Oparty na tej samej platformie co Ferrari 430 Spider, model Scuderia 16M był okazją do świętowania szesnastu tytułów mistrza świata w Formule 1.
Włoski producent miał wiele powodów, by cieszyć się ze swojego sukcesu w mistrzostwach Formuły 1. Mimo że zachwycał publiczność swoimi zwycięstwami, jego osiągnięcia były imponujące. Ponadto, dominacja na torze przełożyła się na sprzedaż, nawet w obliczu kryzysu finansowego w 2008 roku. Jednak Ferrari radziło sobie dobrze i sprzedało wszystkie 499 egzemplarzy wybranym klientom, zanim pierwszy pojazd z taśmy produkcyjnej został przekazany.
Dla modelu Spider 16M producent wziął pustą skorupę otwartego F430 i zainstalował w niej wszystkie najlepsze elementy z F430 Scuderia. Z przodu zamontowano nowy zderzak z kanciastymi wlotami powietrza. W przeciwieństwie do innych producentów, którzy stosowali sztuczne wloty, te w 16M były w pełni funkcjonalne. Ferrari oferowało kilka opcji naklejek na pokrywę bagażnika.
Wnętrze pozbawiono wszystkich zbędnych elementów, takich jak radio, klimatyzacja czy wykładziny podłogowe. Ferrari rozważało ich umieszczenie na liście opcji. Sportowe fotele kubełkowe z wysokim wsparciem bocznym obiecywały dobre podparcie w trakcie szybkiego pokonywania zakrętów.
Ferrari przestroiło cały układ napędowy modelu Spider 16M. Zainstalowano zmodyfikowaną wersję silnika 4,3 litra, która generowała moc 510 KM, o dwadzieścia więcej niż standardowy F430 Spider. Producent połączył go z automatyczną skrzynią biegów F1-SuperFast2, opracowaną specjalnie dla wyścigowych bolidów Formuły 1. Dodatkowo, elektronicznie sterowany dyferencjał pomógł w przenoszeniu mocy na drogę.
Ferrari Scuderia Spider 16M
Ferrari Scuderia Spider 16M powstał z myślą o połączeniu doskonałych osiągów z przyjemnością jazdy na świeżym powietrzu. Efektem tego jest najlepiej osiągający model spider w historii Ferrari, samochód, który budzi emocje modelami barchetta, które były gwiazdami wielkich wyścigów wieloetapowych w latach 50. XX wieku. Technologiczne rozwiązania w tym pojeździe w pełni wykorzystują najnowsze innowacje z 430 Scuderia, wywodzące się z Formuły 1, gwarantując niezrównaną zwrotność na drodze. Nazwa modelu jest również związana z Formułą 1: jest to hołd dla 16 tytułów mistrza świata konstruktorów, które zdobyło Ferrari. Scuderia Spider 16M to połączenie osiągów i przyjemności z jazdy, wyprodukowane w specjalnej, limitowanej edycji, dostępnej tylko dla 499 pasjonatów.
OSIĄGI
Ferrari Scuderia Spider 16M oferuje rozwiązania technologiczne, które były już testowane w 430 Scuderia. To ultra-wydajny samochód (0-100 km/h w 3,7 sekundy), zaprojektowany do szybkiej i dynamicznej jazdy, z ustawieniem podkreślającym sportowy styl jazdy oraz zapewniającym pełną radość z jazdy bez dachu, jak w F430 Spider. Na torze Fiorano samochód uzyskał czasy okrążeń niższe niż jakikolwiek inny model spider Ferrari przeznaczony do ruchu drogowego.
WAGA/ MOC
Ferrari Scuderia Spider 16M waży o 80 kg mniej niż F430 Spider (waga na sucho 1340 kg), a wiele szczegółów zostało przeprojektowanych z myślą o tym celu. Najważniejsze zmiany wprowadzone zostały w podwoziu oraz nadwoziu, w dużej mierze wykorzystano lekkie materiały oraz włókno węglowe. Dzięki temu udało się osiągnąć najlepszy w swojej klasie stosunek mocy do wagi wynoszący 5,8 lb/KM.
SILNIK
Silnik Ferrari Scuderia Spider 16M, podobnie jak w 430 Scuderia, jest rozwinięciem 4,3-litrowego V8 z modelu F430. Posiada szereg modyfikacji mających na celu zwiększenie wydajności i podniesienie specyficznej mocy do 118 KM/l, co daje łącznie moc 510 KM, przy jednoczesnym spełnieniu surowych norm emisji spalin określonych w standardach Euro4 i LEV2.
DŹWIĘK
Dźwięk silnika to charakterystyczna cecha wszystkich Ferrari i zawsze był fundamentalnym elementem w budowaniu silnej więzi z kierowcą poprzez zwiększenie informacji zwrotnej i satysfakcji z jazdy. Osiąga się to poprzez szczególną dbałość o poziom oraz jakość dźwięku, aby zapewnić doskonałą akustykę w każdych warunkach.
SKRZYNIA BIEGÓW
Skrzynia biegów F1-SuperFast2 to najnowsza ewolucja wywodząca się z Formuły 1: całkowicie innowacyjny zintegrowany program zarządzania silnikiem i skrzynią biegów pozwala na równoczesne odłączanie i włączanie biegów podczas puszczania sprzęgła. W rezultacie czas zmiany biegów został jeszcze bardziej skrócony do 60 milisekund.
E-DIFF
E-Diff, stosowane w Formule 1 od kilku lat, zostało zintegrowane z układami kontroli stabilności pojazdu. Moment obrotowy jest inteligentnie rozdzielany pomiędzy kołami dzięki hydraulicznemu działaniu dwóch zestawów tarcz ciernych i ich połączonych tarcz reakcyjnych. Ilość przekazywanego momentu obrotowego zależy od warunków jazdy, modyfikując działanie dyferencjału i przynosząc znaczne korzyści w zakresie osiągów, stabilności kierunkowej, aktywnego bezpieczeństwa i przyjemności z jazdy. E-Diff jest zintegrowane z innymi systemami pojazdu i umożliwia kierowcy zmianę ustawień w zależności od warunków drogowych za pomocą manettino umieszczonego na kole kierownicy.
F1-TRAC
F1-Trac, podobnie jak E-Diff, jest systemem kontroli trakcji bezpośrednio wywodzącym się z doświadczeń związanych z samochodami Formuły 1. System ten zapewnia maksymalną przyczepność przy wyjściu z zakrętów, stabilność oraz łatwość prowadzenia nawet w ekstremalnych warunkach, a także stałą wydajność i komfort jazdy. Przewaga kombinacji E-Diff i F1-Trac w porównaniu do konwencjonalnych systemów kontroli stabilności i trakcji objawia się 40% wzrostem przyspieszenia po wyjściu z zakrętów.
RACING MANETTINO
Ferrari Scuderia Spider 16M wykorzystuje wersję Racing manettino, który kładzie nacisk na sportową jazdę i oferuje więcej opcji konfiguracji parametrów elektronicznych pojazdu. Ustawienie ICE stosowane w F430 zostało zastąpione pozycją CT, która dezaktywuje jedynie kontrolę trakcji, pozostawiając włączoną kontrolę stabilności.
HAMULCE KERAMICZNE
System hamulcowy Ferrari Scuderia Spider 16M z tarczami ceramicznymi zapewnił ogólną poprawę wydajności hamowania w porównaniu z systemem F430, z którego się wywodzi. Tarcze przednie o większej średnicy pozwalają na poprawienie promienia tocznia, co zwiększa efektywność hamowania. Przednie klocki hamulcowe są specyficzne dla tego modelu i pozwalają na lepszą dissipację ciepła wytwarzanego przez wyższe osiągi. Są również bardziej wytrzymałe. Uczucie pedału hamulca zostało zoptymalizowane do wszystkich warunków jazdy i pozostaje spójne nawet w ekstremalnych sytuacjach na torze wyścigowym.
STYL I AERODYNAMIKA
Tradycyjnie stylizacja Ferrari powstaje wokół form, które dyktuje inżynieria pojazdu, w celu uzyskania maksymalnej efektywności aerodynamicznej. Wysoka wydajność i dynamika Ferrari Scuderia Spider 16M wymagały reinterpretacji licznych elementów zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego stylu. Celem było stylizowanie pojazdu poprzez te cechy aerodynamiczne, które są niezbędne dla samochodu zaprojektowanego z myślą o najwyższych osiągach. Jako że 16M jest modelem Spider, projekt uwzględnia potrzeby jazdy z otwartym dachem oraz przyjemności, jakie to zapewnia. Zewnętrzna stylizacja została wzbogacona o liczne detale z włókna węglowego (przednie spojlery, lusterka, obudowy reflektorów, dyfuzory, pałąki bezpieczeństwa), a także nowe kolory w metalicznym czarnym nadwoziu i ciemnoszarych obręczach kół. Nowa kolorystyka podkreśla linie pojazdu.
SPRZĘT AUDIO
Dla Ferrari Scuderia Spider 16M stworzono nowy system audio najnowszej generacji. System hi-fi posiada wzmacniacz 8×50 watowy składający się z dwóch głośników niskotonowych, dwóch głośników średniotonowych i dwóch tweetarów zintegrowanych w drzwiach z włókna węglowego. Interfejs multimedialny oferuje wymienny odtwarzacz iPod® Touch o pojemności 16 GB, umieszczony w centrum deski rozdzielczej. Alternatywnie dostępne jest radio Becker® Cascade z łącznością Bluetooth i wejściem iPod®.23
PERSONALIZACJA
Program personalizacji Ferrari został wzbogacony i dopasowany do specjalnych cech tego modelu. Program składa się z czterech osobnych obszarów: Wyścigi i Tor, Zewnętrzne i Kolory; Wnętrze i Materiały, Wyposażenie i Podróże. W obszarze Wnętrze i Materiały można wybrać skórę Poltrona Frau® jako alternatywę dla włókna technicznego lub Alcantary®. W przypadku tego limitowanego modelu dostępny jest również specjalny zestaw miękkich toreb podróżnych, system antykradzieżowy z GPS oraz nawigacja satelitarna. Można również wybrać kolorystykę „tricolore” w barwach włoskiej flagi.
Specyfikacje techniczne