Zwycięzca pierwszego wyścigu w Toskanii w sierpniu 1901 roku, model 12 HP był pierwszym Fiatem z silnikiem czterocylindrowym.
Felice Nazzaro wygrał wyścig, pokonując swoich rywali, którzy w większości używali silników dwucylindrowych na dwóch, trzech lub czterech kołach. To był triumfalny moment dla włoskiego producenta samochodów, który szybko zauważył wzrost zapotrzebowania ze strony klientów. Młody producent z Turynu zdołał zaoferować im model 12 HP, pojazd produkowany zaledwie przez kilka lat.
Trudno było w tamtych czasach znaleźć samochody z nadwoziem. Większość producentów, w tym Fiat, oferowała je albo z nadwoziem budowanym we własnym zakresie, albo jako gołe podwozia. Wiemy, że Fiat 12 HP był dostępny jako kabriolet, z dachem chroniącym pasażerów przed deszczem, lub otwarty. Aby oświetlić drogę, producent zamontował reflektory acetylenowe, emitujące białe, jasne światło.
W zależności od zamówienia, Fiat montował od dwóch do sześciu miejsc siedzących. Wersja sześciomiejscowa miała boczne ławki za kierowcą, które pomieściły cztery osoby.