Modele z linii Icona włoskiego producenta supersamochodów Ferrari zaplanowały, aby zwrócić szczególną uwagę na specjalne modele Ferrari. A SP2 był tego doskonałym przykładem.
Trudno uwierzyć, że wiele osób zdecyduje się na jazdę z prędkością powyżej 300 km/h w otwartym samochodzie typu barchetta, mając jedynie kawałek szyby przed sobą. Nie wspominając o tym, że bycie pasażerem w takim pojeździe byłoby jeszcze większą frajdą. Jednak Ferrari stworzyło ten samochód w 2018 roku i znalazło 500 klientów na ten model.
Monza SP2 przypominała starsze nadwozie w stylu barchetta. Oznacza to samochód bez przedniej szyby. Za kokpitem znajdowały się dwa belki do przewrócenia, schowane pod dwoma „górkami”. Duży „mostek” między kierowcą a pasażerem tworzył iluzję jazdy w pojeździe jednosobowym. Pionowe otwieranie drzwi można by uznać za „styl Lamborghini”, ale były inne.
W kokpicie wszystko było dostosowane do kierowcy. Jeśli w niektórych Ferrari pasażer może wybrać muzykę do puszczenia lub zmienić ustawienia klimatyzacji, tutaj nie ma nic do roboty poza cieszeniem się jazdą. Dlatego Ferrari zbudowało model SP2 po wydaniu wersji SP1, która miała tylko jedno miejsce.
Pod maską znajdował się turbodoładowany silnik V12. Niesamowite 810 KM mocy było przekazywane tylko na tylne koła za pomocą 7-biegowej automatycznej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem.
Nowe modele Ferrari Monza SP1 i SP2 zadebiutowały podczas Dnia Rynków Kapitałowych firmy w fabryce w Maranello. Te limitowane edycje samochodów specjalnych są pierwszymi w nowym segmencie nazwanym 'Icona’ i czerpią inspirację z najbardziej emblematycznych Ferrari lat 50-tych, oferując jednocześnie najnowocześniejsze technologie dostępne w dzisiejszych samochodach sportowych.
Skierowane do wymagających klientów i kolekcjonerów, Ferrari Monza SP1 i SP2 nawiązują do kultowych wyścigowych barchett Ferrari z przeszłości, w tym do modelu 166 MM z 1948 roku, który pierwotnie zainspirował nazwę 'barchetta’, a także do modeli 750 Monza i 860 Monza. Zaprojektowane z myślą o zwycięstwie, te nieprzejednane modele przyczyniły się do budowy legendy Ferrari w latach 50-tych, zdobywając liczne trofea w Mistrzostwach Świata w Wyścigach Samochodowych.
Ferrari Monza SP1 zaprojektowano jako bezkompromisowy samochód drogowy dla jednego kierowcy, który oferuje wyjątkowe doznania za kierownicą. Druga konfiguracja, Ferrari Monza SP2, dzięki eliminacji pokrywy z tylnej części i dodaniu drugiego ekranu ochronnego oraz drugiego roll-bar, to model dwuosobowy, który pozwala pasażerowi dzielić te same wrażenia z jazdy.
Monza SP1 i SP2 wyróżniają się unikalnym designem, najlepszym stosunkiem masy do mocy wśród barchett, dzięki szerokiemu zastosowaniu włókna węglowego w konstrukcji, oraz charakterystycznymi detalami, takimi jak światła przednie i tylne, koła oraz wnętrze, które dodatkowo podkreślają ich ekskluzywność. Wyposażone w najpotężniejszy silnik, jaki kiedykolwiek zbudowano w Maranello, czyli V12 o mocy 810 CV, mogą przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 2,9 sekundy i od 0 do 200 km/h w 7,9 sekundy.
Architektura obu samochodów opiera się na monolitycznej formie z aerodynamicznym profilem skrzydła, gdzie całkowity brak dachu i szyby przedniej dał projektantom swobodę w tworzeniu unikalnych proporcji, które nie byłyby możliwe w tradycyjnym spiderze.
Efektem tego jest uczucie oszałamiającej prędkości, które zazwyczaj doświadczają tylko kierowcy Formuły 1, wynikające z koncepcji kokpitu wydrążonego z objętości samochodu, który otacza kierowcę.
Centrum Projektowe Ferrari dążyło do stworzenia bardzo czystego designu, jakby narodzonego z jednego ruchu ołówka, aby przekazać ideę ponadczasowej elegancji, minimalistycznej formy i wyrafinowanego detalu. Uniknięto wizualnie złożonych rozwiązań, takich jak te widoczne w ostatnich samochodach wyścigowych, ustępując miejsca bardziej stonowanemu językowi formy. Nigdy wcześniej żaden model nie wyraził takiej siły narracyjnej, podkreślając jego atrakcyjność jako samochodu dla kierowcy, gdzie związek między człowiekiem a samochodem staje się symbiotyczny.
Dokonano radykalnego wyboru w zakresie designu kompaktowych drzwi, które otwierają się ku górze. Równie ważny jest jednostkowy panel maski-baldachimu wykonany w całości z włókna węglowego, który jest zawieszony z przodu, aby po otwarciu eksponować potężny silnik V12.
Podobnie jak w modelach wyścigowych, nadwozie obu samochodów wykonane jest w całości z lekkiego włókna węglowego. Całe wnętrze wykończone jest tym samym materiałem o naturalnym wykończeniu, aby podkreślić sportowy charakter designu. Redukcja wagi i konfiguracja 'barchetta’ zapewniają unikalną dynamikę pojazdu: idealnie wyważoną, bez jakichkolwiek przechyłów, co gwarantuje czyste, nieprzejednane właściwości jezdne.
Ponieważ są to prawdziwe samochody sportowe „en plein air”, jednym z największych wyzwań w ich projektowaniu było zarządzanie przepływami aerodynamicznymi wewnątrz kokpitu w obliczu braku szyby przedniej. Rozwiązaniem był innowacyjny opatentowany „Wirtualny Osłona Wiatrowa”, która została wbudowana w osłonę przed panelem instrumentów i kierownicą. „Wirtualna Osłona Wiatrowa” odchyla część przepływu powietrza, aby zachować komfort jazdy.
Specjalnie dla właścicieli Ferrari Monza SP1 i SP2, Ferrari, we współpracy z dwiema wiodącymi markami luksusowymi, Loro Piana i Berluti, stworzyło elegancką odzież i akcesoria inspirowane stylem dżentelmena-kierowcy. Wybór dla kierowcy obejmuje kombinezony wyścigowe, koszulki, kaski, rękawice, szaliki i buty do jazdy. Posiadają one szereg rozwiązań technicznych, aby zapewnić wygodne dopasowanie i swobodę ruchów podczas jazdy.
Specyfikacje techniczne