FERRARI SF90 Stradale 2019-Present

FERRARI SF90 Stradale 2019-Present

Przejdź do galerii zdjęćFERRARI SF90 Stradale 2019-Present

Pierwszy Ferrari PHEV (hybrydowy pojazd elektryczny z możliwością ładowania z gniazdka) zadebiutował w 2019 roku. Otworzył nowy rozdział z nowymi możliwościami, a jego moc 1000 koni mechanicznych zszokowała wszystkich.

Nazwa SF90 pochodzi od 90. rocznicy Scuderia Ferrari (ich działu wyścigowego). Pakiet technologiczny robi wrażenie na każdym fanie samochodów sportowych. Silnik V8 o pojemności 4,0 litrów osiąga 780 koni mechanicznych dzięki turbosprężarce. Pozostałe 220 koni pochodzi z trzech silników elektrycznych zamontowanych w celu wsparcia startu pojazdu. Jako że SF90 był punktem zwrotnym w historii marki, został wyposażony w system napędu na wszystkie koła. Choć nie był to pierwszy Ferrari z napędem AWD, był to pierwszy sportowy model Ferrari z napędem na cztery koła. A wyniki odpowiadały wyglądowi pojazdu.

Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h (0-62 mph) wystarczyły jedynie 2,5 sekundy. Dziwna, 8-biegowa skrzynia biegów nie miała biegu wstecznego. Do jazdy do tyłu wykorzystano silnik elektryczny.

Trzy użyte silniki elektryczne oferowały łączną moc 220 koni mechanicznych. Dwa z nich napędzały przednie koła, a trzeci wspomagał silnik V8 w zasilaniu tylnych kół. SF90 Stradale można prowadzić w trybie EV, zasięg do 25 km na jednym ładowaniu. Silniki elektryczne mogą być używane przy prędkościach do 134 km/h (84 mph) z przyspieszeniem wzdłużnym poniżej 0,4g. Oznacza to zasadniczo utrzymanie stałej prędkości.

Maranello, 29 maja 2019 – Ferrari wprowadza nowy rozdział w swojej historii, prezentując pierwszy produkcyjny model PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), SF90 Stradale. Związane z nim zdjęcia, filmy oraz informacje można znaleźć na dedykowanej stronie: SF90stradale.com. Nowy model jest ekstremalny na każdym poziomie i oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu, ponieważ oferuje niespotykaną wydajność dla samochodu produkcyjnego. Takie dane jak 1000 cv, stosunek masy do mocy wynoszący 1,57 kg/cv oraz 390 kg docisku przy 250 km/h nie tylko stawiają SF90 Stradale na szczycie swojego segmentu, ale również oznaczają, że V8 jest po raz pierwszy w historii marki modelem z najwyższej półki.

Nazwa samochodu podkreśla prawdziwe znaczenie osiągnięć w zakresie wydajności. Odniesienie do 90. rocznicy założenia Scuderia Ferrari podkreśla silny związek, jaki zawsze istniał między samochodami wyścigowymi a drogowymi. SF90 Stradale to doskonały przykład najbardziej zaawansowanych technologii opracowanych w Maranello oraz idealna demonstracja tego, jak Ferrari natychmiast przekłada zdobytą wiedzę i umiejętności z konkurencji na swoje samochody produkcyjne.

SF90 Stradale wyposażony jest w silnik V8 turbo o kącie 90°, zdolny do osiągnięcia mocy 780 cv, co czyni go najsilniejszym silnikiem 8-cylindrowym w historii Ferrari. Pozostałe 220 cv dostarczają trzy silniki elektryczne: jeden z tyłu, znany jako MGUK (Motor Generator Unit, Kinetic), zlokalizowany między silnikiem a nową 8-biegową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem na tylnej osi, oraz dwa na przedniej osi. Ten zaawansowany system nie komplikuje jednak doświadczenia jazdy. Wręcz przeciwnie: kierowca musi jedynie wybrać jeden z czterech trybów zasilania i skoncentrować się na prowadzeniu. Zaawansowana logika sterowania zajmie się resztą, zarządzając przepływem mocy pomiędzy V8, silnikami elektrycznymi a bateriami.

SF90 Stradale to także pierwszy sportowy model Ferrari z napędem na cztery koła, co jest niezbędne do pełnego wykorzystania niesamowitej mocy uwolnionej przez hybrydowy napęd, zapewniając, że samochód stał się nowym wzorcem dla startów na czas: 0-100 km/h w 2,5 sekundy i 0-200 km/h w zaledwie 6,7 sekundy.

Inżynierowie Ferrari byli w stanie poszerzyć zakres dynamicznych systemów sterowania, wprowadzając pełnoelektryczną przednią oś, znaną jako RAC-e (elektroniczny regulator ustawienia zakrętów). Oprócz wyłącznie dostarczania napędu w trybie elektrycznym, dwa silniki na przedniej osi niezależnie kontrolują moment obrotowy dostarczany na dwa koła, rozszerzając koncepcję Torque Vectoring. W pełni zintegrowany z systemem dynamiki pojazdu, RAC-e reguluje rozkład momentu obrotowego, czyniąc jazdę na granicy możliwości znacznie prostszą i łatwiejszą.

Wprowadzenie tej architektury hybrydowej było wyzwaniem związanym z zarządzaniem dodatkową masą, co zostało rozwiązane dzięki obsesyjnej dbałości o szczegóły oraz optymalizacji całego pojazdu. Aby uzyskać maksymalną wydajność w zakresie ogólnej masy, sztywności i środka ciężkości, podwozie oraz nadwozie SF90 Stradale są całkowicie nowe, wykonane w technologii wielomateriałowej, w tym z włókna węglowego.

Rozwój takiego hybrydowego samochodu wymagał opracowania serii innowacyjnych rozwiązań aerodynamicznych. Znaczący wzrost wydajności jednostki napędowej wiązał się z koniecznością odprowadzenia większej ilości energii cieplnej, co zmusiło zespół rozwojowy do przeprowadzenia dogłębnej analizy przepływów aerodynamicznych wokół mas promiennikowych. Konieczne były także nowe rozwiązania zwiększające docisk w sposób efektywny i zapewniające maksymalną stabilność przy wszystkich prędkościach oraz w każdych warunkach jazdy.

Szczególnie wart uwagi jest innowacyjny system shut-off Gurney, opatentowany aktywny system umiejscowiony z tyłu pojazdu, który reguluje przepływ powietrza nad górną częścią nadwozia, zmniejszając opór powietrza przy wysokich prędkościach przy niskich obciążeniach bocznych i zwiększając docisk w zakrętach, podczas hamowania oraz przy zmianie kierunku.

Nowy samochód zmienia epokę z perspektywy stylu, ponieważ całkowicie przepisuje proporcje sportowych berlinet z silnikiem umieszczonym pośrodku, które wprowadził model 360 Modena dwadzieścia lat temu, inspirując się nowoczesnymi super samochodami Ferrari. Dobrze ilustruje to kokpit, który ma mniejszą sekcję czołową i jest umieszczony bliżej przodu samochodu, aby zmniejszyć opór powietrza. Osiągnięto to także bez wpływu na komfort podróżowania.

Filozofia „oczy na drodze, ręce na kole” odgrywa teraz kluczową rolę, znacząco wpływając na ergonomię i styl wnętrza. Rezultatem jest koncepcja HMI (Human-Machine Interface) i układ wnętrza, które stanowią całkowite odejście od poprzednich modeli.

Kolejną dużą innowacją jest nowa kierownica, która teraz ma panel dotykowy oraz szereg przycisków haptycznych, pozwalających kierowcy kontrolować praktycznie każdy aspekt samochodu jedynie za pomocą kciuków. Centralny zestaw wskaźników jest teraz całkowicie cyfrowy, z pierwszą w branży motoryzacyjnej aplikacją 16-calowego zakrzywionego ekranu HD, który można w pełni konfigurować i kontrolować za pomocą przycisków na kierownicy.

Na centralnym tunelu poprawiono ergonomię, łącząc ją z elementem z przeszłości: sterowanie automatyczną skrzynią biegów zrealizowano za pomocą cech w stylu kratki, nawiązujących do legendarnego manualnego dźwigni biegu Ferrari. Dzięki temu przeszłość i teraźniejszość zręcznie łączą się, wskazując nowemu Ferrari kierunek ku przyszłości.

SF90 Stradale to także debiut nowego kluczyka z pełną technologią bezkluczykową, która stopniowo będzie wprowadzana w całej gamie modeli, spersonalizowana nazwą modelu. Dzięki specjalnej komorze w centralnym tunelu staje się integralną częścią stylizacji samochodu.

Oprócz sportowej wersji, która nawiązuje do kształtu i koloru charakterystycznego prostokątnego znaku Prancing, wystąpi również bardziej elegancka wersja w kolorze metalicznym.

Po raz pierwszy w historii, klienci Ferrari mogą wybierać między standardowym modelem a wersją o bardziej sportowej specyfikacji. Specyfikacja Assetto Fiorano obejmuje znaczące ulepszenia, w tym specjalne amortyzatory Multimatic pochodzące z wyścigów GT, ultra lekkie elementy wykonane z materiałów o wysokiej wydajności, takich jak włókno węglowe (panele drzwi, podwozie) oraz tytan (sprężyny, cała linia wydechowa), co prowadzi do oszczędności wagi wynoszącej 30 kg. Inną różnicą jest tylny spojler z włókna węglowego, który generuje 390 kg docisku przy 250 km/h. Assetto Fiorano obejmuje opony Michelin Pilot Sport Cup2 zaprojektowane specjalnie w celu poprawy wydajności na torze w warunkach suchych. Charakteryzują się one miększą mieszanką i mniejszą ilością rowków w porównaniu do standardowych opon.

NAPĘD

SF90 Stradale to pierwszy Ferrari z architekturą PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), w której silnik spalinowy zintegrowany jest z trzema silnikami elektrycznymi, z których dwa są niezależne i znajdują się na przedniej osi, a trzeci z tyłu, między silnikiem a skrzynią biegów.

Silnik spalinowy oraz silniki elektryczne współpracują w synergii, uwalniając niesamowite 1 000 cv, co sprawia, że SF90 Stradale ustanawia nowe standardy wydajności i innowacyjności nie tylko w gamie Ferrari, ale także wśród jego konkurentów.

SILNIK SPALINOWY

Dzięki mocy 780 cv, turbo V8 zastosowane w SF90 Stradale podnosi poprzeczkę dla osiągów możliwych do osiągnięcia przez ten typ architektury. Punktem wyjścia był silnik rodziny F154, który zdobył tytuł Międzynarodowego Silnika Roku po raz czwarty z rzędu, co jest bezprecedensowym osiągnięciem dla jakiejkolwiek jednostki napędowej.

Wraz ze specyficzną mocą wynoszącą 195 cv/l, co jest najwyższe w segmencie, silnik dostarcza również 800 Nm momentu obrotowego przy 6000 obr./min. Aby osiągnąć ten niezwykły rezultat, inżynierowie Ferrari skoncentrowali się na kilku różnych obszarach silnika, zaczynając od zwiększenia jego pojemności z 3902 cc do 3990 cc dzięki większej średnicy 88 mm.

Układ dolotowy i wydechowy został całkowicie przeprojektowany i teraz posiada nową, węższą głowicę cylindrów z centralnym wtryskiwaczem oraz zastosowanie systemu GDI o ciśnieniu 350 bar, co również jest nowością w silniku V8 Ferrari.

W celu poprawy wewnętrznej dynamiki płynów zastosowano nie tylko zawór dolotowy o większej średnicy, ale również wszystkie kanały są poziomo ustawione na wysokości głowicy silnika; zespół turbosprężarki został obniżony, natomiast układ wydechowy jest wyżej, co potwierdza fakt, że końcówki wydechu znajdują się teraz w górnej części tylnego zderzaka. Turbosprężarki zostały również wyposażone w elektronicznie sterowane zawory upustowe, aby poprawić nagrzewanie katalizatora oraz nowe wirniki sprężarki, aby zoptymalizować dynamikę płynów.

Reinżynieria wykracza daleko poza dynamikę płynów: racjonalizacja układu doprowadziła zarówno do obniżenia środka ciężkości, częściowo dzięki zastosowaniu koła zamachowego o mniejszej średnicy, jak i do zwiększenia ogólnej wagi dzięki użyciu Inconelu zamiast stali w kolektorze wydechowym. W trosce o jakość dźwięku, ponownie zaprojektowano układ wydechowy, a rezultatem są pełniejsze, bogatsze harmoniczne w całym zakresie częstotliwości.

SKRZYNIA BIEGÓW

SF90 Stradale wyposażony jest w całkowicie przeprojektowaną 8-biegową, olejową skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem. Nowe przełożenia oraz poprawiona wydajność skrzyni biegów pozwalają znacząco zmniejszyć zużycie paliwa w ruchu miejskim i na autostradzie (-8% w cyklu WLTP) bez kompromisów w zakresie osiągów. W rzeczywistości, zauważono nawet 1% poprawy wydajności na torze.

Optymalizacja układu, osiągnięta dzięki zastosowaniu suchej miski olejowej oraz znacznie bardziej kompaktowego zespołu sprzęgła o 20% mniejszej średnicy zewnętrznej niż w obecnej skrzyni biegów, pozwoliła na zmniejszenie wysokości montażu w samochodzie o 15 mm, co z kolei obniża środek ciężkości układu napędowego o tę samą wartość.

Pomimo dodania ósmego biegu oraz maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 900 Nm (co stanowi wzrost o 20% w porównaniu do obecnej 7-biegowej skrzyni), całkowita waga skrzyni biegów jest w rzeczywistości o 7 kg niższa. Ta wartość wzrasta do 10 kg, gdy uwzględnimy eliminację biegu wstecznego – teraz zintegrowanego w funkcji przednich silników elektrycznych.

Wydajność nowego sprzęgła jest o 35% wyższa, przekazując do 1200 Nm dynamicznego momentu obrotowego podczas zmian biegów. Dzięki nowoczesnej hydraulice napędu, całkowity czas napełniania sprzęgła został skrócony do 200 ms w porównaniu do 300 ms w 488 Pista.

SILNIKI ELEKTRYCZNE

SF90 Stradale jest wyposażony w trzy silniki elektryczne, które mogą generować łączną moc 220 cv (162 kW). Wysokowydajna bateria Li-ion zasila wszystkie trzy silniki i zapewnia zasięg 25 kilometrów w trybie eDrive, wykorzystując tylko przednią oś. Gdy silnik spalinowy jest wyłączony, dwa niezależne silniki przednie osiągają maksymalną prędkość 135 km/h przy przyspieszeniu podłużnym ≤0.4 g. Bieg wsteczny można używać tylko w trybie eDrive, co oznacza, że samochód można manewrować przy niskich prędkościach bez użycia V8. Silniki przednie są zintegrowane z strategią kontroli startu dla maksymalnej wydajności podczas przyspieszania.

TRYBY FUNKCJONALNE

Silnik spalinowy oraz silniki elektryczne współpracują w synergii, generując niesamowite 1 000 cv, co stawia SF90 Stradale na szczycie odnośnie wydajności. Logika sterowania optymalnie zarządza przepływami mocy, kładąc nacisk na efektywność lub osiągi, w zależności od profilu użytkownika wybranego przez kierowcę.

Dzięki dodatkowej selektorze zamontowanemu na kierownicy, nazwanym eManettino (analogicznie do Manettino używanego do ustawiania trybów dynamiki pojazdu), kierowca może wybierać spośród czterech różnych trybów zarządzania jednostką napędową:

eDrive: silnik spalinowy pozostaje wyłączony, a napęd całkowicie spoczywa na elektrycznej przedniej osi. Rozpoczynając z pełną baterią, samochód może pokonać do 25 km w tym trybie. Ten tryb jest idealny do jazdy w centrum miasta lub w każdej innej sytuacji, w której kierowca chce wyeliminować dźwięk Ferrari V8.

Hybrid: jest to domyślne ustawienie po włączeniu samochodu, w którym przepływy mocy są zarządzane w celu optymalizacji ogólnej efektywności systemu. Logika sterowania autonomicznie decyduje, czy silnik spalinowy ma być uruchomiony, czy wyłączony. Jeśli jest włączony, silnik spalinowy może działać z maksymalną mocą, zapewniając potężne osiągi, kiedy tylko tego wymaga kierowca.

Performance: w przeciwieństwie do „Hybrid”, ten tryb utrzymuje silnik spalinowy włączonym, ponieważ priorytetem jest bardziej ładowanie baterii niż efektywność. To zapewnia, że moc jest natychmiastowo i w pełni dostępna, gdy jest potrzebna. Ten tryb jest najlepszy dla sytuacji, w których przyjemność z jazdy i zabawa za kierownicą są głównym celem.

Qualify: ten tryb pozwala systemowi osiągnąć maksymalną moc, pozwalając silnikom elektrycznym pracować z ich maksymalnym potencjałem (162kW). Logika sterująca priorytetowo traktuje wydajność nad ładowaniem baterii.

DYNAMIKA POJAZDU

Wyjątkowa praca mająca na celu zwiększenie mocy jednostki napędowej byłaby daremna bez dogłębnych badań dynamicznych i opracowania szeregu rozwiązań poprawiających czasy okrążeń SF90 Stradale, jednocześnie gwarantując, że kierowcy wszystkich typów mogą w pełni wykorzystać potencjał samochodu i czerpać radość z jazdy.

Nowa architektura hybrydowa wymagała rozbudowanej i długotrwałej integracji różnych logik sterujących pojazdem. Trzy obszary, które wymagają integracji to: kontrola systemu wysokiego napięcia (bateria, RAC-e, MGUK, falownik), kontrola silnika i skrzyni biegów oraz kontrola dynamiki pojazdu (napęd, hamowanie, Torque Vectoring).

Integracja tych obszarów z istniejącymi logikami kontrolnymi pojazdu doprowadziła do opracowania nowego systemu kontroli eSSC (elektronicznego Sterowania Poślizgiem). eSSC wprowadza trzy innowacyjne strategie regulacji dynamicznej i rozdzielania momentu obrotowego do wszystkich czterech kół:

– Elektryczne Sterowanie Traction Control (eTC): optymalnie zarządza dostępnością momentu obrotowego – zarówno z silnika spalinowego, jak i elektrycznego – rozdzielając go na poszczególne koła w zależności od warunków jazdy i wymagań przyczepności.

– Sterowanie hamulcami przy pomocy przewodów z ABS/EBD: pozwala na podział momentu obrotowego hamowania między układ hydrauliczny a silniki elektryczne (mieszanie momentu hamującego), co umożliwia odzyskiwanie energii podczas hamowania, które w rzeczywistości zwiększa wydajność i odczucie hamowania, zamiast je kompromitować.

– Torque Vectoring: dostępne na przedniej osi, aby zarządzać napędem elektrycznym na kołach zewnętrznych i wewnętrznych w zakręcie, maksymalizując przyczepność na wyjściu z zakrętu i ułatwiając łatwą, pewną, wydajną jazdę.

Dynamika podłużna

Dzięki wprowadzeniu elektrycznej osi RAC-e oraz sterowania trakcji eTC na wszystkich czterech kołach, możliwe jest teraz wykorzystanie dodatkowej przyczepności oferowanej przez przednie koła podczas przyspieszania. Poprawiona ogólna przyczepność, w połączeniu z lepszym dostarczaniem mocy z silników elektrycznych przy niskich prędkościach, znacznie poprawiły podłużne przyspieszenie SF90 Stradale, czyniąc go nowym wzorcem dla startów na czas.

Nawet przy wysokich prędkościach i w wyższych biegach, wspólny wkład silników elektrycznych w warunkach maksymalnego przyspieszenia pomaga zmniejszyć czasy reakcji silnika spalinowego, znacznie poprawiając podłużne przyspieszenie, a tym samym wydajność.

Nowy system hamulców „by-wire” zarządza odzyskiwaniem energii kinetycznej za pomocą silników elektrycznych, implementując elektronicznie kontrolowaną mieszankę hamulcową hydrauliczną i elektryczną, całkowicie i niezauważalnie dla kierowcy. W normalnych warunkach hamowania priorytetem jest odzyskiwanie energii za pomocą silników elektrycznych. System hydrauliczny włącza się, aby wspierać elektryczny przy mocnym hamowaniu.

Dynamika boczna

Logika kontrolna eSSC również nadzoruje, jak moment obrotowy jest rozdzielany między przednie koła przy użyciu silników RAC-e oraz elektronicznego sterowania opracowanego na podstawie koncepcji Torque Vectoring, zmieniając rozkład między kołem wewnętrznym a zewnętrznym w zakręcie na podstawie warunków dynamicznych, aby maksymalizować wydajność i zapewniać łatwiejsze prowadzenie.

POJAZD

Choć dodatkowe 270 kg wymagane do włączenia systemu hybrydowego zostały w dużej mierze zrównoważone przez dodatkową moc (220 cv, przy stosunku masy do mocy samego systemu wynoszącym 1,23 kg/cv), wymagane były dogłębne badania, aby zapewnić, że całkowita waga pozostaje na poziomie 1 570 kg, co gwarantuje rekordowy stosunek wagi do mocy wynoszący 1,57 kg/cv.

Podwozie zostało całkowicie przeprojektowane z zastosowaniem podejścia wielomateriałowego i wielotechnologicznego, aby wchłonąć dodatkowe obciążenia związane z nową jednostką napędową oraz wprowadzeniem AWD. Wprowadzono szereg innowacji technologicznych, w tym odlewy próżniowe, które zastępują tradycyjne odlewy żebrowane. Inne nowe rozwiązania obejmują całkowicie węglowłóknowy przegrody między kabiną a silnikiem oraz nowe stopy aluminium, z których jedna to stop o wysokiej wytrzymałości z serii 7000 do części blach. W rezultacie podwozie SF90 Stradale charakteryzuje się o 20% wyższą sztywnością na zginanie i o 40% wyższą sztywnością skrętną w porównaniu do poprzednich platform, bez zwiększania wagi. To ma znaczące korzyści dla dynamiki samochodu. Cechy NVH (hałas, wibracje, szorstkość) zostały również poprawione dzięki zastosowaniu nowego stopu znanego jako „cicha aluminium” dla podłogi.

AERODYNAMIKA

Największym wyzwaniem w kształtowaniu aerodynamiki SF90 Stradale było dostarczenie docisku i efektywności aerodynamicznej na poziomie, jakiego nie osiągnęło ani Ferrari, ani jego konkurenci, jednocześnie zapewniając, że wszystkie podsystemy nowej jednostki napędowej (silnik spalinowy, silniki elektryczne, akumulatory i falowniki) będą działać jak najlepiej.

Jak zawsze, dział aerodynamiki ściśle współpracował z zespołem projektowym Ferrari, co przyniosło wyniki w zakresie docisku i efektywności, które nie mają sobie równych w żadnym innym samochodzie w segmencie. Po raz kolejny osiągnięto to w typowy dla Ferrari sposób: zamiast stosować proste dodatki, formy samochodu były skrupulatnie rzeźbione.

Rezultaty w zakresie wydajności są rzeczywiście imponujące: dzięki zdolności generowania 390 kg docisku przy 250 km/h, SF90 Stradale stał się nowym wzorcem docisku i efektywności w samochodach drogowych o wysokich osiągach.

AERODYNAMIKA TERMALNA

Sprytne zarządzanie przepływem chłodzenia to pierwszy krok w definiowaniu udanego układu samochodu i, w szczególności, gwarantowaniu, że 1 000 cv można efektywnie i bez kompromisów uwolnić w różnych warunkach jazdy, nie wpływając w żaden sposób na opór aerodynamiczny i współczynniki docisku.

Silnik spalinowy, skrzynia biegów, powietrze sprężone, zestaw akumulatorów oraz silniki elektryczne, falowniki i systemy ładowania oraz hamulce wymagają chłodzenia. Szczególną uwagę zwrócono na konstrukcję komory silnika, która mieści zarówno tradycyjne systemy silników spalinowych generujące temperatury sięgające prawie 900°C, jak i wysoce wrażliwe na temperaturę komponenty elektroniczne.

Czynnik chłodzący dla silnika spalinowego i skrzyni biegów (wysokonapięciowy obieg) jest chłodzony przez dwa radiatory umieszczone z przodu przednimi kołami. Gorący strumień powietrza wydobywający się z tych radiatorów jest kierowany do bocznych obszarów podwozia, a nie wzdłuż boków pojazdu. Oznacza to, że przepływ powietrza wzdłuż boków jest chłodniejszy, gdy wchodzi do otworów wentylacyjnych na tylnych kołach, co poprawia efektywność radiatorów intercoolera.

Silniki elektryczne i falowniki są chłodzone przez oddzielny obieg z własnym radiatorem z przodu samochodu z centralnym wlotem powietrza w przednim zderzaku.

Na koniec, obieg chłodzenia hamulców został całkowicie przeprojektowany, aby sprostać wymaganiom dodatkowej wydajności samochodu. W bliskiej współpracy z Brembo, Ferrari opracowało nowy zacisk hamulcowy z przodu, który jest stosowany po raz pierwszy w samochodzie drogowym. Zacisk ma zintegrowany aerodynamiczny element, który dystrybuuje wysoko naładowany przepływ powietrza z specjalnego wlotu bezpośrednio pod reflektorami na przednich zderzakach, bardziej efektywnie kierując go do klocków hamulcowych i tarcz. Tylne hamulce są chłodzone przepływem z dwóch wlotów powietrza na podwoziu w pobliżu tylnych kół.

AERODYNAMIKA TYLNA

Z perspektywy projektowej, pokrywa silnika SF90 Stradale została utrzymana bardzo nisko, aby poprawić interakcję między przepływami nad i pod nadwoziem, minimalizując opór powietrza.

Końcówka pokrywy silnika charakteryzuje się zawieszonym skrzydłem podzielonym na dwie sekcje: jedną stałą, która zawiera trzecie światło stopu, i jedną ruchomą z klapą w kształcie klina z przodu. Ta ostatnia została nazwana shut-off Gurney i jest objęta patentem. Stanowi ona również najnowocześniejsze urządzenie do zarządzania dociskiem w samochodzie. W użytkowaniu miejskim lub przy maksymalnej prędkości, obie sekcje są wyrównane i zawieszone nad pokrywą silnika, przy czym ruchomy klin działa jako efektywna owiewka dla elementu stałego, pozwalając powietrzu przepływać zarówno ponad, jak i poniżej shut-off Gurney.

W warunkach wysokiego docisku (na przykład podczas jazdy przez zakręty, hamowania lub gwałtownych zmian kierunku) ruchomy element jest opuszczany przez parę siłowników elektrycznych, zamykając dolny obszar zasysany i odsłaniając element stały, tworząc nową geometrię tylną charakteryzującą się szeroką powierzchnią nośną, na której znajduje się potężny nolder.

System jest kontrolowany przez zaawansowaną logikę sterującą, która sprawdza takie parametry jak prędkość, przyspieszenie (boczne i podłużne) oraz dane wejściowe kierowcy setki razy na sekundę, aby określić najefektywniejszą konfigurację do przyjęcia.

AERODYNAMIKA PRZEDNIA

Tylny docisk jest zrównoważony z przodu samochodu przez złożony i zoptymalizowany system generatorów wirów. Chociaż nie jest to jego pierwsza aparycja w sportowym samochodzie Ferrari, system został maksymalnie doskonalony w SF90 Stradale: przednia część podwozia została podniesiona o 15 mm w porównaniu do centralnej sekcji podwozia w miejscu, gdzie znajdują się generatory wirów, co zwiększa ilość powietrza kierowanego w ich stronę i wzmacnia ich działanie.

Przedni zderzak dzieli się na dwie sekcje, które mają specyficzne funkcje aerodynamiczne. Między górną sekcją a pokrywą silnika znajduje się wyraźne wcięcie, które lokalnie kompresuje przepływ. Ta cecha, w połączeniu z dwoma dyfuzorami przed przednimi kołami, przyczynia się do generowania docisku nad przednią osią.

FELGI KUTE Z GEOMETRIĄ WDMUCHIWANĄ

Specjalne badania aerodynamiczne zostały przeprowadzone nad geometrią kutych felg, które wykonano przy użyciu technologii konstrukcyjnej, która pozwala na większą swobodę w poszukiwaniu rozwiązań aerodynamicznych. Specyficzna geometria felg wprowadza elementy radialne na zewnętrznej krawędzi, które są równomiernie rozmieszczone między szprychami i zaprojektowane do działania jako profile skrzydeł. Geometria tych profili sprawia, że felga działa jak łopatka wirnika, efektywnie zarządzając przepływami z wnętrza nadkola i gwarantując dwa główne efekty:

– Ułatwienie ewakuacji powietrza z nadkola, tworząc podciśnienie, które również sprzyja przepływowi przechodzącemu przez przednie dyfuzory, generując dodatkowy docisk z przodu;

– Przepływ wychodzący z obręczy jest wyrównany z podłużnym przepływem biegnącym wzdłuż boków, redukując odchylenia spowodowane masą powietrza wydobywającego się pod kątem do kierunku ruchu, co zmniejsza Cd samochodu.

PROJEKT

SF90 Stradale to najbardziej zaawansowany pojazd w gamie z perspektywy wydajności i technologii. Definicja stylizacji zewnętrznej inspirowana była tym założeniem: stworzenie innowacyjnego, nowoczesnego projektu, który przekazuje misję samochodu jako ekstremalnego sportowca – pierwszego produkcyjnego super samochodu Ferrari.

Zespół projektowy Ferrari całkowicie przemyślał proporcje przedniej, centralnej i tylnej części w radykalnej ewolucji form produkcyjnych berlinet Ferrari z silnikiem umieszczonym z tyłu, które pojawiły się w ciągu ostatnich dwudziestu lat.

Celem było zaprojektowanie nowoczesnego, ekstremalnego samochodu, który potrafiłby dostarczyć całkowicie niespotykaną wydajność dla produkcyjnego samochodu z logo Prancing Horse. SF90 Stradale zajmuje miejsce pomiędzy coupé z silnikiem umieszczonym z tyłu, reprezentowanym dzisiaj przez F8 Tributo, a super samochodami, takimi jak LaFerrari, i jest nowym przedstawicielem hiper-technologicznych ekstremalnych samochodów przepełnionych przyszłościowymi treściami.

ZEWNETRZNY

Architektura SF90 Stradale, w której kabina znajduje się przed silnikiem umieszczonym pośrodku, dawała Flavio Manzoni i jego zespołowi projektantów z Centrum Stylizacji Ferrari idealną platformę do stworzenia prawdziwego super samochodu o nienagannych proporcjach.

Kompaktowe zwisy (zwłaszcza tylny jest krótszy od przedniego) oraz przesunięcie kabiny w przód stworzyły architekturę typu cab-forward, która podkreśla, że silnik jest umieszczony pośrodku. Bardzo niski środek ciężkości pozwolił także projektantom na obniżenie obszaru kabiny o 20 mm. W połączeniu z bardziej zakrzywioną szybą, smukłymi filarami A oraz szerokim rozstawem kół, tworzy to pięknie proporcjonalny samochód o smukłych formach.

Kompaktowa kabina w kształcie bąbla ma cechy kokpitu lotniczego, a fakt, że została przesunięta tak daleko do przodu, podkreślają również geometria dwóch tylno-bocznice w kolorze nadwozia, które otaczają tył.

Innym charakterystycznym rozwiązaniem są reflektory, które przeszły z L-kształtnego wyglądu do smukłej, szczelinowej konstrukcji zintegrowanej z wlotami powietrza hamulca, co prowadzi do charakterystycznego kształtu litery C, nadającego przód samochodu oryginalny i futurystyczny wygląd.

W absolutnie pierwszym przypadku w Ferrari, SF90 Stradale korzysta z technologii reflektorów LED w matrycy, aby poprawić widoczność w różnych warunkach jazdy dzięki aktywnej kontroli wiązki.

Tył samochodu dominuje nad wysokimi rurami wydechowymi, które są wynikiem optymalizacji układu wydechowego. Ponieważ napęd jest znacznie niższy w samochodzie niż w przeszłości, projektanci mogli również obniżyć tył samochodu. Inną różnicą w stylizacji w porównaniu do wcześniejszych berlinet jest sposób, w jaki profil tylnej szyby już nie podąża za linią od dachu do tylnego zderzaka. Ten element stylistycznej nieciągłości potwierdzony jest przez oddzielenie szyby od kratki chłodzenia.

Lampy tylne również znacznie ewoluowały z ikonicznego okrągłego kształtu Ferrari. Przyciągające wzrok, bardziej poziome pierścienie świetlne tworzą bardziej poziomą percepcję lamp tylnych, co z kolei wizualnie obniża wysokość tyłu.

WNĘTRZE

Podczas gdy zewnętrzny wygląd SF90 Stradale został zaprojektowany tak, aby podkreślić jego bezszwowe połączenie formy, technologii i wydajności, wnętrze jest jeszcze bardziej radykalne. Wyraźnym celem było stworzenie kokpitu, który zapoczątkowuje zupełnie nowy kierunek projektowy, a efekty tego będą miały wpływ na całą przyszłą gamę Ferrari.

Projektanci przyjęli futurystyczne podejście do koncepcji interfejsu, koncentrując się na stworzeniu kokpitu zainspirowanego lotnictwem, ze szczególnym naciskiem na instrumenty. To jeszcze bardziej podkreśla i wzmacnia symbiotyczny związek między samochodem a kierowcą. W rzeczywistości SF90 Stradale robi epokowy skok zarówno w zakresie formy, jak i treści, aktualizując interfejs człowiek-maszyna do technologii całkowicie cyfrowej.

Po raz pierwszy w Ferrari centralny zestaw wskaźników składa się z 16-calowego cyfrowego ekranu HD, który wygina się w kierunku kierowcy, co ułatwia odczyt i podkreśla efekt kokpitu w stylu F1. To pierwszy raz, kiedy taki ekran został zastosowany w samochodzie produkcyjnym.

Gdy silnik i silniki są wyłączone, wskaźniki pokładowe gasną, nadając kokpitowi wspaniały, smukły, minimalistyczny wygląd. Zgodnie z tradycją Ferrari, domyślny ekran zdominowany jest przez dużą okrągłą wskazówkę obrotomierza, która tym razem jest otoczona przez wskaźnik naładowania baterii. Ekran nawigacji znajduje się z jednej strony obrotomierza, a ekran sterowania audio z drugiej.

Filozofia „ręce na kole” konsekwentnie napędzała rozwój interfejsu człowiek-maszyna w każdym samochodzie F1 Ferrari, a jej stopniowe przenoszenie do drogowych samochodów sportowych. Kierownica SF90 Stradale kończy ten proces transferu z świata wyścigów i wprowadza nową erę, wprowadzając szereg poleceń dotykowych, które pozwalają kierowcy kontrolować praktycznie każdy aspekt samochodu bez odrywania rąk od kierownicy.

Tradycyjne elementy sterujące obejmują teraz klasyczne sterowanie reflektorami, wycieraczkami, kierunkowskazami oraz Manettino do trybów jazdy.

Z nowych elementów dotykowych, kompaktowy, ale funkcjonalny panel na prawej szprychy pozwala kierowcy nawigować po ekranach centralnego zestawu, podczas gdy kontrola głosowa i kontrola tempomatu znajdują się na lewej szprychy. Warto zauważyć wprowadzenie przełącznika obrotowego do tempomatu, rozwiązania bezpośrednio wywodzącego się z samochodu Formuły 1. W dolnej lewej sekcji centralnego obszaru znajdują się cztery przyciski, których kierowca używa do wyboru trybu pracy jednostki napędowej.

Wyświetlacz Head Up to kolejny element innowacyjnego HMI, który pozwala na projektowanie różnych danych na przednią szybę w polu widzenia kierowcy, aby ich uwaga nie była odwracana od jazdy.

Z perspektywy twórczej projekt HMI SF90 Stradale dał projektantom z Centrum Stylizacji Ferrari możliwość interpretacji ekranów w kabinie jako płótna, na którym można zrealizować wszystkie funkcje i kontrole samochodu. Grafika ekranów w SF90 Stradale została również zaprojektowana w taki sposób, aby tworzyć efekt 3D, co szczególnie rzuca się w oczy podczas przejść, takich jak włączenie panelu instrumentów lub przeskok z jednego ekranu na drugi.

Obok nowego koncepcji HMI, innym ważnym tematem, który zajął się w kabinie, była interfejs obszaru tunelu. Sterowania F1 na „moście” są prawdopodobnie najbardziej ikoniczne w Ferrari ostatnich pokoleń. Te zostały całkowicie przeprojektowane i osadzone w nowoczesnej metalowej płycie, nawiązującej do równie ikonicznego elementu z przeszłości: klasycznej dźwigni biegów.

7 LAT UTRZYMANIA

Niezrównane standardy jakości Ferrari oraz rosnący nacisk na obsługę klienta stanowią fundament wydłużonego programu utrzymania przez siedem lat oferowanego z SF90 Stradale. Dostępny w całej gamie Ferrari, program obejmuje wszystkie regularne konserwacje przez pierwsze siedem lat życia samochodu. Ta zaplanowana konserwacja to ekskluzywna usługa, pozwalająca klientom mieć pewność, że ich samochód jest utrzymywany w optymalnej wydajności i bezpieczeństwie przez lata. Ta bardzo specjalna usługa jest także dostępna dla właścicieli kupujących używane Ferrari.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.