Fiat wznowił nazwę 500 w 2007 roku, przywracając jeden ze swoich najlepiej sprzedających się modeli wszech czasów i wprowadzając nowego lidera sprzedaży.
Pół wieku po wprowadzeniu pierwszego Cinquecento (500), włoski producent samochodów zaprezentował nową generację supermini. Po odesłaniu do domu znanych projektantów samochodów, którzy próbowali stworzyć nowy model, Roberto Giolito zrealizował go w Centro Stile Fiat.
Uważany za udany projekt, nie potrzebujący znaku towarowego, ale wciąż rozpoznawalny, był Fiat 500. Jego krótki przód z dużymi, okrągłymi reflektorami i brakiem kratki między nimi był charakterystyczny dla modelu z 1957 roku, a to samo dotyczyło auta z 2007 roku. Producent zainstalował inną kratkę w dolnej części owiniętego plastikowego zderzaka, umieszczoną poniżej poziomej, chromowanej listwy, która naśladowała starszy metalowy zderzak z oryginalnego modelu. Opadająca i wysoka przednia szyba rozpoczynała konstrukcję kabiny, która była wygięta w kierunku tylnej części nachylonego przodu samochodu.
W środku Fiat kontynuował motyw retro i zainstalował płaską deskę rozdzielczą, ale z nowoczesnymi funkcjami. Wysoka środkowa kolumna pomieściła dźwignię zmiany biegów na dolnej części, podczas gdy system audio zajmował górną część. W obrębie zestawu wskaźników producent umieścił szeroki prędkościomierz z wyświetlaczem LCD w środku, wyświetlającym inne informacje z komputera pokładowego. W zależności od poziomu wyposażenia, kierowcę rozpieszczała skórzana kierownica, ręcznie szyta. Model 500 oferował cztery miejsca w kabinie, jednak żadne z nich nie były komfortowe dla wysokich kierowców.
Pod maską producent zainstalował szeroki wybór silników. W momencie premiery dostępne były tylko nieliczne wersje czterocylindrowe. Później producent wprowadził dwucylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 0,9 litra, silnik turbo-diesel oraz kilka innych turbodoładowanych jednostek benzynowych.
Fiat 500
Przedstawiamy nowego Fiata 500, manifest nowego Fiata, modelu, który w pełni urzeczywistnia nową wizję, nowe strategie marki oraz inny sposób myślenia o samochodzie. Dokładnie 50 lat po premierze pierwszej edycji tego modelu, który stał się ikoną włoskiej motoryzacji oraz całej epoki, Fiat przyspiesza w kierunku przyszłości.
Każdy mógłby zreinterpretować Fiata 500, ponieważ jego kształt jest częścią naszej zbiorowej pamięci. Niektóre obiekty przemysłowe, powstałe z włoskiej kreatywności w okresie powojennym, takie jak Fiat 500 czy Vespa, nie mogą być oceniane wyłącznie w kategoriach estetycznych, ani nie są tylko dobrym przykładem inżynierii, gdzie forma służy funkcji. Przeciwnie, są one potężnymi katalizatorami, rewolucyjnymi w swoim designie oraz w koncepcji tworzącej wspólne punkty odniesienia i standardy. Kiedy to następuje, efektem jest arcydzieło, które stanowi nieodłączną część historii przemysłowej. Fiat 500 jest jednym z nich.
To historia, która rozegrała się dwa razy. Pierwsza dotyczy ogromnej liczby właścicieli, fanów i entuzjastów, którzy promowali wizerunek samochodu jako dobrego, niezawodnego i ekonomicznego pojazdu, który stał się wyrazem części ich życia, tej najlepszej, przywołując beztroskiego ducha i brak zmartwień. Fiat 500 jest związany z tymi wspomnieniami, silnymi przyjaźniami i pierwszymi miłościami, przywołując obrazy pozytywnej przeszłości, którą wielu chciałoby ożywić.
Fiat 500 zaprojektowany przez Dante Giacosę zadebiutował 4 lipca 1957 roku, gdy zamykał się cykl odrodzenia po zniszczeniach wojennych, a kończył się także okres radykalnej odmiany asortymentu produktowego firmy, otwierając drogę do cyklu sukcesów w nadchodzącej dekadzie, którą możemy uznać za jeden z najjaśniejszych w historii marki liczącej sto lat. Paralele z nowym Fiatem 500 są oczywiste; kończy on cykl niezwykłego odrodzenia ostatnich lat, ale dzięki cechom stylistycznym i technologicznym, reprezentuje także iskrę trwałego procesu ekspansji. I tu historia zaczyna się od nowa.
Byłoby zubożające 'ograniczyć’ fenomen nowego Fiata 500 do prostego, nostalgicznego przetworzenia. Celem Fiata nie było zaprojektowanie samochodu, który 'wygląda jak’ 500, ale takiego, który 'może być’ Fiatem 500 na nowo. Nowy Fiat 500 otwiera drogę dla innowacyjnego procesu w wielu obszarach, które są niezwykle znaczące dla dzisiejszych klientów, wyraźnie określając, gdzie leżą jego ambicje w kontekście przyszłej pozycji marki Fiat. Fiat 500 szanuje oryginalną koncepcję w kształcie i funkcji, co jest oczekiwane w takich przypadkach, aby mogło przywołać wszystkie emocje i wspomnienia, które sprawiają, że wszystkie 'ikony’ są wieczne, wynosząc je poza ograniczenia ich kategorii.
Ale przede wszystkim ważne jest, aby podkreślić innowacje, które nowy model może wprowadzić do tej klasy produktów po raz pierwszy.
Po pierwsze, szerokie zaangażowanie w rozwój modelu i plan marketingowy, z udziałem ponad 3,000,000 entuzjastów, którzy przesłali swoje pomysły do projektu, za pośrednictwem strony www.500wantsyou.com. Ta inicjatywa stanowi nową kulturową perspektywę w relacjach między producentem a klientem, czyniąc Fiat jedną z najbardziej otwartych organizacji, bliską oczekiwaniom publiczności. '500, samochód ludzi, przez ludzi’: to hasło podsumowuje filozofię stojącą za rozwojem projektu, który, w najlepszej tradycji Fiata, 'demokratyzuje’ dostęp do treści i technologii, które nigdy wcześniej nie były oferowane w tej klasie.
Po raz pierwszy samochód został zaprezentowany z pełną gamą silników (69 KM 1.2, 75 KM 1.3 Multijet z DPF i 100 KM 1.4 16v), gotowych do spełnienia norm emisji określonych przez standardy Euro 5, ponad dwa lata przed terminem legislacyjnym, co stanowi namacalny dowód determinacji Fiata do potwierdzenia swojego przywództwa w obszarze ochrony środowiska.
To także pierwszy raz, kiedy kompaktowy samochód (3,55 metra) uzyskał 5-gwiazdkową ocenę w testach zderzeniowych EuroNCAP, a jest gotowy do testu 6-gwiazdkowego, kiedy nowa ocena zostanie wprowadzona.
Bezpieczeństwo za wszelką cenę, bez wpływu na ceny, to odważna decyzja, która potwierdza intencję Fiata rozszerzenia swojej strategii przywództwa w zakresie ochrony pojazdów, całkowicie zgodnej z decyzjami podjętymi w ostatnich latach odnośnie do Panda, Cromy, aż po Grande Punto i Bravo.
To bezpieczny produkt, nie tylko dzięki swojej sztywnej konstrukcji, ale także ze względu na wybory dokonane w zakresie konstrukcji gamy wyposażenia i usług: 7 poduszek powietrznych w standardzie (jest to jedyny kompakt oferujący poduszkę na kolana), a zaawansowany ESP dostępny ze wszystkimi silnikami (standard w 100 KM 1.4 16v) to absolutne nowości w tej klasie.
To pierwszy 'mały’ samochód, który oferuje tak wiele w zakresie wyposażenia: 4 poziomy specyfikacji, 3 silniki w momencie wprowadzenia na rynek, 12 kolorów, w tym 6 kolorów vintage, które przywołują na myśl lata 50. i 60., a także biały tri-kolor produkowany w procesie stosowanym zazwyczaj tylko w samochodach luksusowych, 15 rodzajów tapicerki, w tym luksusowy Cordura i skórę Frau, 9 rodzajów felg i 19 rodzajów naklejek, co łącznie daje ponad 500,000 wariantów (dokładnie 549,936); najbardziej interesujące to elektryczny dyfuzor zapachowy, z wyborem 3 różnych zapachów, oraz kolorowe etui na klucze, podejście podobne do tego, które występuje na rynku telefonów komórkowych, pozwalające na dopasowanie koloru klucza do koloru nadwozia lub wybór innego wzoru według własnego uznania. Nigdy wcześniej nie było tak bogatej oferty akcesoriów w tak przystępnym samochodzie.
Fiat 500 to koncepcja inkluzywna, a nie ekskluzywna, i Fiat uznał, że to najlepszy sposób na spełnienie gustów wszystkich swoich potencjalnych klientów, bez wyjątku, od najbardziej minimalistycznych do najbardziej ekscentrycznych. Pomysł stworzenia produktu, który mógłby dostosować się do potrzeb jednostki, wyraził się także w decyzji o wyprzedzeniu całej konkurencji w zakresie wprowadzania technologii elektronicznych do wnętrza (Plug In). Dostępna jest druga generacja systemu Blue&Me, a iPod można łatwo podłączyć dzięki gniazdku i ładowarce. Nowa przenośna nawigacja została opracowana specjalnie dla Fiata 500 wspólnie z Magneti Marelli, a jej montaż odbywa się bezpośrednio na desce rozdzielczej, łącząc się z innymi funkcjami pojazdu.
Koncepcja personalizacji nie ogranicza się tylko do produktu, ale obejmuje także świat usług i form płatności. Na przykład, dzięki formułom '500 Cents’ oraz ’50to500′ od Fiat Group Automobiles Financial Services, klient może zakupić każdą wersję Fiata 500, łącznie z personalizacją, za 5 euro dziennie, bez wpłaty wstępnej, lub uiścić 50% kwoty od razu, a resztę po 2 latach.
A za każdym razem, gdy klient korzysta z jednego z powyższych kredytów, zyskuje pięcioletnią gwarancję producenta na 500,000 km oraz inne usługi, które Fiat oferuje po raz pierwszy, w tym całodobową pomoc drogową. Gdy zbliża się czas okresowej konserwacji, samochód zostanie odebrany z domu klienta, a jego mobilność będzie zapewniona dzięki zwrotowi wszelkich kosztów przejazdów taksówką.
Wiele ofert i możliwości, ponieważ Fiat 500 ma być samochodem dla każdego: to samochód ludzi, stworzony przez ludzi, dla ludzi. Fiat 500 to 'Nowy Fiat’, a 'Nowy Fiat’ należy do każdego.
Dla firmy narodziny Fiata 500 oznaczają początek nowego rozdziału, deklarację roli, jaką Fiat ma zamiar odegrać w przyszłości na rynku i w społeczeństwie. Impuls do nowego modelu świadomej konsumpcji. Model wykorzystywania doświadczeń w branży motoryzacyjnej, który koncentruje się na jakości i emocjach, na wyjątkowości zamiast masowej produkcji, gdzie uproszczenie nie oznacza rezygnacji. Fiat 500 jest namacalną syntezą tych aspiracji.