z dwóch powłok zawierających wszystkie komponenty techniczne i mostka, który wizualnie łączy obszar panelu wskaźników z centralnym tunel.

Ten układ ma na celu zaangażowanie pasażera i podkreślony jest w stylizacji paneli drzwi, uchwytów i różnych kontrolerów oraz urządzeń, w tym centralnych i pasażerskich ekranów dotykowych.

Fotele są wynikiem specjalnego projektu badawczego i mają innowacyjną konstrukcję z magnezu. Różne gęstości wkładek i ultra-kompaktowy profil oparcia zwolniły również przestrzeń dla tylnych pasażerów.

Dostępna jest również wentylacja na trzech poziomach dla siedzenia i oparcia oraz bardzo popularny podgrzewacz na szyję do użytku w zimowych miesiącach. Ten ostatni oferuje wybór trzech poziomów ogrzewania, a system nieustannie dostosowuje prędkość przepływu ciepłego powietrza z zagłówka, aby zapewnić proporcjonalność do prędkości samochodu, temperatury otoczenia i pozycji składanego dachu.

SYSTEM INFOTAINMENT I HMI

HMI (Interfejs Człowiek-Maszyna) Ferrari Portofino M koncentruje się na cyfrowym panelu z podwójnymi wyświetlaczami TFT rozmieszczonymi wokół analogowego licznika obrotów w dużym okrągłym, antyodblaskowym obudowie. Usytuowany na dokładnie tej samej osi, co wielofunkcyjna kierownica, ten panel pozwala kierowcy na łatwiejszą i bardziej intuicyjną interakcję, zarówno wizualnie, jak i fizycznie, z samochodem, dostarczając optymalnych informacji zwrotnych podczas jazdy.

Funkcje systemu infotainment są sterowane za pomocą ekranu dotykowego umiejscowionego w centrum deski, w zasięgu zarówno kierowcy, jak i pasażera. Został zaprojektowany tak, aby był jak najszybszy i jak najbardziej dostępny zarówno pod względem użycia, jak i treści, obejmując ekran dotykowy w jakości HD o pełnym zakresie z funkcją Split View, umożliwiającą jednoczesne wyświetlanie różnych typów treści. Dostępne są również Apple Car Play i Android Auto.

Pasażer ma opcjonalny dedykowany wyświetlacz pojemnościowy na desce rozdzielczej. Jest bezpośrednio połączony z głównym ekranem, dostarczając wszystkie informacje dotyczące prędkości samochodu, obrotów i załączonego biegu. Ten 7-calowy kolorowy wyświetlacz w jakości full HD i Full Touch pozwala również pasażerowi na interakcję z systemami pokładowymi samochodu. Może na przykład wybrać muzykę do odsłuchu, przeglądać informacje nawigacyjne lub wybrać nowy punkt zainteresowania (POI), taki jak restauracja, która następnie jest automatycznie integrowana w trasę. W ten sposób pasażer staje się współkierowcą.

Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) dostępne jako opcjonalne dla Ferrari Portofino M to:

Adaptacyjny tempomat z funkcją Stop&Go do jazdy w ruchu drogowym
System Predictive Emergency Brake, który może ostrzec kierowcę o potencjalnych ryzykach kolizji, przygotowując samochód na złagodzenie skutków zderzenia czołowego
Monitorowanie martwego pola, aby ostrzec kierowcę o pojazdach w martwym polu
Ostrzeżenie o opuszczeniu pasa za pomocą akustycznego i/lub wizualnego powiadomienia, że samochód opuścił pas
Automatyczne światła drogowe, które automatycznie włączają i wyłączają światła drogowe podczas jazdy w nocy
Rozpoznawanie znaków drogowych, które nieprzerwanie wyświetla ograniczenia prędkości na danej drodze/u ulicy
Surround View z wyświetlaczem 3D
Ostrzeżenie o ruchu krzyżowym z tyłu, które ostrzega kierowcę o poruszających się przeszkodach ukrytych w martwym polu tylnym podczas cofania.
7 LAT SERWISU

Niezrównane standardy jakości Ferrari i rosnąca uwaga na obsługę klienta są fundamentem rozszerzonego programu serwisowego na siedem lat, oferowanego z Ferrari Portofino M. Dostępny w całej gamie, obejmuje wszystkie regularne przeglądy w pierwszych siedmiu latach życia samochodu. Ten program serwisowy dla Ferrari to ekskluzywna usługa, która pozwala klientom mieć pewność, że ich samochód jest utrzymywany na szczycie osiągów i bezpieczeństwa przez lata. Ta bardzo specjalna usługa jest również dostępna dla właścicieli używanych Ferrari.

Regularne przeglądy (co 20 000 km lub raz w roku bez ograniczeń przebiegu), oryginalne części zamienne oraz staranne kontrole przez pracowników szkolonych bezpośrednio w Centrum Szkoleniowym Ferrari w Maranello, korzystających z najnowocześniejszych narzędzi diagnostycznych, to tylko niektóre zalety Programu Genuine Maintenance. Usługa ta jest dostępna na wszystkich rynkach na całym świecie oraz od wszystkich dealerów w Oficjalnej Sieci Dealerskiej.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.