Od czasów pierwszej generacji modelu 500, Fiat oferował wersję kabrioletu dla tego małego samochodu miejskiego, a nawet na najbardziej sportowych wersjach była dostępna z materiałowym dachem.
Fiat i Abarth są ze sobą związani jak M w BMW i AMG w Mercedes-Benz. Nic dziwnego, że włoski specjalista przerobił serię 500 na stylowego „pocket-rocket”, który z silnikiem turbo o mocy 160 KM mógł swobodnie przemieszczać się po ulicach.
Abarth współpracował z włoskim producentem samochodów i dostosował silnik 1.4-litra, aby uzyskać większą moc, nie zapominając jednak o przekształceniu wyglądu zewnętrznego auta. W odróżnieniu od pozostałych wersji Fiata 500, charakteryzował się obniżonym zderzakiem z dużą kratką i dwoma światłami przeciwmgielnymi. Po bokach tuner przygotował dwa wloty powietrza dla hamulców tarczowych. Modyfikacje obejmowały również zestaw aerodynamicznych progów. Aby dopełnić sportowy charakter, Abarth zamontował spojler dachowy między słupkami C. Jak każde kabriolet 500, model 500C Abarth Essesse miał elektrycznie składany materiałowy dach, który układał się za tylnymi siedzeniami, razem z tym spojlerem.
Wnętrze również zostało zmienione przez Abartha, który zainstalował nową deskę rozdzielczą oraz manometr doładowania obok wskaźników. Czerwony metalowy panel przypominał kształtem oryginalnego Fiata 500 z lat 50. Zamiast dźwigni zmiany biegów, producent zamontował cztery przyciski na środkowej konsoli do obsługi skrzyni biegów. Jeśli kierowca chciałby zmienić biegi ręcznie, mógł skorzystać z łopatek na kierownicy.