Pod koniec lat 50. klasa średnia zaczęła stawiać coraz większe wymagania, a Fiat odpowiedział na nie, oferując komfortowy, wystarczająco przestronny pojazd w przystępnej cenie. Tak powstał Fiat 1800.
Włoscy klienci nie byli zadowoleni z oszczędnego Fiata 1100, który był za mały, zbyt ciasny w środku i na tyle wolny, że mógł być ścigany przez autobus na światłach. W rezultacie, najbardziej znany włoski producent samochodów wprowadził model 1800, który był bardziej elegancki, szybszy i przestronny.
Wraz z końcem ery bezbarwnych, zaokrąglonych linii, włoscy projektanci wymyślili nowy kształt przednich błotników. Miały one profil przypominający strzałę nad reflektorami, wskazujący kierunek, w którym Fiat zmierzał. Maska silnika była nadal niższa od otaczających elementów, podczas gdy chromowana kratka była uważana za produkt premium. Dach auta miał rynnę, która kierowała wodę do lekko nachylonych słupków C.
Fiat wyposażył wnętrze w dwa niezależne fotele lub profilowaną ławkę dla pasażerów z przodu, na której mogły wygodnie zasiąść trzy osoby. W tylnej części było dużo miejsca dzięki dużemu rozstawowi osi, ale środkowy pasażer musiał zmagać się z tunelami napędowymi. Projektanci modelu 1800/2100 próbowali zaoferować swobodne przejście przez pojazd, umieszczając wybierak biegów na kolumnie kierownicy.