Choć nadal można go uznać za zwykłego Fiata 500, Abarth 695 Tributo Ferrari był specjalną, limitowaną serią, która dostarczała więcej emocji małemu włoskiemu autu.
Abarth i Ferrari miały wspólną historię, a po tym, jak znalazły się pod jednym dachem w grupie Fiat, długo nie minęło, zanim trzy marki połączyły siły w wspólnym projekcie. Choć nie mogło być to Ferrari z nalepką Fiata, najlepszym rozwiązaniem było wzięcie najbardziej pożądanego modelu Fiata, 500, poproszenie Abartha o dostrojenie, a następnie dodanie kilku przypraw z Maranello. Wynikiem tego był 500 Abarth 965 Tributo Ferrari.
Na pierwszy rzut oka to był ten sam 500, który hałasował po miastach swoimi małymi światłami i jaskrawym kolorem. Ale to było coś więcej. Miał obniżony przedni zderzak, aerodynamicznie profilowane progi oraz inny tylny zderzak. 17-calowe lekkie felgi zdecydowanie różniły się od tych w innych miejskich pojazdach. To nie był maxi-500; to był mini-Ferrari. Dwie szare paski na masce pasowały do kolorów akcentów na fartuchu. A paski biegły przez całe auto aż na klapę bagażnika.
Wewnątrz Abarth zainstalował sportowe fotele kubełkowe z wysokimi oparciami, pokryte Alcantarą. Deska rozdzielcza miała akcenty z włókna węglowego, a grube koło kierownicy różniło się od tego w innych Fiat. Na środkowej konsoli nie było dźwigni zmiany biegów, tylko kilka przycisków do wyboru programu skrzyni biegów. Oprócz tego Abarth zainstalował parę łopatek za kierownicą, aby kierowca mógł ręcznie zmieniać biegi.
Pod maską znajdował się silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra z turbodoładowaniem, który zapewniał 180 KM w aucie, które było tylko odrobinę dłuższe niż SMART ForTwo. Dzięki dostrojonej zawieszeniu, poprawionym hamulcom i szerokim oponom, był jednym z najlepszych miejskich hot-hatchy na rynku, w cenie wyższej niż jakikolwiek inny Fiat z tamtego okresu.
Fiat 695 Abarth Tributo Ferrari zadebiutował na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 2009 roku. Ta nowa wersja wyczynowa Fiata 500 Abarth potwierdza związek między Abarth a Ferrari oparty na wspólnych wartościach, takich jak pasja do osiągów, dusza wyścigowa, dbałość o szczegóły i włoski styl.
Abarth i Ferrari to dwa wielkie nazwiska, które z przekonaniem i oddaniem przyczyniły się do legendy włoskiego wyścigowego, znanej na całym świecie. Legendarnymi ludźmi stojącymi za tymi markami były osoby, które przeszły bardzo podobną drogę kariery: najpierw jako kierowcy, potem tunerzy, a w końcu szefowie firm, które cieszą się prawdziwym szacunkiem w świecie sportów motorowych. Ci niezwykli ludzie mieli ze sobą wspólne powiązania: na przykład w 1953 roku powstał unikalny model Ferrari-Abarth, Ferrari 166/250 MM Abarth. Samochód brał udział w różnych międzynarodowych trofeach, w tym legendarnym Mille Miglia. Związek między tymi dwiema firmami został wzmocniony przede wszystkim przez systemy wydechowe zaprojektowane przez Abarth specjalnie dla samochodów produkowanych w Maranello: wyprodukowano liczne układy wydechowe dla różnych modeli Ferrari, niektóre z nich zdobyły tytuły mistrza świata.
Niedawno obie marki odnowiły swoją współpracę. Pierwszym efektem był zakup ograniczonej i numerowanej serii Fiatów 500 Abarth przez europejskich dealerów Ferrari w ostatnich miesiącach, które były wykorzystywane jako „samochody służbowe”.
Teraz uwaga zwraca się na Fiat 695 Abarth Tributo Ferrari, ekskluzywny pojazd, który nie tylko pozwala Abarthowi poszerzyć swoją ofertę, wchodząc na rynek luksusowych samochodów sportowych, ale także oferuje klientom Ferrari mały, ale ekscytujący samochód do wszystkich ich potrzeb mobilnościowych, w tym praktycznej mobilności miejskiej.
Fiat 695 Abarth Tributo Ferrari wyróżnia się szeregiem zmian stylistycznych, ale co ważniejsze, został poddany istotnym modyfikacjom opracowanym przez inżynierów Abarth i Ferrari. Silnik to 1.4 Turbo T-Jet 16v, dostrojony do osiągania ponad 180 KM. W połączeniu z automatyczną skrzynią biegów MTA (Manual Transmission Automated) z dźwignią zmiany biegów inspirowaną wyścigami, która w pełni wykorzystuje osiągi silnika, skracając czas zmiany biegów.
Aby poprawić przyspieszenie, samochód wyposażono w opony o wysokich osiągach na 17-calowych felgach aluminiowych, których design inspirowany jest kołami Ferrari. Zawieszenie i układ hamulcowy również zostały wzmocnione, aby poradzić sobie z dodatkową mocą: tarcze wielosekcyjne o średnicy 284 mm z czterema stałymi tłokami z Brembo oraz specjalne amortyzatory pozwalają cieszyć się osiągami w całkowitym bezpieczeństwie.
Oczywiście znajduje się tutaj także „Record Monza” zmienny układ wydechowy „dual mode”, zaprojektowany w celu poprawy wydajności silnika i dostarczania inspirującego dźwięku powyżej 3000 obr./min.
Z zewnątrz pojazd wykończony jest w kolorze Scuderia Red, z lusterkami z włókna węglowego i detalami takimi jak felgi i tylne wloty powietrza w kolorze Racing Grey. Nowy Abarth wyposażono w reflektory Xenon z funkcjami świateł mijania i drogowych, zapewniającymi lepszą emisję światła i doskonałą efektywność w każdych warunkach atmosferycznych. Elementy te, produkowane przez Magneti Marelli Automotive Lighting, emitują trzy razy więcej światła i mają trzy razy dłuższą żywotność niż standardowe reflektory halogenowe.
Wnętrze również zostało spersonalizowane i demonstruje dbałość o szczegóły oraz sportowy styl, które są wspólne dla obu marek. Wnętrze zostało wyposażone w fotele „Abarth Corsa by Sabelt”, wykończone czarną skórą, z muszlą i podstawą siedzenia z włókna węglowego. Fotele te oferują doskonałe połączenie cech wyścigowych – niska waga (o 10 kg lżejsze niż standardowe fotele) oraz zdolność do stabilnego trzymania ciała wobec sił bocznych i podłużnych, dzięki elementom wsparcia wypełnionym pianką odporną na zgniatanie – z ergonomią i komfortem foteli drogowych.
Czarne skórzane koło kierownicy charakteryzuje się czerwonymi skórzanymi wstawkami oraz trójkolorowym centralnym elementem, na którym zamocowane są łopatki zmiany biegów MTA, a tablica rozdzielcza została specjalnie zaprojektowana przez Jaeger, inspirowana typowym dla Ferrari wskaźnikiem. Dbałość o szczegóły dostrzegalna jest także na podłodze: wycięcia na stopy są całkowicie pokryte śliskim aluminium, a pedały wyścigowe są spersonalizowane logo Skorpiona. Wnętrze zdobią również inne szczegóły, takie jak specjalne płyty progowe i tablica z numerem seryjnym pojazdu.
Specyfikacje techniczne